پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
نویسنده و ناشر محترم تقویم و وقایع نگار کازرون... در آشفته بازار فرهنگی فعلی که کمتر توجه افکار عمومی به تولید فرهنگی فاخر است و علی رغم کوتاهی نهادهای ذی ربط به این امر خطیر، برای اولین تجربه این مورد خاص، توانسته است در حد شایسته و بایسته ای از عهده کار برآید و تقویم های فاخری ارائه دهد.

دوایِ نسیانِ انسان!از مشغولیت های روزمره ذهنی هر انسانی همانا مرور انواع وقایع و حوادث تلخ و شیرین گذشته در خاطراتش می باشد. علی الظاهر لغات «انسان» و «نسیان» هم ریشه بوده و لذا انسان به طور قهری فراموش کار است و این صفت اگر چه گاهی او را از عذاب روحی و فکری ناشی از پیشامدهای ناگوار مصون می دارد اما در موارد زیادی هم ویژگی فراموشی، ما آدمیان را نسبت به پندآموزی گذشته و کسب تجربیات مفید از وقایع و رویدادهای ماضی محروم و مغفول می کند.

 

این گفته که گذشته چراغ راه آینده است و در فرهنگ قرآنی و روایی دینی، روزها و ایامی را، ایام الله نامیده و توجه به آن، ارزش و فضیلت شمرده شده، به خاطر مفید بودن مرور گذشته است. به همین جهت انسان ها در طول تاریخ به وقایع نگاری اهمیت می داده اند. یکی از ابزار وقایع نگاری کتابت حوادث و رویدادهای گذشته دنیا، کشور، شهر و محیط زندگی فردی و اجتماعی و خانوادگی با ذکر روز، ماه و سال بوده است. ساده ترین اقدامات این چنینی، نوشتن رویدادها در حواشی کتب مقدس همچون قرآن بوده چراکه مردم بالطبع با حفظ کتاب مقدس، مطالب مندرج در حواشی آن را از دست بُرد مصون می داشتند.

 

امروز تقویم های متعدد و متنوع در قالب مجلد و کاغذ دیواری و اوراق رومیزی همراه با رنگ ها و تصاویر جذاب تحت عناوین مختلف فرهنگی و تبلیغی، چاپ و به بازار نشر و فرهنگ عرضه می شود. در همین رابطه از کارهای جالب و ستودنی فرهنگی در سطح شهرستان و شهر کازرون، تدوین و چاپ تقویم و روزنگار بومی توسط حجت الاسلام رضا صنعتی است که حاوی اغلب وقایع تاریخی گذشته کازرون می باشد. ناشر فرهیخته که نویسنده ای متعهد و زبردست و دارای تالیفات متعدد و مقالات فراوان چاپ شده در نشریات کشور و شهرستان و فضای مجازی است، ضمن درج خلاصه ای از رویدادهای تاریخی گذشته شهرستان نیز رجال و شخصیت های مبارز دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی، پزشکی و... این دیار را معرفی و مختصری هم از هویت آنها را ذکر کرده است.


کار جالب دیگر نگارنده تقویم کازرون، شناساندن برخی توانمندی های هنری، تولیدی، فرهنگی و صنایع دستی شهرستان می باشد. باری نویسنده و ناشر محترم تقویم و وقایع نگار کازرون، علی رغم بضاعت کم مالی و در آشفته بازار فرهنگی فعلی که کمتر توجه افکار عمومی به تولید فرهنگی فاخر است و علی رغم کوتاهی نهادهای ذی ربط به این امر خطیر، برای اولین تجربه این مورد خاص، توانسته است در حد شایسته و بایسته ای از عهده کار برآید و تقویم های فاخری ارائه دهد. اما برای تداوم و تکمیل چنین اقدام فرهنگی می بایست همه نهادهای فرهنگی دولتی و غیردولتی شهرستان ضمن تشویق ایشان، حمایت های مالی و فرهنگی و اطلاعاتی لازم به عمل آورند تا این بار وزین که در سطح کشور تقریبا بی نظیر است بر دوش جناب صنعتی سنگین نیاید و منجر به ناامیدی نگارنده و نهایتاً تعطیلی آن نگردد و صد البته فرهیختگان و نویسندگان نیز باید با تذکرات و پیشنهادات مفید و سازنده، ناشر تقویم کازرون را برای تکمیل و ترمیم و رفع نقایص احتمالی یاری نموده، در این خصوص اهتمام ویژه مبذول دارند.


نویسنده: علی اکبر فرشته حکمت
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹