پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
آیت الله دکتر احمد بهشتی در همایش محرم حریم نور:
به گزارش خبرنگار کازرون نما، دکتر احمد بهشتی با اشاره به داستانی گفت: یکی از شاگردان حضرت علی از او سئوال کرد که سلمان کیست؟ حضرت علی جواب داد: چه بگویم که طینت او از ماست. و روح سلمان پیوسته با روح ماست. علوم سلمان هم ظاهر بود هم باطن هم اول بود هم آخر.... هم چیر علوم را سلمان داشت.

به گزارش خبرنگار کازرون نما، آیت الله دکتر احمد بهشتی از مدعوین پیش کنگره سلمان فارسی عصر دیروز در این پیش همایش در سخنانی مبسوط به بازشناسی شخصیت سلمان فارسی پرداخت.

آیت الله بهشتی در ابتدا به سخنان حجه الاسلام خرسند امام جمعه کازرون درباره آیات نازل شده در شان سلمان فارسی اشاره کرد و گفت: سلمان در بین اصحاب پیامبر رتبه اول دارد. یعنی اگر بخواهیم شاگردان پیامبر را در آن عصر رتبه بندی کنیم سلمان فارسی رتبه اول را دارد. وقتی پیامبر بین صحابه دو به دو عقد اخوت می بست بین سلمان و ابوذر عقد اخوت خواند اما این کجا و آن کجا؟ هرچند ابوذر یک آدم انقلابی بود که فدای همین روحیه انقلابیش شد ولی سلمان فوق ابوذر بود.

وی در ادامه گفت: درباره سلمان می گویند اسراری که در قلب سلمان فارسی بود و ابوذر خبر نداشت اگر ابوذر خبر داشت او را تکفیر می کرد. سلمان بین صحابه والشمس بود یعنی خورشید بود بین کواکب. کواکب فقط ستاره نیست. یعنی ستاره هم جزو کواکب هست اما غیر ستاره هم جزو کواکب است. سلمان خورشیدی است در بین آن ستارگان فروزان.

دکتر احمد بهشتی با اشاره به داستانی گفت: یکی از شاگردان حضرت علی از او سئوال کرد که سلمان کیست؟ حضرت علی جواب داد: چه بگویم که طینت او از ماست. و روح سلمان پیوسته با روح ماست. علوم سلمان هم ظاهر بود هم باطن هم اول بود هم آخر.... هم چیر علوم را سلمان داشت.

آیت الله بهشتی هم چنین با اشاره به این روایت مشهور که اگر دانش و یا در برخی روایات دین به ثریا باشد سلمان به آن دست خواهد یافت. گفت: سلمان 10 دین عوض کرد تا به اسلام رسید و در بین پژوهندگان دین و حقیقت رتبه اول را دارد. یکی یکی آن ها را در مرحله آزمایش قرار داد یکی یکی عوض کرد تا گمشده خویش را می یابد. سلمان وقتی محبوب خودش را یافت آن موقع آرام شد. و کشتی طوفان زده درونش آرامش گرفت.

وی با استفاده از روایت مذکور گفت: حالا می شود دین را دسته بندی کرد یکی دین ثرا (خاکی) و دیگری دین ثریایی است سمایی است آسمانی است. عرشی است.

آیت الله بهشتی در مقایسه سلمان با سایر صحابه این گونه ادامه داد که ابوذر خیلی بزرگ بود ولی نمی تواند به سلمان برسد. چهره انقلابی ابوذر کجا و سلمان کجا؟ دین سلمان ثریایی است عرشی است. این در رتبه های اول است و به جایی رسیده است که به او می گویند سلمان منا اهل بیت. این عبارت خاصی است که شامل عموهای پیغمبر، زنان پیغمبر، و حتی سایر دختران پیغمبر نمی شود. ام سلمه آن بانوی بزرگ، وقتی پرسید یا رسول الله من هم هستم؟ پیامبر فرمود نه شما نیستید. این عبارت اهل بیت عبارت خاصی است که آن زمان فقط 5 نفر بودند. مگر پیامبر اهل تعارف است که بگوید سلمان منا اهل بیت آیه تطهیر را می شود این مصداق داد .

ایشان در ادامه گفت: امیرالمومنین می گوید خواب دیدم که پیامبر فرمود سلمان در مدائن فوت شده است برو و او را کفن و دفن نما. داریم که معصوم معصوم را غسل و کفن و دفن می نماید. اما هر معصومی هم امام پیغمبر نیست. مثلاً صدیقه کبری. هرچند حدیث داریم که او برای ما حجت است ولی ماخذ اصلی آن را پیدا نکردم. در کتاب اندیشه سیاسی اسلام این را آورده بودم که چون ماخذ اصلی آن را نتوانستم پیدا کنم آن را برداشتم. علی اکبر و ابوالفضل هم گفته اند معصوم بودند. به عقیده شیعه معصوم معصوم را غسل می دهد. و سلمان را علی غسل داد.

آیت الله بهشتی با اشاره به وظیفه مسلمین نسبت به حضرت سلمان گفت: سلمان یک گهر گرانبهایی است که ما ایرانی ها داریم. ما باید قدر این موقعیت مان را بدانیم. دین سلمان دین ثریایی است. در روایت دیگری چنین آمده است که پیامبر زد به شانه سلمان و فرمود رجالی از این قبیل.  در قرآن داریم که ای عرب ها اگر بعد از پیغمبر برگشتید مشکل نیست خدا قومی دیگر را به جای شما می آوردکه خدا را دوست دارند و خدا آنان را دوست دارد.

وی با ذکر مواردی از چهره های درخشان ایرانی اسلام گفت: ببینید چقدر رجالی از قبیل سلمان از ایران برخاستند امام خمینی چقدر عظمت دارد. استاد مطهری چقدر خدمت کردچقدر عظمت دارد. علامه طباطبایی را ببینید. حتی خارج از سلک روحانیون میرزا کوچک جنگلی از آن رجال نیست؟ چقدر جهاد کرده؟ درهمین جنگ تحمیلی امثال صیاد شیرازیها چقدر خدمت کردند که عزت اسلامی ایران را، من نمی گویم عزت ایران را، می گویم عزت اسلامی ایران را حفظ کنند.

آیت الله بهشتی با اشاره به مباحث مطرح شده در باب مکتب ایرانی گفت: خیلی شواهد و قرائن داریم که ذوالقرنین همان کوروش ایران است. ایرانیت خیلی اهمیت داردولی این نباشد که بگوییم ایران باید بگوییم اول اسلام بعد ایران.گمشده سلمان چه بود که حتی بردگی را به جان خرید؟ملت ما اول مسلمانند بعد ایرانی.  بازرگان می گفت فرق ما با امام این است که امام می گوسد ایران در خدمت اسلام ولی ما می گوییم اسلام در خدمت ایران. ایران اسلام را انتخاب کرد و بعد هم آمد به سوی تشیع به سمت ولایت پذیری. صفویه تشیع را به ایران نیاورد تشیع صفویه را قدرت رساند. این مسایل در مورد اسلامیت و ایرانیت باید خوب بررسی شود. این شخصیت ها، این قهرمان ها این مجاهد ها ی عرصه جهاد و مبارزه باید شناخته شوند. سلمان نام ایران را در آن زمان درخشاند. وقتی از سلمان می گفتند شما از کجایید؟ می گفت از اسلام؛ سلمان خیلی تلاش کرد به حقیقت برسد و سلمان حقیقتاً به حقیقت رسید. سلمان به همچو درجه ای رسید که درهمه چیز حقیقت را و حق را می دید. امیدوارم در این کنگره حق ایرانی و ایران به اسلام و حق اسلام به ایران و ایرانی مشخص شود و زحمات شهید مطهری به بار بنشیند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲