پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
فریدون عباسی در گفتگو با خبرگزاری فارس:
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: سیاست‌ امارات بر این است که بخواهد از رژیم رو به زوال صهیونیستی حمایت کند و این عوامل را تحریک کند که در جهان اسلام و جهان عرب تحرکاتی در تثبیت رژیم صهیونیستی داشته باشد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: سیاست‌ امارات بر این است که بخواهد از رژیم رو به زوال صهیونیستی حمایت کند و این عوامل را تحریک کند که در جهان اسلام و جهان عرب تحرکاتی در تثبیت رژیم صهیونیستی داشته باشد.

 آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی در تاریخ ۲۳ مردادماه سال جاری با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ابوظبی و تل‌آویو رسماً روابط خود را عادی می‌کنند.البته پیش از آن شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با انتشار متنی در توییتر اعلام کرد بود که اسرائیل و امارات توافقی را برای عادی سازی روابط میان دو طرف امضا کردند که خبرگزاری رسمی امارات هم متن بیانیه مشترک آمریکا، اسرائیل و امارات درباره این موضوع را منتشر و از آن دستاورد دیپلماتیک تاریخی تعبیر کرد.

عده‌ای از جریانات مختلف کشور ضمن محکوم کردن سازش کامل امارات با رژیم صهیونیستی، این توافق را نمایش چهره‌ تسلیم دولت‌های دست نشانده استکبار صهیونیسم جهانی در منطقه دانستند.بسیاری بر این باورند اقدام خطرناک، ماجراجویانه و سراسر مرعوب و منفور ولیعهد امارات متحده عربی در طرح توافق سازش ذلیلانه با رژیم شوم صهیونیستی، بار دیگر طینت خبیث و اوج خودخواهی نظام منفور سلطه را به جهانیان اثبات کرد و به نمایش گذاشت.

نوامبرترامپ این در حالی است که واکنش های جهانی و منطقه ای در رد این توافق همچنان ادامه دارد و بحرین و مصر با وجود مخالفت های گسترده  محافل مختلف بین المللی و مقام ها و گروهای مختلف فلسطینی، عربی و اسلامی حمایت خود را از این اقدام اعلام کردند. سازمان ملل متحد و برخی مقامات اروپایی نیز از این توافق استقبال کردند.

فریدون عباسی  در رابطه با اقدامات امارات متحده عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اظهار کرد حکامی هم که در منطقه هستند دست‌نشانه‌های انگلیس هستند و به نحوی اتصال انگلستان و هدایت آن در آمریکا باعث می‌شود آن نفوذ اطلاعاتی و امنیتی که انگلیس از گذشته داشته هنوز اینجا برقرار بماند.

وی همچنین تاکید دارد که بین سه قوه انسجام باید در حد بالا به وجود بیاید و این باید برنامه ما باشد و سپس در جبهه مقاومت نیز نیاز است انسجام بیشتری ایجاد کنیم و یک دیپلماسی فعال در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم رژیم صهیونیستی را تحت فشار بگذاریم.مشروح گفت‌وگوی ما با فریدون عباسی از نگاهتان می‌گذرد:

فارس: آقای دکتر قطعا اقدام امارات متحده عربی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موجب کاهش خشم ملت های مسلمان نسبت به صهیونیستها نخواهد شد  و این عادی سازی زمینه ساز دخالت صهیونیستها در امارات و سایر کشورهای عربی می‌شود. آیا این به زیان خود حکومتهای سازشکار نیست؟

عباسی: ما اگر به گذشته برگردیم و بعد از فروپاشی دولت عثمانی را مورد توجه قرار دهیم و اینکه از سال 1972 تقریباً انگلیسی‌ها از شرق سوئز خارج شدند منظورم کانال سوئز تا مالزی است، اینها جای خود را به آمریکایی‌ها دادند و حال چند سال پیش تصمیم گرفتند که به سفره خلیج فارس که باز است دوباره برگردند چراکه سفره خود را در اتحادیه اروپا پهن کرده بودند.

*آمریکا با خروج از اتحادیه اروپا نیاز دارد که درجایی بازار داشته باشد
با خروج از اتحادیه اروپا نیاز دارند که هم بازارشان را در جایی داشته باشند و هم نفت را داشته باشند. البته مقداری از اتحادیه اروپا استفاده کرده و خود را از نظر استعماری بازسازی کردند این حکامی هم که در منطقه هستند دست‌نشانده‌های انگلیس هستند و به نحوی اتصال انگلستان و هدایت آن در آمریکا باعث می‌شود که آن نفوذ اطلاعاتی و امنیتی که انگلیس از گذشته داشته، هنوز اینجا برقرار بماند لذا این حکام اختیاری از خود ندارند.اینها در تصمیمات جهان و بعد از آن کم شدن آثار دولت عثمانی -که کشورهای دیگری که در آسیای جنوبی غربی شکل گرفته- عواملی هستند که هر از گاهی استکبار جهانی که یک بخش از آن انگلیس است بازی‌های خود را انجام می‌دهند.

فارس: شرکت‌های فعال و سرمایه‌گذاران آنها چطور؟ 
عباسی: تمام شرکت‌هایی که آنجا فعال هستند و یا سرمایه‌گذارها مربوط به خود انگلیسی‌ها  و صهیونیست‌ها هستند و اکنون چیز جدیدی است که آشکار شده یعنی سیاست‌شان براین است که بخواهند از رژیم صهیونیستی رو به زوال حمایت کنند و این عوامل را تحریک کنند که در جهان اسلام و جهان عرب تحرکاتی در تثبت رژیم صهیونیستی داشته باشند؛ این چیز جدیدی نیست و فقط یک جور ظاهرسازی است و مطمئناً جبهه مقاومت پیشرفت را خواهد داشت. آنها ضد آن را ایجاد می‌کنند و مطمئناً ما هم باید به روز شویم و به هر حال جبهه مقاومت باید این کشورها را از جهات مختلف تحت فشار قرار دهد.

*جمهوری اسلامی باید انسجام بیش از پیش کند
فارس: این به‌روز که فرمودید یعنی چه؛ می‌خواهم بدانم مشخصاً مجلس ورود خاصی خواهد داشت؟
عباسی: ببینید ما هم باید تاکتیک‌های جدیدی اتخاذ کنیم یعنی ما شاید با روش‌های گذشته نتوانیم.مجلس باید متمرکز شود و نمایندگان محترم از ارائه طرح‌های متفرقه جلوگیری و پرهیز کنند. به نظر من انسجام داخلی در ایران بسیار مهم است. یعنی جمهوری اسلامی باید انسجام خود را بیش از چیزی که هست، حفظ شود. بین سه قوه انسجام در حد بالا باید به وجود بیاید و این باید برنامه ما باشد.

*لزوم وجود دیپلماسی فعال در جبهه مقاومت 
در جبهه مقاومت نیز نیاز است انسجام بیشتری ایجاد کنیم و یک دیپلماسی فعالی در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم رژیم صهیونیستی را تحت فشار بگذاریم؛ یعنی ما راهی برای خلاصی از تحریم‌ها و فشارها نداریم مگر اینکه فشارها را روی رژیم صهیونیستی از همه جهات و جنبه اعمال کنیم یعنی اقتصاد آن را فلج کنیم و ناامنی داخلی برای آنها ایجاد کنیم. مثل همه کارهایی که آنها برای ما در پیش می‌گیرند با شدت بیشتری ما برای آنها اعمال کنیم تا آنها مشغول خودشان شوند و نتوانند دردسرهای بیشتر از این برای ما درست کنند.

*مجلس باید حواسش به معیشت مردم و ثبات سیاسی و اقتصادی باشد
فارس: با این تفاسیر این انسجامی که فرمودید برای تحقق و عملیاتی شدنش نیاز به تدوین طرح یا تصویب قانونی دارد و آیا در این زمینه ما خلاء قانونی داریم؟ اصلاً لازم مجلس به این حوزه ورود کند یا خیر؟

عباسی: خیر، قانون لازم ندارد. مجلس نباید به کارهای سطحی و روبنایی بپردازد بلکه باید در داخل کشور حواسش به معیشت مردم و ثبات سیاسی و اقتصادی باشد.فارس: بیشتر توضیح می‌فرمایید.عباسی: یعنی مجلس باید متمرکز شود و نمایندگان محترم از ارائه طرح‌های متفرقه جلوگیری و پرهیز کنند. همکاران ما از ارائه طرح‌هایی که فعلاً ضرورت کشور به طور کامل نباشد نیز پرهیز کنند چرا که نگاه بخشی‌گرایانه به این طرح‌ها دارند. لذا بهتر است که ما به مسائل کلان کشور بپردازیم و در جهت کارآمدسازی و توانمندسازی ظرفیت‌های داخلی‌مان به جوانان بیشتر از گذشته توجه کنیم، شعار ندهیم و از ظرفیت‌های کافی که در کشور وجود دارد بیاوریم و بگذاریم تا تولید در کشور بالا برود و اقتصادمان تغییر کند تا بر این اساس هر روز شاهد افول ارزش پول ملی نباشیم لذا جلوی اینها را با تولید بگیریم. مطمئناً ما اگر اقتدار اقتصادی داشته باشیم یک بخش از آن تاکتیکی است که خدمت شما عرض کردم.

*به عملکرد وزارت خارجه امیدوار نیستیم
فارس: آقای دکتر راجع به آن بحثی که درباره انسجام داخلی و وحدت جمهوری اسلامی در این زمینه فرمودید شما معتقدید که وزارت امور خارجه باید در این حوزه جدی‌تر عمل کند و آیا پیشنهاد و راهکار خاصی در این رابطه به مسئولان ذی‌ربط دارید؟

به وزارت خارجه امیدوارم نیستم چرا که در چند سال گذشته شان داده برنامه‌های برای دیپلماسی‌های خاص به ویژه دیپلماسی اقتصادی ندارد؛ یعنی اگر مجبور شود در جهت جبهه مقاومت کمی حرکت می‌کند، وگرنه اینها بیشتر دیپلماسی کشور را روی چند کشور اروپایی و آمریکا بستند و تاکنون شرایط‌شان اینگونه بوده است.یعنی اگر مجبور شدند که در جاهایی مانند روسیه و یا چین سفر کنند برای این بوده که به هر حال آنهایی که تابع نظریه مقاومت در کشور هستند از آنها خواستند و تا حدی هم به این رسیدند که اگر نظریه غربگرایی آنها پاسخ نداده در سال آخر می‌خواهند تحرکاتی نشان دهند که در صحنه باشند ولی من چندان به آنها امیدوار نیستم. چرا که مبانی نظری که معتقد هستند، در علوم انسانی غرب جا دارد نه در نظریه مقاومت و مسائل قرآنی.به وزارت خارجه امیدوارم نیستم چرا که در چند سال گذشته شان داده برنامه‌های برای دیپلماسی‌های خاص به ویژه دیپلماسی اقتصادی ندارد

 فارس: با این تفاسیر و انتقاداتی که نسبت به عملکرد وزارت خارجه دارید آیا مجلس شورای اسلامی نمی‌خواهد در خصوص مسائل مختلف منطقه و عملکرد وزارت امور خارجه به ویژه در بحث اقدام امارات متحده عربی در عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده و از وزارت خارجه توضیح و پاسخ بخواهد؟

عباسی: ببینید من که مجلس نیستم من یک نماینده از مجلس هستم که تاکنون هم نظرات خود را برای شما تشریح کردم. شما وقتی می‌گویید مجلس این کار را بکند یعنی اینکه مثلاً اگر یک نماینده حرف بزند باید آن اتفاق بیفتد.

* باید مردم را با گفتمان انقلاب بیشتر آشنا کنیم
فارس: به هر حال به عنوان یک نماینده مجلس توصیه و پیشنهادتان را می‌خواهیم مطلع شویم.

عباسی: ما با دوستان‌مان که صحبت می‌کنیم ما باید در حوزه‌های انتخابیه خودمان باید مردم را گفتمان انقلاب بیشتر آشنا کنیم یعنی به مردم راست بگویم و سعی کنیم مشکلات مردم را حل کنیم و این یک جنبه از آن است که مردم وابستگی‌شان به نظام بیشتر شود حال اگر هم بین خودمان در مجلس صحبت کنیم و به مطالبی برسیم نمایندگان محترم با هماهنگی‌های یکدیگر در نطق‌هایی که در مجلس دارند حتماً اعلام خواهند کرد.

نویسنده: خبرگاری فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹