پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۰۱۱۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۶
مستند تصویری - تشریحی/
به گزارش کازرون نما به نقل از مهر، چند قطعه استخوان که به احتمال فراوان متعلق به اسکلت انسان است در غار شاهپور در شهرستان کازرون فارس کشف شد.

به گزارش کازرون نما به نقل از  مهر، غار شاهپور در فاصله 20کیلومتری شرق کازرون و در استان فارس واقع شده است. این غار در فاصله ای نزدیک از شهر تاریخی بیشاپور و نقوش برجسته تنگ چوگان قرار گرفته است.

در دهانهٔ این غار مجسمهٔ شاپور قرار گرفته‌ و به همین دلیل این غار به نام شاپور معروف شده‌است. مجسمه شاپور با وجود گذشت ۱۷۰۰ سال کماکان پابرجا می‌باشد و تنها مجسمهٔ باقی‌مانده از دوران باستان است که حدود ۷ متر ارتفاع دارد و حاصل تراشیده شدن ستون سنگی موجود در غار است.

عضو شوراي مرکزي انجمن هم انديشان جوان گفت: استخوان های متعلق به این اسکلت در یکی از دالان های غار شاهپور و در بخشی از دیواره آن کشف شده اند. در حال حاضر فقط بخش کمی از استخوان های این اسکلت نمایان شده و بخش زیادی از آن در زیر رسوباتی مدفون شده که بر اثر گذشت سالیان طولانی بر روی اسکلت انباشته شده اند.

غار شاهپور

محسن عباسپور ادامه داد: کشف این اسکلت ها پیش از هرچیز نیاز به مطالعات گسترده و متمرکز باستان شناسی را در این غار منحصر به فرد تاریخی نمایان می کند زیرا در درون غار شاهپور علاوه بر مجسمه ای که با هنرمندی تمام از شاهپور ساسانی حجاری شده است، برخی آثار دیگر از جمله دو حوضچه نیز وجود دارد که هنوز کاربری آنها نیز مشخص نشده است و مطمئناً کاوش علمی در این منطقه می تواند منجر به کشف بسیاری از ناگفته های باستانی مربوط به دوران ساسانیان شود.

وی گفت: تا به امروز فصل کاوش مشخصی در غار شاهپور صورت نگرفته و بر همین اساس در خصوص شناخت دقیق کاربرد غار با فقر مطالعات مواجه هستیم اما براساس اصلی ترین فرضیه های مطرح شده در خصوص کاربری این غار باستانی، احتمال اینکه این مکان به عنوان محلی برای دفن شاهپور در نظر گرفته شده باشد، مطرح شده که البته اثبات این مورد نیازمند کاوش و مطالعات بیشتر است.

غار شاهپور

استخوانهای کشف شده درون غار

عضو شوراي مرکزي انجمن هم انديشان جوان تصریح کرد: در این خصوص می توان به تشابه این غار با محل دفن پادشاهان هخامنشی در نقش رستم نیز اشاره کرد.

عباسپور تصریح کرد: با توجه به محل کشف اسکلت، باید اذعان کرد که بسیار بعید به نظر می رسد اسکلت های کشف شده متعلق به شاهپور ساسانی باشد، با این وجود این کشف تا بدان اندازه حائز اهمیت است که بتواند برنامه ریزی های مشخص و متمرکزی برای کاوش و مطالعات بیشتر را به دنبال داشته باشد.

غار شاهپور

وی اضافه کرد: از سویی نیز کشف این اسکلت در غار می تواند فصل جدیدی در مطالعات باستان شناسی را رقم زده و ناگفته های فراوانی را از غار شاهپور و شهر تاریخی بیشاپور نمایان سازد زیرا اسکلت در زیر لایه های متعددی از رسوبات قرار گرفته و بر این اساس می توان متصور شد که این اسکلت مربوط به دوره های تاریخی باشد اما تشخیص قدمت دقیق آن نیازمند کاوش و مطالعات و بررسی علمی بر روی نمونه گیری هایی است که از این استخوان ها بایستی صورت گیرد.

عضو شوراي مرکزي انجمن هم انديشان جوان عنوان کرد: در این میان متأسفانه پایگاه پژوهشی بیشاپور با ارائه عملکردی منفعل در خصوص مطالعات و بررسی های باستان شناسی شهر تاریخی بیشاپور به ویژه طی سال های گذشته، نشان داده که نمی تواند به عنوان مرجعی قابل قبول برای کار باستان شناسی در این محوطه پراهمیت تاریخی قلمداد شود و بر همین اساس نیاز به بازنگری اساسی در شیوه مدیریت این مجموعه و ورود بیشتر باستان شناسان احساس می شود.

اسکلتی که در لایه های درونی خاک قرار دارد

وی ادامه داد: علیرغم اهمیت فراوان این غار باستانی و نقش پراهمیتی که در مطالعات مربوطه و همچنین جذب گردشگر می تواند داشته باشد اما تاکنون تنها عملیات مشخص باستان شناسی که در غار شاهپور صورت گرفته، عملیات مرمت پاهای مجسمه شاهپور و بلند کردن مجدد این مجسمه بوده که در دوران پهلوی و با عدم ظرافت و توسط یک هنگ نظامی صورت پذیرفته که ماده تاریخی آن نیز در دیواره غار حجاری شده است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
0
5
یعنی مجسمه دوباره مرمت میشه اگه دستاشم شبیه سازی بشه خیلی قشنگ میشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
3
4
بعد از کلی خبرای الکی و به درد نخور در حوزه میراث فرهنگی که از محسن عباسپور دیده بودیم بالاخره یه خبر درست حسابی دیدیم.بابا به خدا هرچیزی زیادیش خوب نیست.بذارید خبرای اینطوریو کار کنید.مردیم بس که تو بیشاپور و مهر خبرای تکراری و تلخ از ... دیدیم.
جعفر ر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
1
1
اگه یکی مثل همین محسن عباسپور نبود که سینه سپر بکنه و توی این فضا که هر کسی سر توی لاک خودش می بره، اینجوری از فرهنگ و هویت و تاریخ دفاع کنه، اونوقت معلوم نبود دیگه چی می خواست به سر این آثار بیاد. اینم بجای تشکرمون از عباسپور و امثالهم. واقعا متأسفم......
منو چهر یوسقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
0
0
سلام
مدت دو سال پیش که به اتفاق اساتید و مورخین دانشگاههای اروپایی و اسیایی از غار با عظمت شاپور دیدن کردیم و استاد برجسته تاریخ کهن ایران در دانشگاه نظر بایف قزاقستان و اکسفورد ( اقای الکساندر موریسون ) معتقد بود که جسد و ارامگاه شاپور در همین غار است . منتها احتمال میداد که ممکن است توسط کاوشها در طول تاریخ ،حتی بقایای جسدو اشیای درون ان به یغما رفته باشد . البته قبلا درهمین سایت در بخش دیگری این مطلب را یاد اوری نموده ایم .ممنون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸