پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
به گزارش کازرون نما، یکی از آخرین بازماندگان هنر «بندزنی چینی» یا همان «گنگوکاری» در کازرون بدرود حیات گفت. «سید عبدالنبی انوشه» روز گذشته در کازرون درگذشت تا یکی دیگر از هنرهای اصیل ایران قدیم که در کازرون نیز روزگاری رواج داشت به حافظه تاریخ سپرده شود.
به گزارش کازرون نما، یکی از آخرین بازماندگان هنر «بندزنی چینی» یا همان «گنگوکاری» در کازرون بدرود حیات گفت.

یکی از آخرین بازماندگان هنر «گنگو کاری» کازرون بدرود حیات گفت

«سید عبدالنبی انوشه» روز گذشته در کازرون درگذشت تا یکی دیگر از هنرهای اصیل ایران قدیم که در کازرون نیز روزگاری رواج داشت به حافظه تاریخ سپرده شود.

یکی از آخرین بازماندگان هنر «گنگو کاری» کازرون بدرود حیات گفت

شوربختانه آگاهی زیادی از هنر اصیل «گنگوکاری» و یا «چینی بندزنی» در کازرون در دسترس نیست، اما آن چه روشن است، دکان «سید عبدالحسین انوشه» در خیابان منتهی به میدان تاریخی خیرات روزگاری یکی از کارگاه‌های پررونق «گنگوکاری» در کازرون بوده است و اهالی این شهر تاریخی و بویژه عشایر و مردم بخش های دیگر که از آتش در پخت و پز بیشتر استفاده می کردند، قوری های چینی خود را برای نگاهداری دراز مدت به سید عبدالحسین می سپرده تا «استاد گنگوکار» با بندزنی قوری ها آن ها را از گزند شکستن بر اثر گرما و سرما حفظ کند.

پایگاه دانشگاه سلمان فارسی، پیشتر و در زمان حیات شادروان «سید عبدالحسین انوشه» که جدای از هنرش از جمله خیرین شهرمان نیز بوده است در مطلبی کوتاه درباره چینی بند زنی (گنگو کاری) در کازرون گفته بود:

یکی از آخرین بازماندگان هنر «گنگو کاری» کازرون بدرود حیات گفت

 در شهرستان کازرون این شغل جایگاه ویژه ای داشته که هم اکنون در این شهرستان یک نفر به این کار اشتغال دارد . چینی بند زن یا گنگو کار ابتدا قطعات ظروف شکسته شده مانند قوری نلعبکی ، بشقاب و .... را به وسیله سفیده تخم مرغ و آهک به یکدیگر متصل می کنند. ( در این کار به هیچ عنوان از چسب صنعتی استفاده نمی کنند ) بعد از اینکه ظرف را به هم چسباندند گنگو کار سیمی فلزی را به صورت طوق بر گردن و کف قوری می اندازد و تعداد 10 نوار بریده شده حلبی به عرض نیم سانتی متر و طول آن بستگی به ارتفاع ظرف دارد به طوق بالای ظرف و کف ظرف وصل می نماید و اضافات آن را با قیچی می چیند اگر ظرف مورد نظر قوری باشد یک عدد طوق را بر قسمت لوله قوری و یک طوق در كف ظرف و طوق دیگر نیز در قسمت لبه کار می گیرد. ابزار مورد استفاده در این شغل چکش ، سندان، انبر دست و قیچی است. اغلب کسانی که از این صنعت برای استحکام ظروف خود استفاده می کنند بیشتر عشایر و روستاییان هستند.

کازرون نما، این مصیبت جان کاه را به خانواده محترم و خیراندیش انوشه تسلیت عرض می کند. 
نویسنده: رضا عمویی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳