پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۱۸۱۷۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
گزارش اختصاصی کازرون نما:
با ابلاغ مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر جدایی دو بخش از شهرستان کازرون و ایجاد شهرستان جدید "کوه چنار"، محدوده شهرستان جدید التاسیس و وضعیت هویت تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهرستان کازرون تعیین و اجرایی گردید

به گزارش کازرون نما، پس از کش و قوس های فراوان و با وجود اعتراضات شدید مردمی طی نزدیک به 2 سال گذشته که به آشوب های خیابانی در کازرون منجر گردید و ریخته شدن خون چهار جوان بی گناه این شهر را نیز به همراه داشت، سرانجام هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران در جلسه چهارشنبه 10 مهرماه 1398 خود ایجاد شهرستان جدید "کوه چنار" را با منفک کردن دو بخش "چنارشاهیجان" و "کوهمره نودان" از شهرستان کازرون را به همراه ارتقاع شش منطقه دیگر شامل بیضا، اوز، سرجهان، زرقان، خفر و آباده طشک به فرمانداری تصویب کرد.

طرح ارتقاء بخش چنارشاهیجان به شهرستان که قدمتی 20 ساله دارد، طی 3 سال گذشته با انتخاب "حسین رضازاده" کاندیدای بومی این منطقه به عنوان نماینده شهرستان کازرون در مجلس شورای اسلامی به صورت جدی پیگیری و وارد فاز اجرایی گردید که با آگاه سازی و مخالفت شهید حجت الاسلام شیخ محمد خرسند امام جمعه فقید کازرون، این طرح با اعتراضات و تجمعات گسترده مردمی در شهر کازرون همراه شد که این اعتراضات با موج سواری مخالفان نظام و مدیریت فتنه از خارج از مرزها تا درگیری‌های خیابانی و کشته شدن 4 جوان و زخمی شدن تعدادی از مردم و نیروهای انتظامی و آسیب به اموال عمومی و خصوصی پیش رفت و هزینه مادی و معنوی زیادی به مردم و نظام تحمیل کرد. همزمان این طرح و محدوده اجرای آن موج موافقت ها و مخالفت های اهالی بخش ها و روستاهای تابعه که به نحوی در این طرح درگیر تغییرات تقسیمات کشوری بودند را نیز باعث گردید.


نقشه شهرستان کازرون قبل از تفکیک (حدود شهرستان جدید کوهچنار با خطوط قرمز مشخص گردیده است)

این طرح در کنار موافقان خود که همان اهالی بخش های چنارشاهیجان و کوهمره نودان بودند، مخالفان بسیار جدی داشت که متاثر از سه دیدگاه بودند:

دیدگاه اول شامل کسانی بود که اساسا با این تفکیک و جدایی به هر نحو مخالف بوده و با تاکید بر اینکه کازرون دیگر تاب تحمل یک جدایی دیگر را ندارد، با استناد به عدم توفیق طرح های مشابه در سایر استان ها معتقد بودند به جای پاره پاره کردن کازرون، باید ضمن حفظ وحدت و یکپارچگی، با مدیریت صحیح و قوی و توزیع صحیح منابع، به رفع محرومیت ها و مشکلات تمامی بخش ها اقدام کرد و موجب رشد و توسعه کل شهرستان شد.

دیدگاه دوم اما این طرح را مادامی قابل اجرا می دانست که سرزمین اصلی یعنی شهرستان کازرون ابتدا در تقسیمات کشوری با بهره مندی از ظرفیت بخش های تابعه خود به جایگاه بالاتری ارتقاء یافته و به عنوان مثال استانی جدید (فارس غربی) به مرکزیت کازرون ایجاد و فرمانداری کازرون به فرمانداری ویژه ارتقاء یابد و آنگاه بر اساس اولویت هر بخشی که قابلیت شهرستان شدن داشته باشند ارتقاء یابند.

دیدگاه سوم هم این طرح را بدون حفظ هویت تاریخی، فرهنگی – مذهبی و طبیعی کازرون که مهمترین شاخصه‌ها و نمادهای آن مناطق بیشاپور، امامزاده سیدحسین(س) و دشت برم هستند را قابل اجرا ندانسته و معنقد بودند چنانچه این طرح بخواهد اجرایی شود، مناطق مذکور باید در تابعیت شهرستان کازرون باقی بمانند.

نخبگان دانشگاهی و چهره های علمی و جامعه شناسان کازرونی و غیر کازرونی عموما بر دیدگاه اول، برخی از فعالان اجتماعی و نخبگان کازرونی و بزرگان کازرونی بر دیدگاه دوم و بخش زیادی از مردم شهرستان کازرون به همراه برخی از مسئولین دولتی و حتی امام جمعه شهید کازرون، خصوصا پس از حوادث و آشوب های این شهر بر دیدگاه سوم تاکید داشتند. که همین امر منجر به طومار نویسی و نامه نگاری اهالی و شورای روستاهای دشت برم جهت رسیدن به خواسته 30 ساله خود یعنی جدا شدن از بخش کوهمره نودان و الحاق به بخش مرکزی کازرون بودند؛ و از سوی دیگر روستاهایی مانند ابوالحیات و دیکانک و همچنین گنجه ای و رشن آباد نیز خواستار پیوستن به شهرستان جدیدالتاسیس "کوه چنار" بودند. مخالفان اما وعده‌های شیرین تیم نماینده کازرون را در این همسویی بی تاثیر نمی‌دانستند.

در نهایت اما با رفت و آمدهای تیم های کارشناسی وزارت کشور و مسئول دفتر تقسیمات کشوری این وزارتخانه، و درحالی که همگان گمان میکردند بر اساس وعده های دولت و معاون اول رئیس جمهور این طرح فعلا مسکوت می باشد، هیئت دولت در نشست روز چهارشنبه 10 مهرماه این طرح را به تصویب رساند و جزئیات آن را ابلاغ کرد.

 جزئیات محدوده جغرافیایی کازرون و کوه چنار پس از تقسیمات جدید


جزییات کامل تقسیمات کشوری در کازرون ابلاغ شد/ دشت برم و انارستان به بخش مرکزی کازرون الحاق شدند

هیئت دولت ضمن موافقت با ایجاد دو دهستان و یک شهرستان، انتزاع شش روستا از تعدادی دهستان، منفک شدن دو دهستان از دو بخش و تغییر مرکز دو دهستان دراستان فارس را به تصویب رساند.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، هیئت وزیران در جلسه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری تصویب کرد:

الف- روستاهای ملای ‏انبار و پیرسبز از دهستان سمغان بخش چنارشاهیجان و روستاهای دیکانک، علی‌آباد و پیرابوالحسن از دهستان دشت‌ برم بخش کوهمره شهرستان کازرون منتزع و به دهستان کوهمره بخش کوهمره نودان شهرستان یادشده ملحق می‌شود.

ب- روستای بازرنگان از دهستان انارستان بخش چنارشاهیجان شهرستان کازرون منتزع و به دهستان شاپور بخش مرکزی شهرستان یادشده ملحق می‌شود.

پ- دهستان دشت‌برم از بخش کوهمره و دهستان انارستان از بخش چنارشاهیجان شهرستان کازرون منتزع و به بخش مرکزی شهرستان یادشده ملحق می‌شود.

ت- مرکز دهستان سمغان به روستای سمغان و مرکز دهستان ‏کوهمره به ‏روستای ملای ‏انبار تغییر ‏می‌یابد.

 جزئیات محدوده جغرافیایی کازرون و کوه چنار پس از تقسیمات جدید

ابلاغیه هیات دولت در مورد تشکیل شهرستان کوهچنار  /دشت برم  از دردانه تا گاوگشک به بخش مرکزی کازرون  الحاق شد/شاهپور سید حسین تنگ چوگان و انارستان از پل بازرنگان در کازرون ماندنی شدند

ث- دهستان ابوالحیات از ترکیب روستاها، مزرعه‏ها و مکان‌های دیکانک، پیرابوالحسن، علی‌آباد، دو سیران، باغستان کنده‌ای، کنده‌ای، ابوالحیات، باغستان ابوالحیات، گرگدان، موردک، کوه‌پهن، قهوه‌خانه کوه‌پهن و آب‌کوره، در بخش کوهمره شهرستان کازرون ایجاد می‌شود.

ج- روستای دیکانک به عنوان مرکز دهستان ابوالحیات تعیین می‏ شود.

چ- دهستان چنارشاهیجان از ترکیب روستاها، مزرعه ‏ها و مکان‌های حکیم‌باشی بالا، حاجی‌آباد غوری، گنجه‌ای، رشن‌آباد، تل‌کوشک، جعفرآباد، حکیم‌باشی حسین‌آباد، جهادآباد، دره سگ کشته، بن‌ گلوزرد دوم و دری ‌باغ، در بخش چنارشاهیجان شهرستان کازرون ایجاد می‌شود.

ح- روستای حکیم‌باشی بالا به عنوان مرکز دهستان چنارشاهیجان تعیین می ‏شود.

خ- شهرستان کوه‌چنار از ترکیب بخش مرکزی شامل دهستان‌های چنارشاهیجان و سمغان و بخش کوهمره شامل دهستان‌های کوهمره و ابوالحیات ایجاد می شود.

د- شهر قائمیه به عنوان مرکز بخش مرکزی شهرستان کوه‌چنار، شهر نودان به عنوان مرکز بخش کوهمره این شهرستان و شهر قائمیه به عنوان مرکز شهرستان مذکور تعیین می‏ شود.

 جزئیات محدوده جغرافیایی کازرون و کوه چنار پس از تقسیمات جدید

نقشه جدید تقسیمات کشوری در شهرستان های کازرون و کوهچنار

هویت تاریخی مذهبی کازرون در تقسیمات کشوری به چه سرانجامی رسید

بر اساس ابلاغیه هیات دولت و بررسی نقشه تفکیک شهرستان کازرون، امام زاده سیدحسین به عنوان هویت مذهبی و مجموعه تاریخی بیشاپور، تنگ چوگان و غار شاهپور به عنوان هویت تاریخی کازرون  همچنان در سرزمین مادری کازرون ماندگار شدند.

 جزئیات محدوده جغرافیایی کازرون و کوه چنار پس از تقسیمات جدید

نقشه کامل شهرستان  کازرون پس از تفکیک و جدایی شهرستان کوهچنار

دهستان دشت برم چگونه تقسیم شد

بر اساس ابلاغیه هیات دولت و بررسی نقشه تفکیک شهرستان، تنها روستاهای دیکانک، علی آباد و پیرابوالحسن  از دهستان دشت برم به شهرستان جدید کوه چنار ملحق گردیده و تمامی دیگر روستاهای این منطقه که نگین انگشتری کازرون به حساب می آید به آرزوی ۳۰ ساله خود مبنی بر الحاق به بخش مرکزی کازرون رسیدند.

 

دهستان انارستان چگونه تقسیم شد

بر اساس ابلاغیه هیات دولت و بررسی نقشه تفکیک شهرستان، دهستان انارستان بدین گونه تقسیم شده است. روستاهای انارستان، بازرنگان، برج سوخته علیا، برج سوخته سفلی، بوشیکان دیلمی، تل کوهک، حسین آباد دیلمی و گچ خران در شهرستان کازرون باقی ماندند.

روستاهای تل کوشک، جعفر آباد، حاجی آباد غوری، حکیم باشی بالا، حکیم باشی حسین آباد، رشن آباد، گنجه‌ای و جهادآباد به شهرستان جدید التاسیس کوه چنار ملحق شدند.

 جزئیات محدوده جغرافیایی کازرون و کوه چنار پس از تقسیمات جدید

نقشه کامل شهرستان جدید کوه چنار

بافت جمعیتی شهرستان های کازرون و کوهچنار مشخص گردید./کازرون ۲۱۱ هزار نفر جمعیت کوهچنار حدود ۵۵ هزار نفر جمعیت

بافت جمعیتی شهرستان های  کازرون و کوه چنار بر اساس سرشماری سراسری جمعیت در سال ۱۳۹۵ و مصوبات جدید تقسیمات کشوری  مشخص گردید.

به گزارش اختصاصی کازرون نما بعد از ابلاغ  مصوبه هیات دولت مبنی بر تقسیم شهرستان کازرون به دو شهرستان کازرون و کوه چنار، تحریریه کازرون نما اقدام به آنالیز جمعیتی  هر دو شهرستان بر اساس نقشه ابلاغی نمود که نتایج زیر حاصل شد:

بر اساس سرشماری سال  ۱۳۹۵  مجموع جمعیت شهرستان کازرون  ۲۶۶۲۱۷ نفر برآورد شده بود که از این مقدار ۳۵۵۲۴ نفر سهم جره و بالاده، ۱۱۲۷۳ سهم کنارتخته و کمارج، ۱۵۲۷۵ نفر سهم خشت، بدون تغییر در ترکیب جمعیتی شهرستان کازرون باقی ماند.

از مجموع جمعیت  ۶۱۳۵ نفری دشت برم  ۴۳۶۲ نفر سهم کازرون و ۱۷۷۳ نفر سهم کوه چنار شد.

از مجموع ۹۶۲۸  نفری دهستان انارستان  ۶۷۷۸ نفر سهم کوهچنار و ۲۸۵۰ نفر سهم کازرون شد.

جمعیت ۴۳۶۲ نفری دشت برم الحاقی به کازرون و ۲۸۵۰ نفری انارستان الحاقی به کازرون به جمعیت بخش مرکزی کازرون اضافه و جمعیت بخش مرکزی کازرون از ۱۴۲۰۵۷ نفر به ۱۴۹۲۶۲ نفر رسید

با احتساب تمامی تغییرات بر اساس سر شماری سال ۱۳۹۵، و آخرین نقشه تقسیمات کشوری، جمعیت شهرستان کازرون بعد از تفکیک به ۲۱۱۳۴۱ نفر رسید و شهرستان جدید کوه چنار دارای جمعیتی معادل با ۵۴۸۷۶ نفر می باشد.

جزئیات محدوده جغرافیایی کازرون و کوه چنار پس از تقسیمات جدید

ابلاغ مصوبه فرمانداری ویژه کازرون  توسط معاون اول ریاست جمهوری

لازم به ذکر است که هیئت دولت در این جلسه همچنین دو فرمانداری شهرستان های کازرون و مرودشت در استان فارس را به فرماندری ویژه ارتقاء و ابلاغ کرد.


نویسنده: علی بحرانی - سیدغلامحسین امامی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
عزیز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
0
0
اللن اولویت مردم کازرون باید ایجاد دانشکاه غلوم پزشکی در کازرون باشه. امسال باید همت کنند نمایند کازرونی به مجلس بفرستن.
بهنام
|
-
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
0
0
اولویت اول مردم کازرون کمربندی شهر کازرون و بعد ازآن تونل محرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
0
امسال هم دکتر حاج حسین رضازاده را به مجلس می فرستیم.پرچم کوهچنار همیشه بالاست.و حاج شیخ حسین انصاریان،امام جمعه فعلی کوهچنار را به امامت جمعه کازرون منصوب می کنیم
داریوش امینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
0
سلام. بدون کسب اجازه کتبی و بدون ذکرنام وب سایت اجازه استفاده از نقشه های وب سایت geofars.com را ندارید و دراسرع وقت ازطریق وزارت ارشاد و پلیس فتا اقدام میگردد ، نقشه های کپچر شده کازرون که بوک مارک خودتان هم روی آن گذاشته اید متعلق به وبسایت من است . سریعا حذف شوند.
مدیر پایگاه
دوست عزیز سلام
تصویر مد نظر شما برای سایت ارسال شده بود و لذا با توجه به فراوانی چنین نقشه هایی در اینترنت، گمال این نمی رفت که شامل حقوق مالکیت معنوی باشد. بوک مارک سایت هم به صورت خودکار بر روی عکس ها درج می گردد.
به هرحال ضمن پوزش از شما نقشه از سایت حذف شد.
شادباشید

ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
0
اولویت اول تونل محرم و احداث کمربندی برای پیوستن کازرون به جاده شماره 86 (کریدور بین المللی شمال جنوب) هست...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹