پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
مهم‌ترین ویژگی‌های کازرون که این شهر تاریخی و ریشه‌دار را به آن می‌شناسند دو ویژگی سبز بودن و طبیعت کم‌نظیر آن و معماری سنتی و بومی آن است که حفظ آن‌ها رسالت و مسوولیتی سترگ است و غفلت از آن‌ها هویت و داشته‌های این قوم صبور را به مخاطره می‌اندازد.

دوگانه کازرون و مسوولیت ماخیابان ولی‌عصر تهران طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است. اما این همه حسن شهرت این خیابان صد ساله که میدان تجریش، شمالی‌ترین نقطه تهران را به جنوبی‌ترین نقطه آن یعنی ریل‌های راه آهن به طول ۱۸ کیلومتر می‌رساند نیست. همزمان با ساخت این خیابان در سال ۱۳۰۰ خورشیدی، در دو طرف خیابان چنارهایی کاشته شد تا سایه‌شان بر سر عابران و شهروندان باشد. 

عبدالله مستوفی در کتاب "شرح زندگانی من یا تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه" تعداد چنارهای این خیابان را ۱۸۰۰۰ اصله می‌داند یعنی به فاصله هر دو متر یک چنار. اما برخی این تعداد را ۲۴۰۰۰ اصله و برخی بیشتر از این تعداد می‌دانند. 

با گذشت یک قرن از عمر خیابان و صاحبان سایه‌های روح‌نواز، همان‌طور که بسیاری از آنان که زیر این درختان قدم می‌زدند بیمار شدند و از دنیا رفتند تعدادی از این درختان نیز به بیماری گرفتار شدند و تعدادشان روز به روز کاهش یافت. بیماری درختان کهنسال و اصیل خیابان ولی‌عصر و از دست رفتن سایه همیشگی این خیابان و رنگ باختن زیبایی، نگرانی جدی پایتخت‌نشینان شد.

در سال ۱۳۹۶ با آغاز فعالیت دوره جدید شورای اسلامی و شهردار تهران، نخستین اقدام تحسین برانگیز آنان رسیدگی به این نگرانی به‌حق شهروندان بود. برای این کار در سال نخست تعداد ۷۵۰ اصله درخت چنار ده تا پانزده ساله از اصفهان خریداری و جایگزین درختان از پا افتاده خیابان ولی‌عصر شد. با کاشت این درختان تا حدودی نگرانی‌ها کاهش یافت اما شهرداری تهران به آن قانع نبود و در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۰۰۰ اصله درخت چنار دیگر از اصفهان خریداری کرد و در گودال‌های بی‌درخت خیابان کاشت تا طراوت، تازگی و سایه‌سارشان مستدام بماند. 

شهر مجموعه‌ای از بافت‌های زنده‌ای است که باید مراقبت و در هنگام بیماری تیمارداری شوند تا به ناگهان فرو نریزند و  زخم آن بر جان مردمان ننشیند. 

شهرداری تهران مانند همه شهرداری‌های کشور با مشکلات جدی مالی مواجه است. بدهی انباشته شهرداری تهران، مانع مهمی برای فعالیت‌های عمرانی در سال‌های اخیر بوده است و حتی در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان نیز با مشکل مواجه است با این‌حال شهرداری تهران در دو موضوع توسعه فضای سبز و درختکاری و حفظ ابنیه‌های تاریخی و بافت‌های تاریخی شهر، پرتلاش و موفق بوده است. 

منطقه ۱۲ شهرداری تهران، که منطقه آغازین تهران بزرگ است با وسواس و حساسیت ویژه‌ای اداره می‌شود. شهردار تهران برای این منطقه شهرداری را برگزید که متخصص این حوزه است و شورای شهر تهران هم نظارت مضاعفی بر عملکرد این منطقه دارد. 

مهم‌ترین ویژگی‌های کازرون که این شهر تاریخی و ریشه‌دار را به آن می‌شناسند دو ویژگی سبز بودن و طبیعت کم‌نظیر آن و معماری سنتی و بومی آن است که حفظ آن‌ها رسالت و مسوولیتی سترگ است و غفلت از آن‌ها هویت و داشته‌های این قوم صبور را به مخاطره می‌اندازد.

کمک کنیم هرکدام به قدر درختی و سنگ و گچی پاسدار این شهر باستانی باشیم و نسل آینده را از این دوگانه ارزشمند محروم نسازیم.
نویسنده: مهدی تقی‌نژاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
اذان صبح
۰۵:۰۹:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۰۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۰۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۲۱
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۵۰