پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
در وبینار تخصصی بررسی جنبه‌های جسمانی و روان‌شناختی ایدز مطرح شد:
بنا به گزارش دریافتی کازرون نما، وبینار تخصصی بررسی جنبه‌های جسمانی و روان‌شناختی ایدز، با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب‌نظران و از طریق بسترهای مجازی، از سوی مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در سالن کنفرانس این دانشگاه و با استفاده از بسترهای مجازی برگزار گردید.

وبینار تخصصی بررسی جنبه‌های جسمانی و روان‌شناختی ایدز، با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب‌نظران و از طریق بسترهای مجازی، از سوی مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در سالن کنفرانس این دانشگاه و با استفاده از بسترهای مجازی برگزار گردید. 

بنا به گزارش دریافتی کازرون نما، دکتر مسلم عباسی، رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این  وبینار که صبح روز چهارشنبه، 3 دی‌ماه برگزار گردید، طی سخنانی با مرور جنبه‌های روان‌شناختی فرد مبتلا به ایدز، به روند واکنش‌های فرد پس از دریافت پاسخ مثبت ابتلا به این بیماری اشاره کرد و خاطر نشان نمود: به طور معمول اولین واکنش فرد در چنین موقعیتی، انکار است. چنانچه انکار تداوم یابد، می‌تواند خطرناک شود. دومین واکنش بعد از انکار که ممکن است از سوی فرد مبتلا سر بزند، خشم است و بعد از خشم هم ممکن است فرد دچار غم و افسردگی شود. علاوه بر اینها یکی دیگر از اختلالاتی که ممکن است فرد در چنین شرایطی دچارش شود، ترس و اضطراب است. تمامی این مراحل مشابه شخصی است که دچار سوگ شده است. 

رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون در ادامه با تصریح بر اینکه مجموع رفتارها و کنترل‌های پیرامونی بایستی به نحوی باشد که فرد بتواند رفتار سازگارانه‌ای داشته باشد، افزود: در چنین شرایطی برخورد اطرافیان با فرد بسیار حائز اهمیت است. تأیید احساسات و همراهی با فرد می‌تواند زمینه لازم برای آغاز روند استفاده از داروها و کنترل بیماری را به وجود آورد. بنابراین ضروری است آموزش‌های لازم را در این خصوص فراگیریم تا بتوانیم در چنین شرایطی، بهترین رفتار ممکن را بروز دهیم و از اقداماتی که ممکن است فرد در هر کدام از مراحلی که ذکر شد سر بزند و منجر به بروز پدیده‌هایی مانند خودکشی یا گرایش به مصرف مواد مخدر و دیگر رفتارهای نابهنجار شود، جلوگیری نماییم. 

در ادامه این نشست، مسعود شیبانی، مدیر آموزشگاه بهورزی شهرستان کازرون، طی سخنانی با تصریح بر اینکه همه می‌توانند در کنترل بیماری ایدز نقش داشته باشند، خاطر نشان نمود: نبایستی بیمار را به عنوان خلافکار ببینیم. فهم همین مسئله باعث می‌شود تا رفتار ما در برابر فرد بیمار تغییر پیدا کرده و امکان آغاز روند درمان را برای وی مهیا سازیم. 

مدیر آموزشگاه بهورزی شهرستان کازرون در ادامه با بیان تأثیر ورود ویروس HIV به بدن و چگونگی درگیر شدن گلبول‌های سفید با این ویروس، به دستاوردهای پزشکی برای مواجهه با این بیماری اشاره کرد و افزود: افرادی که دارو مصرف می‌کنند، انتقال بیماری در آنها به صفر نزدیک است و عمر طبیعی می‌کنند. بنابراین ضروری است با آگاهی‌رسانی در این خصوص به عموم مردم جامعه، امکان بازگشت فرد مبتلا به روند عادی زندگی را فراهم آوریم. این در صورتی است که متأسفانه در مواردی در گذشته، فهم نادرستی پیرامون این بیماری در جامعه به وجود آمد که همین مسئله باعث بروز مشکل در کنترل این بیماری نیز شده است. 

شیبانی همچنین با بیان اینکه شاهد تغییر وضعیت بیماری ایدز از یک بیماری ویروسی به یک بیماری رفتاری هستیم، بر لزوم کنترل آگاهانه عمومی توسط همه افراد جامعه تصریح نمود و با اشاره به نتایج برخی مطالعه‌های اخیر خاطر نشان نمود: در حال حاضر و بنا بر نتایج برخی مطالعات، در جامعه ما بیش از 10 درصد افراد پرخطر که عموماً شامل معتادان تزریقی و افرادی که دارای روابط جنسی کنترل نشده با شرکای جنسی متعدد می‌باشند، دچار این بیماری هستند. در واقع می‌توانیم بگوییم گروه‌های پرخطر ما در مرحله اپیدمی قرار دارند که چنانچه با همت و آگاهی جمعی این روند را کنترل نکنیم، تأثیرات نامطلوب آن بر جامعه، طی بیست سال آینده نمایان خواهد شد. 

وی در پایان با تصریح بر اینکه وزارت بهداشت و درمان در تلاش است تا کیت‌های تشخیص سریع HIV را وارد جامعه کند تا بتواند روند تشخیص را تسریع ببخشد، خاطر نشان نمود: مطابق آمار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تا مهرماه سال 1399 تعداد 3714 مورد مبتلا به ایدز شناسایی شده است. تا پایان سال 1398 نیز در کل کشور 41494 مورد مبتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند و تخمین زده می‌شود که بالغ بر 60هزار مورد شناسایی نشده دیگر نیز وجود دارد. با شناسایی سریع و ایمن این موارد، هم می‌توان کنترل‌های کافی را برای جلوگیری از شیوع بیشتر اعمال نمود و هم روند درمان این بیماران را آغاز کرد. 

مدیر آموزشگاه بهورزی شهرستان کازرون در پایان از آمادگی کامل شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون برای ارائه مشاوره و کمک به بیماران دارای HIV خبر داد و اظهار امیدواری نمود با تصمیم‌های هوشمندانه افراد، بتوانیم روند شیوع این بیماری در جامعه را به صفر رسانده و کمک‌رسان بیماران مبتلا به این بیماری نیز باشیم. 

در ادامه این نشست، مرضیه مشایخ، کارشناس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه بروز برخی اختلال‌های روانی در دوران کودکی می‌تواند منجر به بروز رفتارهای پرخطر در دوره‌های بعدی زندگی شود، خاطر نشان نمود: دوره کودکی، دوره‌ای بسیار مهم در روند شکل‌گیری شخصیت فرد است و می‌تواند پیش‌بینی کننده رفتار آینده وی باشد. برخی اختلال‌ها مانند بیش‌فعالی که در دوران جوانی و بزرگسالی هم می‌تواند تداوم داشته باشد، امکان بروز تصمیم‌های منطقی را در مواجهه با مسائل و مشکلات از فرد گرفته و اگر چنین افرادی به بیماری مانند ایدز دچار شوند، احتمال بروز رفتارهای نابهنجار در آنها تشدید می‌شود. 

مشایخ همچنین بر ضرورت مراجعه به موقع افراد به روان‌شناس‌ها اشاره کرد و افزود: مراجعه به موقع می‌تواند این امکان را فراهم بیاورد تا ضمن شناخت اختلال احتمالی، روند درمان به موقع آغاز شود تا فرد، درگیر پیامدهای نامطلوب اجتماعی ناشی از بروز رفتارهای برخاسته از بیماری که دچار آن گردیده، نشود. 

گفتنی است در پایان این نشست، مدیر آموزشگاه بهورزی شهرستان کازرون به برخی پرسش‌های رایج در بین دانشجویان پیرامون ایدز و چگونگی کنترل و پیامدهای آن پاسخ گفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷