پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۳
مصیب امیری خبرداد:
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: مراسم بزرگداشت هشتادو چهارمین سالگرد ثبت ملی بیشاپور 24 شهریور در شهرستان کازرون برگزار می شود .

به گزارش کازرون نما به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، در این رابطه دکتر مصیب امیری گفت: مراسم بزرگداشت هشتادو چهارمین سالگرد ثبت ملی بیشاپور سه شنبه 24 شهریور ماه در شهر کازرون و با حضور مسئولین و مدیران کشوری و استانی برگزار خواهد شد .
وی گفت: این مراسم با هدف معرفی و شناخت بیشتر شهر باستانی بیشاپور برگزار می شود .
دکتر امیری به تشریح برنامه های این مراسم پرداخت و گفت: تور رایگان بازدید از شهر بیشاپور ، اجرای موسیقی زنده ، کارگاه آموزشی مرمت سفال ، نمایشگاه ابزار آلات و ادوات حفاران دهه های گذشته ، نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی بیشاپور همچنین تور گردانی بازدید کنندگان از جمله برنامه هایی است که در این روز اجرا خواهد شد .
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین از رونمایی تمبر و سایت تخصصی پایگاه پژوهشی بیشاپور در این روز خبر داد . وی در ادامه افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مسابقه تصویر نگاری بیشاپور و نمایشگاه تخصصی عکس در حاشیه مراسم برگزار خواهد شد و حفاران این شهر تاریخی در قالب سخنرانی متعدد نا گفته های خود را بیان خواهند کرد .
بنابراین گزارش: شهر بیشاپور شهری بجا مانده از عصر ساسانیان یعنی اوج هنر شهرسازی ایرانی است که دارایی وسعتی 200 هکتار می باشد .
این شهر به عنوان یکی از پایتخت های مهم ایران عصر باستان همچون استخر ، فیروز آباد و شوش در مسیر جاده شاهی عصر باستان قرار گرفته بود .
این شهر به عنوان یکی از پایتخت های مهم ایران عصر باستان همچون استخر ، فیروزآباد و شوش در مسیر جاده شاهی عصر باستان قرار گرفته بود.
بیشاپور علاوه برجاذبه های تاریخی فرهنگی ، به سبب وجود رودخانه بیشاپور که از چشمه تاریخی ساسان سرچشمه می گیرد ، دارای جاذبه های طبیعی بی نظیر و خاص می باشد .
بیشاپور از جمله اولین شهرهای ایران می باشد که دارای سند مکتوب شهرسازی است .
وجود آثار و بناهای دوران اسلامی براهمیت تاریخی این مجموعه افزوده است .
وجود معبد زیبای آناهیتا به عنوان یکی از باشکوه ترین بناهای مذهبی ایران عصر باستان و به نوعی پابرجاترین و سالم ترین معبد ازبین این نوع معابد در ایران می باشد .
امروزه وجود 6 نقش برجسته به جامانده از عصر ساسانیان در تنگه ضلع شمالی بیشاپور یعنی تنگ چوگان جلوه خاص به این مجموعه بخشیده است .

نویسنده: سرویس تاریخ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹