پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۲
به گزارش دبیرخانه علمی کنگره بین المللی سلمان فارسی، «خضر وادی دهم» اثر محمد مرادی و علی اکبر صفی پور به مناسبت کنگره بین المللی سلمان فارسی در مراسم افتتاحیه این کنگره رونمایی خواهد شد. محمد مرادی در گفت و گو با دبیرخانه علمی کنگره بین المللی سلمان فارسی گفت: به مناسبت برگزاری این کنگره، کتاب «خضر وادی دهم» به چاپ می رسد.

به گزارش دبیرخانه علمی کنگره بین المللی سلمان فارسی،  «خضر وادی دهم» اثر محمد مرادی و علی اکبر صفی پور به مناسبت کنگره بین المللی سلمان فارسی در مراسم افتتاحیه این کنگره رونمایی خواهد شد.

محمد مرادی در گفت و گو با دبیرخانه علمی کنگره بین المللی سلمان فارسی گفت: به مناسبت برگزاری این کنگره، کتاب «خضر وادی دهم» به چاپ می رسد.

این شاعر و نویسنده جوان، زبان و ادبیات فارسی را یکی از بسترهای بالندگی و انعکاس مفاهیم شیعی در تاریخ فرهنگ ایران عنوان کرد و افزود: از طلوع شعر پارسی تاکنون کم‌تر مفهوم و مضمونی را می‌توان یافت که در قالب واژگان ادبی و استعارات و تشبیه‌های شاعرانه جای نگرفته باشد و در پیوندی دوسویه، دریچه‌های پرواز اندیشه را فراروی سالکان وادی فضل و هنر نگشوده باشد.

مرادی سپس ادامه داد: بی‌شک تأمل و تفحص در این متون می‌تواند بسیاری از زوایای پنهان را در شناخت فرهنگ اسلامی و فرهیختگان آن بر جویندگان بنمایاند و جای بسی خرسندی است، که جدا از آثار روایی و رجالی موجود در منابع شیعه و کتب تاریخی و عرفانی که در سده‌های اخیر، هر کدام به گونه‌ای معرفی کننده‌ی جایگاه سلمان بوده‌اند، تاکنون ده‌ها اثر پژوهشی به قلم مورخان و اسلام‌شناسان ایرانی، عربی و حتی اروپایی در راستای شناخت حقیقت حیات و شخصیت سلمان نگاشته شده است.

این منتقد ادبی با اشاره به جایگاه ویژه و مقام سلمان فارسی در میان یاران حضرت رسول(ص) خاطر نشان کرد: کتاب «خضر وادی دهم» روزنه ای است بر سیمای سلمان فارسی در هزاره ی شعر پارسی و پژوهندگان این اثر با بیش از یک سال تفحص، جستجو و تورق بیش از دو هزار دیوان، کتاب فارسی، عربی و مجموعه‌ی شعرهای منتشر شده، کوشیده اند سیمایی نسبتاً دقیق از چگونگی حضور سلمان در شعر فارسی ترسیم کنند.

محمد مرادی این کتاب را تنها روزنه‌ی گشوده شده رو به دریای بی‌کران دلدادگی شاعران فارسی به عاشق‌ترین یار رسول(ص) عنوان کرد و در خصوص فصل بندی کتاب گفت: «خضر وادی دهم» در هفت فصل «معرفی جایگاه سلمان فارسی در فرهنگ تشیع و تاریخ اسلامی، مروری بر حضور سلمان در شعر عرب، سبک خراسانی و آذربایجانی، سیمای سلمان در شعر سبک عراقی، جایگاه سلمان در شعر سده‌های دهم تا میانه‌ی سده‌ی دوازدهم، تکامل گونه‌های شعر دوران بازگشت و همچنین سیمای سلمان فارسی را در اشعار معاصر» را شامل می شود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴