پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
جولان مگس ها حاصل بستن نوای سیمرغ‌ها:
اواخر مردادماه جاری، علی بحرانی در گفتگویی با هفته نامه بیشاپور به بهانه روز خبرنگار، در پاسخ به سئوالی در خصوص ارزیابی چالش ها و چشم انداز پیش روی رسانه های کازرون با اشاره به حوادث سال گذشته این شهر، دغدغه ای پیرامون به حاشیه راندن رسانه های رسمی و میدان دادن به رسانه های معاند و زیر زمینی در مسائل مهم کشور بیان نمود که پس از آشوب های اخیر کشور، آن دغدغه این روزها در بیانیه انجمن صنفی روزنامه نگران استان تهران نیز دیده می شود.

به گزارش کازرون نما، روز جمعه اول آذرماه، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران بیانیه ای را منتشر کرد که علاوه بر سایت این انجمن، در همان روز در خبرگزاری ایرنا نیز انعکاس داده شد؛ در این بیانه آمده است: "اتفاقات اخیر که در پی افزایش قیمت بنزین رخ داد، در کنار تبعاتی که داشت بار دیگر و با صدای بلندتری این حقیقت را فریاد زد که سیاست رسانه در ایران، بحران‌زا و ضد منافع ملی است.

در این بیانیه با اشاره به فرایندی که شبه‌رسانه‌های فضای مجازی و فرامرزی را تبدیل به مرجع اصلی اطلاع‌رسانی برای مردم کرد، آمده است: سیاست‌گذاری محدودیت خبری برای رسانه‌ها که به نام توصیه به رسانه‌های رسمی ابلاغ و با برگزاری جلسات توجیهی تکمیل می‌شود، در نهایت با تذکرات و شکایات متعدد راه اطلاع‌رسانی شفاف را با دشواری‌های بسیار روبه‌رو کرده است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با بیان اینکه رصد رسانه‌های داخلی در همین چند روز نشان می‌دهد که چرا رغبتی به آنها نیست، تاکید کرده است: مخاطب بحق چنین برداشت می‌کند که رسانه‌های مکتوب چشم خود را بر وقایع جامعه بسته‌اند و اخبار را آنچنان در لابلای صفحات دفن می‌کنند که از دید مخاطب به سانسور و لاپوشانی حقیقت متهم می‌شوند، رسانه‌های برخط و آنلاین نیز اخبار را آنچنان دیر منتشر می‌کنند که رسانه‌های فرامرزی و شبکه‌های اجتماعی گوی سبقت را از رسانه‌های شناسنامه‌دار ربوده‌اند. علاوه بر این نیز محدودیت‌های دسترسی به اینترنت برای رسانه‌ها برخی را به تعطیلی واداشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به این شرایط انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نگرانی خود را از فضای ایجاد شده ابراز و اعلام می‌کند تشدید این فضا روند اعتبارزدایی رسانه‌های داخلی را تشدید و مرجع شدن رسانه‌های فرامرزی را تسریع می‌کند.

 این نهاد مدنی مصرانه از نهادهای متولی خواسته است تا با رفتار خود بیش از این تیشه به ریشه رسانه‌های داخلی و ثبات و امنیت جامعه نزنند.

بر اساس این بیانیه، اگر این سیاست‌ها پاسخگو و حل‌کننده مشکلات بود، جامعه ایران امروز نباید با این مشکلات مواجه می‌بود؛ بخش مهمی از مشکلات امروز از جمله ناکارآمدی، فساد و بی‌اعتمادی سیاسی و... محصول سیاست‌های انسدادی از جمله در حوزه رسانه‌ است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ادامه داده است: مگر جز این است که در شرایط اطلاع‌رسانی نادرست و دیرهنگام از سوی رسانه‌های داخلی، مردمِ تشنه‌ اطلاعات، به سرعت پای‌نشین شبکه‌های ماهواره‌ای می‌شوند و بازهم به مخاطبان آنها افزوده و از رسانه‌های نحیف داخلی کم می‌شود؟ مگرنه آنکه آزادی رسانه میثاق ملی ماست و در قوانین مختلف و قانون مادر بر آن تاکید شده است؟ مگر نه آنکه در فضای غبارآلود، رسانه‌های معتبر می‌توانند شفافیت را بازگردانند؟ پس با قاطعیت می‌توان گفت که محدودیت‌های اطلاع‌رسانی نه فقط زیان‌بار و بر ضد منافع ملی و امنیت پایدار کشور بوده، بلکه این اقدام خلاف قانون و موجب پیگرد است.

در پایان این بیانیه تاکید شده است در شرایطی که دغدغه بزرگ متولیان حوزه رسانه داخلی کم اثر شدن در برابر هجوم بزرگ رسانه‌های خارجی و فیک‌نیوزها است تنها راه چاره، بازگرداندن این اعتبار و ایجاد فضای آزاد برای رسانه‌ها است".

دغدغه سه ماه قبل مدیرمسئول کازرون نما در بیانیه انجمن روزنامه نگاران استان تهران

این در حالی است که سه ماه قبل و در اواخر مردادماه علی بحرانی مدیرمسئول سابق پایگاه خبری – تحلیلی کازرون نما در گفتگویی با هفته نامه بیشاپور این شهرستان به بهانه روز خبرنگار، در پاسخ به سئوالی در خصوص ارزیابی چالش ها و چشم انداز پیش روی رسانه های کازرون با اشاره به حوادث سال گذشته کازرون با موضوع مخالفت با تجزیه شهرستان و نیز ماجرای ترور امام جمعه این شهر دغدغه ای پیرامون به حاشیه راندن رسانه های رسمی و میدان دادن به رسانه های معاند و زیر زمینی در مسائل مهم کشور مطرح و گفته بود:

"باید صادقانه و کمی جسورانه بگویم که مهمترین چالش امروز رسانه‌های ما، فضای امنیتی غیر ضروری است که اطراف آن ایجاد شده است. امروز در کشور ما و خصوصا شهرستان ما، مجوزدار بودن و رسمی بودن، به جای اینکه امتیازی برای آزادی عمل و آرامش خیال رسانه‌ها در فعالیت‌های قانونی و وظایف ذاتیشان و متقابلا اطمینان خاطر نهادهای حاکمیتی نسبت به حرکت رسانه‌ها در چارچوب‌های قانونی باشد، ابزاری برای خودسانسوری، سانسور و سکوت رسانه‌ها در جریان‌های حساس شده است. یعنی هرچه رسانه‌ها، خصوصا رسانه‌های فعال در فضاهای مجازی ناشناخته‌تر و زیرزمینی‌تر باشند، آزادی عمل آنها در انتشار هرآنچه دل‌بخواهشان باشد بیشتر است؛ و متاسفانه رسانه‌های رسمی شناسنامه‌دار که کاملا با هویت مشخص و مدیران گزینش شده و کنترل شده شکل گرفته‌اند، در فضایی قرار دارند که باعث شده در حوادث مهم و سرنوشت ساز شهرستان، به حاشیه رانده شده و منزوی شوند؛ و همانگونه که در پاسخ به سئوال قبل هم اشاره شد، رسانه‌های شهرستان انگار به رسمیت شناخته نمی شوند و جرات تحلیل از رسانه ها گرفته شده و آنها را به روزمره‌گی کشانده است.

متاسفانه مصداق عینی این ادعا در حوادث اردیبهشت ماه سال گذشته کازرون دیدیم و لمس کردیم؛ که با وجود آنکه ما رسانه‌های کازرون در متن حوادث بودیم و شاهد زنده و ثبت کننده رسمی وقایع بودیم، اما فضا به گونه‌ای بود که قادر به انعکاس کامل رویدادها نبودیم و نتیجه آن شد که امروز شاهد آن هستیم که وقتی در اینترنت وقایع آن زمان را جستجو می‌کنیم، غالب عکس‌ها و مطالب آرشیوی مربوط به اخباری است که رسانه‌های غیر رسمی و یا معاند و یا غیر ایرانی مانند آمدنیوز، رادیوفردا، بی‌بی‌سی و... با اهداف و تحلیل‌های شیطنت آمیز خودشان منتشر نموده‌اند. امروز هم هنوز رسانه‌ها جرات پرداختن به ابعاد مختلف و تحلیل این موضوع را ندارند و نتیجه آنکه هر روز شاهد انتشار شایعات مختلف در رسانه‌های غیر رسمی هستیم که با روح و روان مخاطب بازی می‌کند و این در بلندمدت تضعیف رسانه‌های رسمی و کمک به رشد رسانه‌های غیررسمی و زیرزمینی است"[1].

مدیرمسئول سابق کازرون نما ضمن بیان این دغدغه در مصاحبه مذکور، در جلسات مختلفی از جمله جلسه توجیهی که در مرکز پلیس فتا استان فارس و قبل از اعلام مصوبه دولت درخصوص تقسیمات جدید کشوری در سطح استان و شهرستان کازرون برگزار شد، دیدگاه خود را مبنی بر ضرورت اعتماد به رسانه های رسمی و حمایت از آنها جهت انتشار اخبار از طریق این رسانه به عنوان مجاری قانونی آگاهی بخشی به جامعه و حتی دیدگاه های انتقادی بیان نموده و از مسئولین خواسته است که این دیدگاه را در جلسات انتظامی و قضایی و امنیتی انعکاس دهند که مادامی که در کشور از طریق رسانه های قانونی و رسمی امکان بیان نظرات مختلف و دیدگاه های ولو مخالف وجود داشته باشد و یا اخبار و رویدادهای کشور از رسانه های داخلی خصوصا رسانه های محلی که در بطن حوادث قرار دارند منعکس شود، هیچگاه نه منتقدین و نه مخاطبان به سمت رسانه های بیگانه و غریبه و بعضا خارج نشین نرفته و همچون یک خانواده مسائلشان را درون خودشان حل و فصل می نمایند.

به نظر می‌رسد در شرایطی که متولیان فرهنگی و رسانه‌ای کشور همواره مخاطبان را خصوصا در زمان بحران ها و شرایط خاص سیاسی و اجتماعی به پیگیری اخبار از رسانه های رسمی ترغیب می نمایند و کانال های غیررسمی فعال در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را عامل انتشار شایعات و اخبار دروغ و تحریک آمیز و التهاب آفرین می‌دانند؛ و نیز درحالی که رسانه هایی چون آمدنیوز که سرکرده آن اخیرا با پیچیده ترین عملیات اطلاعاتی در خارج از کشور دستگیر شد مستقیما با هدف ضربه زدن به نظام از طریق ایجاد جنگ روانی رسانه ای ایجاد شده اند، خاموش کردن صدای رسانه های رسمی داخلی به جای رسانه های غیر بومی، غیر قانونی و یا غیر قابل کنترل در تولید محتوای آشوب طلبانه به بهانه های واهی و یا با قطع کامل ارتباطات اینترنتی و عقب انداختن آنها از جریان اطلاع رسانی سریع که در دنیای امروز گریز ناپذیر است، نتیجه ای جز جولان مگس وار رسانه های دروغین و معاند با اهداف شوم، عاید کشور نخواهد کرد.

 

پی نوشت:

[1]. هفته نامه بیشاپور. سال چهاردهم. شماره 638 و 639. دوشنبه 28 مردادماه 1398.ص 8


نویسنده: سرویس فرهنگی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷