پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
رئیس کتابخانه مرکزی آیت‌الله ایمانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون مطرح نمود:
به گزارش کازرون نما، همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، نشست تخصصی «چالش‌ها و فرصت‌های کتاب و کتاب‌خوانی در دنیای دیجیتال»، با استفاده از بسترهای مجازی در سالن کنفرانس دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید.
به گزارش کازرون نما،  همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، نشست تخصصی «چالش‌ها و فرصت‌های کتاب و کتاب‌خوانی در دنیای دیجیتال»، با استفاده از بسترهای مجازی و با حضور رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس اداره کتاب‌خانه‌های عمومی کازرون، مسئولین کتابخانه‌های دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور و سایر مراکز علمی شهرستان و با مشارکت جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان در سالن کنفرانس دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید. 

 آمنه آبسالان، رئیس کتابخانه مرکزی آیت‌الله ایمانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، طی سخنانی ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌‌خوانی، ابتدا با اشاره به کتابخانه مرکزی این دانشگاه، خاطر نشان نمود: کتابخانه مرکزی دانشگاه سلمان فارسی کازرون با 360مترمربع مساحت و دارا بودن تالارهای مطالعه‌ی برادران و خواهران که در مجموع گنجایش نزدیک به 150 نفر را دارد، دارای 26488نسخه کتاب، معادل 18562 عنوان است. علاوه بر آن 2612نسخه کتاب لاتین که معادل 2206 عنوان کتاب می‌شود در مخزن این کتابخانه وجود دارد. این کتابخانه محل مراجعه پژوهشگران حوزه‌های مختلف است و در حال حاضر 1617 عضو فعال دارد که تقریباً تمامی آنها با رویکردهای پژوهشی از منابع این کتابخانه استفاده می‌کنند. 

استفاده فعال بیش از 1600 پژوهشگر از گنجینه 29 هزار کتابیِ کتابخانه مرکزی دانشگاه سلمان فارسی
 
آبسالان در ادامه بر لزوم حرکت به سمت کتابخانه‌های دیجیتال و افزایش سطح خدمات کتابخانه‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین تأکید نمود و دسترسی آسان و شبانه‌روزی به اطلاعات، دسترسی همزمان چند کاربر به یک کتاب، دسترسی راحت‌تر به منابع منحصر به فرد مانند نسخ خطی، کاهش زمان نشر و در نتیجه کاهش زمان اشاعه اطلاعات را از جمله مزایای کتابخانه‌های دیجیتال برشمرد و افزود: در کنار این مزایا، برخی چالش‌ها همچون عدم وضوح قوانین مربوط به حق مولف، عدم وجود زیرساخت‌ها، هزینه‌ی به نسبت بالای ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال و سایر موارد دیگری نیز وجود دارد که ضروری است با همفکری و تعامل بین دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌های مرتبط در سطوح ملی، نسبت به چاره‌اندیشی برای برطرف نمودن آنها اقدام شود تا شاهد بهبود زیرساخت‌ها برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی باشیم. 

رئیس کتابخانه مرکزی آیت‌الله ایمانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در ادامه اشاره به محدودیت‌های ناشی از دستورالعمل‌های بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع کرونا و با تصریح بر ضرورت حرکت به سمت تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال، خاطر نشان نمود: در جهان که دسترسی به وب تبدیل به امری حیاتی برای بشر شده است، هیچ‌کدام از بخش‌های کتابخانه‌های عمومی و تخصصی، نمی‌توانند خارج از دایره اینترنت کارایی داشته باشند و بنابراین بایستی با برنامه‌ریزی و همکاری چندجانبه به سمتی حرکت کنیم که در عین حفظ اصالت کتاب‌های فیزیکی، دسترسی به کتاب‌های دیجیتال را از طریق کتابخانه‌های دیجیتال هرچه بیشتر ممکن سازیم. 

در ادامه، ندا زنگنه‌کازرونی‌نژاد، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون نیز طی سخنانی از آغاز روند دیجیتال کردن و گویا نمودن کتاب‌های موجود در کتاب‌خانه‌های کازرون خبر داد و آمادگی این مرکز را برای گسترش سطح تعاملات با دانشگاه سلمان فارسی کازرون و سایر مراکز علمی اعلام نمود.
 
دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در این نشست با گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، از چشم‌اندازهای در نظر گرفته شده برای توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی در جهت ارتقا خدمات مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد و با تقدیر از تلاش‌های کلیه‌ی کتابدارها و مسئولین مختلف با حوزه‌های کتاب خاطر نشان نمود: دانشگاه سلمان فارسی کازرون به عنوان قطب علمی منطقه، آمادگی کامل جهت انجام فعالیت‌های مشترک با تمامی مراکز مرتبط با حوزه‌ی کتاب برای ارتقا سطح خدمات این حوزه به عموم مردم را دارد و این کار را رسالت خود می‌داند. 

گفتنی است رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در پایان این نشست که با همکاری مشترک معاونت آموزشی و پژوهشی این دانشگاه و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون برگزار گردید، با اهدا لوح و هدایایی از زحمات رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کازرون و رئیس کتابخانه مرکزی آیت‌الله ایمانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و کارکنان این حوزه قدردانی نمود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲