پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
نمادها و المان ها، پلی به هویت تاریخی هر شهرند. کازرون اما علی¬رغم برخورداری از پیشینۀ تاریخی غنی تاکنون کمتر توانسته است، در قالب نمادهای شهری، هویت خویش را به نمایش بگذارد. گردشی هدفمند در خیابان¬های شهر، ما را با این واقعیت تلخ بیشتر آشنا می کند. .
نمادها و المان ها، پلی به هویت تاریخی هر شهرند. کازرون اما علی¬رغم برخورداری از پیشینۀ تاریخی غنی تاکنون کمتر توانسته است، در قالب نمادهای شهری، هویت خویش را به نمایش بگذارد. گردشی هدفمند در خیابان¬های شهر، ما را با این واقعیت تلخ بیشتر آشنا می کند. .

این در حالی است که هم طبیعت کم¬نظیر کازرون، هم صنایع بومی¬اش، هم شخصیت¬های علمی، فرهنگی و سیاسی¬اش و هم تاریخ مبارزات و سلحشوری¬های مردمش از دوران ساسانیان تا کنون آنچنان درخشان است که اگر بنای بر المان¬سازی از مصادیقِ موارد مذکور باشد، بی¬شک دچار کاستی میدان و خیابان برای قرار دادن این المان¬ها خواهیم بود و مجالی برای المان¬هایی با هویت ملی، فراملی و یا خدای ناخواسته المان¬های فاقد هویت باقی نخواهد ماند. 

نماد کازرون
اگر بخواهیم نمادی برای شهرستان کازرون تعریف کنیم که بیانگر عظمت روحی مردم این دیار باشد، به نظر نگارنده، بهترین نماد «زانو زدن پادشاه روم در برابر شاپور ساسانی، پادشاه ایران» است که نقشی از آن بر دل سنگ¬های سخت منطقۀ بیشاپور کازرون حک شده؛ این نماد می¬تواند بیانگر روحیه و شخصیتِ جمعیِ مردمِ کازرون در طول تاریخ طولانی و پرافتخار این شهر باشد. 

کازرون و میدان انقلابش

این بدان معناست که پادشاه روم تنها شخصیتی نیست که در برابر ارادۀ این مردم زانو زده است بلکه غالب دشمنان این دیار در نهایت، سرنوشتی مشابه او داشته¬اند؛ اگر باور ندارید درماندگی انگلیس¬ها در برابر مبارزان کازرونی را ببینید. درماندگی عوامل پهلوی را ببنید، درماندگی هر مستکبر و متکبری که در برابر ارادۀ آنها ایستاده را ببینید. لذا به نظر نگارنده بازسازی مدور این نقش در ابعادی بزرگ در میدان مرکزی شهر، می¬تواند بهترین نماد کازرون باشد. خصوصاٌ که رهبر تاریخ¬دان انقلاب نیز در سفر خود به استان فارس بر لزوم برجسته¬سازی این نقش تأکید کرد. 

میدان انقلاب
این روزها در فضای رسانه¬ای کازرون بحث¬ها و مناقشاتی دربارۀ ساخت نمادی متناسب با «میدان انقلاب» این شهر نیز صورت گرفته است. این میدان یادآور آغاز رشادت¬ها و اقدامات مردم سلحشور کازرون در به زانو درآوردن عوامل حکومت مستبد پهلوی است. از این رو مردم کازرون، خود پیش از پیروزی انقلاب، نام این میدان را از «آهنگران» به «انقلاب» تغییر دادند. اکنون اما شهرداری تصمیم گرفته است مجسمه¬ای از «کاوۀ آهنگر» را در این میدان نصب کند! 

قبل از بیان هر نکته¬ای شایسته است به این مساله اشاره کنم که حتی اگر وارثان انقلاب تاکنون آنچنان که باید از آرمان¬های این مردم پاسداری نکرده باشند نیز نمی¬توان در صحت انقلاب مردم و رشادت¬های تاریخی آنها شک کرد یا با اقدامی ناپخته، آن را کم فروغ کرد. 

لذا پرسش مهمی که مطرح است آن است که «کاوۀ آهنگر» اولاً چه نسبتی با کازرون و ثانیاً چه نسبتی با میدان انقلاب دارد؟! آیا کازرون فاقد شخصیت¬های انقلابی است تا لازم باشد برای میدان انقلابش کاوۀ آهنگر را به این شهر فرابخوانیم؟! 

کازرون و میدان انقلابش

آیا کازرون شخصیتی چون مرحوم سیداحمد پیشوا را ندارد؟ مگر نه اینکه او از ابتدای دهۀ چهل پرچمدار انقلاب در این شهر بود؟ آیا مجسمۀ او نمی¬تواند نماد میدان انقلاب باشد؟ آیا کازرون مرحوم رجبعلی طاهری را ندارد؟ مگر جز این است که او از برجسته¬ترین نیروهای انقلاب در سطح استان فارس بود؟ مگر بارها و بارها رنج زندان و شکنجۀ نظام پهلوی را برای پیروزی انقلاب به جان نخرید؟ آیا مجسمۀ او نمی¬تواند نماد میدان انقلاب باشد؟ آیا کازرون برادران باقری¬نژاد را ندارد؟ مگر نه اینکه آنها پرچمداران مبارزه و جهاد فرهنگی و سیاسی در این شهر بودند؟ آیا مجسمۀ آنها در کنار یکدیگر نمی¬تواند نماد میدان انقلاب باشد؟ آیا کازرون 9 نفر از عزیزترین فرزندان خود را در جریان مبارزه با رژیم پهلوی تقدیم انقلاب نکرد؟ آیا خلق صحنه¬ای زیبا از اجتماع این 9 شهید در کنار یکدیگر نمی¬تواند جلوه¬ای ویژه به میدان انقلاب بدهد؟ آیا کازرون مرحوم اسدالله ایمانی را ندارد؟ مگر نه اینکه او 20 سال با حکم امام خمینی امامت جمعۀ این شهر را برعهده داشت و خیابان انقلاب محل تولد، رشد و نمای او بود؟ آیا مجسمۀ او نمی¬تواند نمادی مناسب برای میدان انقلاب باشد؟

حتی اگر بخواهیم شخصیتی را از شهری دیگر فرابخوانیم و مجسمه¬اش را در وسط میدان انقلاب کازرون قرار دهیم، چه کسی بهتر از مرحوم سیدحسن مهاجر؟ مگر نه اینکه او حدود سی سال از بهترین سال¬های عمرش را به عنوان امام جماعت مسجد همان محل گذرانده، هم وکیل امام خمینی بوده و هم به پیر، جوان و نوجوان این شهر درس دین و معنویت آموخته است؟ 

نکتۀ آخر
نکتۀ آخر آنکه به نظر می¬رسد باید تدبیری اندیشید تا تصمیماتی در این سطح، که با هویت یک شهر ارتباط مستقیمی دارد و نتیجۀ آن برای سال¬های متمادی در معرض دیدگان مردم خواهد بود، از حالت سلیقگی و تشخیص افرادی محدود که معلوم نیست تا چه در این امور صاحب نظرند خارج شده، روندی عالمانه¬تر یابد. 

نویسنده: رضا صنعتی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸