پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۰۲۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
به گزارش کازرون‌نما به نقل از مهر؛ پل تاریخی "قره آغاج" در استان فارس این روزها در حال فرسایش ناشی از عوامل طبیعی و انسانی است که علاوه بر ضرورت کنترل روند فرسایشی آن، باید نسبت به محصور سازی بنا نیز اقدام کرد تا عامل انسانی در تخریب این پل تاریخی کمتر تاثیر داشته باشد.

به گزارش کازرون‌نما به نقل از مهر؛ پل تاریخی "قره آغاج" در استان فارس این روزها در حال فرسایش ناشی از عوامل طبیعی و انسانی است که علاوه بر ضرورت کنترل روند فرسایشی آن، باید نسبت به محصور سازی بنا نیز اقدام کرد تا عامل انسانی در تخریب این پل تاریخی کمتر تاثیر داشته باشد.

پلهای تاریخی یکی از میراثهای ارزشمندی هستند که در استان فارس نیز وجود دارند. این پلها نیز مانند هر اثر تاریخی ازسوی دو منبع "انسانی" و "طبیعی" مورد تهدید فرسایش قرار دارند که باید نسبت به کنترل روند تخریب، اقدامات لازم را صورت داد.

محصور نبودن چنین بناهای تاریخی باعث می شود که مانند پل تاریخی قره آقاج، این آثار در دسترس افراد قرار گیرند و در کنار عامل طبیعی، عوامل انسانی نیز در تخریب آنها نقش موثری را ایفا کند.

عضو شوراي هم انديشان جوان شهرستان كازرون در اين رابطه گفت: پل تاریخی قره آغاج با وجود اهمیت فراوان در تاریخ فارس، سالهاست که بدون کمترین توجهی و حتی بدون نصب یک تابلو راهنما به حال خود رها شده است.

وي گفت: اگر به اسناد تاریخی نگاه کنیم به وضوح متوجه می شویم که استان فارس هم به دلیل نزدیکی به خلیج فارس و هم به دلیل قرار گرفتن در مسیر کوچ عشایر، طی قرنهای متمادی به عنوان یکی از مناطق پرتردد در دوره های مختلف تاریخی محسوب می شده که این مهم باعث شکل گیری و ایجاد راه ها و جاده های مختلفی در برخی از نقاط آن شده است.

عباسپور با بيان اينكه متأسفانه در طول گذشت سالیان متمادی، اکثر قریب به اتفاق آثار مربوط به این جاده ها از میان رفته، اظهار داشت: در این میان تنها تعداد انگشت شماری از پلهای تاریخی در مسیرهای تردد به عنوان آخرین بازمانده ها از تاریخ راهسازی در استان فارس باقی مانده اند که مربوط به دوره های مختلف تاریخی هستند و حفظ و حراست از آنها می تواند به عنوان اسنادی گویا از تاریخ ارتباطات جاده ای فارس محسوب شود.

عضو شوراي هم انديشان شهرستان كازرون با اشاره به اينكه بسترهای مناسبی برای پژوهش های تاریخی در این خصوص وجود دارد، گفت: به عنوان مثال پل تاریخی رودخانه قره آغاج در مسیر شیراز ـ کازرون که در نزدیکی منطقه خان زنیان قرار دارد ازجمله پلهای با ارزش موجود در استان فارس محسوب می شود که حتی فاقد تابلوی معرفی و راهنمایی است و در کمال تعجب به جای نصب تابلوی معرفی تاریخچه­ پل، شاهد هستیم تنها تابلویی که در نزدیکی آن نصب شده تابلو هشداری "شنا ممنوع" است که از سوی شرکت بهره برداری از شبکه آبیاری و زه‌کشی استان فارس در نزدیکی پل قرار گرفته است.

عباسپور ادامه داد: در حال حاضر عمده ترین تخریبهایی که متوجه این پل تاریخی است ناشی از فرسایشهای طبیعی و همچنین تخریبهای با منشاء انسانی است.

وي افزود: در خصوص تخریبهای طبیعی موجود در این پل می توان به رویش شدید گیاهان در درزها و دیواره های این بنا اشاره کرد که با توجه به رطوبت موجود در محل، روند فرسایش را تشدید کرده و بر شدت تخریب هایی که متوجه پل قره آغاج است، می افزاید.

عضو شوراي هم انديشان جوان شهرستان كازرون اظهار داشت: همچنین با مشاهده وضعیت پل به وضوح می توان انواع دخل و تصرفهای انسانی از یادگاری نوشتن تا جدا كردن بخشهایی از دیواره ها را در نقاط مختلف آن مشاهده کرد.

وي گفت: در این مورد باید اضافه كرد که متأسفانه عدم محصور بودن پل قره آغاج موجب شده که حتی برخی از بازدیدکنندگان بدون توجه به فرسودگی پایه ها و دیواره های باقیمانده حتی با وسایل نقلیه خود بر روی پل قرار گیرند که این مورد هم فشار مضاعفی را به بدنه باقیمانده پل وارد می کند و هم خطرات جانی برای این بازدیدکنندگان به دنبال دارد.

عباسپور اظهار داشت: در خصوص حفاظت از این پل تاریخی پیش از هر چیز افزایش آگاهیهای عمومی به ویژه در سطح محلی و همچنین حفاظت فیزیکی بنا و جلوگیری از تخریبهای ناشی از رویش گیاهان می تواند در اولویت اصلی برای جلوگیری از تداوم تخریب قرار گیرد در مراحل بعد نیز باید با دایر كردن کارگاه مرمت، نسبت به استحکام بخشی این پل تاریخی اقدام كرد.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
رضا نوذری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
1
1
با سلام طبق بررسی های اینجانب علت اصلی خرابی پل که طی این چند سال سرعت زیادی داشته ،عامل انسانی یا فرسایش طبیعی نیست چرا که آنقدر محکم ساخته شده که طی ذویست سیصد سال یک باره و به این سرعت (در طی 3 یا 4 سال) نبایدخراب بشود.علت آن نفوذ آب به داخل دیواره های قطور پل به علت زدن بند در قسمت پایین پل و بالا آمدن آب است و در نهایت تخریب یک دهانه و به دنبال آن تخریب بقیه دهانه ها به علت ایجاد نیروهای فشاری دهانه های دیگر.اگر خواستید من یک سری عکس از قبل تخریب دهانه های پل دارم که این روند تخریب را بهتر نشان میده.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹