پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹
انديشه سياسي دو تن از علماي كازرون در قالب كتاب منتشر شد. قطب الدين شيرازي و جلال الدين دواني دو تن از علماي كازرون هستند كه مرتضي يوسفي راد در قالب دو كتاب مستقل به بررسي انديشه‌ي سياسي آنها پرداخته است. چاپ اول كتاب انديشه سياسي قطب الدين شيرازي در سال 1386 و چاپ اول انديشه سياسي جلال الدين دواني در سال 1387 منتشر شده است.
به گزارش كازرون نما؛ انديشه سياسي دو تن از علماي كازرون در قالب كتاب منتشر شد. قطب الدين شيرازي و جلال الدين دواني دو تن از علماي كازرون هستند كه مرتضي يوسفي راد در قالب دو كتاب مستقل به بررسي انديشه‌ي سياسي آنها پرداخته است.

چاپ اول كتاب انديشه سياسي قطب الدين شيرازي در سال 1386 و چاپ اول انديشه سياسي جلال الدين دواني در سال 1387 منتشر شده است.

اين دو كتاب كه توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي پژوهشكده‌ي علوم و انديشه سياسي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم تهيه شده است از سوي مؤسسه بوستان كتاب نشر يافته اند.


معرفي كتاب انديشه سياسي «قطب الدين شيرازي»

موضوع اثر حاضر، بررسي آراء و انديشه هاي سياسي قطب الدين شيرازي است و اهميت آن، در بازشناسي هويت پيشين و معرفي آراي سياسي متفكران مسلمان و احياي تراث سياسي مسلمين و عرضه آن به مراكز علمي و پژوهشي و زمينه سازي به منظور بازبيني و بازنگري سنت خود مي باشد.


برجستگي هاي اثر نسبت به آثار مشابه:

اين اثر از چند جهت داراي برجستگي است: نخست اين كه اولين اثري است كه تاكنون به بررسي آرا و انديشه هاي سياسي قطب الدين شيرازي با نگرش فلسفي پرداخته است؛ دوم، اين اثر معرّف گذشته و پيشينه انديشه و فلسفه سياسي مسلمين است و سوم، اين اثر در بررسي انديشه سياسي قطب الدين، از منابع دست اول يعني آثار و تأليفات خود ايشان در زمينه فلسفه و حكمت عملي و فلسفه سياسي استفاده كرده است.


روش تحقيق و شيوه ارائه مطالب:

نويسنده در اين اثر،‌ براساس چارچوب نظري خود مبني بر اصالت فلسفه اسلامي و فلسفه سياسي اسلامي و ارتباط و ابتناي آرا و افكار سياسي فيلسوفان اسلامي بر دستگاه فلسفي شان، از روش اسپريگنز بهره جسته و به شناسايي بحران زمانه قطب الدين برآمده و آن گاه در پاسخ به اين بحران در قالب دستگاه فكري و فلسفي قطب الدين به توصيف و تحليل آراي سياسي ايشان پرداخته است.


نتيجه اثر:

در اين اثر، قطب الدين شيرازي به عنوان يكي از فيلسوفان سياسي جهان اسلام معرفي مي گردد و بخش ديگري از افكار سياسي مسلمانان و تاريخ انديشه سياسي آنان مورد بررسي قرار مي گيرد و زمينه بازنگري و بازسازي افكار سياسي قطب الدين شيرازي و به تبع آن فيلسوفان مسلمان هموار مي شود.


مباحث اصلي اثر:

اين اثر، از يك مقدمه و هفت فصل تشكيل شده است. در مقدمه،‌ سؤال اصلي و فرضيه تحقيق و مفروضات نويسنده مطرح شده است.


در فصل اول، با بيان شرايط سياسي -‌ اجتماعي و فرهنگي قطب-الدين شيرازي، مشكلات و بحران هاي زمانه وي به اجمال بررسي شده است.


فصل دوم، به تبيين بنيادهاي معرفتي فلسفه سياسي قطب الدين اختصاص يافته است. در اين فصل،‌ هم از مشرب فكري قطب الدين بحث شده و هم از منابع و حوزه هاي معرفتي اي كه وي بدانها معتقد است،‌ مورد بررسي قرار گرفته تا بتوان تأثيرات آنها را در بررسي آرا و انديشه هاي سياسي وي نشان داد.


فصل سوم، به عنوان «بنيادهاي هستي شناسانه فلسفه سياسي قطب الدين شيرازي»، دستگاه فلسفي قطب الدين را نسبت به عالم هستي و نظام حاكم بر آن و نسبت به انسان و قواي نفساني آن معرفي نموده، تأثيرات آنها را در بررسي آراي سياسي وي نشان مي دهد.


فصل چهارم به ذكر وجوه و ضرورت هايي اختصاص دارد كه قطب الدين شيرازي طبق آنها انسان را مدني و سياسي مي داند.


فصل پنجم، ديدگاه هاي قطب الدين درخصوص موضوع و ماهيت سياست و رابطه آن با دين مورد بررسي قرار مي دهد.


فصل ششم با عنوان «فلسفه سياسي قطب الدين شيرازي»،‌ به معرفي نظم مطلوبي پرداخته كه قطب الدين به دنبال آن بوده است.


فصل هفتم، به بحث از دولت و اركان سياسي آن اختصاص دارد. در اين فصل، ديدگاه هاي قطب الدين در نحوه و چگونگي راهبردي يك دولت در عينيت خارجي اش بر محور عدالت و شريعت تبيين شده است.


در آخر، نويسنده جمع بندي خود را از نوع نگرش قطب الدين شيرازي به سياست و نظم مطلوب در قالب مدينه فاضله بيان داشته و به اين نتيجه رسيده است كه وي با اعتقاد بر مكمل بودن عقل و وحي و ناقص بودن عقل،‌ سياست مطلوب را سياستي مي داند كه در كليات از عقل و وحي برخاسته باشد و در جزئيات از شريعت مدد جويد.


معرفي كتاب انديشه سياسي «جلال الدين دواني»

جلال‌الدین دوانی از فیلسوفانِ برجستة اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری است. که اندیشة وی عهده‌دار توجیه فلسفی مدیریت زندگی دنیوی و حیات سیاسی و پاسخ‌گویی به چیستی و چرایی آن بر دو پایة سنت فلسفی و دینی است.


وی محور تأملات اندیشه سیاسی خود را بر عقلی دانستنِ اصل پذیرش اعتدال و ضرورت آن در حکمت عملی دانسته و در عین حال، نحوة تعیین آن را به عهدة شریعت می داند.


اثر حاضر، اندیشة سیاسی این عالم شیعی را در دوبخش به تفصیل بررسی کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۲۸
اذان صبح
۰۵:۱۲:۰۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۵:۱۲
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۳۱:۰۸
اذان مغرب
۱۹:۴۷:۳۳