پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۷۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
دیدگاه فرهیختگان کازرونی درباره روز کازرون - 13
باتوجه به فصل زيباي زمستان در كازرون به ويژه روزهاي پس از چهله بزرگ كه در تاريخ بومي فلات ايران به دهم بهمن ماه(پنجاه روز مانده به عيد نوروز) معروف است، مناسب ترين روز براي نامگذاري" روز كازرون" خواهد بود،

به گمان من يكي از بهترین روزهاي هفته نخست فروردين می تواند شایسته ترین روز براي نامگذاري به عنوان «روز كازرون» باشد. اما احتمالا  شلوغي اين روزها و ورود و خروج مهمانان نوروزي باعث كمرنگ شدن اين جشن خواهد گرديد و ميزبانان نيز به سفرهاي مورد علاقه خود در اقصي نقاط ايران خواهند رفت . بنابراين ريتم سريع زندگی و شادي موروثي موجود در فرهنگ عامه مردم كازرون، اين روز و جشن مربوط به اين روز را در حد يك جنگ ساده نزول خواهد داد. لذا پیشنهاد دیگری هم می تواند به عنوان " روز کازرون" مطرح گردد:
باتوجه به فصل زيباي زمستان در كازرون به ويژه روزهاي پس از چهله بزرگ كه در تاريخ بومي فلات ايران به دهم بهمن ماه(پنجاه روز مانده به عيد نوروز) معروف است، مناسب ترين روز براي نامگذاري" روز كازرون" خواهد بود، به چند دليل:
1- در بهمن ماه طبيعت كازرون بسيار زيبا و دل انگيز است. هم بارانش زیباست و هم آفتابش مهربان!
2- مناسبت تاريخي ملي با جشن كوسه گردي ايرانيان باستان دارد .در فرهنگ ايران باستان اين روز را به جشن چوپانان ميشناسند. 
3- سخنوران و پژوهشگران برجسته ايران به مناسبت اين روز ميتوانند در كازرون به «کازرون شناسی» بپردازند.
4- دهم بهمن ماه با هيچ مناسبت تقويمي برخورد ندارد، نه لطمه اي وارد مي كند، نه لطمه مي بيند. 
5- هنرمندان و مسوولين و مردم نيز در اين روز فشردگي برنامه ندارند.
6- جشنی است که هم از حیث اجتماعی-فرهنگی، مستقل از تمام جشنهای مذهبی و تاریخی است و هم در آستانه دهه مبارک فجر قرار دارد، که این نیز در عین استقلال حکم پیش درآمد فجر هم هست. بنابراین تناسب اين جشن با فرهنگ، هنر و طبیعت زیبای کازرون یکی از گزینه های انتخاب می تواند باشد. در غير اينصورت هر روزي از بهمن، اسفندیا فروردین مناسب ترين روز براي روز كازرون خواهد بود.
انتخاب دهم بهمن به عنوان" روز كازرون"با این اهداف و کارکردهای آشکار و پنهان می تواند باشد:
1. كازرون شناسي تدريجي صورت پذيرد.
2. به تلاشگران برجسته ی  عرصه هاي مختلف فرهنگي، آموزشی، پژوهشی، معارف اسلامي، ورزشي و ... نشان افتخار تقديم شود. ناشرين و مولفين جرايد بومي نيز در اين بخش قرار مي گيرند.
3. فستيوال فيلم يا عكس يا تئاتر يا شعر يا هنرهاي تجسمي، موسيقي و ... برگزار گردد . البته بايستي يك رشته فقط در نظر گرفته شود و ملي هم بشود نه بومي يا استاني! مانند " جشنواره ملی فیلم نامه بیشابور".
4. برگزاری کنگره ی سراسری «کازرون شناسی» از اهم برنامه این روز می تواند باشد.
5. يكي از بازارهاي قديمي كازرون به اين امر اختصاص داده شود که در طول سال به عنوان نمايشگاه دائمي فرهنگ، هنر و صنايع- دستي مشغول به توليد و فروش باشند.(نه فقط یک هفته).
6. جشن روز كازرون در يك سالن سرپوشيده خصوصي و رسمي محض برگزار نگردد . بلكه عموم مردم در اين روز جشن بگيرند .ديد و بازديد عمومي در مجامع، خيابان ها، پارك ها و طبيعت صورت گيرد . اين رويداد مهم مستلزم بررسي دقيق اجتماعي است و بهانه اي بايد پيدا شود تا مثلث انسان، طبيعت و خدا را معنا كند . به عنوان نمونه اين روز مي تواند با روز كشت يا داشت يا برداشت محصول زميني يا درختي يا دامي پيوند بخورد. از همه اینها مهمتر اینکه در پیرامون دریاچه پریشان جشن برگزار گردد. یا هيچ كس از شهر خارج نشود (بر خلاف روز 13 بدر) همه در خانه و شهر و گلزار شهدا و بازار و ميادين و مسابقات مردمي باشند.
7. طوري برنامه ريزي گردد كه هيچ گروه و دسته و جناح سياسي متولي آن نباشد، بلكه مردم معمولي اداره كننده آن باشند. چنانچه متولیان آن عموم مردم  باشند همه گروهها و جناح ها با رغبت فراوان در آن شركت می كنند.
9. ضمن پاسداري از حريم اجتماعي مردم، هركس  بتواند با لباس محلي، خوراك محلي، آداب محلي و احترام محلي در جمع موجود شركت كند.
10.به دلیل اینکه کازرون بر کمربند خشکسالی قرار دارد و این نگرانی هماره گی است، تمام كوشش ها در راستاي جشن تشكر مردم از خداوند به خاطر باران رحمتش باشد

نویسنده: محمد عارف
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
همشهري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
0
0
روز کازرون. خخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
0
0
روز کازرون به به به به به به به به به به
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹