پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
موهبتی بنام شیراز برای کازرون؛
روز پانزدهم اردیبهشت ماه درست در نیمه فصل بهار، روز شیراز زیبا است که به تازگی این روز در تقویم امسال سپری شد. نام شیراز و کازرون قرن‌هاست در کنار هم است، نام شیراز در ایران غرور آفرین است، به مردمانی گشاده رو و زیبا رو و زیبا دل، صفای دلشان را از لحن آرم‌ شان می توان فهمید و کازرون عزیز این افتخار را دارد که سال‌هاست نامش در کنار شیراز است.

برخلاف برخی بدبینی‌ها نسبت به مرکز استان اما تردیدی نیست که پیشرفت شیراز، پیشرفت کازرون است، شیراز شهر عشاق است، همان گونه که کازرون شهر عشق است، زیبایی شیراز است که مسافران را می‌تواند پس از این شهر زار، روانه کازرون سازد، اگر نام کازرون هم خوب در شیراز بدرخشد.

مجاورت کازرون و شیراز موهبتی است که می توان از آن بهره ها برد، استعداد گردشگری شیراز، فرصت مغتنمی برای جذب این گردشگران به میان کتل و کازرون است، اگر مسئولان این موهبت ارزشمند را دریابند.

توسعه درمانی و پزشکی شیراز و وجود پزشکان متخصص در این زیباشهر، فرصت و موقعیت بسیار خوبی است که کازرون بتواند یک دانشگاه علوم پزشکی پیشرفته با اساتید بنام شیرازی را بنا کند، اگر کازرونی‌ها این فرصت را غنیمت شمرند.

شیراز به خوش نامی در ایران معروف است، شهر عشق است و شهر ادب و بخش دیگری از پیوند شیراز و کازرون از رهگذار همین ادیبان جهانی شیراز همچون حافظ و سعدی است، چنان که خاندان مادری حافظ و سعدی را به کازرونی‌ها منتسب کرده‌اند، اما از میان هزاران و هزار گردشگری که پا به آرمگاه حضرت عشق، حافظ شیرازی می نهند، چند نفر با خبرند که بنا بر برخی حکایات حافظ از دامان مادری کازرونی پرورش یافته و یا اقوام مادری سعدی شیرین سخن کازرونی بوده‌اند، این کوتاهی و قصور را به گردن دیگران نیاندازیم که خود کم بی گناه نیستیم! از میان اصحاب شورای شهر طی چندین دوره، چند بار برای معرفی خاندان کازرونی حافظ و سعدی قدمی برداشته شد، نام کدام خیابان و میادین به نام مادران حافظ و سعدی زده شد و کدام یادمان به نام مادران حافظ و سعدی در کازرون بنا شد؟  

خوشبختانه شیراز زیبا این روزها به مدد دلسوزان مردمی میراث فرهنگی، دارای خانه‌های متعدد تاریخی است که هرکدام شهره جهانی شده‌اند، خانه زینت الملوک و باغ قوام الملک از جمله آن‌هاست. کازرون هم خانه‌های تاریخی و با مساحت بزرگ و معماری کازرونی کم ندارد. از جمله خانه توتونچی و تا همین چند روز پیش نیز بحث بر سر یک خانه تاریخی دیگر در کوی بازار معروف به «عمارت حاج اسمال» در فضای مجازی پیچید و دیده‌ها از استعداد فوق العاده این عمارت زیبا برای تبدیل شدن به یک خانه زینت الملوک و یا یک نارنجستان قوام برای کازرون دارد، اما آیا مسئولان شورای شهر و دیگران برای این کار جنبیده‌اند یا قرار است سال‌های بعد حسرت به دل بمانیم؟ می توان از تجربه شیراز برای حفظ خانه‌های تاریخی کازرون بهره برد، ببینیم که چگونه خانه‌های تاریخی آن جا هرکدام حالا یک افتخار گردشگری جهانی برای شیراز زیباست، ما هم برای کازرون از آن‌ها درس بگیریم و امید است شهردار جوان کازرون از تجربه شیراز عزیز برای حفظ بافت سنتی و تاریخی کازرون بهره گیرد.

در مجموع این که نام کازرون و شیراز در کنار هم زیباست، این زیبایی را ببنیم و به آن افتخار کنیم، روز شیراز بر همه کاکو شیرازی‌ها و آدویی کازرونی‌ها مبارک.
نویسنده: رضا عمویی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳