پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۸
علي‌اكبر فرشتهحكمت
از دغدغههاي گذشته شهرداران و شوراها و مسئولين بهداشتي شهرستان، همانا تاسيس كشتارگاهي صنعتي با تجهيزات و امكانات پيشرفته بوده است. از آن جا كه شركتها و تاسيسات دولت نهاد در بخش خدماتي و توليدي نميتوانستهاند خدمات و خروجيهاي قابل قبولي به جامعه ارئه دهند كه تجربههاي طولاني مدت هم آن را اثبات كرده است و ايضاً دولت، ‌سرمايه و نقدينگي لازم جهت راهاندازي چنان تاسيساتي هم ندارد و به تبع اين عوامل، ‌سياست كلي نظام در برنامههاي پنج ساله،‌كاهش تصديگري دولت و واگذاري امور اين چنيني به بخش خصوصي بوده است. لذا شهردار كازرون در سالهاي 1384 و 1385 به دنبال يافتن و تشويق سرمايهگذاراني بود تا وارد گود سرمايهگذاري شده و در زمينه ساخت كشتارگاه صنعتي روزآمد، ‌سرمايه خود را به كار گيرند. در اين راستا شوراي اسلامي دوره دوم با برخي صاحبان سرمايه به ويژه شماري از دامداران و قصابان،‌ رايزنيهايي انجام داد. 

ناگفته نماند با تلاش همان شورا و شهردار وقت و بخش دام و طيور جهاد كشاورزي،‌ مكانيابي و زمين مناسب چنين موسسهاي در شرق شهر كازرون و در جوار روستاي كروني مشخص و تمهيدات لازم جهت تملك آن از طريق اداره منابع طبيعي استان و شهرستان صورت گرفته بود. 

بالاخره پاييز سال 1385 سرمايهگذاري كازروني با قبول شرايط و ويژگيهاي تعريف شده كشتارگاه جديد قرارداد تاسيس آن را با شهردار امضا كرد و متعهد گرديد در مدت يك سال اولين مرحله بهرهبرداري آن كه همانا راهاندازي سالن كشتار دام بود راهاندازي كند، چرا كه وضعيت كشتارگاه سنتي كازرون از لحاظ فيزيكي و بهداشتي و دفع فاضلاب و گندآب و محيط كثيف و آلوده ،چنان مشمئز كننده بود كه قاعدتاً طبق ضوابط بهداشتي ميبايست تعطيل ميگرديد!!!

متاسفانه بازهي زمان ساخت كشتارگاه جديد عليرغم ذوق و شوق و وعدههاي سرمايهگذار مربوطه چنان طولاني شد كه افتتاح و راهاندازي آن، چهار سال بعد از عقد قرارداد يعني به بهمن ماه سال جاري موكول گرديد! اين كه كشتارگاه با چه درجه از امكانات راهاندازي شده باشد اطلاع ندارم اما عليالظاهر عليرغم گذشت چهار سال هنوز چنين موسسهاي به طور كامل آماده بهرهبرداري نيست! و تنها سالن ذبح و جدا كردن پوست و تميز كردن لاشه و كله پاچه و شكمبه فعال ميباشد.

طولاني شدن ساخت بناها و تاسيسات توسط بخش خصوصي در كازرون از بخت بد اين ديار و بر خلاف عرف سياستهاي خصوصيسازي است! كه علتيابي و اطلاعرساني آن وظيفه بخشهاي اقتصادي و نظارتي و ايضاً رسانههاست!‌ لذا در خصوص اين كشتارگاه،‌ وقتي زمين رايگان با مجوزهاي لازم در اختيار سرمايهگذار قرار گرفته بود و نيز مساعدتهاي لازم و بلاعوض با امكانات موتوري و فني شهرداري صورت ميگرفت عليالظاهر دليلي براي تاخير طولاني مدت چنين طرح غيرپيچيدهاي نبايد وجود ميداشت!‌

با همه فراز و نشيبها،‌ جاي شكرش باقي است كه بالاخره شهرستان كازرون داراي كشتارگاه صنعتي و مجهز شده است. لذا با راهاندازي چنين موسسهي خدماتي توليدي،‌ مردم انتظار دارند كه: 

1- از اين به بعد،‌ كشتار دام در محيطي كاملاً بهداشتي و با نظارت مسئولين دام و طيورجهادكشاورزي و بهداشت محيط شهرستان،‌ صورت گيرد تا گوشتهاي سالم را به دور از هر نوع آلودگي به دست مصرفكنندگان برساند.

2- از موارد بهداشتي بودن گوشت مصرفي مردم، شرايط حمل و نقل گوشت از محل كشتارگاه به فروشگاههاي مواد گوشتي و قصابيهاست. لذا من بعد نبايد شاهد حمل گوشت با كاميونهاي روباز باشيم!‌ آويزان كردن لاشهي گاو و گوسفند بر قنارههاي قصابيها و در محيطهاي باز و در معرض انواع آلودگيها و هوا و گرد و خاك محيط و در دسترس انواع حشرات بودن،‌ صحنههاي زشت و زنندهاي ايجاد ميكند و تعجب هر تازه واردي به شهر را برميانگيزد! چرا كه در اين دوره و زمانه عرضه گوشت به اين شكل واقعاً جاي تعجب دارد!!

3- از مواردي كه سلامت آحاد جامعه را تهديد ميكند فروش كاملاً غيربهداشتي و مشمئز كننده،‌ وجود دستفروشهاي عرضه كننده كله پاچه و دل و جگر و قلوه در حاشيه ميدان و خيابانهاي مركز شهر ميباشد!‌ عملي كه عليرغم اشراف مسئولين بهداشتي به مضرات آن و عليرغم ممانعتها و اقدامات دفعي كه توسط شهرداري و بهداشت محيط و نيروي انتظامي صورت گرفته است به عللي هنوز شاهد استمرار آن وضعيت ناهنجار عرضه امحاء و احشاء دام هستيم!! متاسفانه اشخاصي كه از چنين اقلام گوشتي استفاده ميكردند مجبور بودهاند چشم بسته اقدام به خريد آن كنند!! لذا با وجود كشتارگاههاي صنعتي و بهداشتي، بهانهاي براي خروج ضمائم دام از كشتارگاه نبايد وجود داشته باشد و چنين اقلام گوشتي بايد در بستهبنديهاي تميز و بهداشتي توسط قصابيها و فروشگاههاي مجاز عرضه گردد.

4- همان گونه كه كازرون پايگاه توليد و بارگيري ميوه و ترهبار در اين منطقه محسوب ميشود و نياز ميوه و ترهبار استانها و شهرهاي مجاور توسط كازرون تعيين ميگردد و وجود دو ميدان بزرگ ميوه و ترهبار در شرق و غرب شهر از رونق زيادي برخوردار است، كازرون نيز از لحاظ تامين گوشت مورد نياز شهرها و استانهاي مورد اشاره حرف اول را ميزند. لذا وجود چندين كشتارگاه در اين شهرستان موضوعيت دارد.

در همين راستا تشويق سرمايهگذاران ديگري براي تاسيس كشتارگاههاي جديد موجب ايجاد رقابت بين آنها در ارائه خدمات بهتر و ارزانتر ميگردد.

5- آخرين توقع مردم و مصرفكنندگان گوشت،‌ همانا نظارت بر قيمت انواع و اقسام گوشت و ساير ضمايم آن توسط مسئولين ذيربط است! نبايد قصاب و فروشنده و عرضه كننده دام،‌ هنگام بريدن گوشت از لاشه دام، به جيب و قيافه و عنوان و موقعيت و رابطه مشتري چشم بدوزد! و سهم معدود افرادي از لاشه،‌ بهترينها باشد! و اغلب استخوانها و چربي و پوست و .... با نرخ رسمي سهم مشتريهاي ديگر گردد!!
نویسنده: علي‌اكبر فرشته حکمت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳