رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي تعطيلي پنجشنبهها در تمام
مقاطع تحصيلي را تصميمي عجولانه دانست و تاكيد كرد: اعلام اين خبر سبب
ايجاد نگراني براي سال تحصيلي جديد شده است كه اميدواريم وزير آموزش و
پرورش به نحو مطلوبي به اين سردرگمي و نگراني خاتمه دهد.
دكتر علي
عباسپور تهرانيفرد در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به جلسه اخير كميسيون
متبوعش با وزير آموزش و پرورش در خصوص تعطيلي پنجشنبه مدارس تصريح كرد:
وزير آموزش و پرورش بر تعطيلات مدارس در روز پنجشنبه اصرار دارد اما اين
موضوع سبب ايجاد نگرانيهايي براي اعضاي كميسيون آموزش مجلس شده است.
وي
با تاكيد بر اينكه تعطيلي پنجشنبهها در مقطع ابتدايي هم مورد قبول
كميسيون آموزش نبود، ادامه داد: اين مساله را به وزير آموزش و پرورش منعكس و
اعلام كرديم بر اساس نقطه نظرات اعضاي كميسيون، كار كارشناسي انجام شده و
توضيحات ارايه شده توسط مسوولان، تعطيلات پنجشنبه مدارس ابتدايي
قانعكننده نيست، به ويژه در مقطع راهنمايي و دبيرستان اين مساله بسيار
حادتر است.
به گفته عباسپور، تعميم تعطيلي مدارس در روزهاي پنجشنبه
به مقاطع راهنمايي و دبيرستان تصميمي بسيار عجولانه است كه در آخر
مردادماه بدون اينكه برنامهريزي شود اتخاذ و اعلام شد، اگرچه از طرف آقاي
وزير عنوان شد كه تعطيلي مدارس در روز پنجشنبه به صورت اختياري است اما
همين امر موضوع را حادتر ميكند چراكه نميشود تعدادي از مدارس دولتي
پنجشنبهها تعطيل باشند و برخي نباشند، طبيعي است كه معلمان و پرسنل دوست
دارند پنجشنبهها تعطيل باشند، لذا اگر مديري بخواهد مدرسهاش براي حفظ و
ارتقاي كيفيت آموزشي پنجشنبهها داير باشد مورد اعتراض واقع ميشود.
رييس
كميسيون آموزش افزود: بنابراين طرح مذكور عملا تمام مدارس راهنمايي و
دبيرستان را به تعطيلي ميكشاند، در صورتي كه رضايت صرف كارمندان و معلمان
دليلي بر تاييد و مناسب بودن اين طرح نيست، تمام سيستم آموزشي و پرورشي
كشور و كل نظام از مجلس و دولت معتقدند بايد آموزش و پرورش با كيفيت داشته
باشيم، لذا اينكه قشري از اعضاي آموزش و پرورش از تعطيلات روز پنجشنبه
استقبال ميكنند دليلي بر اين نيست كه مهر تاييد بر اين طرح بزنيم.
وي
همچنين خاطرنشان كرد: نگرانيها جدي است چراكه سازمانهاي جنبي كه بايد
اين تعطيلات و ساعات فراغت دانشآموزان را حمايت و به طور مطلوب پر كنند
برنامهريزيهاي لازم را اتخاذ نكردهاند و خود آموزش و پرورش هم هنوز
آمادگي لازم را ندارد، آقاي وزير عنوان ميكردند براي مقطع راهنمايي و
دبيرستان قرار است كلاسهاي تقويتي برگزار كنيم كه خود همين هم مشكلساز
ميشود چراكه آموزش و پرورش نبايد كلاسهاي تقويتي و فوقالعاده براي
دانشآموزان در نظر گيرد بلكه سيستم آموزش و پرورش بايد به نحوي باشد كه كل
دانشآموزان در ساعات استاندارد آموزشي تعليمات لازم را فراگيرند.
عباسپور
افزود: حتي اگر بخواهند كلاسهاي تقويتي را با شهريهاي معادل نصف شهريه
كلاسهاي آزاد در نظر بگيرند خيلي از خانوادهها توانايي پرداخت آن را
ندارند، لذا اين امر باعث بروز نوعي دوگانگي ميشود و استاندارد آموزشي تحت
الشعاع كلاسهاي تقويتي قرار ميگيرد، ضمن اينكه بايد بررسي شود سيستم
آموزشي چقدر براي برگزاري كلاس بعد از ساعات آموزشي آمادگي دارد، چراكه
معلمان زبده قاعدتا اين ساعات را صرف تدريس در كلاسهاي خصوصي و آزاد با
دريافت مبالغ كلان ميكنند و برخي معلمان هم در اين ساعات از قبل تعهداتي
در بخشهاي ديگر دارند، لذا هنوز مشخص نيست كه چطور آموزش و پرورش ميتواند
اين كلاسهاي تقويتي را به اجرا درآورد، چراكه برنامهريزي مناسبي براي
اين كلاسها صورت نگرفته است.
رييس كميسيون آموزش در ادامه گفت: به
هرحال با اين تصميمات عجولانه وزارت آموزش و پرورش نوع سردرگمي در سال
تحصيلي جديد را شاهد خواهيم بود، البته آقاي وزير تاكيد دارند كه عموم مردم
و خانوادهها از اين طرح استقبال ميكنند، اگرچه ما نظرسنجي نكردهايم اما
معتقديم برنامهريزي در آموزش و پرورش و آموزش عالي بحثي نيست كه بخواهيم
آن را به نظرسنجي عمومي بگذاريم، خانوادهها قاعدتا طالب آن هستند كه
كودكان آنها مورد آموزش و تربيت كافي و مناسب قرار گيرند.
عباسپور
در خاتمه درباره ورود كميسيون به اين موضوع خاطرنشان كرد: رايزنيها در حال
انجام است، نميتوان هميشه قانونا به موضوع ورود پيدا كرده و جلوي آن را
بگيريم، اما اميدواريم نقطهنظراتي كه به آموزش و پروش منعكس ميكنيم مورد
توجه قرار گيرد، چراكه قصد ديگري جز بهبود آموزش و پروش كشور مدنظر كميسيون
و مجلس نيست، ما وزير آموزش و پرورش را از دوستان نزديك مجلس ميدانيم و
اميدواريم يا بتواند به دغدغههاي مجلس و كميسيون آموزش پاسخ دهد و يا اگر
برنامهريزيهاي كافي صورت نگرفته به صورت مطلوبي از اين كار جلوگيري كند،
به هرحال ما به رايزنيها با آموزش و پرورش ادامه ميدهيم و اميدواريم آقاي
وزير به اين سردرگمي و نگراني كه در خصوص سال تحصيلي جديد وجود دارد خاتمه
دهد.