پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۸
سوسک های چوبخوار دوباره به جنگلهای بلوط دشت برم در کازرون فارس هجوم آورده و بازهم این عرصه های جنگی را مورد تهدید قرار داده اند.به دنبال حمله سوسكهاي چوبخوار به دشت برم طی چند سال گذشته و زغالی شدن درختان خسارات زیادی به جنگلهای بلوط استان فارس به ویژه منطقه دشت برم وارد شده و بیش از 20 هزار هکتار از این جنگلها در منطقه دشت برم شرایط بحرانی را سپری کردند.

 به گزارش خبرنگار مهر، منطقه جنگلی دشت برم با ارتفاع متوسط از یک هزار و 500 متر تا دو هزار و 400 متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی به شمار مي رود كه یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است. این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای است.

علاوه بر بلوط گونه های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن را شامل می شود و نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور داشته و به عنوان یک منطقه حفاظت شده و منطقه زیست کره است.

جنگل بلوط دشت برم در 30کیلومتری شرق کازرون و در مسیر کازرون به شیراز واقع شده است. طي چند سال گذشته به دليل خشكساليهايي كه در استان فارس شاهد بوديم در تمامي حوزه ها از درياچه هاي استان گرفته تا كشاورزي خسارات جبران ناپذيري وارد شد. در اين ميان جنگلهاي بلوط دشت برم نيز از اين خسارات در امان نمانده و سوسكهاي چوب خوار بلاي جان درختان شده و به آنها حمله كردند.

به دنبال حمله سوسكهاي چوبخوار به دشت برم طی چند سال گذشته و زغالی شدن درختان خسارات زیادی به جنگلهای بلوط استان فارس به ویژه منطقه دشت برم وارد شده و بیش از 20 هزار هکتار از این جنگلها در منطقه دشت برم شرایط بحرانی را سپری کردند.

در اين ميان ادارات مربوطه از جمله منابع طبيعي استان فارس بيكار ننشسته و براي مهار اين آفت در دشت برم اقدامات زيادي را انجام دادند و كارها تا جايي پيش رفت كه در سال گذشته خبر رسيد كه برخي از درختان خشك شده جوانه زده و اين آفت در منطقه مهار شده است.

در اين مدت اداره كل منابع طبيعي استان فارس نسبت به انعقاد قرارداد با دانشگاه شيراز به منظور مشخص شدن این آفت و یا راه های مقابله با آن اقدام كردهمچنین قابلیت جست زنی و قطع کردن پایه های زغالی شده را بررسي و اقدامات انجام داد اما اخيرا اعلام شده كه بار ديگر آفت سوسكهاي چوبخوار به جنگلهاي بلوط دشت برم حمله كرده و اين امر نگراني مسئولان را به همراه داشته است.

از نکات ديگري که این منطقه جنگلی را بسیار حائز اهمیت کرده قرارگیری بخشی از آن در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان که به عنوان ذخیرگاه زیست کره محسوب می شود و همچنین قرارگیری منطقه حفاظت شده گوزن زرد در این جنگل است. همچنین این جنگل از جمله آخرین جنگلهای جنوبی زاگرس محسوب می شود

در اين رابطه مدير كل منابع طبيعي استان فارس به خبرنگار مهر گفت: اخبار گزارشاتي مبني بر بازگشت آفت سوسكهاي چوبخوار در دشت برم گزارش شده است.

كاظم بردبار افزود: در بررسيهاي صورت گرفته نيز تعدادي آفت سوسك چوبخوار در منطقه ديده شد با وجود اينكه تعداد آن كم است اما ممكن است در آينده اين آفت بار ديگر در جنگلهاي بلوط دشت برم گسترش يابد.

وي در خصوص دلايل شيوع دوباره اين آفت بيان كرد: يكي از دلايل اصلي شيوع آفت سوسك چوبخوار در منطقه گرم شدن هواست كه اين امر اخيرا باعث پيدا شدن سوسك چوبخوار شده است.

مديركل منابع طبيعي استان فارس با بيان اينكه براي كنترل اين آفت بايد هرچه سريعتر اقدام كرد، اظهار داشت: سوسك چوبخوار در هر مرحله تخمك گذاري حدود 100 تخم مي گذارد كه اين رقم زياد است و مي تواند تهديدي براي جنگل به شمار رود.

بردبار با بيان اينكه 400 هكتار از درختان دشت برم به اين آفت مبتلا هستند، اظهار داشت: از اين ميزان حدود چهار الي پنج هزار هكتار از آن به آفت سوسك چوبخوار در حد بالايي مبتلا هستند و خشكيدگي آنها بالاي 80 درصد است از اين رو ضروري است نسبت به فقط اين درختان و انتقال آن به خارج از دشت اقدام كرد.

وي در خصوص راهكارهاي كنترل اين آفت بيان كرد: براي كنترل آفت سوسك چوبخوار به يك برنامه ريزي دقيق و منسجم با مشاركت ارگانهاي ذي ربط و مردم نياز است.

مدير كل منابع طبيعي استان فارس يكي از راهكاري جلوگيري از شيوع اين آفت به ديگر درختان را انتقال درختان بيمار به خارج از منطقه عنوان كرد و افزود: در اين راستا كارگروهي براي كنترل آفت سوسك چوبخوار و انتقال درختان آسيب ديده در استان فارس فعال مي شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹