پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۸۸۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۰
نبش قبرهای گورستانهای تاریخی کازرون برای به دست آوردن اشیاء قیمتی در قبرها توسط سودجویان باعث شده که صدمات جبران ناپذیری به این آثار تاریخی وارد شود غافل از اینکه درون این قبرها شیء قیمتی وجود ندارد و با این کار فقط بخشی از میراث تاریخی مردم دچار تخریب و آسیب می شود

به گزارش خبرنگار مهر، گورستانهای تاریخی ظرفیتهای بسیار مهمی برای تحقیقات در حوزه فرهنگ عام مردم به شمار می روند که در گوشه و کنار استان فارس به وفور به چشم می خورد.

 این گورستانهای تاریخی علاوه بر اینکه فرصتهای مطالعاتی مناسبی به شمار می روند، اسناد و مدارک تاریخی نیز هستند که باید مورد مراقبت جدی قرار گیرند.

اما در شهرستان کازرون این گورستانها مورد هجوم افراد سودجو برای کشف اشیاء قیمتی درون قبرها واقع شده و موجبات آسیب به قبرهای تاریخی را فراهم می آورد. 

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از گورستانهای قدیمی ایران که به ویژه مربوط به قرنهای اخیر است یا در درون شهرها قرار گرفتند و رفته رفته به بخشی از بافت شهری تبدیل شده و زمین آنها برای توسعه خانه ها اختصاص یافت یا در خارج از نواحی شهری و روستایی و به ویژه در مسیرهای کوچ رو قرار گرفتند که به مرور زمان دستخوش فراموشی شده و بستری را برای حفاریهای غیرمجاز و نبش قبر با هدف یافتن اشیاء قیمتی و تاریخی ایجاد کردند.

گورستانهای کازرون

محسن عباسپور افزود: آنچه در این گورستانها بسیار حائز اهمیت است مستندات خطی، ریشه یابی قومی و... است که از گورنوشته های موجود در آنها استخراج می شود و منابع پژوهشی بسیار ارزشمندی نیز قلمداد می شوند.

وی با بیان اینکه این گورستانها به ویژه در پژوهشهای فرهنگ عامه و مردم شناسی می توانند نقش اساسی داشته باشند، اظهار داشت: متأسفانه باوجود اهمیت فراوان گورستانهای تاریخی در مناطق متعددی از استان فارس و از جمله در گورستانهای تاریخی پراکنده در نقاط روستایی شهرستان کازرون، شاهد تخریب سنگ قبرها و همچنین نبش قبرهای تاریخی با هدف یافتن اشیاء قدیمی هستیم که توسط برخی از سودجویان و سارقان اشیاء میراث فرهنگی انجام می شود.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: از جمله این مناطق هم گورستان واقع در مجاورت امامزاده پیربنکی در منطقه دشت برم است که به واسطه قرارگیری در یک منطقه کوهستانی و دور از دسترس، به صورت بالقوه فضای امنی را برای هرگونه سرقت و تخریب به وجود آورده و باوجود برخی دلسوزیهایی که توسط عده ای از افراد محلی و بعضا سرکشیهای یگان حفاظت میراث فرهنگی صورت می گیرد متأسفانه همچنان شاهد تداوم حفاریهای غیرمجاز در این منطقه و سایر مناطق مشابه هستیم.

عباس پور گفت: حفاران غیرمجاز و سودجویان در این گورستان تاریخی با شکستن برخی از سنگ قبرها و یا خالی کردن فضاهای زیرین این سنگها به دنبال اشیایی هستند که بتوانند از آن سوءاستفاده های مالی کنند، بی توجه به آنکه در این دست از گورستانها عملاً شیء تاریخی با ارزشی پیدا نخواهند کرد و با این کارشان تنها اسناد بسیار ارزشمند تاریخی را از میان خواهند برد کما اینکه در گورستان امامزاده پیربنکی کازرون چندین مورد از این دست دیده می شود.

وی افزود: ارزش این سنگ نوشته ها شاید آنجا بیشتر مشخص شود که بدانیم این لوحه های تاریخ معاصر، از معدود متون نوشتاری هستند که توسط طبقات عام جامعه تولید شده و در دل تاریخ مانده اند بنابراین می توانند حاوی اطلاعات بسیار با ارزش و کم نظیری برای پژوهشگران تاریخ معاصر باشند.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان گفت: به دلیل گستره بسیار زیاد چنین گورستانهایی در سطح کشور و قرار گیری برخی از آنها در نقاط بسیار کم تردد و با توجه به برخی واقعیتهای موجود، نمی توان انتظار داشت که حفاظت کاملی از آنها صورت گیرد اما بدون شک می توان با انجام برخی از اقدامات از تبعات منفی تخریب این گورستانها کاست.

وی اظهار داشت: شناسایی و ثبت پرونده برای تمامی این گورستانها، جمع آوری مستندات تصویری از گورنوشته های باقی مانده، جمع آوری برخی از گورنوشته های شاخص و به ویژه واگذاری نقش کنترلی و حفاظتی به بومیان برای نگهداری از چنین میراثی از جمله اقدامات بدیهی است که باید برای حفاظت از این گنجینه های پرشمار تاریخی در سطح کشور و به ویژه استان فارس و شهرستان کازرون انجام داد.

عباس پور گفت: به طور حتم سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی حفاظت از این محوطه های تاریخی و سنگ قبرهای موجود در آن، باید به ساز و کاری درست و اصولی دست یابد تا با تکیه به آن بتواند در تمامی گورستانهای تاریخی فارس، حفاظت درست و اصولی از این اسناد تاریخی به عمل آورد در غیر این صورت با تلاشهای روز افزون حفاران غیرمجاز که سرعت عملشان از سرعت عمل سازمان میراث فرهنگی بیشتر است نمی توان آینده خوبی را برای لوحهای تاریخ معاصر به جا مانده در گورستانهای تاریخی کازرون و استان فارس متصور شد.


مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
مسعود دهقانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
0
1
خوشم میاد با اینکه بوشهری ولی از خیلی از اونایی که توی کازرون هستن بیشتر حواست هست. زنده باشی. در مورد نیروگاه کار حفاری به کجا کشید؟
moslem
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
0
1
سلام اقای عباسپور بنده مدتی هست دنبال شما میگردم متاسفانه نمیدونم چه جوری باهاتون تماس بگیرم لطف کنید اگر این پیام رو دیدید با این شماره با من تماس بگیرید 09179052217
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳