پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۲۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۶
شهرستان کازرون ازجمله مناطقی به شمار می رود که از وجود بناهای متعدد و با ارزش تاریخی بهره می برد. این شرایط زمینه و فرصت بسیار مناسبی رابرای این شهرستان فراهم کرده تا در حوزه گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد اما تعداد زیاد این بناها موجب نشده که توجه خاص متولیان امر را به سوی خود جلب کند چنانچه کروانسراهای تاریخی این شهرستان یا به زمین فوتبال تبدیل شده اند یا نفتکش در جوار آن پارک می کند.
کاروانسراهای تاریخی شهرستان کازرون فارس این روزها به جای اینکه پذیرای مرمتگران و گردشگران باشد به زمین فوتبال یا محل پارک نفتکش تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان کازرون در استان فارس ازجمله مناطقی به شمار می رود که از وجود بناهای متعدد و با ارزش تاریخی بهره می برد. این شرایط زمینه و فرصت بسیار مناسبی رابرای این شهرستان فراهم کرده تا در حوزه گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد اما تعداد زیاد این بناها موجب نشده که توجه خاص متولیان امر را به سوی خود جلب کند چنانچه کروانسراهای تاریخی این شهرستان یا به زمین فوتبال تبدیل شده اند یا نفتکش در جوار آن پارک می کند.

در این رابطه یک فعال میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: کاروانسرای کمارج در شهرستان کازرون به زمین فوتبال تبدیل شده و در جوار کارونسرای کنارتخته نیز نفتکش پارک می شود.



کاروانسرای تاریخی "کمارج" که زمین فوتبال شد

محسن عباسپور تصریح کرد: کاروانسرا کنارتخته یکی از معدود کاروانسراهای دو طبقه در ایران است. وی ادامه داد: طی سالهای گذشته و به ویژه از زمان ادغام حوزه های گردشگری و صنایع دستی به سازمان میراث فرهنگی، با اینکه در بعضی حوزه‌های محدودی موفقیت‌هایی حاصل شد، اما باعث ایجاد مصادیق متعددی از کاهش توجه به بناها و مولفه‌های فرهنگی و تاریخی در عملکرد این سازمان نیز شد.

این فعال میراث فرهنگی گفت: به عنوان مثال در شهرستان کازرون که دارای آثار متعدد تاریخی به ویژه در دوران ساسانی و اسلامی است، مصادیق زیادی از این دست کم توجهی‌ها که عمدتا باعث تخریب آثار و یا قرارگرفتن آنها در روند تخریب شده، مشاهده می‌شود.



عباسپور تصریح کرد: ده‌ها بنای تاریخی در شهر کازرون و روستاها و بخشهای تابعه در حال تخریب هستند که از جمله آنها می‌توان به حمام ملابابا، حمام قلعه، بافت قدیمی بازار، تخریب آثار و ادوات سنگی تاریخی و فرسایش شدید چندین خانه تاریخی اشاره کرد، این در حالیست که شدت تخریبها در بافتهای قدیمی شهرستان به ویژه در روستاهای تاریخی کازرون که میتوانند هدف گردشگری قرار گیرند بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه این روزها کاروانسرهای کازرون به جای اینکه حضور مرمتگران و کارشناسان را شاهد باشند، تبدیل به زمین فوتبال شده‌اند، عنوان کرد: بناهای تاریخی در روستاهای تاریخی کازرون همچون دوان، دوسیران، موردک و دریس یا در حال تخریب شدن هستند و یا در حال تغییرات اساسی در چارچوب بنا و این در حالیست که ابتدایی‌ترین کارهای ثبتی و برداشت‌های علمی در بسیاری از آنها صورت نگرفته است.

این فعال میراث فرهنگی گفت: در این شرایط شاید آخرین نقطه‌های امید، فعال شدن پایگاههای پژوهشی باشند که هم صرفاً مربوط به یک حوزه‌ی خاص هستند و هم می‌توانند با نگاه‌های کارشناسانه و تخصصی‌تر ضامن بهتری برای حفظ و مرمت بناها باشند.

عباسپور خاطرنشان کرد: بدون شک براساس مشاهدات میدانی و همچنین باتوجه به وضعیتی که طی سال‌های گذشته در حوزه‌های میراث فرهنگی و به ویژه در گسترش تخریب‌ها و از دست دادن آثار در شهرستان کازرون مشاهده می‌شود، باید اذعان کرد که وضعیت آثار تاریخی ساسانی و اسلامی در کازرون به نقطه بحرانی رسیده به گونه‌ای که هر تاخیری در تزریق بودجه و فعال کردن گروه‌های پژوهشی و باستانشناس، مساوی با از دست دادن حداقل یک اثر و یا مولفه تاریخی و فرهنگی در این شهرستان است.



کاروانسرای کنارتخته محل پارک نفتکش


وی تصریح کرد: پایگاه پژوهشی کازرون در صورت راه‌اندازی هم می‌تواند ضامن بهتری برای حفاظت از نزدیک به 150 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی این شهرستان باشد و هم میتواند زمینه مناسب‌تری برای ثبت آثار پرشمار دیگری در کازرون شود که قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارند.

این فعال میراث فرهنگی عنوان کرد: گرچه سازمان میراث فرهنگی طی سالهای گذشته تلاشهایی را برای حفاظت از آثار داشته اما بدون شک ناکافی بودن این فعالیتها نسبت به گستردگی چشمگیر آثار تاریخی در شهرستان کازرون بیش از هر زمان دیگری زنگ خطر را برای این آثار به صدا درآورده و در شرایط امروزی راه‌اندازی پایگاه پژوهشی کازرون که صرفاً به مطالعه، پژوهش، مرمت و فعالیتهای باستانشناسانه در این حوزه بپردازد امری حیاتی و گریزناپذیر برای حفظ و احیا آثار تاریخی و مولفه‌های فرهنگی کازرون است.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
عارف صمیمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
0
0
من خودم بچه ی کمارجم . خیلی جای خوب وباستانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳