پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۳۱۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

در این مطلب سعی بر این است که در زمینه "پارک های شهری و منطقه ای شهرستان" چندین پیشنهاد به مردم، اعضای شورای شهر کازرون و دیگر بخش ها، و دیگر  مسولین شهرستان، در چند قسمت ارائه نمایم و پیشاپیش بابت قلم ضعیف اینجانب از حوصله و ذوق خوانندگان عزيز عذرخواهی میکنم.

با توجه به اینکه، تقریبا از محدود و معدود تفریحات رایگان شهری در بخش مرکزی و دیگر بخش های شهری شهرستان کازرون، همین پارک ها می باشد، به خصوص در حالی که ورزش کردن و استفاده از امکانات و سالن های ورزشی دولتی هم برایمان مجانی نیست! ساخت پارک های جدید و رسیدگی و نوآوری برای برون رفت از این بی رونقی پارک های شهرمان، بسیار مهم می باشد.

پارک ها و نیاز به تغییرات مداوم/ قسمت اول

با توجه به مشکل امکانات و نبود اعتبارات لازم شهر و شهرداری ها جهت گسترش و ایجاد پارک های جدید، مسولین شهری دقت و تلاش داشته باشند که امروزه در متد جدید شهرداری های نوین دنیا، تغییرات دائمی و حفظ پویایی پارک ها بسیار مورد توجه است. یعنی بوجود آوردن تغییرات ظاهری و کیفی متناوب و دوره ای در پارک ها با انجام کارهای کم هزینه و خلاقانه جهت استقبال و رضایت  مردمی بهتر و مهمتر از همه داشتن کارآیی مداوم.

پارک ها و نیاز به تغییرات مداوم/ قسمت اول

اکثر امکانات و تاسیساتی که در پارک طراحی و اجرا می کنیم، (راهروهای اصلی، ساختمان ها، دیوارها، درخت کاری ها و...) اگر نگوییم به صورت دائمی، ولی پدیده هایی هستند که معمولا حداقل چندین سال بدون تعویض خواهند ماند. (به دلیل بودجه و سختی کار)

در اجرای پارک های شهر کازرون (پارک های جدید شهر) متاسفانه نکات علمی، مهندسی و آینده نگری، به خصوص در جزئیات طراحی اولیه رعایت نشده است، ولی خوشبخاتانه در اکثر موارد قابل بازسازی و دارای قابلیت ایجاد تغییرات مثبت می باشند.

ازجمله: عدم رعایت اصول اجرایی نوع پارک در طراحی (منظم، نامنظم، مختلط، فانتزی)، مشکل در مکان یابی  امکانات پارک، عدم رعایت اصول بهره وری برای تمام روزهای سال و فصل بارانی، نداشتن طرح های لازم برای ورزش های مردمی، اجرای طرح و نقشه های تکراری و  قدیمی و نامتناسب با محیط طبیعی پیرامون، مشکلات بسیار زیاد دکوراتیو و نورپردازی (توزیع هماهنگی درخشندگی، محدودیت خیرگی، جهت نور، عدم هماهنگی نور با مبلمان پارک، رعایت اصول امنیتی حداقل تشخیص چهره در ۴ متری، محدودیت های خیرگی چراغ ها، ضرورت وجود نقاط تاریک مناسب در پارک برای ایجاد کنتراست مثبت و جلوه نمایی اشیا و چشم اندازهای روشن، عدم روشنایی سوژه و ده ها مورد دیگر که به علت تخصصی بودن مباحث و طولانی شدن مطلب قادر به بیان آن نیستم)

برای مثال پیشنهاد انجام کارهای زیردر پارک های کازرون و دیگر بخش ها لازم می باشد:

- طراحی، ساخت و تغییر در فضای باغچه های گل و گیاه موجود در پارک ها به صورت دوره ای

- کاشت درختان سریع الرشد، در کنار درختان اقلیمی و مناسب در فضاهای خالی، درجهت بهره وری فضای های مناسب، افزایش زیبایی و آینده نگری برای جایگزینی درختان مریض و در حال انقضا (زیتون، اقاقیا و موارد دیگر که دوستان متخصص محیط زیستی باید بررسی و اظهار نظر نمایند)

- حدالامکان عدم استفاده از سنگ های سفید در پارک و باغ ها جهت جلوگیری از خستگی چشم

- ایجاد آب نماها و برکه های زیبا و کم هزینه در نقاط کم رونق پارک (با گیاهان مناسب مثل، عدسک آبی، زنبق، آلاله آبی و... .

- تبدیل فواره ها، حوض های آب قدیمی و غیر جذاب به فوارهای جدید، مثل فواره های موزیکال

- طراحی پل های چشم اندازی و پیاده روی؛ هرچند با یک مسیر کوچک، ولی مناسب برای عکاسی و مشاهده مناظر

- ایجاد کافه تریاهای مناسب جهت ایجاد فضای شاد، استفاده مردم و درآمدزایی شهرداری

- استفاده از چمن های مصنوعی درصورت ضرورت

- تبدیل حوض و استخرهای خیلی بزرگ و چندین ساله خالی از آب برخی از پارک های کازرون، به محلی برای ایجاد یک تاتر پلاتو، (میدانی) مناسب برای اجرای گروه های هنری و  هنرمندان مردمی به صورت شبانه و هفتگی

- طراحی آلاچیق های مناسب روزهای بارانی و آفتابی، و ایجاد سایه های وسیع با طراحی درختان، تا پارک های ما برای مردم و مسافران تنها قابل استفاده در شب نباشد!

- طراحی فرش گل های فصلی، افزایش گلدان های دست ساز و خلاقانه

- سپردن بخشی از فضاهای پارک جهت طراحی مردمی و بانوان و گروه های مردمی علاقه مند به طراحی باغچه ها

- ایجاد مسیرهای عبور، پیاده روی و دوچرخه سواری های جدید در نقاط کم استفاده پارک ها، ساخت راه عبورهای مسقف و تونل های گیاهی

- اجرای نورپردازی ها متنوع  مهندسی و بسیاری از پیشنهادات و راه حل های ساده کوچک و بزرگ علمی دیگر که خارج از حوصله این مطلب می باشد.

ادامه دارد.....

نویسنده: مجید نوحی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
0
0
بعد از ماه ها یه مقاله و مطلب غیر سیاسی و اجتماعی دیدیم!
مطلب باید مثل این کاربردی باشه.
واقعا درود و آفرین به این ذهن و فکر هاي خلاق
یک شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
0
0
باسلام
من معمولا باخانواده برای پیاده روی به بوستان رفیع میروم هرشب باید ماازدست دوچرخه سوارهایی که محل پارک را با پیست دوچرخه سواری اشتباه گرفته اند درعذاب باشیم شب گذشته یک دختر خانم 17یا18ساله بادوچرخه به پهلوی من گوبید که هنوز کلیه ام درد می کند نهاینا با چقدر جر وبحث معذرت خواهی کرد و رفت ما موندیم با این دردسرهای شبانه اگه تو این شهردلسوزی هست یه فکری هم به حال ما کنید ممنون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
0
آفرین به مجید نوحي. هم کلاسی خوش سلیقه و طراح و خلاق همیشگی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
0
کلا تعریف پارک ها ک نباشه اینجور تصادفات و مشکلات پیش میاد.باید جاده های مخصوص دوچرخه سواری ایجاد کنیم اطراف شهر برای ورزش و دوچرخه سواری
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
0
0
پارک فقط پارک لاله قديم که مال دوره شاه بود. خیلی قشنگ و سنتی بود. حیف که با بی مدیریتی شورای شهر اون دوره و شهرداری و انتخاب بد و استفاده نادرست از اون و تبدیل به شهر بازی بی خاصیت خراب شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳