پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۷۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۰
محمد عباسی

يكي از تفرجگاههاي زيبا، اصيل و سيصد ساله­ي در دل شهرمان »باغ نظر است« كه از پاره­اي جهات، دست كمي از باغهاي ارم، عفيف آباد و نارنجستان قوام شيراز ندارد كه البته در چند سال اخير توسط شهرداران محترم وقت كارهاي خوبي مثل موزائيك فرش معابر، تعميرات نسبي، رنگ آميزي صندلي­ها، روشنايي ويژه معابر، بازسازي سكوها، پيرايش­هاي اشجاري ايمني آور، زير نظر مسؤول محترم فضاي سبز، صورت گرفته و نيز بعضي شهروندان هم به سهم خود و هر كدام به نوعي در نشريات داخلي شهرمان خواستار عمران و توجه بيشتر مسؤولين نسبت به همه امور، شهر از جمله اين باغ تاريخي بوده و هستند از جمله حقير، نيز در شماره­ي 239 بيشاپور و در مورخه ديماه 89 تحت عنوان »نظري به باغ نظر« و در حاليكه پاره­اي از اقدامات فوق، در شرف انجام بود، ضمن تقدير از آن اقدامات، پيشنهادهايي را مطرح نموده كه با پايان يافتن مأموريت آن شهردار محترم پيگيريهاي آن كارها با شهردار محترم و جديد و موفق شهرمان افتاد كه اميد است موارد زير هم به موازات انجام ساير امور عمراني در حال اقدام و يا در دست مطالعه شامل اين باغ ارزشمند و مصفا هم بشود:

 
1-از آنجا كه در هر پاركي، مسافران، طالب رفاه نسبي هستند و حقشان هم هست، راه اندازي چند ايستگاه آب شرب و روشويي در چند نقطه­ي متساوي الفاصله از هم و قابل دسترسي (كه همين انتظار هم براي ساير پاركها مثل پارك مرداني و طالقاني و رفيع و آزادي و ...هم هست) بسيار ضروري است. البته باز نگري ساير تأسيسات بهداشتي و كافي جاي خود دارد.
 
2- همانطور كه در هر پاركي، معمولا مكان امني را براي نمازخانه در نظر مي­گيرند تدارك يك آشپزخانه ساده، با چند شير آب و چند شعله گاز هم صرفا براي استفاده مسافران (در صورت امكان) خالي از لطف نيست.
 
3-ايمن سازي وسايل بازي كودكان، به گونه­اي كه هنگام استفاده از آن، دچار آسيب­هاي پنهان و آشكار ضربه­اي (كه اثرش از ميانسالي به بعد نمايان مي­شود) نگردند مثلا براي آلاكلنگهايي كه فنر زير كفه­هاي آنها شكسته يا كنده شده و ضرباتش بر ستون فقرات و مهرهاي گردن و بر چشم و مغز، اجتناب ناپذير است مي­توان زير كفه­ي آن، لاستيك فرسوده و رنگ آميزي شده سواري­ها را (كه نيمي از آن درون زمين مستحكم شده و نيمه­ي ديگر براي ضربه گيري از زمين بيرون باشد) قرار داد كه هم كم خرج است و هم مقاوم و ايمني آور.
 
4-نصب چندين تابلوي فلزي زيبا، با طرحي­ از برگ درخت، حامل پيامهاي بهداشتي، فرهنگي، تربيتي، اخلاقي، در نقاطي از آن پارك و تعدادي هم در جهت راهنمايي گردشگران و مسافران و معرفي در ورودي­هاي شهر، همراه با تصاويري از باغ، ضروري است.
 
5-بازگشايي يك دَرِ جديد و زيبا در ضلع شمالي باغ، به قرينه در نامناسب كمپرسي­رو همان ضلع، به گونه­اي كه فلكه آب نما و چهار جهته اصلي دروني اعم از شمالي و جنوبي تا انتها و بخشي از مسيرهاي شرقي و غربي درون باغ با يك نظر، نمايان شود. ضمنا مي­توان با يك زير شاخه سازي شبكه­اي فلزي، شاخه­هاي انبوه و سرسبز و سر در سر كشيده­ي دو درخت كم نظير و تنومند طرفين در مذكور را مهار نمود و آنرا به صورت »طاق خضرا«يي در آورد كه در اين حالت ورود و خروج هم الزاما“ زير آن سقف سبز صورت مي­گيرد يعني طاق و كناره­ها و چشم اندازها، همه سبز و خرم ديده مي­شوند و اين بازگشايي لازم است زيرا در حال حاضر وجود دو در، يكي در خيابان حافظ كه مناظر آنرا از نظر دور ساخته و ديگري در ضلع شمالي آن، كه مفيد عبور ادوات موتوري است، هيچ چشم اندازي به باغ نداده و به عبارتي مناظر زيباي باغ، به دليل عدم تقارن آن دو در، يك طرف افتاده و در نگاه اول كاملا“ ناپيداست چرا كه وارد شوندگان را در همان آغاز ورود، با ساختمانهاي اداري واحد فضاي سبز و كتابخانه و غرفه­هاي استيجاري بازيها و سرويس بهداشتي و افرادي كه با آن ساختمانها و غرفه­ها سر و كار دارند مواجه مي­سازد كه اگر آن دَرِ مورد درخواست، با همان خصوصيات ذكر شده، گشايش يابد و ساير موارد خواسته شده در اين نوشته اجرا شود و اتاقكي هم به جهت كنترل نسبي ورودي­ها و خَروجي­ها و نيز راهنمايي مسافران، در ورودي آن احداث شود، ديگر لازم نيست كه شهروندان در طول عمر با اتلاف وقت بيش از يكبار به ساير گردشگاههايي مثل نمونه­هاي ذكر شده فوق، سر بزنند و براي هر نفر و در هر بار علاوه بر هزينه­ها جانبي، مبالغي بين 700 تا 1000 تومان بپردازند.
 
6-براي اعتبار بخشي بيشتر، به مجموعه باغ و نيز به آن دَرِ مورد درخواست، لازم است نام كوچه عريض و خيابان مانند شمال آن، كه فقط با دو سه نقطه عقب نشيني، استعداد آن نمايان مي­شود، و مي­تواند و بار ترافيك شكن و متصل كننده­ي خوبي بين دو خيابان حافظ و انتظام باشد به »خيابان باغ نظر« ارتقا يافته و در دو سرِ آن، تابلو نام خيابان، نصب شود.
 
7- اجازه ساخت و ساز آپارتمان و ساختمان­هاي بيش از دو طبقه به زمينهاي اطراف و به ساختمانهاي موجود ندهند و اگر بشود زمينها و بعضي منازل كلنگي اطراف را در جهت توسعه آن خريداري نمود.
 
8- در هر حال مراقبت و حراست از آن، توسط افرادي با لباسهاي فرم، تحت عنوان نگهبان، دربان، نظافتچي، باغبان با ذوق و ناظم در هر پاركي بخصوص در اين پارك را نبايد از نظر دور داشت.
 
9- از آنجا كه تعداد قابل توجهي نخل مثمر و برومند در نيمه شمالي آن وجود دارد كه هم اكنون و از هفته­ها پيش، ميوه­هاي شيرين آن، اعم از قصب و رطب، كاملا رسيده­اند، از همان آغاز رسيدن، دائما“، ثمراتش بر سر رهگذران ريخته و زير پاي آنها پايمال و يا در پاي همان نخل­ها نابود مي­شود. ايكاش ترتيبي داده مي­شد كه يا آن ميوه­ها را بچينند و بفروشند و يا آنها را اجاره دهند تا از بين نرفته و پولش به مصرف ضروري آن باغ برسد.
 

10- كتابخانه مستقر در آن باغ كه ساختمان و زمين آن متعلق به شهرداري است به بازنگري نياز دارد تا هم روشنايي درون سالن آن تأمين شود و هم داراي سرويس بهداشتي جانبي و مستقل گردد تا لازم نباشد نوجوانان و ساير مراجعين و كاركنان آن، در ساعات خلوت پارك و در آن شرايط، مجبور به طي مسافتي تا سرويس بهداشتي دور از كتابخانه­ي پارك شوند تا خداي نخواسته كسي از اين بابت دچار آسيب­هاي احتمالي جبران ناپذير نشود. محمد عباسي فرهنگي بازنشسته.

منبع: هفته نامه شهرسبز
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تقي نژاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
0
0
سلام
پيشنهادهاي اعجاب انگيز جناب عباسي را خواندم. به نظر مي رسد بايد باور كنيم كه در عصري زندگي مي كنيم كه همه چيز تخصصي است و افراد بايد در حوزه هايي اظهارنظر كنند كه صاحب تخصص و دانش هستند. البته در اين كه ايشان علاقه مند به كازرون هستند و پيشنهادهايشان از روي علاقه است ترديدي نيست اما اين كه هرچه به ذهنشان خطور كند بنويبسند و نشر دهند بدون آن كه در درستي و يا نادرستي آن بينديشند جاي تامل دارد. از پيشنهادهاي عجيب متن فوق بندهاي 2، 3، 5 و تا حدودي بند 9 است. آخر در كدام بوستان تاريخي آشپزخانه ايجاد مي كنند؟ آخر در كدام شهر بازي از لاستيك اتومبيل استفاده مي كنند؟ اينها با كدام استاندارد منطيق است؟ بپذيريم كه فضاي سبز و بوستان و شهربازي و ... مثل ساير امور نيازمند تخصص است و در دانشگاه تدريس مي شود و اين گونه نيست كه بتوان بدون تخصص اظهارنظر كرد. يكي از مشكلات ديرينه و تاريخي كازرون دقيقا همين گونه اقدام كردن هاي مديران بي تخصص آن بوده كه كازرون را به چنين روزي رسانده است. كافي است ميدان شهداي فعلي با ميدان شهداي بيست سال پيش را مقايسه كنيد تا ببينيد خودسرانه كار كردن چه آسيب بزرگي بر سر اين ميدان آورده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴