پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
گرچه دولت تدبیر و امید در فضای نامطلوب اقتصادی سکاندار مدیریت اجرایی کشور شد، ولی با همت و تلاش دولتمردان با تجربه اش توانست با گذشت 24ماه از تولدش برغم همه نقایص و موانع پیش رو در استانهای کشور از جمله فارس چرخ سازندگی و آبادانی را لحظه ای متوقف نکند.

به گزارش کازرون نما، سفر استانی اردیبهشت ماه کاروان تدبیر به فارس که بر اجرای 92 طرح زیرساختی و تحول آفرین با اعتبار حدود یکهزار میلیارد تومانی در این استان مهر تائید زد روح نشاط و آبادانی خاصی را بر حوزه اجرایی و عمرانی این دیار همیشه سرافراز حکمفرما کرد .
سیاستهای بخردانه و رویکردهای روشنگرانه دولت یازدهم که توسعه و پیشرفت کشور را مستلزم نیروی انسانی سالم می دانست در کنار کارهای عمرانی و زیربنایی با اجرای طرح سلامت به عنوان مقدمه کار تحولی را در نظام سلامت استانهای کشور از جمله فارس پدید آورد.
نخستین جرقه این تحول آشکار را در کمتر از چند ماه از آغاز بکار دولت یازدهم با حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در افتتاح فاز نخست خط اول متروی طلسم شده و رنگ آثار باستانی بخودگرفته شیراز طی سالها انتظار مردمی آن هم در فضای سنگین اقتصادی آن روز شاهد گشوده شدن قفل زنگنار زده این پروژه زیرساختی بوسیله کلید طلایی دولت یازدهم بودیم .
در حقیقت با افتتاح فاز اول قطار شهری شیراز پس از 12 سال انتظار مردم این شهر ، نوید توسعه شتابان زیرساختهای ارتباطی این شهر را در اولین ماههای دولت تدبیر و امید رقم خورد.
علاوه بر سرعت گرفتن زیرساختهای عمرانی فضای حاکم بر سیاست خارجی دولت موجب گردیده بود تا در ماههای نخستین آغاز بکار دولت یازدهم استان فارس بخصوص شیراز عرصه تردد هیات های مختلف تجاری و اقتصادی شود.
استاندار فارس گفت :با روی کار آمدن دولت یازدهم شرایط مطلوبی بر فضای کسب و کار کشور برغم محدودیت های ناشی از سیاستهای قبلی ، ایجاد شده است که قطعا با مذاکرات موفقیت آمیز پیش رو این فضا رونق خاصی بخود خواهد گرفت .
مهندس سید محمد علی افشانی افزود: براساس گزارش مرکز آمار ایران رتبه شاخص بیکاری استان در کشور از 28 به 20 و کسب و کار از 17 به 7 در نخستین ماههای آغاز بکار دولت یازدهم در فارس ، نشانگر عزم این دولت در بهبود معیشت و اقتصاد مردم و اهتمام جدی به خلق فرصت های جدید شغلی است .
به گفته افشانی تلاش مسوولان استان در دو سال گذشته از سپری شدن عمر دولت تدبیر و امید در این استان که خود ایران قدیم بشمار می رود حکایت از بهبود نسبی شاخص های کار و توسعه ای دارد و استمرار این تلاشها با رویکرد توسعه متوازان بدون شک آبادانی هر چه بیشتر فارس را بدنبال خواهد داشت.
استاندار فارس با اشاره به سفر اخیر رییس جمهوری و هیات دولت یازدهم به فارس که ماحصل آن تعهد به تکمیل و اجرای 92 طرح به ارزش ریالی 9 هزار و 530 میلیارد ریال در یک فرجه زمانی مشخص در این استان می باشد ، اظهار داشت : اجرای این تعهدات با این حجم اعتبار می تواند در روند توسعه استان شتاب لازم را موجب و به تقویت ریل توسعه کمک شایانی کند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس و معاون برنامه ریزی سابق استانداری هم گفت: با وجود تنگناهای مالی و مشکلات اقتصادی بر جای مانده از گذشته برای دولت تدبیر و امید، با درایت دولت و مدیریت ارشد استان طی دو سال گذشته اقدامات زیرساختی خوبی در این استان به سرانجام رسید .
مهندس ساسان تاجگردون به بهره برداری از یک هزار و 29 پروژه عمرانی، زیربنایی، صنعتی، تولیدی و خدماتی با اعتباری بالغ بر 16 هزار میلیارد ریال در نقاط مختلف استان فارس در مدت زمانی یاد شده به عنوان بخشی از این اقدامات یاد کرد.
وی در تشریح بیشتر این پروژه ها گفت: 13 پروژه با اعتبار 370 میلیارد ریال در بخش تامین، انتقال و توزیع آب شرب شهری، روستایی و عشایر، 29 پروژه با اعتبار 6 هزار و 690 میلیارد ریال در بخش حمل و نقل (راههای اصلی، فرعی، روستایی و عشایری)، 58 پروژه فرهنگی – آموزشی با اعتبار 270 میلیارد ریال، 209 پروژه در بخش بهداشت و درمان با اعتبار 450 میلیارد ریال و 130 پروژه در بخش برق و انرژی با اعتبار دو هزار و 20 میلیارد ریال بوده است .
تاجگردون اضافه کرد: علاوه بر این، بهره برداری از 124 پروژه عمرانی شهری و روستایی با اعتباری بالغ بر یک هزار و 320 میلیارد ریال، دو پروژه فضای ورزشی با اعتبار هفت میلیارد و 120 میلیون ریال، 299 پروژه زیربنایی، خدماتی و رفاهی با اعتبار یک هزار و 120 میلیارد ریال، 21 طرح صنعتی و تولیدی با اعتبار یک هزار و 350 میلیارد ریال، 20 پروژه تامین مسکن شهری و روستایی با اعتباری معادل یک هزار و 300 میلیارد ریال و 115 پروژه بخش کشاورزی با اعتبار یک هزار و 70 میلیارد ریال را نیز باید به این آمار ها افزود.
در کمتر از یکسال، رخ نمایان کردن دولت تدبیر و امید بنا به آمارهای ارایه شده از حوزه معاونت مدیریت و برنامه ریزی استانداری وقت به نقل از مرکز آمار ایران رتبه استان از نظر شاخص بیکاری استان فارس در کشور از 28به 20 و در زمینه رونق فضای کسب وکار نیز از 17به هفت رسیده است .
در این گزارش که در حقیقت تبلوری از روند رو به رشد توسعه و آبادانی استان پهناور فارس در دو سال نخست آغاز بکار دولت یازدهم نشان می دهد به بخشی هایی از این اقدامات و فعالیتهای برجسته اشاره خواهد رفت .

** بخش حمل نقل :
- جهش در ساخت و تکمیل خطوط متروی شیراز
متروی شیراز به لحاظ طولانی شدن زمان تکمیل آن در نخستین ماههای دولت یازدهم با افتتاح مسافت 5/10کیلومتری آن بارقه ای از امید را در دل مردم شهر شیراز پس از سالها انتظار پدید آورد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در ارتباط با متروی شیراز گفت: اعتبارات سال های 94 و 95 پروژه قطار شهری شیراز به طور کامل تخصیص خواهد یافت.
هوشنگ خندان دل افزود: این میزان تخصیص با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده در قانون بودجه کمک می کند که کاستی های سال گذشته هم جبران شود.
وی، با اشاره به افزایش سرعت روند اجرای این پروژه قطار شهری شیراز در دولت تدبیر و امید ادامه داد: اعتبار یک هزار و 100 میلیارد ریالی امسال این پروژه امسال به طور کامل محقق خواهد شد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، ضمن تاکید بر لزوم افزایش تلاش ها برای تکمیل مترو شیراز اضافه کرد: تمام مجموعه ها باید بکوشند که این پروژه هرچه سریعتر و به طور کامل در اختیار شهروندان شیرازی قرار گیرد و دولت تدبیر و امید نیز بر تحقق این مهم تاکید دارد.
بر اساس مصوبه دولت در سفر استانی رییس جمهوری به فارس که با تخصیص 100 درصدی اعتبارات پروژه قطار شهری شیراز (یک هزار و 100 میلیون ریال در سال 94 و یک هزار و 500 میلیون ریال در سال 95) در سالهای 94 و 95 به میزان 14 کیلومتر و همچنین دپو شامل سوله های شستشو، تعمیرات سنگین، پارکینگ و مرکز کنترل راهبری در هفته دولت 1395 به بهره برداری خواهد رسید.

- راهسازی :
مردم استان فارس صبح روز چهارشنبه نهم اردیبهشت 94 میزبان دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان و هیات همراه در شانزدهمین سفر استانی بودند، سفری که ماحصل آن تعهد به تکمیل و اجرای 92طرح به ارزش ریالی 9هزار و 530میلیاردریال در این استان بود.
حوزه حمل و نقل از جمله بخش هایی بود که در کنار حوزه های تربیت بدنی، کشاورزی و منابع آب، عمران شهری، رفاه و تامین اجتماعی و بهداشت و سلامت از سوی دولت مورد توجه ویژه قرار گرفت.
در حوزه حمل و نقل، 17 طرح و پروژه با 2 هزار و 150 میلیارد ریال اعتبار به تصویب رسید که اجرا و تکمیل آنها نوید ایجاد تحولی عظیم در این بخش را به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس در خصوص گفت: در سفر اخیر هیات دولت به فارس، توجه ویژه ای به ایجاد بزرگراه در این استان شد و اجرای 250 کیلومتر بزرگراه تا پایان سال 95 به تصویب رسید.
هوشنگ عشایری افزود: برآورد اولیه برای اجرای این بزرگراه ها رقمی بیش پنج هزار میلیارد ریال است که با تحقق آن و اجرای پروژه های مذکور یک تحول بسیار چشمگیر را در حوزه بزرگراهی استان فارس شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: با تاکید ویژه دولت مبنی بر بهره برداری از پروژه های مصوب تا پایات سال 95، می کوشیم تا با جذب اعتبارات لازم بخشی از این پروژه ها را در سال 94 و بخشی را نیز در سال 95 به اتمام برسانیم.
وی اظهار کرد: بی شک با اجرا و تکمیل پروژه های سفر رییس جمهوری به فارس که تا پایان سال 95 محقق خواهد شد، شاهد تحویلی چشمگیر در حوزه حمل و نقل و راه استان خواهیم بود.
- پایانه ها:
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های فارس هم گفت: طی دوسال نخست دولت یازدهم اقدامات خوبی در راستای تسهیل حمل نقل این استان انجام شده که بهره برداری از دو پروژه عمرانی حوزه این اداره کل با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال از جمله این اقدامات زیربنایی است .
احمد خواست خدایی افزود: نخستین پروژه، پاسگاه پلیس راه قیر و کارزین است که با توجه به اهمیت کنترل و پوشش جاده ای و به منظور تسهیل در تردد خودروها و کاهش تخلفات رانندگی، ساخته شده است.
وی ادامه داد: ساختمان این پاسگاه در زمینی به مساحت 2 هزار و 636 متر و با 411 متر زیر ساخته شده و به پارکینگ و دو برج روشنایی 15 متری مجهز است.
خواست خدایی گفت: عملیات ساخت این پاسگاه از سال 92 با 15 میلیارد و 500 میلیون تومان آغاز شده بود .
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های فارس، مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی غزال در زمینی به مساحت 26هزار متر مربع را دیگر پروژه راه اندازی شده در طول یکسال گذشته دانست و افزود: فاز اول این پروژه که در 90 کیلومتری جاده جهرم – لار واقع شده نیز با سرمایه گذاری 25 میلیارد ریالی بخش خصوصی مورد بهره برداری قرار گرفت .
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های فارس گفت: همچنین، در صورتی که سامانه الکترونیکی سوخت از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی استان تامین شود، تا پایان امسال شاهد بهره برداری از سه مجتمع خدمات رفاهی دیگر در راههای نورآباد – گچساران، شیراز – اصفهان و جاده لامرد با اعتباری بالغ بر حدود 60 میلیارد ریال خواهیم بود.
خواست خدایی گفت: قرارگاه پلیس راه جنوب استان فارس نیز که تاکنون درصد قابل توجهی پیشرفت فیزیکی داشته، ظرف یک ماه آینده، با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

** حوزه سلامت
دولت تدبیر و امید طی دو سال که در نظام اسلامی مسوولیت اجرایی حکومت را به دست دارد منشاء خدمات فراوانی بوده است که نمود واقعی و عینی آن در حوزه سلامت متجلی است .
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این ارتباط گفت : بهره برداری بیش از 200 پروژه بهداشتی ، درمانی در استان فارس با اعتباری معادل 450 میلیارد ریال از جمله اقدامات در حوزه سلامت فارس طی دوسال گذشته می باشد.
محمد هادی ایمانیه با اشاره به اینکه بهره برداری از تعداد 114 پروژه خانه بهداشت روستایی در استان فارس طی مدت یاد شده نیز نیاز این استان به خانه های بهداشتی را کامل تامین کرد افزود: در همه خانه های بهداشت روستایی بهورز مستقر شده اند و بهورزان در صورت نیاز به مداوای بیشتر بیماران را به سطوح بالاتر ارجاع می دهند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از افتتاح 10 پایگاه اورژانس هر کدام با هزینه یک میلیارد ریال ، افتتاح خانه پزشک و خانه سرایدار در شهرستان ها ، تجهیز آزمایشگاه بیمارستان شهید رجایی ، توسعه درمانگاه تالاسمی بیمارستان شهید دستغیب ، توسعه برج پژوهشی شیراز ، افتتاح اتاق های عمل در بیمارستان شهید فقیهی و دهها پروژه دیگر خبر داد.
ایمانیه همچنین با بیان اینکه پردیس دانشگاهی در منطقه صدرا شیراز افتتاح شده است گفت : با انتقال واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز از کیش به صدرا پذیرش دانشجوی خارجی در این دانشگاه افزایش می یابد و در فاز نخست 40 دانشجوی عراقی در این دانشگاه به تحصیل می پردازند.
وی گفت : در افق پنج ساله برنامه ریزی شده که از 15 کشور همسایه و اطراف کشورمان در این دانشگاه دانشجوی خارجی بپذیریم.
ایمانیه افزود: طی این دو سال در حوزه سلامت در زیر گروههای اجرای طرح تحول نظام سلامت و بسته های خدمات ویژه این طرح ، اجرای برنامه پزشک خانواده و تحول در حوزه عمرانی بهداشت و درمان در استان فارس شاهد تحولات چشمگیر هستیم .
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح تمامی خدمات درمانی اعم از تشخیص و اقدامات درمانی و دارویی در بیمارستان های دولتی انجام می شود و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته پزشکان متخصص به مناطق کم برخوردار اعزام می شوند و خدمات درمانی و پزشکی را به مردم این مناطق ارائه خواهند کرد.
دکتر ایمانیه بیان داشت : خوشبختانه با همت مجلس و دولت ، در خصوص تخصیص اعتبارات مناسب به عرصه سلامت مردم ، 10 درصد از محل هدفمندی یارانه ها و یک درصد از ارزش افزوده مالیات به امر درمان اختصاص پیدا کرد که موجب جریانات خوبی در عرصه سلامت کشور و استان شد.
وی ادامه داد: با آغاز طرح تحول در نظام سلامت از 15 اردیبهشت سال گذشته ؛ کسانیکه به هر دلیل ، در بیمارستان های دانشگاهی ، که جمعاً 41 بیمارستان بوده و 15 بیمارستان آن در شیراز و مابقی در شهرستان ها قرار دارد ، بستری می شوند ، حداکثر پرداختشان نباید بیش از 10 درصد از کل هزینه باشد.
وی با اشاره به اینکه از 15 آبان ماه سال گذشته نیز این 10 درصد به شش درصد کاهش پیدا کرد، تصریح کرد: بیمارانی که از طریق پزشک خانواده به بیمارستان های دانشگاهی برای بستری شدن ارجاع می شوند ، فقط سه درصد از کل هزینه ها را پرداخت می کنند و مابقی هزینه ها توسط بیمه و دولت پرداخت می شود که با اجرای پزشک خانواده در فارس ، اهالی این استان می توانند از این مورد استفاده کنند .
دکتر ایمانیه گفت : در کنار بحث کاهش هزینه ها ، این 41 بیمارستان دانشگاهی حق ندارند برای تهیه دارو یا ملزومات پزشکی ، مردم را به خارج از بیمارستان بفرستند همچنین سعی کردیم در قالب بسته های خدمتی این طرح پزشکان متخصص در شهرستان ها ماندگار شوند تا حتی المقدور از اعزام بیماران به شیراز بدلیل عدم وجود متخصص جلوگیری شود،اساتید دانشگاه و متخصصین نیز در بیمارستان های بزرگ دانشگاه مثل نمازی ، شهید فقیهی ، شهید چمران یا شهید آیت اله دستغیب بصورت 24 ساعته در بیمارستان مقیم می باشند که بطور مثال در بیمارستان نمازی ، هر شب 7 نفر از اساتید تا صبح مقیم هستند .
وی افزود: زایمان طبیعی با اجرای طرح تحول در نظام سلامت در بیمارستان های دانشگاهی رایگان شده است و نظر به اینکه هتلینگ بیمارستان ها به زودی تمام خواهد شد، خریدهای خوبی نیز برای تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان های خصوصی از طرف وزارت بهداشت صورت گرفت که تا آخر سال جاری تحویل دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواهد شد .
دکتر ایمانیه بیان کرد : خدمت دیگری که در برنامه تحول سلامت صورت گرفت، بحث کمک به کلینیک های درمانگاهی دانشگاه بود که بر این اساس خدمت رسانی در درمانگاه های نادر کاظمی ، شهید مطهری ، امام رضا (ع) و سایر درمانگاه ها وضعیت بهتری پیدا کرده اند و قرار شد تا با کمک وزارت بهداشت و تخصیص 150 میلیارد ریال دیگر تا پایان سال جاری ، بتوانیم به وضعیت سایر درمانگاه ها نیز رسیدگی کنیم .
وی گفت : با اجرای این طرح در خصوص ارایه خدمات شیمی درمانی نیز اقدامات خوبی صورت گرفت و در همین راستا از هفته گذشته ؛ شیمی درمانی در مطب ها ممنوع شد و این خدمت تنها باید در مراکز دولتی انجام شود، ضمن اینکه با تلاشی که صورت گرفت ، 50 درصد از هزینه ها نیز توسط دولت پرداخت می شود که در حال پیگیری هستیم تا با کمک مجلس و دولت ، این مقدار باز هم کمتر شود .
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد : یک اتفاق دیگر که در استان فارس صورت گرفت و امیدواریم تا آخر سال بتوانیم یک میلیون و 500 هزار نفر از شهرنشین های استان فارس را زیر پوشش ببریم .
ایمانیه بیان کرد: از جمله موارد تحول آفرین در حوزه بهداشت و درمان در استان فارس تاکید بر توسعه فعالیت های عمرانی در حوزه سلامت طی دو سال مسوولیت دولت تدبیر و امید در این استان است .
دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان متولی حوزه سلامت در این استان در دو سال گذشته خدمات چشمگیری در حوزه فعالیت های عمرانی داشته است که ادامه طرح احداث بیمارستان حضرت احمد ابن موسی (ع) ، آغاز عملیات اجرایی طرح بیمارستان بزرگ سرطان شناسی جنوب از جمله این طرح ها است .

** بخش اقتصادی :
- صنعت و معدن
سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در حالی در دولت تدبیر و امید فعالیت خود را دنبال کرد که با مشکلات برجای مانده از سال های قبل مانند رکود و توقف تولید در برخی صنایع بزرگ استان، مشکلات نقدینگی واحدهای صنعتی روبرو بود.
این سازمان با برنامه ریزی و ترسیم اهداف راهبردی بلند مدت و کوتاه مدت کوشید زمینه های مناسب برای ایجاد اشتغال جدید و پیشرفت صنایع در بخش های مختلف را به وجود آورد.
در این میان، سفر اردیبهشت ماه 94 هیات دولت به استان فارس و سفرهای وزیر صنعت، معدن و تجارت به این استان نقطه عطفی در تلاش ها برای ارتقای وضعیت صنعت و تجارت این استان بود چرا که به دنبال این سفرها بود که گره از مشکلات برخی واحدهای صنعتی و معدنی گشوده شد و عملیات احداث واحدهای جدید صنعتی نیز در استان آغاز شد.
عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس به اختصار در حوزه های مختلف از زبان علی همتی رییس این سازمان از این قرار است:
* صادرات غیرنفتی استان: کالاهای صادراتی استان در سال 93 به ارزش 256 میلیون دلار به 60 کشور دنیا صادر شد.
** سرمایه گذاری صنعتی: از ابتدای سال 93 تا پایان خردادماه 94، تعداد 184واحد صنعتی در این استان پروانه بهره برداری دریافت کردند که میزان اشتغال پیش بینی شده برای این گونه مجوزها در استان 27 هزار و 831 نفر است.
همزمان با سفر اردیبهشت 94 هیات دولت، عملیات ساخت طرح های آلومینیوم جنوب، شمش آلومینیوم و شمش منیزیوم، تولید فرآورده های نفتی از گاز طبیعی (
GTL) در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد آغاز شد که طرح آلومینیوم جنوب با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان بزرگ ترین و پیشرفته ترین پروژه تولید شمش آلومینیوم در کشور شناخته می شود.
کارخانه کاشی پاسارگاد سرام آباده تولید کننده کاشی و سرامیک با سرمایه گذاری 750 میلیارد ریالی و ظرفیت تولید 80 هزار تن نیز فرایند تولید را همزمان با سفر دولت به استان فارس آغاز کرد.
** عارضه یابی صنعت: از چهار هزار واحد صنعتی فارس، 576 واحد دچار مشکل و یا تعطیل شده است که بیشترین مشکلات آنها مسایل بانکی ( با 67 درصد) ، وثایق بانکی و مالی و برخی نیز مسایل بیمه ای و نیز مدیریتی است.
با تلاش های صورت گرفته در 20 ماه گذشته، برخی واحدهای صنعتی بزرگ در استان فعالیت خود را از سر گرفتند.
تلاش برای احیای کارخانه آزمایش در شهرستان مرودشت از جمله این اقدامات بود که حتی مشکلات این واحد با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل کارخانه نیز بررسی شد.
توصیه مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت بر این بود که سرمایه گذارانی برای نوآوری و بازآفرینی خط تولید این کارخانه جذب شوند تا ماشین آلات این کارخانه به فناوری روز مجهز شود.
با تلاش های صورت گرفته خط تولید یخچال های قدیمی و کولر کارخانه آزمایش پس از چند سال وقفه از سر گرفته شده است.
در مقطع کنونی باید توجه داشت که بسیاری از ماشین آلات این کارخانه قابل استفاده نیست و از نظر زیست محیطی نیز اجازه تولید ندارند که حل کامل مشکلات این واحد صنعتی همچنان در دست پیگیری است.
** راه اندازی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید: این کارگروه به ریاست استاندار فارس به منظور بررسی، تبادل نظر و هماهنگی برای حل و فصل مشکلات و موانع موجود واحدهای تولیدی و سیاستگذاری در مورد سرمایه گذاری ها و مسائل کلان تولید موضوعات بررسی و راهکار اجرایی و عملیاتی شکل گرفت و حل مشکلات صنایع استان را در دستور کار دارد.
سال 93، حدود 180 واحد تولیدی برای برخورداری از تسهیلات صندوق توسعه ملی به ارزش چهار هزار و 70 میلیارد ریال معرفی شدند که با توجه به مشکلات این صندوق ناشی از تحریم ها، این امر محقق نشد اما در تلاش هستیم که از محل 50 هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده در قانون رفع موانع تولید، بتوان بخشی از این منابع را به حل مشکلات صنایع استان اختصاص داد.
** راه اندازی معادن غیرفعال: در بخش معادن و ابطال پروانه های بهره برداری غیر فعال وضعیت مناسبی پیداکرده ایم به گونه ای که در یک ونیم سال اخیر مشکلات بسیار کاهش یافته است.
در این راستا پروانه فعالیت بسیاری از معادن غیرفعال ابطال شده و با برگزاری چند مزایده، به بهره برداران جدید واگذار شده است.
با مبارزه صورت گرفته با رانت خواری در معادن استان، پروانه 70 واحد معدنی از دست دلالان خارج شده است.
ساماندهی معادن قابل بهره برداری استان منجر به این شد که دریافت حقوق دولتی از معادن استان فارس در سال 93 به میزان 170 میلیارد ریال ثبت شود و این در حالی است که در سال های 92 و 91 درآمد دولت از این محل به ترتیب 80 و 40 میلیارد ریال بود.
راه اندازی مجدد معدن مرمریت چاه مرغی صفاشهر در شمال فارس با اشتغالزایی 700 نفر به دنبال سفر هیات دولت از دیگر رهاوردهای دولت تدبیر و امید برای استان بوده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: تنها در یکسال گذشته نیز 13 واحد صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری افزون بر یک هزار و 320 میلیارد ریال در این استان مورد بهره برداری قرار گرفت .
همتی بهره برداری از کارخانه تولید انواع رب گوجه و ترشی در شهرستان کازرون از جمله این طرحها بود .
کارخانه تولید انواع رب گوجه و ترشی با ظرفیت تولید سالانه پنج هزار و 400 تن و با سرمایه گذاری افزون بر 31 میلیارد ریال در شهرک صنعتی کازرون 23فرصت جدید شغلی ایجاد کرد.
وی به طرح های صنعتی و معدنی در شهرک بزرگ صنعتی شیراز، منطقه ویژه اقتصادی شیراز، شهرک صنعتی جهرم، قادرآباد خرمبید، کازرون و داراب از جمله این اقدامات یاد کرد.
وی اظهار کرد: با بهره برداری از این واحدهای صنعتی و معدنی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده بهره برداری شدند، برای حدود 600 نفر شغل ایجاد شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: واحدهای صنعتی و معدنی قابل بهره برداری در بخش های صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، کانی غیرفلزی، سلولزی و صنایع مواد غذایی و بسته بندی، فرآورده های غذایی و صنایع تبدیلی و تکمیلی هستند.
وی ادامه داد: زمانی پنیر یک محصول وارداتی بود اما امروز استان فارس این محصول را به کشورهای آسیای میانه و دیگر کشورها صادر می کند.
با توجه به موافقت سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اداره کل استان، مطالعات ژئوفیزیک هوایی برای سنجش میزان ذخیره آهن در پنج نقطه از معدن بهرام گور در شهرستان نی ریز در شرق فارس از مهرماه امسال توسط شرکت دولتی ایمیدرو آغاز می شود.
ذخایر آهن این معادن می تواند خوراک مجتمع های فولادی در شهرستان های اقلید، کوار و نی ریز را تامین کند.
** کسب و کار: از سال 93 تا نیمه مرداد 94، 12 هزار و 673 فقره پروانه کسب صنفی در استان فارس صادرشده است که با صدور این پروانه کسب ها، تعداد 25 هزار و 346 نفر در سطح واحدهای صنفی مشغول کسب و کار شدند و تا نیمه مرداد امسال، بیش از 130 هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی، فنی و خدماتی دارای پروانه در قالب 27 اتاق اصناف و 587 اتحادیه صنفی در سطح استان ساماندهی شده اند.
** تولید و صادرات سیمان: سال 1392 میزان تولید سیمان استان در حدود چهار میلیون و 400 هزار تن بود که این رقم در سال 1393 به بیش از چهار میلیون و 700 هزار تن افزایش یافت و در سال 93 حدود 350 هزار تن به خارج از کشور صادر شد که با ارزآوری 19 میلیون دلار برای کشور همراه بود و در مقطع کنونی، هشت کارخانه و واحد تولید سیمان خاکستری و سیمان سفید در استان فارس مشغول فعالیت هستندکه علاوه بر سه کارخانه سیمان در شهرهای نی ریز، فاز دوم لارستان و سیمان سپهر قیر وکارزین که در حال راه اندازی هستند، مجوز ساخت هشت کارخانه سیمان دیگر نیز صادر شده است.
** توسعه ظرفیت تولید کنستانتره سرب و روی: مجتمع معدنی و فرآوری کوه سرمه در جنوب شرقی شهرستان فراشبند و 170 کیلومتری مرکز استان واقع شده است و تنها معدن سرب و روی در استان فارس است که هم اینک 200 نفر در آن مشغول به کار هستند و با پایان یافتن طرح توسعه، اشتغالزایی آن به یک هزار نفر افزایش می یابد. با اتمام توسعه فعالیتهای معدنی در این معدن در سال آتی میزان استخراج از 36 هزار تن به 200 هزار تن افزایش می یابد.
** صادرات فرش دستباف: بر اساس آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات فرش دستباف استان فارس از میزان 10 میلیون دلار در سال 92 به رقم 5/13 میلیون دلار در سال 93 رسید که رشد 35 درصدی را نشان می دهد.
** ارتقای کیفیت نان: با همکاری این سازمان و اتحادیه نانوایی ها، آموزش کارکنان بازرسی و نظارت، نانوایی ها و شاطرهای برخی از نانوایی ها در شیراز زیر نظر استادان مجرب این حرفه آغاز شده است. این آموزش ها برای بهبود و ارتقای کیفیت نان در استان فارس در همه نانوایی ها اجرایی می شود.
** چشم انداز: در مجموع می توان گفت که با طرح ریزی های دولت برای اجرای طرح های مختلف در استان فارس، این استان وارد فضای جدیدی از امید و جذب سرمایه گذاری ها شده است. امروز کارهای بزرگی در عرصه صنعت و معدن فارس در حال اجرا است و ممکن است که دو سال دیگر زمان نیاز باشد که مردم دستاوردهای این تلاش ها را لمس کنند.

** بخش کشاورزی فارس
بخش کشاورزی فارس نقش اساسی در تامین امنیت غذایی ، تولید و اشتغال کشور دارد و سهم عمده ای از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است طوری که کشاورزی فارس 7/8 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را دارد و در این زمینه مقام دوم را کسب کرده است.
استان فارس در شاخصهای کشاورزی در مقایسه با کشور جایگاه ویژه ای دارد ، در بخش زراعت 6/8 درصد ، در باغبانی 1/16 درصد ، تولیدات دامی 9/5 درصد ، تولیدات شیلات 5/2 درصد ، سهم فارس در کشور است.
با وجود خشکسالی های پیاپی در سالهای اخیر ، بدلیل انجام پروژه های مختلف زیربنایی ، اصلاح شیوه های مدیریت منابع آب و خاک ، تجهیز و نوسازی ، یکپارچه سازی اراضی ، توسعه شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی ، اصلاح شیوه های آبیاری از سنتی به نوین ، فارس همچنان رتبه های برتر در تولیدات باغی و زراعی را حفظ کرده است.
تولیدات کشاورزی فارس در سال گذشته نسبت به دهه قبل ، 3/38 درصد رشد داشته که این مهم حاصل 51 درصد رشد در تولیدات دامی ، 33 درصد تولیدات باغی ، 3/39 درصد تولیدات زراعی و 4/324 درصد تولیدات شیلاتی بوده است.
استان فارس با تولید 5/2 میلیون تن محصولات باغی ، سال گذشته مقام اول تولیدات باغی کشور را کسب کرد و متعاقب آن و در مدت یاد شده نیز کشاورزان فارس با تولید 8/5 میلیون تن محصولات زراعی رتبه دوم کشور را برای فارس به ارمغان آوردند.
همچنین سال گذشته استان فارس در تولید انگور، بادام ، لیموترش ، لیموشیرین ، انار ، انجیر ، به ، لوبیا، گوجه فرنگی مقام اول کشور را کسب کرد.
همچنین سال گذشته در اجرای ابیاری تحت فشار در سطح 6/4 هزار هکتار رتبه سوم کشور را به فارس داد.
به گفته رییس سازمان جهادکشاورزی فارس ،صنایع تبدیلی این استان با همت کشاورزان ، بهره برداران و مسوولان مسیر ارتقا و توسعه را طی کرده است طوری که صنایع تبدیلی فارس موفق به ایجاد بازار صادراتی برای 474 نوع محصولات کشاورزی شده و 5/2 میلیون تن مواد خام را در این بخش جذب کرده اند.
محمد مهدی قاسمی افزود: با اقدامات صورت گرفته و در سایه نگاه حمایتی دولت یازدهم سال گذشته 14 هزار و 500 تن محصولات کشاورزی فرآوری شده به ارزش 5/33 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.
وی گفت : سال گذشته 48 فقره مجوز جدید برای صنایع تبدیلی در فارس صادر شده که نسبت به سال 92 ، 60 درصد افزایش داشته و 259 هزار تن مواد خام کشاورزی را جذب کرده است.
قاسمی گفت : در راستای ارتقا صنایع تبدیلی کشاورزی ، سال گذشته 29 طرح با 66 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای دریافت تسهیلات بانکی از محل صندوق توسعه ملی به بانکها معرفی شده اند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس در مجموع سهم 10درصدی تامین محصولات کشاورزی کشور را داراست و در دو سال اخیر گامهای ارزنده ای در راستای توسعه و ارتقا بخش کشاورزی برداشته است.
قاسمی با اشاره به اینکه استان فارس بالاترین سطح آبیاری تحت فشار در کشور را در وسعت دو هزار هکتار به خود اختصاص داده است اظهار داشت: همچنین اصلاح مسیر انتقال آب در سطح سه هزار و 500 کیلومتر در استان فارس انجام شده است.
وی ادامه داد: جهاد کشاورزی فارس برای اولین بار در کشور طرحهای ایجاد شهرکهای بازاریابی و خدمات و مدیریت جوجه ریزی را ارایه کرده است و برای نخستین بار در استان ستاد نظامهای بهره برداری ، تشکیل زنجیره های تولید مرغ و تشکیل صندوقهای حمایت از کشاورزان در شهرستانهای فارس صورت گرفته است.
وی با بیان این مطلب که استان فارس برای اولین بار در کشور موفق به پلاک گذاری برای ماشین آلات کشاورزی شده است خاطر نشان کرد:جهاد کشاورزی فارس در دو سال اخیر موفق به جذب 930 میلیارد ریال اعتبارات مکانیزاسیون شده که بیشترین رقم در کشور را به خود اختصاص داده است.
قاسمی ، جایگزینی کودهای زیستی در سطح دو هزار هکتار و ریز مغذیها در سطح 140 هزار هکتار و اصلاح باغات و جایگزینی با باغهای نو در سطح 20 هزار هکتار را از دیگر اقدامات این سازمان در دو سال اخیر عنوان کرد.
تولید 12 میلیون اصله نهال شناسنامه دار برای جایگزینی در باغهای استان ، افزایش ظرفیت تکثیر ماهی در استان از یک میلیون قطعه به سه میلیون قطعه و بهره گیری از مکانیزاسیون در آبزی پروری از 20واحد به 52 واحد را از دیگر اقدامات این سازمان در دوسال گذشته برشمرد.
**فرهنگ و آموزش عالی :
در دوسال گذشته از عمر دولت یازدهم اقدامات و فعالتیهای چشمگیری در حوزه فرهنگ و اموزش عالی استان فارس صورت گرفته که موجبات شادابی فضای این حوره را بدنبال داشته است :
* آموزش و پرورش :
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس پیرامون اقدامات انجام شده در دو سال نخست عمر دولت یازدهم گفت :
نظارت بر درآمدهای اختصاصی و رشد152 درصدی آن در سال 93 نسبت به سال 92 و در بخش درآمدهای عمومی نیز 186 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش زمین و ساختمان که از محل این درآمد ها 3 پروژه مهم و اساسی عملیات ساختمانی آغاز شده است.
حمیدرضا آذری افزود:مقایسه میزان اعتبارات استانی که از 15 میلیارد و132 میلیون ریال در سال 92 به 40 میلیارد304 میلیون ریال تخصیص در سال 93 رشد 3/ 166 درصدی داشته و مقایسه میزان اعتبارات استانی از محل 2درصد فروش حاصل از نفت که از 30 میلیارد و 980 میلیون ریال در سال 92 به 106 میلیارد و 686 میلیون ریال تخصیص در سال 93 رشد 3/244 درصدی داشته است.
وی راه اندازی بیمار سرای فرهنگیان تحت عنوان خانه معلم شهدای فرهنگیان با 22 اتاق و 70 تخت ، احداث، توسعه ، تکمیل و تجهیز فضاهای ورزشی آموزش و پرورش استان از جمله مجتمع ورزشی بعثت ،درمانگاه فرهنگیان فارس ،اردوگاه ها و کانون های تربیتی و احداث استخر در منطقه خفر و خرامه ،پی گیری، ساخت و راه اندازی مراکز فرهنگی ، درمانی و رفاهی فرهنگیان اقلید ،درمانگاه فرهنگیان فسا ،باشگاه فرهنگیان ممسنی و درمانگاه دندانپزشکی جهرم را از جمله فعالیتهای زیرساختی این اداره کل در دوسال گذشته عنوان کرد.
وی همچنین به رشد فعالیتهای فرهنگی و آموزشی این اداره در مدت یاد شده یاد کرد و اظهار داشت :کسب رتبه اول کشوری درس پژوهی در تمامی دروس متوسطه اول ،کسب رتبه برتر کشوری در غنی سازی و به روز رسانی پورتال الکترونیکی دروس مختلف ،کسب رتبه های اول تا سوم کشوری در جشنواره تدریس دروس مختلف ،کسب رتبه برتر کشوری در مسابقه تولید محتوای الکترونیکی ،کسب رتبه سوم کشوری در فناوری نانو از جمله این اقدامات است .
اجرای آزمون طرح ملی کاشف در تمام مدارس دوره اول متوسطه استان ،اجرای طرح جشنواره نوجوان خوارزمی برای اولین بار در سطح مدارس استان ، کسب هفت رتبه تک رقمی توسط دانش آموزان استان در کنکور سراسری 94 ،قبولی596تن از دانش آموزان در مرحله اول المپیادهای علمی، راهیابی پنج نفر از دانش آموزان استان به مرحله کشوری المپیاد های علمی،درخشش هنرجویان شاخه فنی و حرفه ای در مسابقات علمی و عملی و جشنواره هنرهای تجسمی با کسب22رتبه برتر کشوری ،درخشش هنرجویان شاخه کاردانش در مسابقات علمی و کاربردی و جشنواره هنری با کسب21رتبه برتر کشوری ،کسب رتبه برتر کشوری در الگوی برتر تدریس درس کارآفرینی و دههامورد دیگر را از موفقیت های آموزشی این حوزه طی مدت یاد شده عنوان کرد.

** دانشگاه شیراز
رییس دانشگاه شیراز گفت : به یمن فضای مطلوب ایجاد شده بر دانشگاهها در دولت تدبیر و امید شور و نشاط خاصی برای رقابتهای علمی و ارتباط گیری این دانشگاه با دانشگاههای مطرح جهان شده است .
مجید ارشاد افزود: دانشگاه شیراز از نظر ارجاع محققین دنیا به مقالات، مقام سوم را در میان دانشگاه های کشور به خود اختصاص داده است و اینک هشت دانشمند برتر دنیا در زمره دارندگان یک درصد علم دنیا در این دانشگاه فعالیت دارند و هم اینک شش مجله تخصصی بین المللی نمایه گذاری شده در پایگاه استنادی موسسه اطلاعات علمی (
I.S.I) در دانشگاه شیراز منتشر می شود.
وی با اشاره به اینکه تعداد 10 همایش ملی و بین المللی در سال های 93 و 94 در این دانشگاه برگزار شده اضافه کرد: این دانشگاه هم اینک شش تفاهم نامه همکاری با دانشگاه های بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، رومانی، عراق و ترکیه را در دست اجرا دارد و به دنبال جذب دانشجویان خارجی برای دوره های تحصیلی است.
ارشاد گفت : مراحل انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه شیراز با دانشگاه های آمریکا با هدف ایجاد ارتباطات علمی و تحقیقاتی دو جانبه ، مقدمات انعقاد آن در حال انجام است.
وی همچنین گفت : 59 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه در سال 94 رتبه های زیر 20 آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های کشور را به دست آوردند و در سال قبل از آن این دانشگاه 42 رتبه با این ویژگی داشت.
ارییس دانشگاه شیراز گفت : امسال همچنین 51 رتبه برتر در مرحله اول المپیاد دانشجویی متعلق به دانشجویان این دانشگاه بود که نسبت به سال قبل از آن که 38 نفر برگزیده شدند، بهبود کیفیت آموزشی و علمی دانشجویان را نشان می دهد.
کسب مدال طلای سی و هفتمین دوره مسابقات ریاضی دانشجویان دانشگاه های کشور، کسب سه مدال برنز در مسابقات کشوری ریاضی، انتخاب دو دانشجوی دانشگاه شیراز به عنوان دانشجوی نمونه کشور و کسب رتبه سوم پژوهش های بنیادی در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی از دیگر افتخارهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه شیراز در سال های 93 و 94 است.
کسب شش عنوان برگزیده انجمن های علمی برای دومین سال پیاپی و قرار گرفتن در صدر 81 دانشگاه کشور، کسب رتبه سوم مسابقات کشوری هوش مصنوعی، کسب رتبه دوم کشور در میان نهادهای ترویجی در مسابقات دانشجویی فناوری نانو، کسب رتبه برتر اختراعات جشنواره نوآوری و شکوفایی اختراعات خلیج فارس و کسب عنوان مقاله پراستناد مجله بین المللی
Material's Characterization از افتخار آفرینی های دانشجویان و استادان این دانشگاه است.
کسب عنوان 'استاد برگزیده' در دومین دوره جایزه ملی علامه طباطبایی ویژه استادان و محققان برجسته کشور، کسب عنوان جوان برتر کشور در عرصه علم و فناوری توسط دانشجوی دانشگاه شیراز، کسب عنوان استاد برجسته و محقق برتر علم شیمی توسط استاد شیمی دانشگاه شیراز، انتخاب استاد دانشگاه شیراز به عنوان پژوهشگر برتر سال 92 و انتخاب پایان نامه دانشجوی دانشگاه شیراز به عنوان دانشمند بین المللی از دیگر موفقیت های این دانشگاه جامع در دو سال گذشته است.
به گفته ارشاد موفقیت دانشجوی دکترای بخش فیزیک دانشگاه در طراحی و ساخت متمرکزکننده نوری، انتخاب عضو هیات علمی بخش شیمی به عنوان دانشمند بین المللی و انتخاب استاد دانشگاه شیراز به عنوان استاد برجسته مکانیک، استاد نخبه مهندسی مکانیک و استاد ممتاز پژوهشی از دیگر افتخارات این دانشگاه در دو سال آغازین فعالیت دولت تدبیر و امید است.

** ارشاد اسلامی فارس
با آغاز بکار دولت تدبیر و امید و در سایه سیاستهای بخردانه این دولت فضای بسته حاکم بر هنرمندان این استان در حقیقت شکسته شد و مدیرکل جوان و در عین حال با تجربه و از جنس هنر ارشاد اسلامی فارس توانست با اقدامات فرهنگی لازم شور و نشاطی دوباره را در این حوزه پدید آورد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت : موفق شدیم با راه اندازی گذر هنر و بدنبال آن گذر عاشورایی و قرآنی به کمک دلسوزان این حوزه بر نشاط و احیای دوباره این بخش مغفول مانده و به حاشیه رانده هنر و فرهنگ کمک کنیم .
بهزاد مریدی از پیگیری جدی پروژه تالار مرکزی مغفول مانده شیراز و تخصیص 70میلیارد ریالی برای این مهم ، راه اندازی انجمن های مختلف هنری ادبی از جمله آثار مفاخر فارس ، تئاتر ، تجسمی ، موسیقی و سینمای جوان ، راه اندازی مرکز آموزش عالی فرهنگ و هنر فارس در سه رشته هنرهای تجسمی ،موسیقی و نمایش به عنوان بخشی از فعالیتهای این حوزه در مدت زمان دوسال دولت یازدهم یاد کرد.
وی تشکیل شوراهای عالی سیاستگذاری در تمام رشته های فرهنگی هنری ، راه اندازی خبرگزاری هنر ، صاحب مکان کردن اغلب انجمن ها از جمله مفاخر فارس و خانه مطبوعات این استان را از دیگر فعالیتهای اداره کل ارشاد در دوسال دولت تدبیر عنوان کرد.

** خدمات عمومی و زیرساختی در فارس :
-برق رسانی
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت :دولت یازدهم که سیاست توسعه متوازان را در بخشهای خدمات عمومی و زیرساختی مد نظر قرار داده در حوزه برق رسانی این کلان شهر بسان سایر بخشها اقدامات خوبی را موجب گردیده است .
سیدمحمدحسن صحراییان افزود: بطوری که تنها در یکسال گذشته تعداد 20 پروژه به ارزش 1200 میلیارد ریال در سطح شیراز و حومه ان نیز به بهره برداری رسید.
وی گفت : این تعداد پروژه در سطح امور هشت گانه شیراز ، 15 مدیریت و اداره برق در شهرستانهای مرودشت ، ارسنجان ، پاسارگاد ، سپیدان ، کوار ، خرامه و سروستان به سرانجام رسیده است .
وی بیان کرد: توسعه شبکه های برق رسانی و احداث 792 دستگاه پست هوایی با هدف تامین برق 21 هزار و 800 مشترک جدید با اعتباری بالغ بر 260 میلیارد ریال و همچنین احداث 57 دستگاه پست زمینی توزیع برق با هدف تامین برق 4 هزار و 100 مشترک جدید شهری در مجتمع های ساختمانی در گسترده تحت پوشش و با اعتباری بالغ بر 74 میلیارد ریال بعلاوه توسعه شبکه های توزیع برق با هدف برق رسانی به 6 هزار و 300 واحد مسکن مهر با اعتباری بالغ بر 58 میلیارد ریال، از جمله این طرحها می باشد.
صحرائیان گفت: توسعه و اصلاح شبکه های برق روستایی از محل اعتبارات بند ˈ ز ˈ تبصره 9 بودجه سال 93، با هدف تامین برق 3 هزار و 800 مشترک جدید روستایی و با اعتباری بالغ بر 57 میلیارد ریال، در گستره جغرافیایی تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق شیراز، یکی دیگر از طرح های آماده بهره برداری است.
صحراییان از نصب 46 هزار دستگاه لواز اندازه گیری برای مشترکان جدید با اعتباری بالغ بر 117 میلیارد ریال به عنوان یکی دیگر از طرح های مد نظر یاد و اضافه کرد : توسعه شبکه برقرسانی کشاورزی و احداث 682 دستگاه پست هوائی به منظور تامین برق 650 پمپ آب چاه کشاورزی و ایجاد بستر مناسب برای استفاده از سیستم آبیاری نوین ، به ارزش 156 میلیارد ریال از دیگر پروژههای مهم اجرا شده طی یک سال اخیر است.
وی افزود : اتمام قطعه دوم خط بیست کیلوولت دومداره به طول 9 کیلومتر برای تامین برق 260 متقاضی کشاورزی در منطقه درودزن به ارزش 7 میلیارد ریال و احداث 32 فیدر خروجی از ایستگاه های فوق توزیع با 8 میلیارد ریال اعتبار که امکان تامین برق و تقویت مانور خطوط متقاضیان را فراهم می کند، یکی از دیگر طرح های این شرکت محسوب می شود.
صحرائیان همچنین گفت: احداث شبکه های روشنایی معابر جدید به ارزش 22 میلیارد ریال، اصلاح و بهینه سازی شبکه های توزیع برق موجود با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال و مقاوم سازی شبکه های توزیع برق موجود با هدف تقویت شبکه های برق مناطق برف گیر و حادثه خیز با 43 میلیارد ریال اعتبار و ایمن سازی شبکه با هزینه 18 میلیارد ریال با هدف پیشگیری از بروز حوادث ، از دیگر طرح های اجرا شده در مدت یاد شده است.
این مقام مسئول بازسای شبکه های فشار ضعیف به طول 850 کیلومتر با 169 میلیارد ریال اعتبار و تعویض یک هزار و 500 پایه فرسوده سیمانی و رفع حریم خطوط فشار ضعیف هوایی با اعتبار 9 میلیارد ریال خبر داد و گفت: این طرحها با هدف تبدیل شبکه های هوایی بدون روکش مسی به شبکه های هوایی عایق و مقاوم سازی شبکه های توزیع برق فشار ضعیف انجام شده است.
به گفته صحرائیان ، بازسازی 5 دستگاه پست زمینی فرسوده در نقاط حساس شبکه در سطح شهر شیراز با هدف افزایش قابلیت اطمینان شبکه و پیشگیری از بروز بحران در حوادث مختلف، با هزینه 7 میلیارد ریال از جمله طرحهایی است که طی ماههای گذشته اجرایی بهره برداری شده است.
وی افزود: اصلاح و رفع عیوب 32 فیدر بحرانی فشار متوسط به طول 1800 کیلومتر به ارزش ریالی 16 میلیارد ریال و تعویض 130 دستگاه ترانسفور ماتور توزیع خطوط خروجی ایستگاه فوق توزیع فرودگاه با هدف تبدیل ولتاژ خطوط خروجی این ایستگاه از 11 به 20 کیلوولت، با اعتبار 25 میلیارد ریال نیز یکی از طرح های آماده بهره برداری در شیراز است.
صحرائیان گفت: نیروگاه مقیاس کوچک توسط بخش خصوصی به ظرفیت 6 مگاوات در آب باریک با 88 میلیارد ریال اعتبار و 30 واحد مولد خورشیدی به ظرفیت 150 کیلووات با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد ریال نیز از دیگر طرح های آماده بهره برداری است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز تاکید کرد: اجرای این طرح ها در حالی انجام شده است که صنعت برق شرایط سخت اقتصادی را به مثابه سایر بخش ها، تجربه می کند.
صحرائیان با تاکید براینکه در سال 93 شاهد تلاش جهادی نیروهای متخصص و توانمند شرکت توزیع نیروی برق شیراز در خدمت رسانی به مردم بوده ایم، گفت: تمام تلاش خود را برای تحقق شعار سال در حوزه اقتصادی و با محورقرار دادن اقتصاد مقاومتی انجام داده ایم.

*** آبرسانی
محمد علی قلندری رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس گفت: در دوسال اخیر دولت یازدهم خدمات خوبی در حوزه آبرسانی به مردم این استان داده شد.
وی گفت : به عنوان نمونه طرح آبرسانی به شهر کوار شامل حفر ، تجهیز و برق رسانی به چاه شماره هشت شهید خداداد کواری ، اجرای 2700 متر خط انتقال آب با استفاده از لوله های فلزی و پلی اتیلن است با صرف اعتباری بالغ بر 12 میلیارد ریال به بهره برداری رسید .
وی بیان کرد : با بهره برداری از این طرح 2500خانوار از مزایای آبرسانی آن بهره مند شدند .
قلندری به وضعیت منابع آب در کشور و استان فارس پرداخت و اظهار داشت : متأسفانه خشکسالی های متوالی در سالهای گذشته منابع آب استان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
وی ادامه داد: برای یافتن منابع جدید که در دسترس باشد با چالشهای عدیده ای مواجه می شویم.
قلندری تنها راه برون رفت از بحران کم آبی را مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب عنوان کرد.

**گازرسانی :
مدیر عامل گاز استان فارس گفت : طی دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید دراستان فارس گاز رسانی به شهرهای استان 30 درصد و گاز رسانی به روستاها 46 درصد رشد داشته است .
مهندس هوشنگ محمدی افزود : دراین مدت 19 کیلومتر گاز رسانی شهری و 281 کیلومتر گاز رسانی روستایی انجام شده است .
وی با بیان اینکه این امار نسبت به عملکرد از ابتدای انقلاب تا سال 91 رشد چشمگیر دارد گفت : از سال 57 تا سال 91 مجموع گاز رسانی شهری دراستان فارس 64 کیلومتری و گاز رسانی روستایی 602 کیلومتر بوده است .
مدیر عامل گاز استان فارس اضافه کرد : گاز رسانی به صنایع نیز طی دو سال گذشته با 23 درصد رشد 417 کیلومتر بوده است .
محمدی با بیان اینکه حجم شبکه تاسیس شده گاز دراستان فارس دراین مدت دو هزار و 891 کیلومتر بوده است گفت : این مقدار نسبت به سالهای قبل 19 درصد رشد داشته است .
وی تعداد مشترکین گاز دراستان فارس در سالهای قبل از 91 را 958 هزار و 950 نفر ذکر کرد و گفت : طی دو سال گذشته 157 هزار و 167 مشترک به تعداد مشترکان گاز اضافه شده که این میزان نیز 18 درصد رشد دارد .
این مقام مسوول همچنین از احداث 9 جایگاه سوخت
CNG در استان فارس خبر داد که هشت درصد رشد دارد .
مدیرعامل شرکت گاز استان فارس گفت: از ابتدای شروع فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، 157 روستای این استان از گاز طبیعی بهره مند شدند.
محمدی افزود:از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از آن، تا قبل از روی کارآمدن دولت تدبیروامید به 600 روستای استان فارس گازرسانی شده بود اما در دولت تدبیر و امید با یک اقدام جهاد گونه و بی سابقه و ظرف مدت کمتر از دو سال به 157 روستای استان گازرسانی انجام شد.
وی ادامه داد: هم اینک به 757 روستای استان فارس از مجموع دو هزار 500 روستایی که قابلیت و شرایط بهره مندی از گاز را دارند گازرسانی شده است.
او اظهار کرد: علاوه بر این، گازرسانی به حدود 400 روستا نیز در دست اجرا و اقدام است.
مدیرعامل شرکت گاز استان فارس بیان کرد: در بحث گازرسانی به شهرهای استان نیز از مجموع 102 شهر فارس، به 75 شهر گازرسانی انجام شده و از 27 شهر باقی مانده نیز 16 شهر در دست اجرا و 11 شهر نیز در دست اقدام است.
محمدی بیان کرد: در مجموع برای توسعه و تکمیل گازرسانی به تمام شهرها و روستاهای استان فارس حدود 24 هزار میلیارد ریال منابع لازم داریم که می کوشیم با برنامه ریزی و کوشش مضاعف و متناسب با بودجه های تخصیص یافته، ظرف سه یا چهار سال آینده به تمام شهرها و روستاهای باقی مانده استان گازرسانی کنیم.
وی ادامه داد: گازرسانی به شهرها و روستاهای استان یا از طریق خطوط انتقال و یا از طریق سیستم های
CNG و LNG انجام خواهد شد.
در نهایت باید گفت که نظر به شرایط دشوار اقتصادی که دولت یازدهم زمام امور را در کشور برعهده گرفت ، مدیران منتخب این دولت در استان فارس نیز در این فضا به تناسب زمانی نیز توانسته عملکرد خوبی را در راستای خدمت رسانی به مردم داشته باشند

نویسنده: سرویس سیاسی
منبع: ایرنا
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳