به گزارش کازروننما به نقل از بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی؛به همت بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، نشست «گفتمان 3 تیر، تداوم گفتمان انقلاب اسلامی» چهارشنبه هجدهم اردیبهشت ماه، در دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد.
در این برنامه که در سالن اجتماعات استاد علی دوانی این دانشگاه برگزار شد، دکتر حسن نیلی، سخنران برنامه ضمن اشاره به جایگاه انسان نزد خدا گفت: خداوند وقتی که انسان را خلق کرد، جایگاه ویژه ای برای او در نظر گرفت که بهشت قرب نام دارد.
وی اضافه کرد: انسان در این جایگاه دچار وسوسه شیطان شد و هبوط اتفاق افتاد و همه مشکلات انسان بعد از خارج شدن انسان از بهشت قرب آغاز شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ضمن اشاره به ابعاد مختلف انسان و تأثیرگذاری آن بر خود و محیط پیرامونیش بیان داشت: انسانی که قدرت تأثیرگذاری بر محیط را دارد اگر دچار خطای اجتماعی شود تبعات آن وسیع و فراگیر است.
نیلی انقلاب اسلامی را حرکتی برای بازگشت انسان فاصله گرفته از مبانی الهی به آموزه های توحیدی دانست و خاطرنشان کرد: در زمان وقوع انقلاب اسلامی دو گفتمان کاپیتالیسم و سوسیالیسم که دارای مبانی نظری مادی بودند در جهان حکمرانی می کردند و انقلاب اسلامی به وقوع پیوست تا نگاه انسان را نسبت به هستی تغییر دهد و انسان را به مبانی توحیدی نزدیک کند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی دور برگردان حرکت بشر در مسیر تاریخ در راستای رسیدن به اهداف الهی است گفت: حرکت انقلاب یک حرکت رو به تکامل است و در مقاطع مختلف از گذرگاهها و آوردگاههای مختلفی عبور کرده و چالش های بزرگی را پشت سر گذاشته است و در حرکت برونی خودش، این مسیر همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به این نکته که حضرت امام (ره) از همان روزهای اول مبارزه در نجف اشرف مسیر آینده انقلاب را مطرح و اهداف آخری انقلاب را طرح کرده بودند بیان داشت: آن روزی که انقلاب آغاز شد کمتر کسی متوجه عمق و وسعت این انقلاب بود امّا امام (ره) از همان روزهای اول جهتگیری کلان انقلاب را مشخص کردند.
این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به مراحل مختلف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: از آنجایی که انقلاب بر باورهای مردم استوار است از گفتمان های مختلفی عبور کرده تا به این مرحله رسیده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفتمان دهه اول انقلاب را «گفتمان دفاع مقدس و ایثار» نامید و گفت: با توجه به جنگ بین ایران و عراق گفتمان غالب این دوره بیشتر در مفاهیمی همچون جهاد، شهادت، از خود گذشتگی و ایثار خلاصه می شد.
نیلی «گفتمان سازندگی» را گفتمان بعدی انقلاب اسلامی معرفی کرد و افزود: گفتمان انقلاب بعد از اتمام جنگ به سمت سازندگی و تکنوکراسی پیش رفت و در این دوره تا حدودی با مبانی اصیل انقلاب اسلامی فاصله گرفت و ایثارگری تا حدودی رخت بربست.
وی اضافه کرد: در زمان سازندگی برخی از نهادهای انقلابی همچون جهاد سازندگی در تشکیلات اداری ادغام شد و در این دوره بود که یک مسیر ویژه خواری و اشرافی گری برای برخی مدیران پدبد آمد که منجر به زاویه گرفتن برخی مدیران از اصول انقلاب شد.
این استاد دانشگاه «گفتمان اصلاحات» را سومین گفتمان به وجود آمده در انقلاب اسلامی خواند و تأکید کرد: دوره اصلاحات زاییده دوران سازندگی بود و مردم برای نفی گفتمان سازندگی به گفتمان اصلاحات رأی دادند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز «گفتمان 3 تیر» را چهارمین گفتمان انقلاب خواند و بیان داشت: در این دوره گفتمان اصیل انقلاب اسلامی مجدداً مطرح شد و حرکت اصیل انقلاب به مسیر اصلی خود بازگشت.
نیلی آری گفتن مردم به گفتمان 3 تیر را آری گفتن به ارزش های انقلاب اسلامی دانست و گفت: مردم با انتخاب گفتمان 3 تیر در واقع به بی تکلف و بی پیرایه بودن و به اینکه مسئولین نباید یرای خودشان حق ویژه ای قائل شوند، رأی دادند.
وی ادامه داد: در این دوران تنش زدایی یک طرفه کنار گذاشته شد و ما نتیجه آن را در پیروزهای حماس و حزب ا.. در جنگ های 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه و در وقوع بیداری اسلامی می بینیم.
وی با بیان اینکه در ادامه مسیر این گفتمان نیز کاستی هایی وجود دارد خاطر نشان کرد: این توقع که یک نفر باید تمام مشکلات کشور را حل کند توقع بیجایی است.
این استاد دانشگاه موفقیت دولت فعلی را انداختن مسیر حرکت قطار انقلاب اسلامی بر روی ریل اصلی خودش دانست و اضافه کرد: گروهی در کشور راه افتاده اند و می خواهند نقاط قوت دولت مثل حوزه بین المللی را ضعف دولت نشان دهند.
وی کاستی های موجود را معلول عملکرد دولتمردان دانست نه گفتمان 3 تیر و تصریح کرد: اینکه رهبری نامه می نویسند که از فلانی در فلان جا نباید استفاده کرد چون می دانستند که ضررش به خود دولت برمی گردد.
این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه برای ارزیابی عملکرد دولت باید نقاط ضعف و قوت آن را به صورت توأمان دید افزود: آنهایی که برای گفتمان 3 تیر هزینه کرده اند دلشان نمی خواهد که نمره این دولت ضعیف باشد اما چه کنند که نمی توانند چشمشان را بر روی برخی عملکردهای ضعیف دولت ببندند.
این استاد دانشگاه، بیداری اسلامی را که در زمان گفتمان 3 تیر پدید آمد بزرگ ترین فرصت تاریخی برای انقلاب اسلامی برشمرد و بیان داشت: الان خیلی سخت است که کشورهای همچون قطر و عربستان بخواهند محصولات بیداری اسلامی را درو کنند و مدعی دموکراسی شوند و دستگاه سیاست خارجه ما اقدامی را در طراز انقلاب اسلامی انجام ندهد.
نیلی با تأکید بر اینکه انقلاب همواره قالب شکن بوده است خاطر نشان کرد: خیلی از شخصیت های انقلاب که حتی در حد رهبری هم پیش رفته بودند در ایستگاه های خود باقی ماندند اما ما نباید در ایستگاه متوقف شویم و باید این راه را ادامه دهیم.
وی با انتقاد شدید از کسانی که علیرغم شعارهای قبلیشان قادر به ادامه راه نیستند و در دهه چهارم صحبت از سازش با غرب و اسرائیل را مطرح می کنند خطاب به آن ها گفت: زمانی که امام (ره) هیچ امکاناتی نداشت فرمودند که اسرائیل باید نابود شود الآن که اسرائیل و غرب در حال فروپاشی است چرا این حرفها را می زنید؟
اما امروز دوره اين حرفها گذشته است. شايد شما براي راي آوردن كانديداي مورد نظرتان به افرادي دل خوش كرده باشيد كه نه از اينترنت خبر دارند و نه حتي روزنامه ميخوانند. اما خوب است بداني كه امروز در هر خانواده افرادي هستند كه اهل زندگي اجتماعي و مطالعه روزنامه و كتاب و اينترنت و ... هستند و در اين دوره با جان و دل براي هاشمي تلاش خواهند كرد.
همينكه يك انسان قوي، متفكر و بزرگ مثل هاشمي رييس جمهور كشور باشد و براي حل مشكلات كشور تلاش بكند براي من كافيست.
اما حالا كه فقط به رأيتان در دوره گذشته اشاره كرده ايد و درباره رأيتان در سال 84 چيزي نگفتيد مي شود حدس زد كه چگونه راي داده ايد.
نه اسم نوشتن دليل جرات داشتن است نه اسم ننوشتن دليل جرات نداشتن. تو به حرف من توجه كن چه كار داري كه چه كسي اين حرف را زده است.
بحث كردن و نظر دادن اتفاقا خيلي هم خوب است و اگر ظرفيت آنرا داشته باشيم نبايد با يك نظر مخالف ميدان را خالي كنيم و بگوييم من ديگر بحث نمي كنم. به هر حال ببخشيد اگر حرفي زدم كه ناراحت شديد.
من نیز که بعداز پیروزی انقلاب اسلامی همواره توفیق خدمت در عرصههای مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور را داشتم با تصدی معاونت اجرایی نخست وزیر محترم وقت جناب آقای مهندس میرحسین موسوی، در دوران دفاع مقدس و در کوران جنگ، شاهد سختیهای اداره کشور در آن شرایط دشوار بودم. با تداوم مسئولیتم به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهوری، همت و حلاوت بازسازی کشور را در دولت پرتلاش حضرت آیتاللّه هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور محترم وقت شاهد بودم تا آنکه به خواست ایشان در سال 1374 به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه، عهدهدار مسئولیت خطیر دیگری شدم.
در روزهایی که اداره سازمان برنامه و بودجه به اینجانب سپرده شد، علیرغم موفقیتهای دولت در بخشهای عمرانی، تولیدی و زیربنایی، التهابات تورمی و سقوط پیوسته و فزاینده ارزش پول ملی به عنوان یک مشکل اساسی پیشرو بود و بدین ترتیب مهار تورم و جلوگیری از ارزش پول ملی به عنوان اولویّت کاری دولت درآمد. در عین حال بایستی روند رشد شاخصهای بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حفظ میشد، لذا اجرای سیاستهای تثبیت اقتصادی در دستور کار قرار گرفت. بهکارگیری سیاستهای تثبیت سبب شد نرخ تورم از 4/49 به 2/32 درصد در سال 1375 کاهش یابد و در عین حال رشد تولید ناخالص داخلی از 5/4 درصد به 2/5 درصد، رشد سرمایهگذاری از 2/3 درصد به 3/8 درصد بالغ شده و نرخ بیکاری از 6/10 درصد در سال 1374 به 9 درصد در سال 1375 تقلیل یابد. افزایش تراز بازرگانی خارجی به 4/7 میلیارد دلار، کاهش کل بدهیهای خارجی و بهبود ساختار سررسید بدهیها از دیگر موفقیتهای سال 1375 بوده است و با تجدید جدول زمانی تعهدات سررسید شده که در سال 1372 به یازده میلیارد دلار بالغ شده بود تقریباً در سال 1375 تعهدات سررسید شده حذف شد. با توجه به فضای اعتماد ایجاد شده در سطح بینالمللی از بار هزینههای بهره وامهای کوتاهمدت تأمین مالی واردات کاسته شده و در نتیجهی تغییر ساختار و شیوه اخذ اعتبار، بهره وامهای کوتاهمدت از 20 درصد به 5/7 درصد کاهش یافت. بدین ترتیب با توجه به بهبود چشمگیر سایر شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سال 1375 از جهات مختلف قرین موفقیت شد.
ایام اشتغال در سازمان برنامه و بودجه تا پایان دولت جناب آقای هاشمی رفسنجانی ادامه داشت و خاطرهی خوش ملاقات پایانی اعضای دولت با حضرت آیتا... خامنهای رهبر معظم انقلاب به یاد ماندنی است، هدیه دولت به رهبری فرزانه انقلاب گزارش آماری از تحولات متغیرها و شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود. گزارش مزبور در فرصتی کوتاه در سال 1376 بهوسیله دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه تهیه و توسط رئیس جمهوری محترم وقت تقدیم مقام معظم رهبری شد مجموعهای که روند تحولات متغیرها را در قالب جداول و نمودارها ارایه میکرد و اگرچه در آن زمان فرصتی برای تحلیل روند تحولات بهدست نیامد، لیکن همواره در صددآن بودم، که خوشبختانه این کار انجام شد.
مرور تحولات دورهی مورد بررسی (1376- 1368) نشانگر موفقیتهای قابل توجهی است، رشد تولید ناخالص داخلی در این دوره به 4/6 درصد بالغ شد که در واقع میانگین رشد 11 درصدی سرمایهگذاری و بالارفتن بهرهوری نیروی کار از عوامل اصلی آن به شمار میآیند. مصرف کل به قیمتهای ثابت بهطور متوسط 6/6 درصد رشد یافت، لیکن ترکیب تقاضای اقتصاد با توجه به شتاب رشد سرمایهگذاری جنبه تولیدی بیشتری بهخود گرفت.
کسری بودجه مزمن 50 درصدی سال 1367 به توازن بودجه تبدیل شد و ترکیب هزینههای دولت بهنفع هزینههای عمرانی تغییر کرد. تراز منفی بازرگانی خارجی کشور مثبت و سنگینی تعهدات و بدهیهای خارجی سبک شد.
نرخ رشد جمعیت به کمتر از نصف یعنی 3/1 درصد تقلیل یافت و در مقابل امید به زندگی با بیش از 6 سال افزایش 5/69 سال رسید، درصد باسوادی از حدود 9/68 درصد در سال 1368 به 5/79 درصد افزایش یافت و بیکاری 2/14 درصدی به 1/9 درصد کاهش یافت. مشارکت زنان در عرصه فعالیتهای اجتماعی افزایش یافت و از بار تکفل اقتصادی کاسته شد. شاخص فقر که در سال 1367 به 31 درصد میرسید در سال 1376 به حدود 18 درصد کاهش یافت. در کنار رشد و استحکام اقتصادی، درآمد سرانه و رفاه اجتماعی بالا رفت و سیاست محوری تسهیلات رفاهی و بهداشتی پوشش فراگیری در شهرها و روستاها و مناطق محروم یافتند. زیر بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حد قابل توجهی رشد یافتند. بخشهای آب و کشاورزی و نیرو گسترش چشمگیری پیدا کردند. بیش از 60 سد مخزنی ساخته شد و توسعه شبکههای آبیاری و زهکشی و سایر اقدامات بخش کشاورزی سبب گردید که محصولاتی نظیر گندم و محصولات زراعی رشد سالانهای حدود 60 درصد را تجربه کنند. ظرفیت اسمی نیروگاههای کشور که کمتر از 13 هزار مگاوات بود به 23 هزار مگاوات بالغ شد و تولید انواع حاملهای انرژی و صنایع فولاد، مس و آلومینیوم به میزان قابل توجهی بالا رفت و محصولات فولاد، سیمان و پتروشیمی دارای رشد متوسطی معادل 3/18، 3/5 و 21 درصد شدند.
بخشهای اجتماعی و فرهنگی از آموزشهای عمومی گرفته تا تحقیقات عالی، فعالیتهای فرهنگی و امور جوانان و ورزش همهگی رشدهای بالایی را تجربه نمودند. تعداد دانشآموزان از حدود 8/13 میلیون نفر در سال 1368 به حدود 8/18 میلیون نفر در سال 1376 افزایش یافت و علیرغم این رشد در نتیجه مجموعه سرمایهگذاریهای انجام شده تراکم دانشآموز در کلاس و نسبت دانشآموز به معلم کاهش یافت، تعداد دانشجویان از 447 هزار نفر در سال 1368 به حدود 3/1 میلیون نفر در سال 1376 رسید و زیربناهای آموزش عالی و تحقیقات تا 5 میلیون مترمربع گسترش یافت و تیراژ مطبوعات از 5/176 میلیون نسخه بالغ شد. و سرانجام زمینه مناسبی برای ادامه حیات روبه رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور فراهم شد. با اجرای طرحهای زیربنایی، سخت افزارهای فنی، تربیت نیروی انسانی ماهر و تحقیقات کاربردی، ذخیرهای ارزشمند برای اداره کشور فراهم آمد، که اطلاعات آن در مجموعه حاضر گردآوری شده است.
http://www.hashemirafsanjani.ir/sites/default/files/amar-sokhan.pdf