پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۱:۲۴
در زمان رضا شاه كه دستور كشف حجاب صادر شد، شهر كازرون از اين امر مستثني نبود. اما بر اساس تديّن زيادي كه در ميان مردم كازرون به ويژه بانوان وجود داشت، كشف حجاب تأثيري از خود بر جاي نگذاشت و زنان و دختران كازروني بيش از پيش حجاب و عفت خود را به منصه‌ي ظهور گذاشتند.
 
نقل است كه يكي از زنان كازروني در زمان صدور دستور كشف حجاب در حال گذر از بازار شاه حمزه (كازرون-واقع در پشت ضلع جنوبي ستاد نماز جمعه) بود كه با ايست يكي از مأموران نظميه (آجان) روبرو مي‌شود كه از او مي‌خواهد چادرش را از سر بردارد اما زن به اين دستور بي اعتنايي مي‌كند.
 
در همان حال يكي از مردان با غيرت كه اين وضع را مشاهده مي‌كند، آن مأمور را مورد عتاب و سرزنش قرار مي‌دهد كه اگر اين زن خواهر يا مادر تو بود آيا حاضر مي‌شدي چنين رفتاري را داشته باشي؟ آن مأمور كه شرمنده از اين كار شده بود، بدون اين‌كه تعرضي به حجاب آن زن بكند سر به زير مي‌اندازد و مي‌رود.

در جامعه‌ي كنوني ما كه عصر برپايي حكومت ديني در كشور مي‌باشد و با وجود همه‌ي تلاش‌هايي كه در زمينه‌ي مسأله‌ي حجاب صورت گرفته اما متأسفانه شاهد جلوه‌هايي از بد حجابي هستيم. البته لازم به تذكر است كه آمار زنان و دختران محجبه به ويژه در شهر كازرون چشم‌گير و قابل ملاحظه است

به نظر مي‌رسد يكي از علل و عواملي كه در اين زمينه نقش عمده دارد مسأله‌ي ترك يا كم‌توجهي به فريضه‌ي امربه معروف و نهي از منكر با تمام گستره‌ي آن مي‌باشد. درست است كه در زمان ما ابزار و وسايل ارتباطي مثل شبكه‌هاي ماهواره‌اي و اينترنتي، فيلم‌ها و سي‌دي‌هاي مبتذل و... به صورت انبوه و گسترده به بي‌عفتي و بي‌حجابي به روش‌هاي مختلف دامن مي‌زنند اما در مقابل جامعه‌ي ديني به معناي عامه‌ي مردم متدين و مذهبي و همچنين حكومت ديني چه اندازه در مقابل اين هجمه‌ها سرمايه‌گذاري كرده است؟
 
چه مقدار از برنامه‌هاي صداوسيما به مسأله‌ي تبليغ حجاب پرداخته و از مفاسد و خطرات بي‌حجابي مردم را بر حذر داشته است؟ همچنين نهادهاي فكري و فرهنگي و تبليغي چه اقداماتي را در زمينه‌هاي معرفتي انجام داده‌اند؟ در نهايت متدينين و دلسوزين جامعه كه مسلمان و شيعه و مورد خطاب قرآن و روايات معصومين در زمينه‌ي عمل به فريضه‌ي حجاب و امربه معروف و نهي از منكر مي‌باشند و رعايت و اهميت دادن به آن از وظايف ديني و شرعي آنها مي‌باشد چه كاري انجام داده‌اند؟
 
متأسفانه ديدگاهي كه در ميان مرذم وجود دارد اين است كه چون حكومت، اسلامي است خود بيايد و با اين منكرات مبارزه كند و با اين بهادنه از خود سلب مسئوليت مي‌كنند در حالي كه مقام معظم رهبري كه در رأس اين حكومت قرار دارد امر به معروف و نهي از منكر زباني با حفظ شرايط آن را وظيفه‌اي همگاني و واجب كفايي مي‌دانند. البته شايان ذكر است كه حكومت ديني وظيفه دارد زمينه‌هاي اجرايي اين فريضه را فراهم آورد تا مردم بدون دغدغه از عواقب احتمالي به اين امر اقدام نمايند.

به هر حال بي توجهي و يا كم توجهي به مسئله‌ي امر به معروف و نهي از منكر باعث مي‌شود ارزش‌ها به ضد ارزش و ضد ارزش‌ها به ارزش مبدل شود و واجبات متروك گردد و به محرمات عمل شود. در فرمايشي از لسان گهربار اميرالمؤمنين علي عليه السلام كه خطاب به امام حسن و امام حسين عليهما السلام فرمودند آْمده است كه:

امر به معروف و نهي از منكر را رها نكنيد كه در اين صورت بدها زمام امورتان را به دست مي‌گيريد و آن‌گاه هر چه دعا كنيد، مستجاب نخواهد شد. (ميزان الحكمه-ح12864)

هر چه متدينين  و دلسوزان در قبال حساسيت نسبت به مسئله‌ي حجاب عقب نشيني كنند جا را براي پيشرفت بي حجابي بازتر مي‌كنند. همين است كه بعضي حجاب چادر را عقب افتادگي و زن با حجاب را عقب افتاده معرفي مي‌كنند و هر روز بر طبل بي عفتي مي‌كوبند كه حجاب ضد آزادي و ضد آسايش و... است.
 
در صورتي كه با كمي تأمل در مسئله‌ي حجاب، به دست مي‌آيد كه حجاب نه تنها ضد آزادي نيست بلكه ضد اسارت و ضد به بردگي كشيده شدن زن‌ها توسط انسان‌هاي بوالهوس است. حجاب نه تنها ضد آسايش نيست بلكه به ارمغان آورنده‌ي آرامش ظاهر و باطن در مقابل دست‌برد نگاه‌هاي زهرآلود مردان شهوت پرست است.
 
حجاب به زن شخصيت، وقار، طمأنينه، امنيت اجتماعي مي‌دهد تا بتواند آزادانه در كمال آرامش به وظايف اجتماعي، ديني و سياسي خود بپردازد. حجاب به سان دژ محكم و غير قابل نفوذي است كه زن با عفت و پاكدامن به دور گوهر وجود زيباي خود ايجاد مي‌كند تا تيرهاي سهمگين شهوات نفساني به درون او راه نيابد. حجاب از واجبات و ضروريات دين اسلام و مورد سفارش قرآن و اهل‌بيت است كه براي حفظ كرامت و قداست زن تشريع شده است.

حجاب به سان صدفي است كه از مرواريد وجود زن در برابر موج‌هاي سهمگين بي‌غيرتي‌ها و بي‌عفتي‌ها حفظ و حراست مي‌كند و در مقابل؛ اين بي‌حجابي است كه وسيله‌‌ي استفاده‌ي انسان‌هاي شهوت‌پرست و ويترين و نمايشگاهي براي سوء استفاده‌ي كمپاني‌ها و شركت‌هاي سياسي و اقتصادي براي سوداگري و به دست آوردن سودهاي كلان است تا بدين وسيله شخص و شخصيت زن را در حد يك كالاي بي ارزش پايين بياورند و موجبات انحطاط و انحراف جامعه را فراهم آورند.
 
بي حجابي موجب به انحراف كشيده شدن جواناني است كه سرشار از غريزه‌ي شهواني هستند و با يك نگاه آتشي در وجودشان شعله‌ور مي‌شود كه به قيمت سوزانده شدن روح و روان آنها و به وجود آمدن عقده‌هاي روحي رواني تمام مي‌شود
 
به هر حال اين بر همه‌ي زنان و مردان مؤمن فرض و لازم است تا به اين نداي قرآن كه فرمود: «ولتكن منكم امة يدعون الي الخير يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و اولئك هم المفلحون» (بايد از ميان شما جمعي دعوت به نيكي و امر به معروف و نهي از منكر كنند و آنها همان رستگارانند / آل عمران-104) لبيك گويند و با بسيج تمام نيروها، ابزار و امكانات و بهره‌گيري از تمام راهكارهاي فكري، فرهنگي، تبليغي و عملي به مبارزه‌ي منظقي، صحيح و پيشگيرانه با بي حجابي بپردازند و حجاب را نه تنها در حد يك عادت بلكه به صورت يك فرهنگ در تمام اعصار و مكان‌ها نهادينه نمايند تا مردم اعم از زن و مرد بتوانند در بستر يك جامعه‌ي سالم و به دور از هرزگي به كمال و سعادت كه همانا هدف از آفرينش مي‌باشد نائل شوند.
 
به اميد آن روز و به اميد زمينه‌سازي براي ظهور حضرت اباصالح المهدي...
 
 
نویسنده: فرزاد محمديان‌آزاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳