پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۷
به گزارش خبرنگار كازرون نما؛ چکیده مقالات نخستین نشست تخصصی تاریخ مجلس به کوشش دبیرخانه همایش از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با معرفي مقاله‌اي درباره‌ي شخصيت سيد عبدالحسين طباطبايي (نماينده كازرون در مجلس شوراي ملي) منتشر شد.
به گزارش خبرنگار كازرون نما؛ چکیده مقالات نخستین نشست تخصصی تاریخ مجلس به کوشش دبیرخانه همایش از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با معرفي مقاله‌اي درباره‌ي شخصيت سيد عبدالحسين طباطبايي (نماينده كازرون در مجلس شوراي ملي) منتشر شد.

دکتر «رسول جعفریان» دبیر همایش و رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد: «شاید در یک نگاه انقلاب اسلامی، بازتاب شکست برخی ازابعاد جنبش مشروطه به ویژه در عرصه آزادی و استقلال باشد، اما از سوی دیگر تجارب مشروطه را در زمینه تأسیس مجلس و نوشتن قانون اساسی و اصول آن، به خوبی در خود جای داد و باز هم گام‌های تازه‌ای به جلو برداشت. بخشی از تحول مورد نظر در ایجاد مجلس و حرکت آن در بستر تاریخ معاصر ایران بود. مجلس ایران که اکنون عمری صد ساله دارد، با حواشی خود که داستان برگزاری انتخابات و مسائل دیگر است، یک موضوع جدی برای پژوهش است، موضوعی که می‌تواند ده‌ها بلکه صدها عنوان کتاب و مقاله به خود اختصاص دهد. تبدیل شدن موضوع تاریخ مجلس به یک سوژه جدی برای پژوهش، سال‌هاست که در میان شماری از محققان مظرح شده و آثاری نیز پدید آمده است، اما این کار ظرفیت بیشتری دارد، چنان که سودمندی آن برای توجه به جنبه‌های مختلف ارزش آن را دارد که بسیار جدی‌‌تر و پردامنه‌تر به آن پرداخته شود. برگزاری این نشست و مقالات ارائه شده را باید گامی تازه اما استوار برای ادامه این راه تلقی کرد.»
 
در این کتاب چکیده‌ای از 135 مقاله‌ي پذیرفته شده در همایش تخصصی تاریخ مجلس به صورت خلاصه ذکر شده است.
 
از جمله‌ مقالات معرفي شده در اين كتاب مقاله‌اي با عنوان «سيد عبدالحسين طباطبايي (نماينده‌ي كازرون در مجالس 21 تا 23 شوراي ملي)» است. اين مقاله به قلم رضا صنعتي نگاشته شده است.
 
در چكيده‌ي اين مقاله آمده است:
«كازرون با وجود سابقه‌ در حمايت از نهضت مشروطه و نيز ملي شدن صنعت نفت، تا دوره‌ي بيست و يکم مجلس شوراي ملي از وجود نماينده‌اي مستقل بي‌بهره بود. سيد عبدالحسين طباطبايي اولين شخصيتي بود كه در تاريخ 26 شهريورماه 1342 به عنوان نماينده‌ي كازرون به مجلس شوراي ملي راه يافت. از جمله امتيازات او برخورداري از روحيه‌ي مردم‌داري، صراحت لهجه و بياني قوي و شيوا بود. طباطبايي توانست علاوه بر نمايندگي کازرون در مجلس بيست و يکم، دو دوره‌ي پس از آن نيز نماينده‌ي کازرون باشد.
 
در زمان حكومت پهلوي دوم و در شرايطي كه حضرت امام خميني(ره) در حال مبارزه با اين حكومت بود، در ميان نمايندگان مجلس معدود افرادي مدافع حقوق ملت و معترض به عملكرد دولت‌ بوده‌اند؛ اما سيد عبدالحسين طباطبايي در زمره‌ي اين گروه انگشت شمار است. مخالفت با لايحه‌ي كاپيتولاسيون، افشاي فسادهاي موجود در لوايح دولت، تأكيد بر نابه‌ساماني‌هاي قضايي رژيم، انتقاد صريح از حيف و ميل بيت‌المال و فساد دستگاه اداري كشور، انتقاد از رفتار ديكتاتور مآبانه‌ي مسئولان با مردم و عدم توجه به اعتلاي اخلاقي جامعه از جمله مواضع قاطعانه‌ي طباطبايي در مجلس بود؛ مواضعي كه مقاله‌ي حاضر به دنبال بررسي آن است.»
 
چکیده مقالات نخستین نشست تخصصی تاریخ مجلس، به کوشش دبیرخانه‌ي همایش «فاطمه امیری پری»، «شقایق غنیان»، «شادی معرفتی»، «سارا ناطقیان‌» و ویراستاری «افسانه روشن»، از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. این ویژه‌نامه روز دوشنبه 31 خرداد در نخستین نشست تخصصی «تاریخ مجلس» توزیع شد. یادآوری می‌شود، کتاب مقالات نشست تخصصی تاریخ مجلس نیز پس از برگزاری همایش در روز 31 خرداد، تدوین و پایان تابستان منتشر می‌شود.

 
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲