پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
رئیس آموزش و پرورش جره و بالاده استان فارس:
رئیس آموزش وپرورش جره و بالاده گفت : برای تبدیل آموزش و پرورش به یک گفتمان اجتماعی، باید بین محتوای درسی و زندگی واقعی دانش آموزان و به ویژه زیست بوم آن ها، تناسب ایجاد شود.
رئیس آموزش وپرورش جره و بالاده گفت : برای تبدیل آموزش و پرورش به یک گفتمان اجتماعی، باید بین محتوای درسی و زندگی واقعی دانش آموزان و به ویژه زیست بوم آن ها، تناسب ایجاد شود.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، نصراله رستمی در حاشیه برگزاری سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای ادارات آموزش و پرورش کشور در شیراز، گفت : برای تبدیل آموزش و پرورش به یک گفتمان اجتماعی، باید بین محتوای درسی و زندگی واقعی دانش آموزان و به ویژه زیست بوم آن ها، تناسب ایجاد شود و در این راستا، جدی گرفتن شعار "مدرسه در خدمت محله و محله در خدمت مدرسه" که در سند تحول بنیادین مورد تاکید است، می تواند گامی اساسی باشد .

رئیس آموزش وپرورش جره و بالاده افزود: همچنین  برای تبدیل آموزش و پرورش به یک گفتمان و یا یک گفتگوی اجتماعی، می توان به اصلاح ساختار مدیریتی آموزش و پرورش و روند انتخاب و انتصاب مدیران به دور از جهت گیری های سیاسی، توجه به مشکلات معیشتی معلمان و افزایش نشاط و شادابی در میان آن ها در راستای جلوگیری از فرسودگی شغلی و ایجاد و جستجوی راهکارهایی برای تناسب محتوای درسی با زندگی واقعی و چالش های پیش روی زندگی دانش آموزان به عنوان شهروندان آینده پرداخت.

رستمی گفت :  یکی از مهم ترین چالش هایی که وزارت آموزش و پرورش با آن مواجه است، تغییر و تحولات فراوان در ارکان و عرصه های گوناگون آن است که هر چند می توان به چشم مرحله ای از گذار و آزمون و خطا به آن نگاه کرد، اما در مواردی رسیدن به درجه ای از ثبات رای و عمل را با دشواری روبرو می کند.

وی افزود : در این راستا، نیاز است از معلمان و افراد متخصص یا همان نیروی انسانی دارای قابلیت های برجسته، به روز و کارآمد که بتواند در شرایط تغییر و سیر به سمت آموزش و پرورش پیشرفته تر، به درستی به نیازهای تعلیم و تربیت پاسخ دهد، بهره بیشتری گرفت.

رئیس آموزش و پرورش جره و بالاده در تشریح شاخص های رشد آموزش و پرورش منطقه جره و بالاده گفت : افزایش میانگین نمره کتبی نهایی در رشته های تجربی و انسانی، کاهش تکرار پایه به ویژه در پایه اول ابتدایی، افزایش مشارکت معلمان در طرح های پژوهشی همچون اقدام پژوهی و درس پژوهی، افزایش هنرآموزان و تعدیل دانش آموزان رشته علوم تجربی وعلوم انسانی در راستای ایجاد توسعه متوازن و بسط آن از شاخص های رشد این اداره است .

رستمی در خصوص اجرای طرح بوم گفت :  طرح بوم یا همان برنامه ویژه مدرسه، با تاکید بر احیای صنایع دستی و قدیمی که تا حد زیادی رو به فراموشی بود، همچنین، تهیه محصولات بومی و محلی همچون پرورش گل نرگس که از تولیدات برجسته این منطقه است و برخی کسب و کارهای خانگی متناسب با شرایط منطقه، مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود : در واقع در سال تحصیلی گذشته تلاش کردیم که دانش آموزان را متناسب با ساختارهای اجتماعی منطقه به سوی تبدیل شدن به شهروندانی مولد و متعهد به ارزش های بومی خود سوق دهیم و تا حد امکان از تبدیل شدن آن ها به افرادی با انباشتی از مطالب و محفوظات ناکارآمد و محقق نشده و فارغ التحصیلان بیکار آینده جلوگیری کنیم.

رئیس آموزش و پرورش جره و بالاده با بیان اینکه رشد سریع علم و روند رو به رشد توسعه، آموزش و پرورش را با چالش هایی مواجه کرده است گفت :  از جمله این چالش ها، می توان به عقب افتادگی معلومات معلمان از رشد علم و سطح معلومات دانش آموزان که نحوه مدیریت کلاس درس را با پرسش هایی جدید مواجه کرده است، در پاره ای از موارد، اشاره کرد .

رستمی در تشریح دیگر مشکلات آموزش و پرورش گفت : کمبود تجهیزات، امکانات و رسانه های آموزشی در غالب مناطق آموزشی و عدم تخصیص بودجه کافی به نوسازی بافت ها و امکانات فرسوده آموزشی، متناسب نبودن آموزش های ضمن خدمت با نیازهای جدید توسعه علم و تجارب معلمان در کلاس درس، استفاده از نیروهای حق التدریس غیرمتخصص از دیگر چالش هایی لست که آموزش و پرورش با آنها مواجه است .

وی  افزود : از مشکلات رایج در مناطقی همچون جره و بالاده که به نسبت بسیاری از مناطق استان فارس، با وجود جمعیت دانش آموزی نه چندان زیاد، از گستردگی و پراکندگی زیادی برخوردار است، عدم وجود امکانات لازم برای تجمیع دانش آموزان ابتدایی چند روستای کم جمعیت در یک مکان است که در مواردی با مقاومت اولیاء نیز مواجه می شود و این امر به افزایش تعداد کلاس های چندپایه در این منطقه منجر شده است که امکانات کافی ندارند.

رئیس آموزش وپرورش جره و بالاده ادامه داد: در این راستا  اگر قرار باشد آموزش و پرورش به صورت غیرمتمرکز و بومی اداره شود، برنامه درسی باید پیش بینی و انعطاف پذیری لازم برای مواجهه با چنین مواردی را داشته باشد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸