پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۱
علي اكبر فرشته حكمت

هر اسمي، مسمي دارد، نبايد از گذشتگان خرده گرفت كه چرا فلان مكان را آن گونه نامگذاري كردند؟ زيرا متقدمين بنابر مشاهدات و تجربيات زندگي به نتايج و باورهائي دست مي يافتند و بر همان باورها براي هر جائي و منطقهاي نامي برمي گزيدند. لذا قسمت وسيعي از زمين هاي شمال و شمال شرقي شهر كارزون كه سطحي ناهموار و پر از چاله و چوله و مملو از قطعات سنگ هاي درشت و ريز و فاقد خاك نرم جهت كشت و زرع بود به منطقه احمق آباد معروف و مشهور شده بود!! باري، مجموع سيلاب هائي كه از كوهاي شمال منطقهي مذكور سرازير مي شود توسط چند رشته دره و مسيل به سمت پادگان فعلي هدايت مي گرديد.

علي الظاهر اوايل انقلاب، دهانه ي يكي از دره ها كه امتداد آن متمايل به سمت شهر و شرق پادگان بود را مسدود كردند تا مسير آن به سمت غرب منحرف گردد . بخش زيادي از اين دره وسيع به مرور زمان توسط كاميونهاي حمل كننده ي آوار ساختماني، پر شده است. در دو دهه ي اخير با گسترش وسعت كرانه هاي شهر، كاربري زمين هاي آن منطقه به مسكوني تبديل شد كه صد البته از لحاظ جنس خاك و فشردگي بستر زمين و موقعيت آب و هوائي و ارزش شهرسازي، مناسب و مفيد به نظر مي آيد.

افزايش ارزش ملك باعث گرديده است كه دره و مسيل پر شده ي فوق الذكر توسط مالكين اراضي مجاور و بالطبع ب ا نظر شهرداري تفكيك و به صورت مسكوني تغيير كاربري يابد . به گونه اي كه اكنون بر بستر مسطح شده ي دره و مسيل، بويژه در ناحيه ي شمالي پل اول جاده دوان، بناهايي ساخته شده و در حال ساخت مي باشد! و حتي اخيراً در بخش جنوبي پل جاده دوان پروانه مسكوني صادر گرديده و برخي هم مشغول ساخت و ساز هستند!

اگر بارندگي هاي پرحجم و چند روزه و يا طوفان هاي موسومي غيرمترقبه در كازرون از آسمان نازل گردد چنانچه مسبوق به سابقه هم بوده و از گذشته موارد زيادي رخ ميداده است، لذا سيلاب هاي جاري شده در دره هاي منطقه به سمت مسيل قديمي مملو از آوار ساختماني، گسيل خواهد شد و با نفوذ آب، زيرساخت هاي بناهاي مسكوني ساخته شده به شدت آسيب خواهند ديد!

در اين رابطه ميبايست: اولاً صادر كنندگان پروانه هاي ساختماني و مهندسين ناظر نسبت به پي بناهاي احداث شده و در حال ساخت، حساسيت و دقت بيشتري به خرج دهند!

ثانياً شهرداري براي هدايت سيلاب هاي احتمالي، تدابير فني پيشگيرانه اي بكار ببرد تا از بروز خسارات احتمالي جلوگيري شود. آنچه خطر فوق را جدي تر مي نماياند خالي ماندن و گود بودن ابتداي دره ي مورد اشاره است! كه احتمالاً به علت حفر چاه هاي آب توسط مالك سنگ شكن ، براي پر شدن آن اقدامي صورت نگرفته است!

نكته ديگري كه در خصوص منطقه ي قديمي احمق آباد قابل ذكر مي باشد حفر دو حلقه چاه عميق در ابتداي دره ي مزبور است كه در حريم چاه هاي آب شرب شهر و توسط صاحب كارخانه سنگ شكن ايجاد گرديده است و روزانه با استخراج و برداشت هزاران متر مكعب آب قابل شرب از مخازن منطقه جهت شست و شوي شن و ماسه توليدي كارخانه، استفاده ميشود!! لذا با توجه به اين كه:
 
1. مخازن آب در حاشيه ي رشته كوه هاي شمال شهر، از بهترين منابع آب شرب محسوب ميشود.

2. كاهش بارندگي ها و افزايش رو به رشد برداشت آب به شدت ميزان آب مخازن زير زميني را تهديد ميكند!

3. برداشت بيش از حد مجاز منابع آب شرب و كاهش سطح آب، خطر تغيير كيفيت آب و تغيير كيفيت و تغيير درصد املاح آب را به دنبال خواهد داشت!

در نتيجه مسئولين منابع طبيعي و متصديان آب شهري شهرستان مي بايست به اين مهم توجه ويژه اي داشته باشند و حساسيت بيشتري به خرج دهند و از حفر چاه و برداشت آب براي مصارف صنعتي و غيرشرب فوراً ممانعت به عمل آورند و چنانچه اصرار سرمايه گذار مبني بر ماندگاري كارخانه سنگ شكن شمال شهر براي كارشناسان و مسئولين محيط زيست و منابع طبيعي و شهرداري و ساير نهادهاي ذي مدخل، مقبول افتاده است به ايشان متذكر گردند به جد از جناب خ 22 بخواهند تا از آب هاي سطحي و زهكشي جنوب شهر كازرون و يا از آب تصفيه شده فاضلاب شهر براي مصارف كارخانه خود و شستشوي شن و ماسه استفاده كند و در صورت لزوم براي انتقال آب از جنوب به شمال شهر، نهادهاي مسئول سرمايه گذار را ياري كنند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸