پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۹۲۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۹
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس:
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به مطلب منتشره در روزنامه شرق با عنوان (( تخریب نقش برجسته ازدواج شاپور ساسانی و آناهیتا)) که در رسانه ها نیز بازتاب داشته است گفت : اخبار نقل شده کاملاً صحت نداشته و تصاویر منتشره اطلاعات نادرستی را درخصوص تخریب این نقش برجسته ارائه می دهد.

به گزارش کازرون نما؛مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به مطلب منتشره در روزنامه شرق با عنوان (( تخریب نقش برجسته ازدواج شاپور ساسانی و آناهیتا)) که در رسانه ها نیز بازتاب داشته است گفت : اخبار نقل شده کاملاً صحت نداشته و تصاویر منتشره اطلاعات نادرستی را درخصوص تخریب این نقش برجسته ارائه می دهد.

فریدون فعالی گفت : تخریب صورت گرفته در محوطه پیرامونی نقش برجسته بوده و هیچ آسیبی به نقش اصلی وارد نشده است و تصاویری که انتشار یافته است بخش هایی از اثر را که سالها پیش به موجب فرسایش طبیعی آسیب دیده بود به عوامل انسانی و در روزهای اخیر انتساب می دهد، در صورتی که در تصاویر قدیمی فرسایش این بخش توسط عوامل طبیعی به وضوح دیده می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس درخصوص تخریب های صورت گرفته در محوطه پیرامون این اثر گفت : قطعه سنگی که دارای هیچ ارزش تاریخی و شواهد حجاری نبوده و درمسیر جریان آب های سطحی در فاصله حدود یک متری جلوی نقش قرار داشته توسط افراد مورد اصابت قرار گرفته و آسیب دیده است. وی گفت در فاصله حدود 80/1 cm سمت چپ نقش در خارج از کادر حجاری شده نقش اصلی نیز ترکی حاصل از فرسایش های طبیعی وجود داشته که این بخش نیز استفاده از ابزار اهرم از بدنه اصلی جدا شده که البته این بخش نیز هیچ ارزش تاریخی نداشته است و علی رغم این موضوع تکه های جدا شده جمع آوری و مستند نگاری شده است .

وی گفت : عوامل یگان حفاظت ، دادستان و نیروهای انتظامی بلافاصله پس از آگاهی از این موضوع در محل حاضر شده و موارد را مورد بررسی قرار داده اند.

وی در پایان بر لزوم انعکاس اخبار براساس واقعیت ها و مستندات تأکید کرد و گفت: انتظارمی رود انعکاس این گونه مطالب بر اساس واقعیت ها باشد و از بزرگ نمایی و تحریف اخبار خودداری گردد تا موجب تشویش اذهان عمومی و نگرانی دوستداران میراث فرهنگی نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس از اعزام تیم مرمت سنگ به منطقه خبرداد و گفت : این تیم به منظور بررسی عملیات مرمت نقش برجسته در نقاطی که در اثر فرسایش طبیعی و عوامل جوی و محیطی در طی قرون متمادی آسیب دیده است به محل اعزام شده و عملیات مرمت و تثبیت این اثر ارزشمند تاریخی نیز به زودی انجام می پذیرد.

گفتنی است : نقش برجسته تنگ قندیل مربوط به دوره ساسانی بوده که درسال 1380 به شماره 4539 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . این اثر در موقت شهرستان کازرون و در بخش قائمیه در مسیر قائمیه به نور آباد و در مسیر کوهستانی و صعب العبور قرار گرفته است . نقش برجسته تخته سنگی به ابعاد 5/2×2 متر حجاری شده و دراین نقش خانواده سلطنتی از جمله شاهپور اول ساسانی ، بانوی ایرانی ( آناهیتا ) و کرتیر نقر گردیده است .


لازم به ذکر است پیش از این روزنامه شرق و رسانه های دیگر بر تخریب تعمدی نقش برجسته تنگه قندیل برای یافتن گنج تأکید کرده بودند که مدیر کل میراث فرهنگی فارس با بیان توضیح فوق مسئله مورد اشاره را تکذیب نمودند.

تخریب تعمدی نقش‌برجسته تنگه‌قندیل به‌بهانه یافتن گنج!

اطراف نقش‌برجسته تنگه قندیل تخریب شد. دو روز پیش روستاییان ساکن در منطقه برای یافتن گنج بخشی از نقش برجسته تنگه قندیل را تخریب کردند. این اثر تاریخی در 25 کیلومتری شمال غربی «کازرون» و در فاصله یک کیلومتری روستای «قندیل» واقع شده است.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ نقش برجسته تنگه‌قندیل یکی از مهمترین نقش‌برجسته‌های دوره‌ ساسانی محسوب می‌شود که هم‌اکنون در معرض تهدیدهای جدی از جمله عوامل طبیعی و تعرض برخی روستائیان منطقه قرار گرفته و اطراف این نقش برجسته دوروز پیش توسط برخی اهالی روستا تخریب شد.

به‌گزارشCHN، قندیل، نقش برجسته‌ای که صحنه ازدواج «شاپور اول ساسانی» با «ملکه آذر آناهیتا» را تصویر کرده است، به‌صورت تعمدی توسط برخی از روستائیان منطقه تخریب شد.

«میلاد وندایی»، باستان‌شناس عامل تخریب این اثر تاریخی را دستیابی به گنج عنوان کرد. وی معتقد است که چهار سال است که از نقش‌برجسته دیدن می‌کند و هر سال تخریب‌ها روی این تکه از میراث که بخشی از تاریخ و هنر ساسانیان رابه تصویر کشیده مشهود است.

این باستان‌شناس اعتقاد دارد: «ادامه تخریب‌ها در نقش برجسته تنگه قندیل سبب می‌شود در 10 سال آینده چیزی از آن باقی نماند. این‌درحالی است که این نقش دربدترین شرایط حفاظتی به‌سر می‌برد و ضروری است با حفظ تمامی شرایط مرمتی جابجا شده و به محوطه تنگ چوگان، در کنار نقوش این سایت که از حفاظت نسبتاً بهتری برخوردار است انتقال پیدا کند.

وندایی افزود: «از آنجایی‌که نقش‌برجسته تنگه‌قندیل در میان رودخانه فصلی قرار گرفته، فصل زمستان و بهاراین رودخانه یکی از عوامل آسیب‌رسان به نقش‌ محسوب می‌شود. از سوی دیگر اشاعه خرافات و طمع یافتن گنج در میان برخی از روستاییان باعث شده این نقش برجسته مورد آسیب‌های جدی قرار بگیرد.

درحال‌حاضر «نقش برجسته سراب بهرام» در فاصله 10 کیلومتری نقش‌برجسته قندیل از وضعیت حفاظتی مناسبی برخوردار نیست. وندایی ساماندهی نقش‌برجسته‌های ساسانی را امری مهم تلقی می‌کند و معتقد است حفاظت‌ از آن‌ها هرچه سریعتر باید در دستور کار متولیان میراث‌فرهنگی قرار بگیرد.

نقش قندیل در فاصله 25 کیلومتری شمال غربی «کازرون» و در فاصله یک کیلومتری روستای «قندیل» واقع شده است. این نقش برجسته صحنه ازدواج شاپور اول ساسانی با ملکه آذر آناهیتا را نشان می دهد. در پشت سر شاپور نقش موبد موبدان (کرتیر) حجاری شده است. نقش برجسته تنگ قندیل مربوط به دوره ساسانیان است، این اثر در تاریخ 11 دی 1380 با شماره ثبت 4539 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این اولین بار نیست که نقش برجسته های تاریخی در این قسمت از استان فارس به صورت تعمدی تخریب می شوند. سال گذشته نیز قسمتی از یکی از نقش برجسته های ساسانی در تنگ چوگان عامدانه به وسیله پتک تخریب شد و از بین رفت.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
0
2
متاسفانه پولها در كشورهاي ديگر مصرف مي شود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
0
1
یعنی یک سقف کوچک این همه هزینه دارد که باعث بشه که این طور بشه.
برید ببینید که این انگلیسی ها چگونه تو انگلیس از تاج سر ستون های تخت جمشید دزدیده اند مراقبت می کنند بعد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸