پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
اگر بی طرفانه و بی غرضانه کلاهمان را قاضی کنیم، عباسی طی حدود چهار ماه گذشته که سکان کازرون را در مجلس بدست گرفته، گام های مهم و قابل توجهی را برای توسعه منطقه برداشته است که در جای خود قابل تقدیر است.

این روزها اخبار مربوط به اقدامات و فعالیت‌های دکتر عباسی، نماینده محترم در مجلس شورا به کرات شنیده می شود.

اگر بی طرفانه و بی غرضانه کلاهمان را قاضی  کنیم، عباسی طی حدود چهار ماه  گذشته که سکان کازرون را در مجلس بدست گرفته، گام های مهم و قابل توجهی را برای توسعه منطقه برداشته است که در جای خود قابل تقدیر است.

در میان فعالیت های صورت گرفته از سوی نماینده کازرون، اما یک  جای خالی بزرگ به چشم می خورد و آن موضوع پیگیری محرومیت شدید میراث فرهنگی شهرستان کازرون است.

آقای نماینده و ضرورت توجه به میراث فرهنگی

این گونه که به نظر می رسد تا به امروز میراث فرهنگی هنوز در اولویت کاری نماینده شهرستان قرار نگرفته است و این در حالی است که شهرستان کازرون دارای حوزه ای غنی از آثار باستانی ساسانی و میراث معماری بافت سنتی در شهر کازرون و برخی روستاهای اطراف همچون دوسیران و دوان است، اما از نظر رسیدگی به میراث باستانی به شدت فقیر و محروم از امکانات است.

در شرایطی که شهرستان کازرون میزبان آثار جهانی ساسانی و میراث ثبت شده در سازمان بین المللی یونسکو است، اما اداره میراث فرهنگی این شهرستان همچنان فاقد یک ساختمان اداری است و در کمال تاسف اداره میراث فرهنگی شهرستان به دلیل فقدان ساختمان اداری در دو سه اطاق کوچک استیجاری امور را می گذراند. 

در شرایطی که کازرون به دلیل دارا بودن صنایع دستی متنوع در فارس نیازمند ساختمان فرهنگی و آموزشی جهت برگزاری کلاس های  فرهنگی و ترویج صنایع دستی منحصر به فرد خود است، اما کمبود امکانات باعث شده تا مجال توسعه و تقویت صنایع دستی کازرون فراهم نشود.

فراتر از آن، هنوز مناطقی از بافت تاریخی شهر کازرون باقی مانده‌اند که می توان از آن ها برای احیای بافت تاریخی شهر کازرون و جذب گردشگران داخلی و خارجی بهره ها برد، اما در کمال تاسف همچنان برنامه مشخصی برای احیای بافت تاریخی شهر کازرون و روستاهای اطراف وجود ندارد  و شاید یکی از دلایل آن در حاشیه قرار گرفتن مسائل میراث فرهنگی کازرون و به تبع آن اداره میراث فرهنگی شهرستان به دلیل فقدان امکانات اولیه و فقدان یک ساختمان اداری مناسب است.

تردیدی نیست که با توجه غنای تاریخی و فرهنگی شهرستان کازرون، توسعه اداره میراث فرهنگی  کازرون نیاز محوری و بنیادین این شهرستان است.

کازرون می تواند در سطح  ایران جایگاه بزرگتری  را کسب کند، می تواند میزبان گردشگران خارجی بی شمار شود، بافت تاریخی کازرون می تواند تبدیل به ده ها خانه و اقامتگاه سنتی شود، بافت سنتی این شهر می تواند تجاری شده و صدها فرصت شغلی جدید ایجاد کند و بازار کازرون به دل بافت سنتی و خانه های تاریخی کشیده شود، اگر اداره میراث فرهنگی کازرون به جای یک اداره در حاشیه، یک اداره دولتی قدرتمند و با امکانات در شهرستان باشد.

اگر کارخانه و جاده برای کازرون مهم است، اما باید در نظر داشت که استعداد اصلی کازرون، یک شهر گردشگری است، کازرون با رونق گردشگری می تواند صدها و صدها شغل جدید ایجاد کند و پا به پای شیراز، نامش به عنوان یک شهر گردشگری در جنوب ایران بدرخشد.

بافت تاریخی کازرون فرصت ارزشمندی است تا این شهر به مانند کاشان میزبان هزاران گردشگران خارجی باشد و نباید این فرصت تاریخی را با نابودی ساختمان ها و بناهای تاریخی از دست داد. در کوچه پس کوچه های بافت سنتی کازرون می توان بجای آپارتمان های بدقواره، اقامتگاه های بوم گردی، کافه بستنی ها،  آشپزی ها و حتی فروشگاه های متنوع به مانند همان فروشگاهای بازار سنتی را ایجاد کرد تا هم بافت سنتی رونق یابد و هم صدها  فرصت کاری جدید برای جوانان این شهر فراهم شود.

میراث فرهنگی کازرون نیازمند توجه بیشتر است و چه خوب است که آقای نماینده در کنار پیگیری امور عمرانی شهرستان، گوشه چشمی هم به تقویت زیرساخت های میراث فرهنگی بویژه در حوزه تامین ساختمان اداری و ساماندهی بافت تاریخی شهر داشته باشد.
نویسنده: رضا عمویی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲