پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۹۱۳۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۸
گزارش تشریحی - تصویری/
روند تخریب خانه های تاریخی در شهرستان کازرون فارس طی مدت اخیر افزایش یافته و تبدیل این بناها به پاساژ و مرکز خرید، دوست داران میراث این شهرستان را نگران کرده است.خانه های تاریخی در هر شهرستان ظرفیتهای منحصربه فردی است که نه تنها معرف هویت و تمدن آن منطقه محسوب می شود بلکه فرصتهای عظیمی را برای منطقه در راستای توسعه گردشگری تاریخی فراهم می آورد

به گزارش خبرنگار مهر، خانه های تاریخی در هر شهرستان ظرفیتهای منحصربه فردی است که نه تنها معرف هویت و تمدن آن منطقه محسوب می شود بلکه فرصتهای عظیمی را برای منطقه در راستای توسعه گردشگری تاریخی فراهم می آورد.

اما در شهرستان کازرون روند تخریب این خانه های تاریخی به گونه ای است که حتی برخی از این خانه ها پیش از اینکه فرصت به ثبت رسیدن را پیدا کنند تخریب می شوند.

تخریب و تبدیل این خانه ها به مراکز خرید و پاسا‍ژها موضوعی است که طی مدت اخیر فعالان میراث را نگران کرده است.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه تخریبها در بافت تاریخی کازرون که عمده بناهای آن مربوط به دوره های قاجاریه و صفویه است شدت یافته و درب برخی از خانه های تاریخی این شهر پیش از آنکه به روی کارشناسان میراث فرهنگی گشوده شود بر روی بیلهای مکانیکی و لودرها باز می شود.

محسن عباسپور افزود: در گذشته عمده تخریبهایی که در بافت تاریخی کازرون به وقوع می پیوست مربوط به نوسازی منازل و خانه ها بود که توسط مالکین صورت می گرفت اما به تازگی این تخریبها به خانه های قدیمی اطراف بازار تاریخی کازرون و حتی مغازه های موجود در این بازارها نیز رسیده است.

وی اظهار داشت: طی ماه های اخیر و همزمان با افزایش توجه عده ای به امر پاساژسازی و گسترش مراکز تجاری در محدوده بازار تاریخی کازرون، نه تنها چند دهانه مغازه تاریخی در این محدوده تخریب شده بلکه خانه های اطراف آنها نیز از تیغ لودرها و بیلهای مکانیکی بی نصیب نمانده اند.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: در تازه ترین تخریب صورت گرفته در این محدوده نیز یک خانه قدیمی که سرشار از المانهای مربوط به معماری سنتی کازرون بود پیش از آنکه فرصت ثبت در فهرست آثار ملی را بیابد تخریب شد تا زمین و عرصه آن برای احداث پاساژ مورد استفاده قرار گیرد.

عباسپور با اظهار نگرانی از روند تخریب برخی از خانه های تاریخی در شهرستان کازرون تاکید کرد: در خصوص تخریب منازلی از این دست که هنوز فرصت ثبت در فهرست آثار ملی را نیافته اند باید یادآور شد که خلاءهای قانونی موجود و فقدان تمکن مالی سازمان میراث فرهنگی برای خرید یا مرمت این دست از خانه ها باعث شده که درب آنها به روی کارشناسان میراث فرهنگی بسته بماند و در نهایت پیش از آنکه پای کارشناسان برای ثبت و مستندبرداری به این بناها باز شود، مشاهده می شود که خانه های مذکور یک شبه تخریب می شوند.

وی اظهار داشت: به طور حتم مالکین این خانه های تاریخی نیز در قبال ثبت منازل خود در فهرست آثار ملی انتظارات به جایی در خصوص افزایش توجه سازمان میراث فرهنگی به مشکلات بناهای یاد شده دارند در صورتیکه بنا به دلایل متعددی، سازمان میراث فرهنگی حمایت مالی جدی از این بناها نداشته است.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان گفت: در این میان متأسفانه سرمایه گذاری که چشم به کسب سود بیشتر دوخته است نیز کمتر حاضر به بازگشت به هویت خویش بوده و حتی حاضر به تبدیل این خانه های تاریخی به فرصت های اصولی و منطبق بر اصول گردشگری برای کسب درآمد نیست و حاضر است این گنجینه های تاریخی تخریب شوند اما پاساژ و مراکز خرید به جای آنها احداث شود و در این خصوص هم به نظر می رسد کار فرهنگی بر روی این دست از سرمایه گذارها بتواند تاحدودی مفید واقع شود.

عباسپور بیان کرد: بدون شک چنانچه سازمان میراث فرهنگی بازنگری اساسی در نحوه تملک خانه های تاریخی و انجام حمایتهای قاطعانه از مالکین بناهای مذکور برای مرمت و احیا خانه های خود نداشته باشد همچنان شاهد تخریب بافتهای تاریخی شهرهای مختلف کشور از جمله مانند آنچه که امروز در کازرون می بینیم خواهیم بود و در این میان خانه هایی که می توانند اسناد هویتی یک شهر و فرهنگ تلقی شوند برای کسب منفعت بیشتر عده ای تخریب می شوند.


مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Denmark
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
1
2
یعنی می گه اگر این خانه ها خراب نشن دیگه شهر آباد میشه!! همینجوری توریست که بیاد کازرون!!! چه شود!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
0
1
تا چند سا پیش اصلا می دانستید که در این مکان خانه تاریخی بوده و در حال تخریب است که حالا که دارند آن راتخریبش می کنند دنبال آن رفته اید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
0
1
انگار این آقا اصلا به فکر آبادانی نیست که تا یک کار صنعتی در این شهر انجام می شه سریع می دود دنبال میراث فرهنگی آن منطقه . اصلا مگر تا الان این مکان چه کمکی به این شهر کرده است که حالا بخواهد بکند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
اذان صبح
۰۵:۰۹:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۰۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۰۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۲۱
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۵۰