پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۵۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
عبدالله فیروزی

● هدف این نوشته معرفی بخشي كوچك از قابليت ها و توانايي هاي فراموش شده اين منطقه از فارس در حوزه گردشگری است. تاریخ کهن این شهرستان، تنوع آب و هوایی، جغرافیایی و زیست محیطی همگی دست به دست هم داده تا گردشگران در تمام طول سال قادر باشند از جاذبه های دیدنی شهرستان کازرون بازدید نمایند.وجود سه نوع خاص از جاذبه های گردشگری( تاریخی-فرهنگی، طبیعی و زیارتی- مذهبی) و صنایع دستی غنی زمینه پیدایش بازار بزرگی جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی را فراهم آورده که در صورت ارائه خدمات مناسب و به موقع شاهد رشد روزافزون ورود گردشگران در این شهرستان خواهیم بود. در ادامه به منظور آشنایی بیشتر و اطلاع از داشته  های گردشگری کازرون تعدادی را بسان مشت نمونه خروار به شما خوانندگان عزیز معرفی می نماییم.

● بزرگترین پيكرة سنگی ایران باستان

- بله، درست خوانده ايد بزرگترين پيكره سنگي ايران باستان. شايد براي اولين بار است اين عبارات را از نظر مي گذرانيد و حتماً بعد از كسب اطلاعات درباره اين اثر، بدون شك از مشتاقان بازديد از آن خواهيد شد. در فاصلة 23 كيلومتري غرب شهر فعلي كازرون و در مسير جاده كازرون به قائميه بعد از رسيدن به شهر تاريخي بیشاپور در فاصلة نزديك به 5 كيلومتري شمال شهر بيشاپور و همچنين طي نمودن تنگه زيباي چوگان در سمت چپ تنگه و در ارتفاع 800 متري از سطح زمين غاري طبيعي به نام شاپور قرار دارد. به محض ورود به غار كه اندازة دهانه آن نزديك به 30 20 مي باشد كمي جلوتر به پيكره اي سنگي با ارتفاع 7 متر و وزني تقريباً 30 تن مي رسيد كه از بزرگترين شاهكارهاي هنر مجسمه سازي ايران و جهان مي باشد. اين پيكره متعلق به شاپور اول ساساني دومين پادشاه امپراتوری مقتدر ساسانی است كه از يك ديوار سنگي آهكي يكپارچه كه در دهانه غار وجود داشته تراشيده شده است.

● از زيباترين جاذبه هاي طبيعي ايران

از ويژگي هاي بارز شهرستان كازرون طبيعت بكر و زيباي آن در طول سال مي باشد طوري كه به عنوان مثال شهر كازرون مركز شهرستان در طول تاريخ به شهر سبز نيز نامبرده شده است. يكي از زيباترين جاذبه هاي زيبايي گردشگري شهرستان كازرون نرگس زارهاي زيباي آن مي باشد. بهمن ماه فصل رويش نزديك به 65 هكتار گل نرگس در بخش هاي جره بالاده و قسمتي هايي از خشت و كنار تخته مي باشد. بيشتر اين نرگس زارها در روستاهاي جره و بلبلك از بخش جره و بالاده مي باشد. مي توان گفت با فرا رسيدن بهمن ماه سيل مشتاقان و دوستداران گل نرگس از نقاط دور و نزديك به اين منطقه سرازير مي شوند. نكته قابل توجه تعداد زياد عكاسان و فيلم سازان حرفه اي و غير حرفه اي مي باشد كه اين سوژه زيبا را از دست نمي دهند.

● از اولين شهرهاي ايران باستان با سند مكتوب شهرسازي

شهر بيشاپور در فاصله 23 كيلومتري غرب شهر فعلي كازرون از بزرگترين يادمان‌هاي بجا مانده از امپراتوري 400 ساله ساسانيان مي باشد كه به گواه تاريخ شهري است كه در دوران خود در رقابت با معروفترين شهرهاي هم عصر خود بوده است. بعضي از بناهاي اين شهر در نوع خود در تاريخ ايران داراي اهميتي خاص بوده است كه به نوعي باعث متمايز شدن آنها گرديده است كه در ادامه به معرفي دو نمونه آنها مي پردازيم.

بناي یادبود بيشاپور:

 نهایت هنرمندی ساسانیان را در برپايي بناي يادبود شهر بیشاپور مي توان به وضوح مشاهده نمود. بناي ياد بود بيشاپور دو ستون به ارتفاع 70/6 متر باشد كه بر روي يكي از دو ستون سند شهرسازي بيشاپور به خط پهلوي ساساني و اشكاني نقر شده است. درباره اين بنا مي توان گفت در واقع بيشاپور جز اولين شهرهاي ايران مي‌باشد كه داراي سند مكتوب شهرسازي است. بدين معني كه اين سند تاريخ ساخت اين شهر را بيشتر بر ما روشن مي نمايد. 

معبد زیبای آناهيتا:

امروزه خيلي از بازديدكنندگان مجموعه تاريخي بيشاپور به محض ورود به اين سايت همه در جستجوی معبد آناهیتا هستند. از سه معبد ناهيد به جا مانده در ايران، مي توان گفت معبد آناهيتای بيشاپور در اين بين داراي زيباترين چشم انداز مي باشد. گیرشمن فرانسوي در ابتداي حفاري هاي علمي بيشاپور اين بنا را آتشكده ناميده تا اينكه در سال 1347 ه ش به همت دكتر علي اكبر سرفراز اين مكان به طور كامل مورد حفاري قرار گرفت و مرمت هاي اساسي بر روي آن انجام گرفت و گردشگران امروزه با اولين نگاه مات و مبهوت و حيران از اين زيبايي وصف ناپذير مي شوند.

● تنگ چوگان: گنجينه اي از اسناد تاريخي ايرانيان

نزديك به 6 نقش برجسته، بله شايد باور نكنيد 6 نقش برجسته كه همگي از اسناد بزرگ تاريخي ايرانيان مي باشد در تنگه ايي زیبا- در شمال شهر تاريخي بيشاپور- به نام تنگ چوگان وجود دارد.

از این مجموع، 3 نقش برجسته اشاره به پیروزی های ایرانیان بر سرداران و امپراتوران رومي دارد. كه در نوع خود جالب مي باشد. اين موضوع در نقش رستم يك با و در داراب فارس نيز 1 بار آمده است كه در تنگ چوگان كازرون در قالب 3 نقش برجسته يادآوري شده است.

● بزرگترين كتيبه ساسانيان

- بخش جره و بالاده در شهرتسان كازرون از جمله مناطق تاريخي و طبيعي زيباي استان فارس است كه تواناييهاي باستان شناسي آن هنوز بكر و دست نخوره باقي مانده است. در اين بين محوطه تاريخي سرمشهد- كه اخيراً روستاي سرمشهد به عنوان روستاي هدف گردشگري در فارس انتخاب گرديده- سرشار از قابليت هاي تاريخي و فرهنگي مي باشد. در منتهي الیه روستاي سرمشهد - كه در فاصله 73 كيلومتري جنوب شرق شهر كازرون واقع گرديده -  نقش برجسته اي از بهرام دوم ساساني وجود دارد كه در بالاي آن بزرگترين كتيبه تاريخ ساسانيان یعنی کتیبه کرتیروجود دارد.

اين كتيبه (20/5  70/2 ) توسط موبد بزرگ ساساني «كرتير» نوشته شده است كه در برگيرنده مطالب سه كتيبه معروف نقش رستم، كعبه زرتشت و نقش رجب مي باشد. نقش برجستة بهرام دوم نيز به اندازه   5/4  2 متر مي باشد. در اين نقش برجسته بهرام را در حال كشتن يك شير- نماد شر و دشمن- مي توان ديد و در پشت سربهرام تصوير يك زن و شاهزاده ساساني حجاري شده است.

 

● بزرگترين درياچة آب شيرين فلات ايران

- هر چند اين روزها درياچة پريشان به واقع پريشان احوال است و بطور واقع از خشكسالي فراگير رنج مي برد اما در صورت داشتن فصل بارندگي مناسب در طول سال اين درياچه در اردیبهشت ماه بالاترین حجم آب را دارا مي باشد. اين اكوسيستم بي نظير كه در واقع با نام تالاب بين المللي در كنوانسيون رامسر به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت گرديد در 12 كيلومتري جنوب شرق شهر كازرون و در مسير جادة كازرون به شيراز واقع گرديده است.

 

از نكات جالب دربارة اين مجموعه گردشگري مي توان به مشاهده و شناسايي 100 گونه از 502 نوع پرنده شناسايي شده در ايران در اين مكان نام برد.

فصل بهار زيباترين زمان براي از بازدید از چشم اندازهاي اين تالاب مي باشد.

● شهرستان كازرون بدون شك نگين بس گرانبها در سرزمين تاريخ و تمدن يعني فارس می درخشد.

 

نویسنده: عبدالله فیروزی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
[جابر حیدری فرد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
0
0
سپاسگزارم
شیروانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
0
0
دستت درد نکند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴