پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۲۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
عباسی دوانی
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: رییس جمهور با سفر به چین تعاملات جدیدی را در روابط بین الملل بنیان نهاد تا علاقه سایر کشورها برای ارتقای دیپلماسی با ایران افزایش یابد.
فریدون عباسی دوانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد دستاوردهای سفر آیت الله سیدابراهیم رئیسی به پکن که سال گذشته به دعوت رییس جمهور این کشور انجام شد، گرفت: مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشور چین ریشه چند ساله دارد. البته در گذشته پس از این اینکه شکوفایی اقتصاد چین در جهان احساس شد، غربی‌ها به مبارزه با این اقتصاد پرداختند و تلاش کردند این اقتصاد را محدود کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: اما چین با حفظ ارزش پول ملی، قیمت تمام شده کالاها در تولید زیاد خود پایین نگاه داشت و مدیریت بازرگانی بسیاری از کالاها و محصولات را در دست گرفت و تقریبا هرکالا و خدماتی را در دنیا کپی کرد و در ادامه نسبت به تولید آن اقدام کرد.

نماینده مردم کازرون در مجلس با بیان اینکه کشور چین حتی مراودات خود با کشورهای آفریقایی را افزایش داد، عنوان کرد: چین حتی با کشورهای اروپایی و آمریکایی ارتباط دارد و توسعه اقتصادی با این کشورها را هم مدنظر قرار داده است. اما از آنجا که توسعه اقتصادی را به خارج از سرزمین‌های خود مانند کشورهای آفریقایی هدایت کرد، عصبانیت استعمارگران غربی را به همراه آورد.

ایران همراه با چین، روسیه و عربستان مناسبات جدیدی را در جهان ایجاد کرد

عباسی، توسعه و پیشرفت چین را سبب انگیزه غرب برای تحمیل رکود اقتصادی به این کشور و ورود به جنگ اقتصادی با چین عنوان کرد و گفت: چنین شرایطی چین را بر آن داشت تا یارگیری از سایر کشورها به ویژه کشورهای صاحب انرژی را در دستور سیاست خارجی خود قرار دهد و در ادامه ایران، روسیه و عربستان بیش از گذشته به شرکای تجاری چین اضافه شوند و مناسبات جدید جهانی را رقم بزنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از اصلی ترین بازیگران در منطقه و بین الملل محسوب می‌شود، عنوان کرد: پس از اینکه جمهوری اسلامی تروریست‌های داعش را شکست داد و در ادامه هژمونی آمریکا را در منطقه ناکام گذاشت، توجه چین و سایر کشورهای منطقه به جمهوری اسلامی بیش از گذشته شد.

وی ادامه داد: بازار صنعتی و انرژی ایران مدنظر کشور چین است و همچنین مراودات اقتصادی برای هر دو طرف در بخش‌های مختلف به ویژه این دو حوزه سود ده خواهد بود.

انسجام قوای سه گانه در دولت سیزدهم جهان را علاقمند به بهبود روابط با ایران کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت گذشته توان لازم برای پیشبرد اهداف نظام و توجه به کشورهای شرق و همسایه را نداشت، گفت: در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم بین قوای سه‌گانه انسجام مثبتی شکل گرفت و سایر کشورهای خارجی به این انسجام توجه کردند که در علاقمندی آنها برای بهبود روابط خود با جمهوری اسلامی ایران تاثیر به سزایی گذاشت.

رییس اسبق سازمان انرژی اتمی سفر رییس جمهور به چین در سال گذشته را ارزشمند و بسیار مهم توصیف کرد و گفت: این سفر سبب شد ورود به جزییات اجرای قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین در دستور کار قرار بگیرد و توافقات ارزشمندی در حوزه اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت در مناطق مختلف تجاری و اقتصادی ایران را فراهم کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه همه تحلیل گران پذیرفتند که اقتصاد و سیاست آینده جهان به قاره آسیا گره خورده است، تصریح کرد: کشورهای جهان این را متوجه شدند که امنیت جهان در گرو امنیت و ثبات اقتصادی کشورهای آسیایی است و ایران هم بخش مهمی از این بلوک‌بندی قدرتمند در قاره آسیا به شمار می‌رود.

عباسی اضافه کرد: در این شرایط ایران نیاز دارد که روابط خود را با کشورهایی نظیر روسیه، چین و کشورهای مستقل جهان توسعه دهد. چرا که کشورهای اروپایی مدعی هستند همه مشکلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران به غرب مربوط است و جمهوری اسلامی مجبور به پذیرش همه خواسته‌های آنها در برجام است. اما نگاه به شرق و کشورهای همسایه که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و ارتقاء روابط با کشورهای نظیر چین، روسیه و عربستان سیاست غرب را در این هدف ناکام گذاشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: کشور روسیه هم ظرفیت افزایش تراز تجاری و اقتصادی با ایران را دارد. چرا که تراز تجاری ایران با کشورهای همسایه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش یافته و به نظر می‌رسد سفر رییس جمهور به چین و اجرای قرارداد ۲۵ ساله می‌تواند چشم‌انداز وسیعی برای سرمایه‌گذاری‌های دراز مدت بین دو کشور ایجاد کند.

جلب اعتماد سرمایه گذاران برای وجود امنیت در ایران ضروری است

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای بهتره قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین، لازم است اعتماد سرمایه گذاران چینی را برای سرمایه گذاری بهتر جلب شود، اظهار داشت: در این راستا باید نظام اداری کشور را در دستگاه‌های مهمی مانند وزارت نفت شفاف کرد و پنجره واحد و ضمانت اجرایی لازم برای سرمایه گذاری بخش‌های خصوصی را فراهم کنیم.

نماینده مردم کازرون در مجلس اضافه کرد: وقتی جلوی رشوه و فساد در دستگاه‌های مختلف گرفته شود، اعتماد سرمایه‌گذاران افزایش خواهد یافت. بر همین اساس باید موانع جلوی پای بخش خصوصی را برداشت و از سازمان بازرسی کل کشور خواست تا ماموریت خود را به بهترین شکلی در نظارت و تسهیل گری انجام دهد.

عباس با بیان اینکه باید به پلیس و نیروهای نظامی و انتظامی در ایجاد امنیت در کشور اعتماد کرد، یادآور شد: به هر میزان که این اعتماد افزایش یابد، اعتماد سرمایه گذاران خارجی نیز بیشتر می‌شود چرا که آنها خواهند دانست هرگونه سوء‌استفاده یا سرقت و فسادی در سرمایه گذاری، پلیس و نیروهای وابسته به آنها نسبت به کشف این موضوع اقدام کرده و نگرانی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی در دهمین سفر خارجی خود به دعوت همتای چینی بهمن سال گذشته به پکن سفر کرد؛ در جریان این سفر ۲۰ تفاهمنامه اقتصادی در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، ترانزیت، حمل و نقل ، ارتباطات و انرژی به امضای مسئولان دو کشور رسید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲