پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۶
علي‌اصغر درياب
پرتويي از انقلاب عاشورا
 
الف: ويژگي‌هاي رهبر روحاني
 
انقلاب اسلامي ايران انقلابي به تمام معني الهي و مردمي بود . و در حقيقت اين دستي از غيب بود كه مرم را فوج فوج به صحنه مي فرستاد و دل هاي آنها را محكم و استوار و ترس و وحشت را از آن ها دور مي ساخت و قدرت جهنّمي ساواك و خشونت مأمورين بي رحم شاه كه بارها مردم را قتل عام كرده بودند در نظرشان كوچك و حقير مي كرد، وگرنه در هيچ جاي دنيا و در طول تاريخ مشاهده نشده كه ملتي بدون اسلحه و امكانات با اين جسارت و گستاخي به جنگ توپ و تانك و مسلسل بروند؟!
 
در پيروزي اين انقلاب سه عنصر خدا، مردم و رهبري نقش اصلي داشتند و قدرت هاي ظاهري و تشكيلات و سازمان هاي داخلي و خارجي هيچ نقشي در آن نداشتند و اگر تشكيلاتي در حين مبارزه شكل مي گرفت و يا سازمان هاي مختصري به وجود مي آمد تماماً خود جوش و از متن مردم بود.
 
رهبري انقلاب در اوج آگاهي و اقتدار با هوشمندي كامل از امكانات رسانه اي دنيا به بهترين وجه بهره گرفت و در برابر ترفندهاي دشمن مواضعي منطقي، مستدل و كوبنده داشت و تكيه او همواره به توانايي هاي ملت بود. سخنگوي خاصي نداشت و تشكيلاتي او را اداره نمي كرد، تصميمي كه مي گرفت حرف آخر و فصل الخطاب همه ي حرف ها بود . هيچ كس قادر به عوض كردن تصميم و تغيير در عقيده ي او نبود . نزديكان و مشاورانش تنها از او تبعيت مي كردند و كمترين نقش در تصميمات او داشتند .
 
با اين كه در سنين بالا و ظاهراً پيرمردي كهنسال بود اما براي رهبري يك انقلاب بزرگ بسيار آماده، سرزنده و شاداب بود و با اراده ي قوي و رأي قاطع سخن مي گفت، به فرايض ديني و انجام تكاليف الهي سخت پاي بند و معتقد بود و هيچ چيز او را از واجبات ديني باز نمي داشت.
 
تمام توجه او به قدرت لايزال الهي و همه ي نگاهش به توده هاي مردم بود . آن چنان با صلابت و قاطعيت سخن مي گفت و بر تصميمات خود ايستادگي مي كرد كه گويي وحي بر او نازل شده و مأموريت ويژه اي دارد .
 
از قدرت ظاهري دشمنان و تهديد هاي خوفناك آن ها ترسي به دل نداشت و با قاطعيت همه را مرعوب خود مي ساخت . در شرايطي كه هيچ يك از انقلابيون پر سابقه و مدعيان مبارزه با رژيم جرأت نام بردن از شخص شاه را نداشتند و اغلب خواستار ادامه ي سلطنت شاه و برقراري دموكراسي و اجراي قانون اساسي بودند او همه ي ملاحظات سياسي و پيامدهاي اجتماعي و نگراني هاي ظاهري را ناديده گرفته و لبه ي تيز حملات خود را متوجه دربار و شخص شاه به عنوان ريشه همه ي مفاسد اجتماعي و نوكر سرسپرده ي اجانب كرد تا جايي كه در شعار مردم آمده بود:
 
 تا شاه كفن نشود *** اين وطن وطن نشود
 
او حقيقتاً شعار معروف ( خون بر شمشير پيروز است ) را عينيت بخشيد و معنا كرد و در عمل پياده نمود زيرا اين انقلاب را پرتوي از انقلاب عاشورا مي دانست .
 
او به خوبي توانست از مردمي پراكنده و متفرق امتي واحده و مرداني با اراده و توفنده بسازد كه هر مانعي را از سر راه انقلاب بردارند او يار واقعي محرومان و ستمديدگان و دشمن سرسخت مستكبران و ستمگران بود.
 
ب: انگيزه پيوستن به انقلاب
 
مردم كازرون از ديرباز مردمي ظلم ستيز، عدالت خواه و داراي عزت نفس بودند و هر گاه رهبري آزاده و شخصيتي ملي و دلسوز از آرمان آن ها دفاع مي كرد. گرد او جمع شده و به ياريش مي شتافتند، و اين روحيه را در دروران معاصر در نهضت جنوب و مبارزه با بيگانگان و نيز مشاركت در نهضت ملي شدن صنعت نفت به خوبي مي توان مشاهده كرد .
 
اما اين نهضت ها به هر دليل تداوم نيافت و سركوب شد ولي شعله ي عدالت خواهي و كينه ي استبداد ستيزي در دل آن ها خاموش نشد و همواره مترصد فرصتي براي تجديد قوا و ابراز وجود بودند، به همين جهت به محض اطلاع از حركت جديد ضد رژيم آن هم توسط يك روحاني مبارز و يك مرجع تقليد، به سرعت به اين نهضت پيوستند، زيرا در اين نهضت هم بحث از مبارزه جدي با استبداد داخلي و استثمار خارجي بود كه آرزوي فرو خورده آن ها را برآورده مي ساخت و هم پشتوانه اعتقادي و ديني داشت و در يك جمله هم دنيا و هم آخرت آ نها را تأمين مي‌كرد
 
ج- زمينه‌هاي بيداري
 
آري همان طور كه در قسمت قبل اشاره شد از ابتداي نهضت حضرت امام (ره) در سال 1341 مردم كازرون به لحاظ ارتباط قوي و مستحكمي كه با روحانيت و حوزه هاي علميه و مراجع عظام تقليد داشتند به سرعت در جريان انقلاب اسلامي امام قرار گرفته و از آن استقبال كردند .
 
طلاب كازروني مقيم شهر مقدس قم رابطان خوبي براي انتقال پيام‌ها و اعلاميه‌هاي حضرت امام بودند و رساله ي علميه ي ايشان كه خريد و فروش و نگهداري آن قاچاق و ممنوع بود مخفيانه به شهر و روستاها سرا زير شد .
 
افشاگر يهاي شجاعانه و جسارت و بي باكي حضرت امام در رويارويي با نظام سفاك پهلوي آن ها را به وجد مي آورد و شوق مبارزه در آن ها تقويت و موج بيداري ها به تدريج گسترش مي يافت و اعتراضات در اشكال گوناگون بروز كرد.
 
- عده اي از كسبه و بازاريان با الهام از رهنمودهاي حضرت امام و توصيه ي رابطان از محل كسب خود در هنگامه ظهر نداي اذان سر داده و با صداي رسا اذان مي گفتند و وقتي چندين نفر در سراسر بازار در يك لحظه چنين حركتي آغاز كردند موجي از شادي توأم با ترس و پرسش در ميان مردم به وجود مي آمد و اغلب به دنبال انگيزه‌ي آن بودند. چيزي كه تا آن زمان مرسوم نبود، و اين اولين نشانه هاي همبستگي مردم با نهضت امام در كازرون بود.
 
- اعزام طلاب جوان و تحصيل كرده از حوزه هاي علميه در ماه‌هاي محرم و صفر و ماه مبارك رمضان كه بر طبق يك سنت ديرينه ادامه داشت و سخنراني هاي پرشور در مساجد و تكايا و سكونت بعضي از آن ها در منطقه از عوامل بيداري مردم بود.
 
- انتقال بعضي از فرهنگيان انقلابي از شهرهاي اصفهان، شيراز و جهرم و ... و برقراري ارتباطات پنهاني با جوانان و انقلابيون شهر و تشكيل جلسات مخفي و نيمه مخفي از ديگر موارد بيداري جوانان بود.
 
- رفت و آمد دانشجوياني كه از مركز كشور و شهرهاي بزرگي چون مشهد و تبريز و شيراز و غيره خبرهايي از زندانيان سياسي و دستگيري هاي شخصيت ها نقل مي كردند موجي از نگراني و تعقيب مسايل انقلاب در مردم ايجاد مي‌كرد.
 
- فعاليت انقلابيون در دستجات كوچك و تشكيل كلاس هاي ايدئولوژي و سياسي در سطح شهري و روستاهاي اطراف كه بعضي از آن ها مرتبط با انجمن امور ديني معروف و بعضي مستقل بودند.
 
- توزيع كتاب و جزواتي‌ كه ازحسينيه ي ارشاد تهران و بعضي انتشارات قم و تهران مي رسيد ايجاد كتابفروشي مذهبي جهت مقابله با هجوم فرهنگي كمونيست ها و جوش و خروشي كه هر روز بيشتر مي شد همه و همه زمينه هاي آگاهي توده هاي مردم را فراهم ساخت به طوري كه در سال هاي 1354 به بعد اغلب جوانان و مردم از قريب الوقوع بودن انقلاب سخن مي گفتند و اعتراضات خود را در راهپيمايي تاسوعا و عاشوراي حسيني به صورت شعارهاي كوبنده اي نظير
 
اسلام دين جنبش و جهاد است *** برنامه اش كوبيدن فساد است
اسلام دين حق است *** اسلام ضد ظلم است
 
 جلوه گر بود.
 
متن اشعار و نوحه هاي سينه زني و زنجير زني در اين سال ها تغيير كرد و تلويحاً نظام ستمشاهي را به نظام بني اميه تشبيه مي‌كرد و سال به سال اين شعارها صريح تر و روشن تر بيان مي شد تا بالاخره شعار مرگ بر شاه همه گير و عادي شد و شاه براي فرار از شنيدن اين شعارها كه همه روزه با صداي بلند تكرار مي شد كشور را ترك كرد و هرگز باز نگشت.
 
شعارهايي نظير
 
حسين با خون خود؛ يزيد رسوا نمود *** آفرين بر حسين مرحبا بر حسين
 
به شعار
 
شهيد با خون خود پهلوي رسوا نمود *** آفرين بر شهيد مرحبا بر شهيد
 
تبديل شد.
 
منبع: هفته نامه سلمان، ش 449
 
 
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷