پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون خبر داد:
به گزارش کازرون نما، زنگنه‌کازرونی‌نژاد در ادامه با اشاره به چالش‌های به وجود آمده ناشی از سرعت بالای فراگیر شدن استفاده از اینترنت و ابزارهای مختلف دیجیتالی و عدم فرهنگ‌سازی متناسب با آن، خاطر نشان نمود: امروزه شاهد هستیم اسیر شدن کاربران در فضای مجازی، موجب بی‌حوصلگی آنها در کتاب‌خوانی شده است

ه گزارش کازرون نما،  همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، نشست تخصصی «چالش‌ها و فرصت‌های کتاب و کتاب‌خوانی در دنیای دیجیتال»، با استفاده از بسترهای مجازی و با حضور رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس اداره کتاب‌خانه‌های عمومی کازرون، مسئولین کتابخانه‌های دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور و سایر مراکز علمی شهرستان و با مشارکت جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان در سالن کنفرانس دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید. 

بر اساس این گزارش، زنگنه‌کازرونی‌نژاد در ادامه با اشاره به چالش‌های به وجود آمده ناشی از سرعت بالای فراگیر شدن استفاده از اینترنت و ابزارهای مختلف دیجیتالی و عدم فرهنگ‌سازی متناسب با آن، خاطر نشان نمود: امروزه شاهد هستیم اسیر شدن کاربران در فضای مجازی، موجب بی‌حوصلگی آنها در کتاب‌خوانی شده است و فضای مجازی که می‌توانست با کارکردی مناسب به ابزاری برای تقویت کتاب و کتاب‌خوانی تبدیل شود، به چالشی مهم در جهت عدم کتاب‌خوانی تبدیل شده است. 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون در ادامه با تصریح بر اینکه فعالیت‌ها نبایستی تنها محدود به عادت دادن مردم به کتاب‌خوانی باشد، بلکه بایستی فرهنگ کتاب‌خوانی را تحکیم نمود تداوم بخشید، خاطر نشان کرد: جامعه امروز ما نیاز دارد تا توجه ویژه‌ای به تشویق اصولی کودکان در جهت کتاب و کتاب‌خوانی داشته باشد. گرچه در شرایطی که کتاب در سبد خانوار ایرانی تقریباً گم شده است، تحقق چنین مسئله‌ای بیش از هر زمان دیگری دشوار به نظر می‌رسد، اما با اتکا به تقویت فعالیت‌های جمعی و استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی بایستی در این خصوص چاره‌اندیشی‌های اساسی و کاربردی داشته باشیم. 

وی در ادامه به برخی از چالش‌های موجود در راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال اشاره کرد و افزود: دسترسی به کتابخانه دیجیتال با زیرساخت‌های فعلی و در دسترس، چندان هم‌خوانی ندارد. با این وجود بنا به درک ضرورت ارائه خدمات در بسترهای دیجیتال، فعالیت‌هایی را در این زمینه شروع کرده‌ایم و در گام نخست روند دیجیتال کردن و گویا نمودن کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی کازرون را آغاز کرده‌ایم. خوشبختانه بخشی از خدمات مرتبط با این حوزه در اختیار گروه‌های خاص، مانند نابینایان نیز قرار گرفته که با استقبال آنها نیز مواجه شده است. 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون در پایان با تصریح بر اینکه بایستی با برنامه‌ریزی‌های اصولی به گونه‌ای عمل کنیم که با حفظ اصالت کتاب‌های چاپی، خدمات کتاب‌های دیجیتال نیز به صورت مطلوبی به جامعه ارائه شود، از آمادگی این اداره برای برقراری تعامل‌های علمی و اجرایی با دانشگاه‌های مختلف شهرستان، به ویژه دانشگاه سلمان فارسی کازرون و سایر نهادها خبر داد.
 
در این نشست همچنین، آمنه آبسالان، رئیس کتابخانه مرکزی آیت‌الله ایمانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، با ارائه مباحثی تخصصی بر لزوم حرکت به سمت تقویت بسترها و ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال تأکید نمود و ضمن برشمردن مزایا و چالش‌های این کتابخانه‌ها، اظهار امیدواری نمود با گسترش تعامل‌های دانشگاه‌ها با سایر سازمان‌های مرتبط در حوزه‌های مختلف، بتوان گام‌های مطلوب‌تری را در این زمینه برداشت. 

دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در این نشست با گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، از چشم‌اندازهای در نظر گرفته شده برای توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی در جهت ارتقا خدمات مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد و با تقدیر از تلاش‌های کلیه‌ی کتابدارها و مسئولین مختلف با حوزه‌های کتاب خاطر نشان نمود: دانشگاه سلمان فارسی کازرون به عنوان قطب علمی منطقه، آمادگی کامل جهت انجام فعالیت‌های مشترک با تمامی مراکز مرتبط با حوزه‌ی کتاب برای ارتقا سطح خدمات این حوزه به عموم مردم را دارد و این کار را رسالت خود می‌داند. 

گفتنی است رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در پایان این نشست که با همکاری مشترک معاونت آموزشی و پژوهشی این دانشگاه و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون برگزار گردید، با اهدا لوح و هدایایی از زحمات رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کازرون و رئیس کتابخانه مرکزی آیت‌الله ایمانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و کارکنان این حوزه قدردانی نمود.

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹