پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸

مشکلات آبی شهرستان کازرون، راه های برون رفت از «وضعیت فعلی» و روش های حل «بحران های پیش رو»

بخش دوم:

حدود يك ماه قبل و در آستانه ي آغاز تابستان اولين بخش از این يادداشت تهيه و تعدادي از هفته نامه ها و سايت هاي خبري شهرستان اقدام به انتشار وسيع آن در فضاي عمومي و خصوصي نموده و البته بازتاب هايي نيز بين مجموعه هاي سياسي و مردمي به دنبال داشت كه در همين رابطه و نظر به اتفاقاتي كه طي اين مدت در سطح شهرستان هاي واقع در دو استان برادرِ فارس و بوشهر به وقوع پيوسته و احتمالاتي كه بالطبع در آينده متصور خواهد بود، «بخش دوم» از اين يادداشت جهت اتخاذ تدابير امنيتي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي و ورود جدي ترِ مديران ارشد دولتي و اجرايي در اين امرِ خطير به شرح زير مورد بررسي قرار مي گيرد.

١- علي رغم تبليغات فراوان و اقداماتي كه توسط «دشمنان آگاه» و «دوستان ناآگاه» برای ایجاد بحران در قضیه ی آب صورت می دهند و سپس از این امر، البته به عنوان یکی از گسل های بالقوه، جهت سرشاخ نمودن مردم با حکومت و خطرناک تر از همه ایجاد درگیری بین مردم با مردم، بهره برداری می نمایند اما بایستی اذعان نمود که بیش از آن که این کم آبی ها واقعی باشد! متاسفانه بخش عمده ای از آن ها «ساخته گی» و دست آوردِ «بی تدبیری ها» و ناشی از سیاست بازی عده ای از سیاسی کاران و‌ استقرار معامله گران در رأس مدیریت آبی کشوری و صد البته با هدف زير سئوال بردن اقتدارِ نظام اسلامي در تامين ضروري ترين نيازهاي اساسي جامعه، يعني آب، بوده است.

۲- اگر چه دخالت علوم در تغییرات آب و هوایی و «احتمالِ» به کارگیری تکنولوژی های جدید توسط سرویس‌های اطلاعاتیِ حریف و تاثیرگزاری آن بر روند کم بارشی ها «مُحتمل» است، اما این که عالی ترین مقامات مسئول، از جمله رییس پدافندی کشور، مشکلات موجود آبی را نتیجه ی ترفندهای دشمن قلمداد نموده و نقش «قطعی» مدیران و بی تدبیری های داخلي را نادیده بگیرد، امری عجیب و اشتباهی دیگر پس از اشتباهات گذشته تلقی می شود و بدیهی است لازمه ی حل مشکلات، پذیرش کم کاری و بی تدبیری ها و تلاش برای جایگزینی راه حل های علمی به جای سیاست گزاری های جناحی و مقطعی خواهد بود .

۳- بر اساس بررسی های صورت گرفته، ضربه ای که بعضی مدیران اجرایی کشور، به امور آب های جاری و منابع ذخیره شده ی هزاران ساله ی زیر زمینِ بخش عمده اي از مناطق كشور، وارد نموده اند قطعا از دخالت احتمالیِ کارشناسان سرویس های جاسوسی دشمن، هم قوی تر و هم کارسازتر بوده و بدیهی است تا زمانی که مسئولین «روزی نگر» در مسند تصمیم گیری و تصمیم سازی ها حضور داشته باشند دیگر انتظاری برای «آینده نگری» و «پیش بینی» مشکلات پیشِ رو وجود نخواهد داشت و بر همین اساس بایستی اذعان نمود که آدرسِ «مقصرین» و «مسببین» بحران سازی های آبی بیش از آن که در خارج از مرزها جستجو شوند، باید در داخل کشور و ادارات مربوطه مورد واکاوی قرار گیرند.

۴- چهل سال قبل با راه اندازی تاسیسات انتقال آب در روستای بوشیگان کازرون مقرر گردید که «بخشی» از روان آب رودخانه ی شاپور به بوشهر پمپاژ و با توجه به جغرافیای جمعیتیِ محدود، مشکلات آنان نیز تا حدودی مرتفع شود. طی این مدت و نظر به افزایش جمعیت شهرها و روستاها و از طرفی گسترش تاسیسات عظیم عسلویه و پالایشگاه های متعدد و... طبیعی بود که آب قبلی قابلیتِ پاسخ گویی به این حجم از جمعیت و کارخانه جات را نداشته باشد؛ بنابراین در تصمیماتی که بین مدیران آب دو استان اتخاذ شد، مجددا آب چشمه ی ساسان از نقطه ی خروجی آن توسط لوله های چند اینچ به بوشهر سرازیر گردید و سپس نوبت به سفره های زیر سطحی رسیده و با حفر ده ها چاه عمیق، مقدار آب های باقی مانده برای ساکنین منطقه نیز از اعماق زمين هاي خشكيده ي مردم این نواحي به مناطق پایین دستی منتقل گردید و نتیجه ی همه ی این اقدامات زمينه سازي براي ایجاد «درگيري» های آبی در شهرستان بزرگ کازرون و نابودی صدها هکتار باغ، مزارع و حتی چاه ها و چشمه های تامین کننده آب شرب و کشاورزی مردم این منطقه بوده و از طرفی نیز این مشکل نهایتا دامن گیر برادرانِ محترم ساکن در استان بوشهر شده است.

۵- طی تحقیقات به عمل آمده هم اکنون دو رودخانه در شهرستان گچساران جریان داشته که علی رغم کم بارشی های اخیر اما همچنان آب های فراوانی در آن ها جاری است. سد بزرگ کوثر [با گنجایش ۵۸۰ میلیون متر مکعب] به عنوان تامین کننده ی بخشی از نیازمندی های استان بوشهر هم اکنون از وضعیت تقریبا مناسبی برخوردار است و سد جدید و بزرگ دیگری به نام «چم شیر» [با گنجایش ۳/۲ میلیارد متر مکعب و مساحت ۵۱ کیلومتر مربع] در حال احداث بوده که ظاهرا بخش عمده ی آب های آن به استان یاد شده تعلق خواهد گرفت. در همین رابطه یادآور می شود با پی گیری های نماینده ی فعالِ شهرستان گچساران در مجلس، اخیرا اقداماتی برای انتقال مدیریت شده ی آب های جاری به زمین های زراعیِ این شهرستان و در مقابل، بسته شدن چاه های حفر شده و ذخیره نمودن آب های آن ها برای آینده گان! صورت داده، در عین حال اما هنوز هم بخشی از روان آب ها، بدون استفاده، به خلیج فارس سرازیر هستند. شایان ذکر است استان کهکیلویه و بویراحمد علی رغم دارا بودن تنها ۱٪ از خاک کشور اما ۱۰٪ از روان آب های کل ایران را در خود جای داده و آب های مازاد بر نیاز فراونی نیز در این محدوده وجود دارند.

۶- اگر گزارش های منتشره توسط مطبوعات و سایت های متعدد، درخصوص اظهارات نماینده محترم دشتستان در مجلس صحت داشته باشد، ایشان مردمِ کازرون و مسئولین فارس را عامل اعتراضات آبی در بعضي مناطقِ استانِ برادر بوشهر معرفی و وعده داده که آنان را به شورای عالی امنیت ملی کشور خواهد کشاند. در عین حال اما ظاهرا ایشان فراموش نموده که همین مردم، سخاوتمندانه در کنار برادران و هم منطقه ای های عزیزشان در استان بوشهر هر آن چه آب جاری، چشمه و ذخایر زیرزمینی داشته اند را تقسیم نموده و در حال حاضر خودشان حتی برای آبِ خوردن نیز در فشار هستند. ای کاش ایشان به جای «تهدیدْ»، حداقل از کازرونی ها «تقدیر» و در مقابلِ حواله ی  مردمِ این منطقه به دستگاه هاي امنيتي، پرونده ی بعضي از مديران و نمایندگان قبلی بوشهر و فارس و کم کاری های آنان در پیش بینی بحران آبی را، به دستگاه قضا، و یا ... ارجاع می داد و کوتاهی های صورت گرفته در حل و فصل این مشکلات را به دیگران منتقل نمی نمود و ای کاش متوجه بودیم که فرمانِ «آغاز درگيري آبی» به جای «اتخاذ تدابیر انقلابی» چه ضرر و زیانی را بر دوش مردم و انقلاب تحمیل خواهد نمود .

۷- همان گونه که در مقاطع مختلف عمرِ چهل ساله ی نظام شکوه مند اسلامی شاهد بوده ایم، دخالت به موقعِ رهبری معظم انقلاب در حل معضلات متعدد و جبرانِ اهمال کاری های مدیران اجرایی، موجب عبور توام با سلامت ملت و دولت از گردنه های «سخت گذر» گردیده و بر همین اساس تدبیری که ایشان طی روزهای گذشته با اعزام نماینده ی ویژه به روسیه و دستورِ معظمٌ له برای خریداری و انتقال تکنولوژی راکتورهای اتمی کم حجم و آب شیرین کن های جانبی پرحجم، اندیشیده اند ان شااله بخش عمده ای از نیازمندی های آبی را برای سالیان طولانی در مناطقِ جنوبی، به ویژه استان های همجوار با خلیج فارس و بوشهر، مرتفع خواهد ساخت.

با توجه به موارد فوق الذکر، یادآور می شود :

الف)- مشکلات ناشی از کم بارشی و پیامدهای امنیتی، فرهنگی و اجتماعیِ آن، امری قابل پیش بینی از ده ها سال قبل بوده و طبیعی است یکی از کم ترین وظایف مدیران اجراییِ  شهرستانی، استانی و کشوری و منتخبین مردم در مجلس شورای اسلامی همانا تنظیمِ ساز و کارهای لازم جهت حلّ آن ها قبل از وقوعِ بحران بوده و طبیعی است که بدون در نظر گرفتن راه حل های علمی، شاهد تشدید درگیری ها و بروز بحران های جدیدی خواهیم بود .

ب)- ایجاد تنوع در منابع تامین کننده ی آب شرب، کشاورزی و صنعتی و قطع وابستگی به ذخایر آبیِ سفره های زیر زمینی با استفاده از پهنه ی عظیم آبی خلیج همیشه فارس و همچنین حرکت به سمتِ تولید و توزیعِ «علم محورِ» آب و جلوگیری از دخالت سیاست مداران در وظایف متخصصان مربوطه، تنها راه های موجود برای مرتفع نمودن نگرانی ها و دفع بحران های پیش رو‌ خواهد بود.

ج)- مدیران محترم اجرایی [اعم از مسئولین و نیروهای قضایی، امنیتی، سیاسی و امور آبی] دو استان فارس و بوشهر بایستی توجه داشته باشند در حالی که با انتقال بخش های عمده ی آب های جاری و ایستای پهنه ی جغرافیایی کازرون، «سفره های آبی» مردم شهرستان با معضل عمده ای مواجه گردیده، بنا نیست که «سفره های نان» آنان نیز با مشکل مواجه شود! چرا که اکثریتِ ساکنان این منطقه از راه دام داری و تولیدات کشاورزی امرار معاش نموده و روا نیست از طریق برخورد قهري با کشاورزان محروم، دسترسی آنان به «آب» و هم «نانِ» را قطع نماییم، در غیر این صورت آن که بیش ترین بهره برداری را از این وضعیت خواهد برد، همانا «دشمنان در کمین نشسته» برای رو در رو قرار دادن مردم با حکومت خواهند بود

سخن پایانی :

همان گونه که در بخش اول از این یادداشت تاکید شد، وظیفه ی همه ما در شرایط فعلی، صرفه جویی حداقلی! در مصرف و کمک به یک دیگر برای عبور از شرایط سخت و جبران کمبود آب در  خشک سالی های جاری است، از طرفی وظیفه ی مدیران اجرایی نیز اتخاذ تدابیر لازم برای به حداقل رسانیدن تهدیدات ناشی از معضلات آبی و تلاش جهت تامین منابع جدید آبی در این مناطق بوده و بدیهی است اين مشكل نيز، ان شااله، با كمك خداوند، همكاري مردم، جديت بيش تر مسئولين محترم و استفاده از تعقل به جاي احساساتِ زود گذر، حل و فصل خواهد شد. ضمنا از همه نمازگزاران، مومنین و متدینین درخواست می شود در مظّانِ استجابت دعا برای رفع مشکلات جامعه اسلامی، به ویژه کم بارشی ها، دست به دعا برداشته و ضمن رحْمِ به یک دیگر و فاصله گرفتن از گناهانی مانند ربا، که دخالت مستقیمی در عذاب الهی دارند، بارش رحمت خداوند را مسالت نمایند.

ادامه دارد ...


نویسنده: امان اله دهقان فرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳