پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
به بهانه فراخوان جمع آوری ایده های اشتغال دکتر عباسی؛
⭕به بهانه فراخوان جمع آوری ایده‌های اشتغال دکتر عباسی،
با احیای بافت تاریخی کازرون، پای گردشگران را به خیابان های و کوچه و پس کوچه های کازرون باز کنیم!

اتاق فکر نماینده کازرون در مجلس شورا با اعلام فراخوانی خواستار جمع آوری ایده‌ها و طرح های مرتبط با اشتغال در سراسر شهرستان شده است تا برای ما این موضوع بیشتر درک شود که یک نماینده می تواند در کنار حضور فعالانه در عرصه ملی و کشوری، گام های بلند و تاثیرگذاری را برای حوزه انتخابیه خود بردارد، این گام ها پاسخی به کسانی است که وظیفه نماینده را فقط قانون گذاری و شرکت در جلسات حضور و غیاب بهارستان می دانستند. 

به هر روی برای فریدون عباسی و تیم همراهش موفقیت را در جمع آوری ایده های اشتغال و اجرایی کردن این ایده ها در میدان عمل آرزومندیم.

آن چه در پوستر جمع آوری ایده های اشتغال خودنمایی می کند، پس زمینه ای از بازار سنتی ابالفتح کازرون با آن هشتی‌های سفید و گچی اش است که به تازگی میراث فرهنگی مرمت آن ها را به پایان رسانده. همین پس زمینه از این بازار سنتی نشان می دهد که می توان امیدوار بود که تیم فکر دکتر عباسی نگاه جدیدی به باقت سنتی و تاریخی کازرون دارد.

بافت سنتی و تاریخی کازرون که گاه به اشتباه بافت فرسوده خوانده می شود، سال هاست که مورد هجوم و حمله آپارتمان سازها و بازارهای سوداگرانه بساز و بفروش ها شده که با تخریب خانه های سنتی و حیاط دار کازرون و درخت و باغچه های زیبایشان، بجایش آپارتمان‌هایی با نمای سرامیک حمام ساختند. 

امروز از بافت سنتی و تاریخی کازرون اندک مکان‌هایی مانده، مانند همان خانه‌های توتونچی و عمارت حاج اسماعیل و خانه حسینی و یا خانه شریف و چند ده خانه دیگر که در این شهر چند صد هزار نفری به ندرت آمارشان به چند صد عدد می رسد.

جای خوشبختی است که شورای شهر و میراث فرهنگی در کنار نظام مهندسی ساختمان به تازگی تعاملاتی را در راستای شناسایی و حفظ بافت سنتی کازرون به کار بسته اند که امید است این تعاملات به زودی منجر به معرفی بافت تاریخی کازرون، ممنوعیت تخریب خانه های تاریخی و در نهایت به سازوکار احیا و زیباسازی این بافت تاریخی منجر شود.

احیای بافت تاریخی کازرون در کوزگرون و بازار و گنبذ و مصله و بالو نیازمند اعتبار و نگاه ویژه نماینده فعال کازرون در مجلس است که به نظر می رسد فریدون عباسی همین نگاه را برای حفظ بافت تاریخی کازرون دارد.

حال که بحث جمع آوری ایده و اشتغال است، بد نیست اشاره شود که استعداد بسیار خوب کازرون در جذب گردشگر به داخل شهر سال هاست فراموش شده و گردشگران کازرون به بازدید از بیشاپور محدود شده‌اند، اما احیای بافت تاریخی کازرون فرصت بزرگی است تا پای گردشگران را به خیابان ها و کوچه و پس کوچه های تاریخی کازرون باز کند.

می شود از تخریب خانه تاریخی جلوگیری کرد و در گام نخست مجوز آشپزی های سنتی و کبابی ها و بستنی سنتی را به استقرار در خانه های تاریخی منوط کرد، در زیر سایه درختان نارنج خانه های سنتی، کباب کازرون خوردن صفای بیشتری دارد تا خیابان.
می شود، خانه های تاریخی کازرون را به اقامتگاه ادارات دولتی تبدیل کرد، اقامتگاه هایی برای شهرداری و دیگر ادارات، می توان خانه های تاریخی را به کافه های سنتی و بازار صنایع دستی تبدیل کرد، همه این ها می شود که عملی شود اگر مسئولان بخواهند.

حال که قرار است ایده های اشتغال جمع آوری شود، نیم نگاهی به احیای صنعت گردشگری کازرون و احیای بافت تاریخی این شهر اصیل بسیار تاثیرگذار خواهد بود، اگر دنبال شود.

صنعت گردشگری برای کازرون، نه آلودگی محیط زیست دارد و نه موقتی است، گردشگری صنعتی است که با کمترین هزینه، بیشرین بازدهی و بیشترین پایداری دارد، آن را دریابیم.
نویسنده: رضا عمویی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴