پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۴۱۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۲
یک عدد تاس و مهره تخته‌ نرد ساسانیان در محوطه تل قلعه سیف آباد کازرون کشف شد. این آثار که پیشتر در محوطه بندیان درگز کشف شده بود نشان از آن دارد که بازی تخته‌نرد یکی از بازهای رایج و مهم ساسانیان بوده است.
به گزارش كازرون نما به نقل از خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ در اولین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسان در محوطه تل قلعه سیف‌آباد کازرون یک عدد تاس و یک مهره تخته نرد ساسانی به‌دست آمد. آنطور که باستان‌شناسان اعلام کرده‌اند، جنس این آثار از سنگ و عاج است و تاس و مهره‌های مربوط به محوطه‌های بندیان درگز و سیف‌آباد کازرون نشان می‌دهد، این بازی یکی از بازی‌های مهم و رایج دوره ساسانیان به‌شمار می‌رفته است.
به‌گزارش CHN، محوطه تل قلعه سیف‌آباد یکی از محوطه‌های مهم دوره ساسانی است که پیشتر به‌دلیل عملیات انتقال لوله گاز کازرون ـ شیراز تخریب و همچنین در نتیجه کاوش‌های قاچاق آسیب‌های بسیاری به آن وارد شد. نخستین فصل کاوش نجات‌بخشی محوطه تل قلعه سیف‌آباد کازرون درحالی در مهر و آبان سال جاری توسط پارسا قاسمی، رضا نوروزی و عزیزالله رضایی از باستان‌شناسان اداره میراث فرهنگی فارس صورت گرفت که هدف از این کاوش جلوگیری از تخریب بیشتر در این محوطه ارزشمند باستانی عنوان شده است.
«پارسا قاسمی» یکی از سرپرستان هیات کاوش محوطه تل قلعه سیف‌آباد در رابطه با اولین فصل کاوش و یافته‌های اخیری که از این محوطه به‌دست آمده به CHN می‌گوید: «در محوطه تل قلعه سیف‌ آباد آثار شاخص و مهمی به‌دست آمد که یکی از جالب‌ترین این آثار مربوط به یک عدد تاس و یک مهره تخته نرد از لایه فرهنگی دوره ساسانی می‌شود.»
به‌گفته این باستان‌شناس،جنس این دو شیء از عاج و سنگ تشکیل شده و پیش از این مهره و تاس تخته نرد از محوطه باستانی ساسانی بندیان دره گز کشف شده بود.»
قاسمی معتقد است،کشف مهره‌های تخته‌نرد در محوطه سیف‌آباد کازرون و بندیان درگز نشان می‌دهد که تخته‌ نرد یکی از بازی‌های رایج مهم فکری دوره ساسانی بوده است.
 
تل قلعه سیف آباد یکی از مراکز مهم تجاری و اقتصادی دوره ساسانی
آنطور که قاسمی می‌گوید: «در این فصل اشیایی سنگی، شیشه‌ای و سفالی چون دست آس، هاون، سنگ ساب، سنگ چاقو تیز کنی، ظروف شیشه‌ای مزین به تراش‌های همپوشان و معماری منظم اداری از مصالح سنگ، گچ، آجر و خشت  یافت شده است.»
او در ادامه تاکید کرد: «علاوه بر آثار پیشگفته، تعداد زیادی اثر مهر گلی به همراه یک مهرسنگی  از این محوطه ساسانی یافت شد. کشف این مهره‌‌ها نشان می‌دهد که  این مکان  یک مرکز اقتصادی و تجاری در جنوب ایران و یا به عبارتی یکی از مراکز اداری و اقتصادی شاپور خوره یا کوره شاپور در دوره ساسانی بوده است. همچنین کشف خمره های سفالی پر از دانه های خرما شواهدی دال بر اهمیت تجاری و اقتصادی این مکان است».
نویسنده: سرويس خبر
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
4
1
معلومه ما از اون قدیمها قمار باز بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
مگه هر کی تخته نرد بازی کنه قمار بازه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
شوخی بود به دل نگیر این هم یک ورزش فکری است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
0
3
بجاي اينكه به هوش وبزرگي مردمان قديم بخصوص دوره ساسانيان پي ببريم كه چه كاربزرگي انجام داده اند آنهاراقمارباز ميخوانند درصورتي كه درزمان ماست كه باهمه چيزقمار ميزنند وكلاه برسرهم ميذاريم بايد تاسف خوردازاين طرزفكر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
شما شوخي سرتان نمي شود بابا غلط كردم
کازرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
3
چرا عکس وتصویر از مهره و تاس نگذاشتید......!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
0
کازرون نما ی عزیر!
لطف کنید به روز شوید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۵
اذان صبح
۰۴:۵۰:۴۹
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۰۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۲۲
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۲۴