پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۶۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
وجود درختان جنگلی مُسن ، ارتفاع بلند کوه با دیواره های کاملاً عمودی و صخره ای ، شیب تند دامنه کوه و دره ها و شیارهای طبیعی ، پوشش گیاهی سبز همراه با بوته های متراکم و زیبای گل شقایق ، مشخصات طبیعی و بومی اردوگاه است که واقعاً زیبائی خاص خیره کننده ای به آن داده است و چشم و دل هر بیننده ی تازه واردی را شیفته خود می کند .

علي‌اكبر فرشته حكمت : سالیانی بود که به اردوگاه آموزش و پرورش کازرون نرفته بودم . این اردوگاه در دامنه ی شمال شرقی تنگه چوگان ( به طور قرینه روبروی غار شاپور ) واقع شده است . وجود درختان جنگلی مُسن ، ارتفاع بلند کوه با دیواره های کاملاً عمودی و صخره ای ، شیب تند دامنه کوه و دره ها و شیارهای طبیعی ، پوشش گیاهی سبز همراه با بوته های متراکم و زیبای گل شقایق ، مشخصات طبیعی و بومی اردوگاه است که واقعاً زیبائی خاص خیره کننده ای به آن داده است و چشم و دل هر بیننده ی تازه واردی را شیفته خود می کند . توقف در این تفرجگاه بِکر و طبیعی باعث تفکر و تامل در زیباییهای آفرینش و مشاهده ی چشم انداز دور غار شاپور و نقوش برجسته ی موجود ، ذهن کنجکاو انسان را به دوران پرفراز و نشیب و پیچ و خم دار هزاره های گذشته ی تاریخ کشورمان سیر می دهد . گزینش این مکان به عنوان تفرجگاهی جهت استفاده دانش آموزان و جامعه ی بزرگ معلمین و فرهنگیان که در اوایل دهه ی هفتاد و در دوران مدیریت آقای امراله قنبریان صورت گرفت انتخابی بسیار پسندیده بوده است که انصافاً جای تقدیر دارد .

از ابتدای تاسیس اردوگاه مذکور تا به حال و در دوران مدیریت های مختلف ، بناها و سازه هائی جهت رفاه حال مسافرین و اقامت کنندگان ساخته شده است و هر مدیری به نوعی در آن مکان سهمی از خدمات خود بر جای گذاشته است که باز هم جای قدردانی دارد . ساخت سکوها و آلاچیق هائی متعدد جهت نشیمن ، ساخت دو مجموعه توالت همراه با امکانات بهداشتی ، حفر چاه آب و تعبیه منبع آب جهت مصارف مختلف ، نمونه هائی از خدمات انجام گرفته در اردوگاه است .

نوروز امسال در دو نوبت چهارم و سیزدهم فروردین ، فرصتی دست داد تا در اردوگاه آموزش و پرورش اُتراق کنیم برای نگارنده که بعد از هشت سال ، توفیق جدیدی حاصل شد تا تجدید دیداری در این تفرجگاه داشته باشم پدیده ها و نکات و مسائل و معضلاتی مشاهده گردید که شرح و تذکر برخی از آن ها برای مسئولین آموزش و پرورش کازرون لازم و مفید به نظر می آید .

1اردوگاه ولی عصر توسط آموزش و پرورش کازرون و با بودجه همین نهاد و به منظور استفاده های فرهنگی تفریحی ورزشی دانش آموزان و معلمین و خانواده های آن ها تاسیس گردیده است اما اغلب مراجعه کنندگان و استفاده کنندگان از تفرجگاه ، سایر اقشار جامعه هستند ! اردوگاه و تفرجگاه های دیگری همچون اردوگاه الغدیر ( متعلق به آموزش و پرورش استان بوشهر ) و اردوگاه تیپ امام سجاد (ع ) و اردوگاه سپاه مقاومت کازرون و باغ اوقاف و ... در منطقه کازرون موجود است که استفاده از آن ها با مجوز قبلی و به طور محدود صورت می گیرد امّا انگار وقتی نوبت به آموزش و پرورش کازرون می رسد تفرجگاهش عمومی و همگانی می گردد !!

هر چند برای ورود به داخل اردوگاه مبلغی حدود 2000 تومان اخذ می شود ( که واقعاً مبلغ ناچیزی است ) اما می بایست به علت گنجایش محدود فضای درونی همانند فضاهای اختصاصی ، برای ورود به آن محدودیت و اولویت هایی در نظر گرفته شود و بالطبع اولویت اول باید برای فرهنگیان باشد که با ارائه کارت یا نامه رسمی مجوز ورود داده شود . علی الظاهر این اردوگاه به نام آموزش و پرورش کازرون مشهور گشته اما عواید و فواید آن به کام دیگران رقم می خورد !

2ورود تعداد زیادی از انواع کامیون های کوچک و بزرگ به همراه خیل عظیم خوردوهای سواری به داخل اردوگاه و پراکنده شدن در فضای بوستان جنگلی و در نزدیکی درختان و پایمال شدن مرتع و مرغزار زیبای آن جا ، منجر به نابودی و خشکیدن تفرجگاه در مدت زمانی کوتاه می گردد که متاسفانه آثار تخریبی این فضا از هم اکنون کاملاً آشکار شده است ! کاهش قابل ملاحظه ی تعداد درختان بومی و برجای ماندن تنه های خشکیده ی درختان بلوط ، دلیل بارزی از فراهم گردیدن مقدمه ی نابودی کامل فضای جنگلی اردوگاه می باشد ! اساساً چرا باید در این جنگل قُرُق شده ی حفاظت شده در وسعت گسترده ای و به تعداد زیاد ، آتش های بزرگی روشن و بر پا گردد ؟! شعله های آتشی که از کُنده و شاخه و ساقه ی تر و خشک درختان همین جنگل فراهم شده و به هوا می رود ! بنده خود شاهد بودم که افراد غیر مسئول با اره و تیشه و تیر به جان درختان افتاده بودند ! مسئولین اردوگاه در پاسخ سئوال نگارنده در خصوص علت خشکیده شدن و قطع تعداد زیاد درختان جنگلی آن جا ، وجود بیماری و کرم ساقه خوار را بیان می کردند و اظهار داشتند که با متخصصین جهاد کشاورزی هم در میان گذاشته شده و آن ها وجود بیماری را تایید و توجیه کرده اند لذا اگر به طور جد وجود بیماری مُحرز باشد چرا اقدامات پیشگیرانه و درمان کننده صورت نمی گیرد ؟! چرا برای تجدید درختان خشک شده اقدام عملی صورت نگرفته است ؟! اگر تعداد اشجار جنگلی موجود در اردوگاه را با گذشته ی نه چندان دور و ایضاً با درختان جنگلی پادگان مجاور آن مقایسه گردد تفاوتی فاحش مشاهده می شود که فاجعه آمیز و دردناک و هشدار دهنده است ! به نظر می آید در این خصوص کوتاهیهای زیادی صورت گرفته باشد که هر چه زودتر باید جبران گردد .

3اگر چه ضرورتی ندارد که مجوز اقامت شبانه و بیتوته کردن در اردوگاه داده شود ولی در هر حال باید بابت اقامت هر شب در آنجا ، هزینه ی سنگینی از اقامت کنندگان اخذ گردد و از آن ها تعهدگرفته شود که از روشن کردن آتش و کثیف و آلودن محیط خود داری کنند و در ضمن لازم است در ایام تعطیلات نوروز و در شبانگاهان ، نور افکن های قوی برای ایجاد روشنائی و تامین امنیت داخلی آن تعبیه گردد .

از ورود افراد موتور سوار و فروشندگان دوره گرد و راکبین خودروهای مزاحم که با پرسه زدن های بی مورد و بلند کردن صدای ناهنجار ابزار صوتی و سایر اعمال و رفتارهای خارج از شئون شرعی و عرفی اسباب مزاحمت ایجاد می کنند مطلقاً ممانعت به عمل آید ! روز سیزدهم نوروز ، کامیون هائی با نصب بلندگوی قوی و ایجاد ساز و دُهل در فضای داخل اردوگاه معرکه های زشت و زننده و مزاحمی راه انداخته بودند و متاسفانه با برپائی رقص و چوب بازی محلی زمینه ی رفتارهای ناشایست و اعمال غیر اخلاقی را فراهم کرده بودند ! اگر خانواده های آموزش و پرورش خواسته باشند یک روز تفریحی خود را بدون سر و صدا و فارغ از بوق و دود و دم درون شهر در تفرجگاهی که بنام و متعلق به خودشان است به سر برند باید اینگونه مورد مزاحمت قرار گیرند ؟! متاسفانه برخی آن قدر محیط را بی صاحب و بدون در و پیکر دیده که با ذبح گوسفند و آویزان کردن آن ، محیط و منظره ای کثیف و مشمئز کننده ایجاد کرده بودند !!

در روز شلوغ و پر ازدحام سیزدهم نوروز در اردوگاه مزبور علی الظاهر خبری از گشت و حضور نیروهای امنیتی و انتظامی نبود !

4 – مسئولین آموزش و پرورش برآوردی کارشناسانه انجام دهند و متناسب با ظرفیت اردوگاه ، مجوز ورود به آن جا صادر کنند . این اردوگاه و تفرجگاه امکانات و تاسیسات رفاهی بیشتر و گسترده تری لازم دارد و لذا توجه بیشتری می طلبد . نیز لازم است در نقاط مختلف آن محوطه هائی جهت توقف گاه خودروها فراهم و معین گردد و از ورود وسایط نقلیه به همه ی نقاط جنگلی و آسیب رساندن به اکوسیستم محیط طبیعی آنجا ممانعت به عمل آید .

 

نویسنده: علي‌اكبر فرشته حكمت
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
0
1
سلام . این بهترین نوشته ای بود که از اقای فرشته حکمت خوانده بودم . دستتون درد نکنه . واقعا به جا و به حق فرموده اید . امیدواریم که گوش شنوایی باشد .
لازم به ذکر است در این مطلب از خود شیفتگی و تحلیل های آبکی و فقط تا نوک بینی خود را دیدن و جناح بندی و سیاسی کاری خبری نبود .
پیروز باشید
شیخ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
0
0
با سلام .احتمالا آقا دوباره میخاد یا کاندیدای شورای شهر بشه و شهر رو به تعالی و توسعه بکشونه یا دوباره کاندیدای مجلس بشه و استان و کشور رو دگرگون کنه .حیف که فقط تا نوک بینیش رو می بینه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۳
اذان صبح
۰۴:۵۲:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۴۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۴۸
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۰۶
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۰۳