پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۲۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
وضعیت این روزهای حوزه علمیه کازرون در گفتگو با مدیر محترم آن:
به گزارش کازرون نما، بیش از یک ماه از حادثه حمله به مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق(ع) کازرون و فجایع روی داده در آن می گذرد و هر روز خبری از دستگیری ها و یا انتشار مستند و... در رسانه های دیداری و نوشتاری منتشر می گردد.

به گزارش کازرون نما، بیش از یک ماه از حادثه حمله به مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق(ع) کازرون و فجایع روی داده در آن می گذرد و هر روز خبری از دستگیری ها و یا انتشار مستند و... در رسانه های دیداری و نوشتاری منتشر می گردد. اخباری که همه نویدبخش برخورد با اعتشاش گران و آسیب زنندگان به اموال عمومی و سرمایه های معنوی شهر عزیزمان است.

حوزه علمیه صالحیه کازرون اما، قدمتی 300 ساله دارد که بنای جدید آن در سال ۱۳۶۸ توسط امام جمعه اسبق این شهر مرحوم آیت الله حاج شیخ اسدالله ایمانی و با نیت خیر مرحوم بانو صالحیه بیگم سلامی بازسازی شد. بنای بسیار زیبا و بیش از پنجاه حجره و مدرس، از جمله امکانات این حوزه است. این حوزه علمیه سابقاً تا پایان سطح، یعنی تا سال دهم، طلبه می‌پذیرفت؛ ولی در حال حاضر تا سال هفتم طلبه می‌پذیرد و تا به حال بیش از هزار طلبه به قم و سایر شهرستانها اعزام کرده‌است و از این حیث بی گمان از جمله برجستگی های فرهنگی و سرمایه های معنوی شهرستان کازرون به حساب می رود.

اما شاید آنچه در میان انبوه سوالاتی که حول این اتفاق در اندیشه مردم بیش از هر سوال دیگری مطرح بوده این پرسش است که واقعا حوزه چه آسیب های مادی و معنوی دیده است و وضعیت فعلی آن چگونه است؟

حجت الاسلام و المسلمین صحرایی مدیر و استاد مدرسه علمیه کازرون در توضیح اتفاقات روی داده به کازرون نما گفت: در تاریخ بیست و پنجم آذرماه حوالی ساعت 17:30 دقیقه اخباری توسط نیروهای مردمی مبنی بر احتمال حمله اشرار در ساعت 18:30دقیقه همان روز به حوزه علمیه کازرون دریافت شد که تا زمان حمله اشرار به حوزه دو بار توسط من و یکی از طلاب این امر به اطلاع مسوولین امنیتی شهرستان رسانده شد و با توجه به قول مساعد آنان مبنی بر حضور و حمایت از حوزه، اقداماتی چون قفل کردن درب های مدرسه، قراردادن کپسول های آتش نشانی در معرض استفاده سریع نگهبان و طلاب و تخلیه حیاط اول مدرسه از طلاب صورت گرفت.


این استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: حوالی ساعت 18:20 دقیقه اشرار و اراذل و اوباش که مسلح به انواع سلاح های سرد (چاقو، قمه، تبر، چماق، میله های آهنی،سنگ و...) و گرم بودند و حوزه علمیه را فاقد هرگونه حفاظت جدی و رسمی و خالی از هرگونه نیروی امنیتی می دیدند، به درب ورودی حوزه علمیه حمله کرده و علی رغم بسته بودن درب ها با شکستن آن ها توانستند وارد حیاط اول حوزه شوند؛ این درحالی بود که تمامی طلاب بجز 3 نفر (نگهبان و دو نفر طلبه) در ساعت 18:10 دقیقه به حیاط دوم مدرسه رفته و درب های ورودی به آن قفل شده بود.


وی با اشاره به سوگیری اعتقادی و سیاسی اشرار گفت: آنها با شعارهایی بر علیه نظام، رهبری معظم انقلاب(مُدَّظِلُّه) و توهین های بسیار رکیک به اصل و اساس روحانیت به حوزه یورش برده و ابتدا شش دستگاه موتورسیکلت، سه وسیله نقلیه سواری و اتاق نگهبانی را به آتش کشیده و سپس به درب ورودی حیاط اصلی هجوم آوردند که چند نفر از طلاب پشت درب ایستاده و با معطل کردن آنان تعدادی از طلاب را فراری دادند و در نهایت اشرار با شکستن درب مدرس ها وارد حیاط اصلی شده و ضمن حمله به نمازخانه(به آتش کشیدن قرآن ها و تخریب اموال)، واحد شهداء(به آتش کشیدن تمثال شهداء، رهبری، کتاب های مذهبی و تخریب اموال)، کتابخانه (تخریب اموال)، مدرس ها (آتش کشیدن و تخریب اموال) و حجرات (تخریب و سرقت اموال طلاب)، طلاب را مورد ضرب و شتم قرار داده که در این بین تعدادی از طلاب با آنها درگیر شده و با معطل کردن آنها تعدادی از طلاب موفق به فرار و تعدادی نیز متاسفانه در یکی از سالن ها محاصره می شوند.

امام جمعه موقت کازرون در ادامه افزود: اشرار پس از ناامیدی از ورود به سالن، با پرتاب سنگ شیشه ها را شکسته و اتاق رایانه که در کنار سالن محل اختفاء طلاب قرار داشته است و به واسطه یک درب به سالن مرتبط بود را به آتش کشیده و با وارد کردن برخی خسارات دیگر به سایر حجرات متواری می گردند؛ با زبانه کشیدن آتش و انتشار دود فراوان در محوطه ی سالن، طلاب دچار خفگی شده که برخی بر روی زمین می افتند و در لحظات آخر، با حضور نیروهای مردمی می توانند جان خود را نجات دهند؛ در همین زمان عده ای دیگر از طلاب نیز در سالن واقع در زیرزمین مدرسه مخفی شده که متجاوزان با تبر درب سالن را شکسته و از آنجا تا درب خروجی به صورت تونل وحشت، طلاب را مورد ضرب و شتم قرار داده و برخی از آنها را با پاهای برهنه بر روی خرده شیشه های شکسته از حوزه بیرون می کنند.


حجت الاسلام والمسلمین صحرایی گفت: تنوع و گوناگونی فجایع روی داده در حوزه کازرون به اندازه ای بود که سهمگینی برخی رویدادها متاسفانه از چشم مردم دور ماند و واکنش مناسبی به آن داده نشد. به عنوان مثال در طی این حمله، حدود 50 جلد کلام الله مجید به صورت کاملا عمدی به آتش کشیده شد و واکنش مناسبی به این واقعه صورت نگرفت؛ این در حالی است که در برخی موارد و به واسطه به آتش کشیدن صفحاتی از قرآن گردهمایی ها و جلسات بزرگی در سطح دنیا در تعظیم و تکریم قرآن و در مخالفت با آن اتفاقات صورت گرفت و در اقصی نقاط ممالک اسلامی عزای عمومی اعلام شد.

مدیر حوزه علمیه کازرون در ادامه در پاسخ به این سوال که حجم آسیب های وارد شده به حوزه کازرون چه میزان بوده است، گفت: آسیب های وارد شده به حوزه را چنان چه پیش از این هم گفتم به چند گروه آسیب های ساختمانی، وسایل نقلیه، امکانات و اموال حوزه و وسایل طلاب می توان تقسیم کرد که برآوردهای ما در حدود یک میلیارد تومان خسارت را نشان می دهد.

این استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: البته بخشی از این خسارت ها با کمک های مردم خیراندیش شهرمان جبران شده است لکن آسیب هایی که به اموال طلاب وارد شده است تا کنون جبران نشده و با وجود اعلام دولت محترم مبنی بر جبران این هزینه ها اقدام خاص و منجر به نتیجه ایصورت نگرفته است و امیدواریم که هر چه زودتر نسبت به جبران این خسارات اقدامات لازم صورت پذیرد.


حجت الاسلام و المسلمین صحرایی در پاسخ به این سوال که وضعیت کنونی حوزه به چه صورت است گفت: بحمدالله ما از همان روزهای ابتدایی بعد از حمله به حوزه فعالیت عادی مان را شروع کردیم و کلاس ها و برنامه های معمول روزانه را برقرار کردیم و طلاب نیز با همدلی بیشتر در این برنامه ها شرکت کردند و همزمان با آن به بازسازی مکان های آسیب دیده پرداختیم که تا کنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش عمرانی داشته ایم.

امام جمعه موقت کازرون افزود: حضور حوزه پس از این وقایع در عرصه های مختلف نه تنها کمتر نشده که بسیار بیشتر هم شده است. به عنوان مثال در سال جاری با همکاری مدیریت آموزش و پرورش و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان شهرستان کازرون طرحی را با عنوان پاسخ و با رویکرد پاسخ گویی به شبهات دانش آموزان مدارس مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم طراحی و اجرا کردیم که تا کنون 17 مدرسه را تحت پوشش خود در آورده است و به امید خدا این میزان تا پایان سال تحصیلی به دو برابر وضعیت فعلی ارتقاء پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به حضور جدی برخی از دانش آموزان مقاطع متوسطه در میان آشوب گران و لزوم توجه جدی تر به این قشر مهم و تاثیرگذار و تامین فکری آنان گفت: ما پس از این حاده، فعالیت فرهنگی مان را دو چندان کرده ایم و در کنار برنامه های متنوعی که از جانب حوزه و طلاب فعال با محوریت مساجد و محلات در حال برگزاری است، با توجه به تاثیر بی بدیل معلمان در شکل گیری شخصیت اجتماعی دانش آموزان، تلاش جهت ارتقای معرفتی معلمان و کادر مدارس، یکی دیگر از عرصه هایی است که بارها از سوی حوزه علمیه کازرون در قالب دوره های ضمن خدمت و در موضوعات مختلف اعلام آمادگی شده است که بحمدالله با جلسات مشترکی که اخیرا برگزار شده است و رویکرد مدیر محترم اموزش و پرورش شهرستان ، امیدواریم که شاهد برگزاری این دوره ها نیز باشیم.

این استاد حوزه علمیه کازرون در پاسخ به این سوال که اساسا چرا چنین اتفاقی باید برای این حوزه روی دهد گفت: مجموعه اتفاقات روی داده در یکی دو سال اخیر و نزدیکی هرچه بیشتر مردم با روحانیت شهرستان، فعالیت های روزافزون و نوآورانه اجتماعی و تربیتی طلاب نخبه فرهنگی در جهت از بین بردن آسیب های اجتماعی و مقابله با سبک زندگی غربی و در ادامه تشییع باشکوه امام جمعه شهیدمان، جناب حجت الاسلام و المسلمین خرسند که نوید اتحاد روحانیت و مردم ذیل نگاه اعتقادی امت و امامت را می داد و بیعتی تاریخی با روحانیت مردمی بود در کنار اهمیت شهرستان کازرون برای جریانات معاند به دلیل مرجعیت ایجاد شده برای جریان های نفاق در وقایع گذشته، تحمل چنین وضعیتی را برای دشمنان مردم مان سخت کرده بود و می بایست به نحوی این تصویر زیبای اتحاد، همدلی و هم جهتی در هم می شکست که با استفاده از نارضایتی اقتصادی مردم از گرانی بنزین و برخی کوتاهی های صورت گرفته، توانستند آسیب هایی را به حوزه وارد کنند ولی با توجه به همراهی و همدردی اقشار مختلف مردم در تجمع حمایت از حوزه و یا همکاری آن ها در تامین و جبران بخشی از خسارت ها باور داریم که دشمنان و جریان نفاق به اهداف خود در ایجاد افتراق بین حوزه و مردم کازرون دست نیافتند.


حجت الاسلام و المسلمین صحرایی با اشاره به تاثیر واقعه سوختن قران ها در نمازخانه حوزه و تاثر مردم مومن کازرون از این واقعه گفت: پس از انتشار خبر سوختن این حجم از قرآن ها در آتش کفر و الحاد اشرار، ما شاهد یکی از زیباترین جلوه های همراهی و تعهد مردم کازرون بودیم. به پیشنهاد و پیگیری جمعی از مردم حدود 300 جلد قرآن کریم تهیه و به حوزه اهدا شد که در تلاش هستیم تا طی برنامه ای با عنوان " جشن اهداء قران" تا حدودی دردهای مومنین از این حاده اسفناک را التیام بخشیم.

وی در پایان از مردم کازرون که پس از این حادثه حوزه علمیه و طلاب مکتب امام صادق(ع) را تنها نگاشتند تشکر کرد.


مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
0
باسلام خدا حفظت کنه استاد محترم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲