پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۷۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
دیدگاه فرهیختگان کازرونی درباره روز کازرون - 5
تاریخی بودن گاه موجب فرار از آن شده و می بینیم مهاجرت از کازرون بیداد می کند. و شاید بیشتر مفهوم عقب ماندگی را از این تاریخی بودن استنباط می کنیم. یعنی تاریخی بودن کازرون به عنوان ارزش قلمداد نمی شود.

 انتخاب روزي به نام روز كازرون براي شهرستان كلا چه كاركردي دارد و چه نقشي در توسعه و پيشرفت شهر ما ايفا مي‌كند؟

کازرون شهری تاریخی است. به رغم این که همه بر تاریخی بودن آن اصرار می ورزند اما همین تاریخی بودن گاه موجب فرار از آن شده و می بینیم مهاجرت از کازرون بیداد می کند. و شاید بیشتر مفهوم عقب ماندگی را از این تاریخی بودن استنباط می کنیم. یعنی تاریخی بودن کازرون به عنوان ارزش قلمداد نمی شود. شما شاهدید که بناهای تاریخی کازرون به نوبت تخریب می شوند و صدایی هم از کسی برنمی خیزد. این به این معنی است که برای این بناها ارزش قایل نیستیم. یعنی تاریخی بودن شهر در چشم عده ای و حتی در چشم مسوولان ارزش نیست. از سوی دیگر کازرون آن گونه که باید توسعه نیافته، و مردم از امکانات کافی برخوردار نیستند. خوب این ها بر ذهن و زندگی مردم تاثیر می گذارد. باید کاری کرد که مردم به شهرشان افتخار کنند. باید از شتاب مهاجرت کاست. باید شرایط زندگی در کازرون بهبود یابد و خیلی بایدهای دیگر. روز کازرون تنها می تواند کارکرد هویتی داشته باشد. یک حرکت فرهنگی است. تازه آن هم در سطوح خاصی از جامعه بازتاب دارد و نه همه مردم. برای توسعه و پیشرفت شهر باید آستین بالا زد و زیرساخت ها را سامان داد.
 

2. روز كازرون بايد چه ويژگيهايي داشته باشد و چه شاخصه هايي را در بر گيرد؟

باید بتوان کازرون و تاریخ طولانی آن را در آن دید. بیش از هزار سال از شکل گیری شهر کازرون می گذرد. مردم باید در این روز به شادی بپردازند و گذشته خودشان را در این روز ببینند. بنابراین باید روزی انتخاب شود که بلندای کازرون در آن دیده شود. ضمن این که پسند همه مردم باشد و نه گروه محدود و خاصی
  

3. پيشنهاد شما براي روش انتخاب اين روز چيست و فكر مي كنيد چگونه مي‌توان به يك اجماع قابل پسند و قبول عموم مردم رسيد؟

می توان فهرستی از روزهای مهم و موثر در تاریخ کازرون را تهیه کرد و آن را در اختیار نخبگان و صاحبنظران کازرونی و حتی غیر کازرونی قرار داد و از آن ها نظرخواهی کرد. اگرچه به نظر می رسد به سختی می توان به اجماع قابل قبولی رسید.
 

4.چه روزهايي در تقويم كازرون وجود دارد كه ظرفيت و استعداد كانديد شدن براي انتخاب روز كازرون دارد؟

اگر شهر کازرون را درنظر بگیریم و نه شهرستان را، روزهای متعددی هستند که می توان بر آن ها تامل کرد. مثلا روزی که شیخ ابواسحق در سال 371 هجری قمری مسجد مرشدی را ساخت و با ساخت آن کازرون آباد شد و شکل گرفت. یا روز تولد برخی بزرگان گذشته کازرون مثل علامه قطب الدین یا شیخ ابواسحق یا علامه دوانی و سلمان فارسی و دیگران. اتفاق های تاریخی و درخشان و مهم هم می توانند مدنظر قرار گیرند. نکته مهم این است که این روز باید منحصر به کازرون باشد و مشابه آن در سایر شهرها نباشد.  
  

5. پيشنهاد شما براي روز كازرون چه روزي است؟

به نظر من همین زمان آغاز شکل گیری شهر کازرون می تواند مبدا خوبی باشد. هم پشتوانه تاریخی دارد و هم پشتوانه مذهبی و شاید مردم هم بپذیرند.

نویسنده: مهدي تقي نژاد
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
م س
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
1
0
استاد تقی نژاد
تاریخ دقیق این اتفاق کی بوده است؟
6545
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
0
1
بابا جان دست از سر کازرون مظلوم بردارید روزش پیشکش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹