پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۸
»
علي‌اكبر فرشته حكمت
 
 
از خانه‌ي گُل ابريشمي تا درخت ابريشم خيابان 22 بهمن

حدود 50 سال پيش در منزل مرحوم آقا ميرزا احمد اميرعضدي (در قسمت شرق ميدان گازراي محله‌ي مصلي) درخت ابريشم بزرگ و تنومند و سِتَبري برپا بود كه در وسط شهر چون برج سبزي نمايان مي‌شد به گونه‌اي كه در تپه‌ها و بلندي‌هاي اطراف و اكناف شهر اين درخت مشاهده مي‌گرديد به همين علت منزل مرحوم اميرعضدي را خانه گل ابريشمي مي‌ناميدند و اكثر كازروني‌ها هم مي‌شناختندش.
آن درخت به هر علتي خشكيد و البته منزل مزبور به علت وجود وراث متعدد و تغيير كاربري مسكوني آن به صورت متروكه‌اي هنوز پابرجاست.
الحال، درخت ابريشم ديگري در خيابان 22 بهمن شمالي با همان بزرگي و اُبهت برپاست كه به نظر مي‌رسد حجيم‌ترين و تنومندترين درخت شهر باشد! لذا بيم آن مي‌رود كه اين درخت بر اثر بي‌مبالاتي‌هاي مرسوم، دست‌خوش حوادث ناگواري شود و نابود گردد!!! لذا مسئولين فضاي سبز شهرداري مواظب اره‌هاي بي‌رحم اداره‌ي برق و همسايگان تجاري و مسكوني ابريشم مذكور باشند! و نيز متذكر مي‌گردم كه رشد و نمو و بزرگي اين درخت ابريشم دليل واضح و محكمي است مبني بر اين كه اگر شهرداريان و شهروندان كازروني با هم همدلي و همكاري كنند و فقط يك خيابان را به كاشت درختان اين چنيني اختصاص دهند، مشاهده خواهند كرد كه خيابان چهارباغ اصفهان ديگري در كازرون تكرار و تداعي خواهد گرديد!
لذا بر كاشت نارنج كه اتفاقاً درخت نازك نارنجي هم هست پافشاري و لجاجت نورزيم! چرا كه اين درخت تحمل سرما و گرماي زمستان و تابستان و دود و دم اگزوزهاي خودروهاي كوچك و بزرگ و كاميون‌هاي غول پيكر شهر را ندارد! در ضمن از قول پزشك حاذقي به نام دكتر آل ابراهيم كه در قديم در كازرون طبابت مي‌كرده است نقل مي‌گردد كه ايشان معتقد بود درخت ابريشم دافع خيلي از امراض ميكروبي است!! ( اَلعُهدَهُ عَلَي الرواي )

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۷/۲۱
61
0
salam be shoma dastandar karane shahre kazeron khile matalebe khobe araee daden vagean zahmat kesheden mamnon bay
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳