پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
اصل شکل‌گیری این ایده و از آن مهمتر به اجرا درآمدن و عملی شدن آن، بزرگترین و اصلی‌ترین نقطه قوت کار محسوب می‌گردد و همین به تنهایی برای تحسین و تشویق این حرکت بسنده می‌باشد. چراکه ابعاد و بزرگی کار و گستردگی موضوعات و سختی و مشکلات جمع‌آوری اطلاعات و راضی نگه داشتن همه‌ی حوزه‌های مرتبط و درگیر و البته هزینه‌های سرسام آور و... کافی است تا کسی جرات نزدیک شدن به عرصه اجرای آن، آنهم در این دوران کم فروغ کارهای فرهنگی نداشته باشد؛ و تنها و تنها یک سر نترس، یک دل عاشق و یک عزم جزم می‌خواست که قدم در این کار گذاشته و آن را تحقق بخشد.
تقویم کازرونوقتی عیار و غنای فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و... یک منطقه یا بخش یا شهرستان بسیار بالاست، مهمترین وجهی که این وزن ایجاد می‌کند، مسئله بازخوانی، انتقال به نسلهای بعدی، حفظ ارزش‌ها و الگوسازی از آن برای آینده و تداوم ویژگی‌ها و شاخصه‌ها و هنجارها است.

وجه تمایز شهرستان کازرون برخورداری یکجا و توأمان از تمامی این ویژگی هاست که در کنار طبیعت چهارفصل و اقلیم منحصر به فرد، از تاریخ و تمدن چندهزارساله، شخصیت‌های تاثیرگذار علمی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی، هنری، ورزشی، اقتصادی و فرهنگی و آداب و رسوم و ادبیات بسیار پربار و افتخار آمیزی برخوردار است. لذا سالیان سال فهرست نویسی و نمایه سازی تمام این وقایع برای حفاظت در برابر کم رنگ شدن و به فراموشی سپرده شدن بسیاری از افراد و شخصیت‌ها و اتفاقات و افتخارات و دستاوردها و حماسه آفرینی‌ها و... احساس می‌شد.

تقویم کازرون حرکت مبارکی است که اگرچه تمام سهم نیاز معرفی و حفظ و احیا و انتقال همه‌ی داشته‌های کهن بوم کازرون به نسل امروزی را نه شامل می‌شود و نه ادا می‌کند؛ اما به عنوان یک سالنامه و وقایع‌نگار اختصاصی، نیاز آن همواره برای شهر با تاریخ پر افتخاری چون کازرون احساس می‌شد. بنابراین اصل شکل‌گیری این ایده و از آن مهمتر به اجرا درآمدن و عملی شدن آن، بزرگترین و اصلی‌ترین نقطه قوت کار محسوب می‌گردد و همین به تنهایی برای تحسین و تشویق این حرکت بسنده می‌باشد. چراکه ابعاد و بزرگی کار و گستردگی موضوعات و سختی و مشکلات جمع‌آوری اطلاعات و راضی نگه داشتن همه‌ی حوزه‌های مرتبط و درگیر و البته هزینه‌های سرسام آور و... کافی است تا کسی جرات نزدیک شدن به عرصه اجرای آن، آنهم در این دوران کم فروغ کارهای فرهنگی نداشته باشد؛ و تنها و تنها یک سر نترس، یک دل عاشق و یک عزم جزم می‌خواست که قدم در این کار گذاشته و آن را تحقق بخشد. ویژگی‌هایی که در شخصیت و همت برادر و دوست عزیز و رفیق قدیم و ندیم جناب حجت‌الاسلام رضا صنعتی با توجه به سبقه علمی، پژوهشی، هنری و تاریخ نگاری که در ایشان سراغ داریم بارز و قوی بود و این مهم را انجام و به سرانجام رساند.

به چاپ دوم رسیدن این تقویم آنهم در شرایط بحران ناگهانی کرونا که همه چیز را به تعطیلی و همه را به قرنطینه خانگی کشانده بود، نشان از عطش تشنگی فضای فرهنگی کازرون به این گونه‌ محصولات بود و نیاز به تداوم آن را اثبات کرد.

از نکات مثبت کار علاوه بر اصل شروع این حرکت که بدان اشاره شد، بهره‌مندی همه‌ی شاکله محتوای تقویم (منهای وقایع و مناسبت‌های ملی و مذهبی) شامل خوشنویسی عنوان جلد و کتیبه، تصاویر، اشعار و مناسبت‌ها همه از ظرفیت‌های ادبی و هنرمندان کازرونی استفاده شده بود که بسیار ارزشمند و بر بومی سازی کار می‌افزود. قیمت 12000 تومانی این تقویم هم به اعتقاد نگارنده با توجه به نوع و کیفیت کار، قیمت معقول بود و جزو وجوه مثبت کار می‌توان آنرا منظور کرد.

اگرچه مشکلات ناشی از محدودیت‌های زمانی ایام منتهی به آخر سال، تعطیلات و قرنطینه کرونایی ناگهانی و پیش‌بینی نشده، تراکم کار چاپ‌خانه‌ها در پایان سال، هزینه‌های بسیار زیاد، عدم امکان پیش‌بینی میزان استقبال از کار و بازگشت هزینه‌ها و... در نتیجه و خروجی کار اثرات بسیار زیادی داشته است، با اینحال اما به نظر می‌رسد برخی کاستی‌ها باید در سال‌های آینده مرتفع گردد تا هرچه بیشتر این کار ارزشمند به سمت کمال و جامعیت پیش رود. بخشی از این نکات به فیزیک و ظاهر کار و بخشی به محتوای کار مربوط می‌شود.

در بخش فیزیک کار، اول از همه، چیزی که بسیار به چشم می‌آید، قطع کوچک تقویم است که باتوجه به حجم آن نه می‌شود آن را جیبی قلمداد کرد، و نه به عنوان یک سررسید روزانه قابل استفاده است. بنابراین برای کاربردی‌تر شدن و فراگیرشدن آن خصوصا امکان درشت‌تر شدن قلم مطالب که خوانش آنرا برای همه افراد و همه‌ی سنین راحت‌تر نماید، نیاز به تغییر قطع تقویم بسیار احساس می‌گردد.

مساله بعدی کاغذ مورد استفاده، علی‌الخصوص برای تصاویر است که از کیفیت بالایی برخوردار نیست و حداقل انتظار می‌رفت که تصاویر بر روی کاغذ گلاسه و با کیفیت مناسب و به صورت یک‌رو چاپ شود تا جلوه بیشتری داشته باشد.

اما در بخش محتوا، خلائی که به شدت احساس می‌شود، وقایع نگاری و تاریخ افتخارات ورزشی به همراه معرفی بزرگان و شخصیت‌ها و پهلوانان و قهرمانان و مدال‌آوران رشته‌های مختلف ورزشی و بهره‌گیری از عکس‌ها و اسناد آنهاست که کاملا مغفول مانده است.

نکته دیگری که در بخش محتوا ضعف آن به چشم میخورد، استفاده کم از عکس و تصاویر مرتبط با کازرون و وقایع تاریخی است؛ که می‌توانست بر جذابیت کار بیافزاید. وقتی که حجم تقویم تا این اندازه زیاد شده، اضافه شدن مثلا 10 برگ بیشتر تاثیر چندانی در کار و یا حتی هزینه نداشت، اما از سوی دیگر بر جذابیت کار می‌افزود.

به نظر می‌رسد برای تداوم این کار و جامع تر شدن کار در سال‌های بعد خصوصا تقویم 1400 که شروع یک قرن جدید است و جا دارد که در قالب یک  سررسید "ویژه نامه قرن کازرون" چاپ شود، یک تیم منسجم تشکیل و از هم اکنون کار آغاز و با توجه به فصل بازار خرید تقویم و سررسید، نهایتا آخر بهمن ماه جهت توزیع در اختیار کتابفروشی‌ها قرار گیرد.

در پایان جا دارد مجددا به برادر عزیز جناب آقای صنعتی بزرگوار به خاطر این حرکت ماندگار فرهنگی خداقوت و دست‌مریزاد گفته و برای ایشان در تداوم هرچه پربارتر این کار آرزوی توفیق و پیروزی نمایم.
نویسنده: علی بحرانی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳