پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲

ضمن تقدیر از جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحسین لطفی(دادستان سابق) به دلیل خدمات و تلاش های مستمر در جهت رسیدگی به امورات قضایی شهرستان در دوران خدمت و عرض تبریک و خوش آمدگویی به جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ مصطفی انصاری فرد(دادستان فعلی) به دلیل انتصاب به مقام دادستانی دادسرای عمومی و انقلاب کازرون و آرزوی توفیق برای هردوی این بزرگواران در عرصه های مختلف خدمت به شهروندان گرامی؛ نکاتی قابل تعمق در مورد موضوعات مرتبط با محیط زیست و منابع طبیعی را به صورت اجمال بازگو می نمایم.

نکته:

دیده بانان مردمی پیشگیری از وقوع جرم و فعالان اجتماعی، می توانند چشم و گوش حساس دستگاه های امنیتی و قضایی بوده و در فضای تعامل پذیری که ایجاد آن، نتیجه ی یک مدیریت هنرمندانه و مردمی است، مشکلات را به موقع رصد نموده و با رعایت اصول امانتداری و پرهیز از قضاوت غیر، آن ها را برای تحلیل صحیح و رفع به موقع، به مسولین ذی ربط منتقل نمایند.

 

قابل توجه دادستان محترم:

- همواره از اساسی ترین، به حق ترین و مهمترین دغدغه های عمومی شهروندان گرانسنگ شهرستان کازرون، مطالبات مربوط به مسائل مختلف در حوزه های محیط زیست و منابع طبیعی بوده و رویکردهای مطالبه گرایانه ی مردم بصیر، بیدار و منطق محور شهرستان کازرون در زمینه های مختلف، پیوسته وجود خواهد داشت.

- مبرهن است که شهرستان کازرون به لحاظ قرار گیری در یکی از کریدورهای اصلی مهاجرت و زیست حیات وحش و همچنین بهرمندی از انفال و موهبت های اللهیِ متعدد مانند منابع آبی، معادن، مراتع و جنگل های گسترده ی زاگرسی، دربر گیرنده ی آمار قابل توجهی از تخلفات و تعارضات محیط زیستی، نظیر تخطی از قوانین «شکار و صید - حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع»، مسائل مرتبط با تخریب و تصرف اراضی ملی، معدن‌کاری های فرسایشی و مخرب، استقرار صنایع آلاینده و...، یکی از شهرستان های مهم در مورد تعدد تخلفات خرد و کلان در حوزه های مذکور بوده، که لازم می نماید در کنار اقسام فعالیت های آموزشی و فرهنگی شکل گرفته توسط نهادهای مردمی و دولتی، از زاویه ی پیگیری و برخوردهای حقوقی و قضایی نیز، اقدامات قاطعانه، مستمر و جدی تری در مورد آنها انجام پذیرد.

- شایان توجه است که دادستان سابق کازرون در این زمینه اقدامات مفید و نسبتا موثری نظیر فعال نمودن شورای پیشگیری از تخریب اراضی ملی و صیانت از حقوق بیت المال و همچنین تشکیل جلسات منظم، به صورت فصلی و با حضور اصحاب رسانه داشته اند که البته اینگونه اقدامات، لازم و البته ناکافی بوده اند.

- لذا پیشنهاد می شود، دادستان محترم تشکیل جلسات شورای مذکور و شوراهای مشابه را به منظور بررسی و حل جدی و واقعی معضلات مبتلابه استمرار بخشیده و حدالمقدور، جلسات را به صورت منظم، ماهیانه و با ایجاد الزام برای حضور و مشارکت جدی تمامی اعضا و مسوولین مرتبط با مباحث مطروحه برقرار نمایند.

- در ارتباط با موضوعات ذکر شده، توجه به تشکیل شعبه ی تخصصی برای رسیدگی به جرائم محیط زیستی و منابع طبیعی در دادسرا و بهره گیری از نظر مشاوران و کارشناسان متخصص، مستقل و دغدغه مند، خالی از لطف نبوده و جای خالی آن در سیستم قضایی شهرستان کازرون نیز تا حدود زیادی احساس گردیده که تحقق آن در گرو وجود زیرساخت های قانونی و عزم ریاست محترم دادسرا خواهد بود.

- نکته ی مهم دیگری که یادآوری و توجه به آن بسیار حائز اهمیت و موثر است، ایجاد یک ارتباط پویا، موثر و غیر شعاری با جامعه ی مدنی و خصوصا دیده‌بانان مردمی پیشگیری از وقوع جرم و همچنین کسبه و بازاریان بوده و تقاضا می شود این مهم در اسرع وقت به مرحله ی عمل وارد گردد.

- در پایان نمونه های مختلفی از تهدیدات خطرناک و ضدمحیط زیستی که مورد اعتراض عمومی واقع شده و در بلندمدت، میان مدت و حتی کوتاه مدت، نتیجه ای جز تخریب جبران ناپذیر محیط زیست و منابع طبیعی در بر نداشته، به اطلاع می رسد:

1- بحث حساس و مخاطره آمیز انتزاع بخش هایی از شهرستان کازرون که از زمان طرح، منشا مصائب متعددی برای مردم و نظام بوده و البته ریشه در بی تدبیری های عمیق و جاهلانه ی برخی افراد کم سواد و سطحی نگر داشته و چنانچه بدون تعصب و کوته بینی از باب خسارات محیط زیستی و منابع طبیعی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد، نتیجه چیزی جز اعمال حجم غیرقابل تحملی از انواع فشارهای مختلف بر محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان کازرون، خصوصا در حوزه ی حفاظت شده ی دشت برم نخواهد بود؛ و چه بسا که در اثر اتخاذ و اجرای تصمیمات نادرست، این منطقه ی استراتژیک از زیر چتر حمایتی مجامع محیط زیستی بین المللی خارج گردیده و در آینده ای نزدیک با انضمام به لیست سرخ IUCN از شمارِ معدود ذخیره گاه های زیست کره ی دنیا خارج گردد.

2- فعالیت معادن مختلف و متعدد تولید گچ و همچنین شن و ماسه در بخش های مختلف شهرستان، از جمله معدن گچ فعال واقع در داخل مرزهای رسمی ذخیره گاه زیست کره ی ارژن – پریشان (منطقه ی حفاظت شده ی دشت برم) که مراتب اعتراض عمومی در این مورد اخیرا به اطلاع معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست رسیده و البته صدور مجوز جدید برای فعالیت معدن مذکور با چراغ سبز مسوولین استانی و در فضایی مبهم اتفاق افتاده است.

3- بحث استقرار واحد آلاینده و خطرساز تولید سیمان در شهرستان کازرون که چنانچه در مورد جانمایی آن کوچکترین خطایی رخ دهد، راهی برای بازگشت وجود نداشته و علاوه بر تضییع حقوق مردم در زمینه های مختلف و نابودی منابع آبی – خاکی و پوشش های گیاهی، در آینده ای نه چندان دور شاهد بروز مشکلات اجتماعی متعددی خواهیم بود که البته در این مورد قبلا نظر مخالفت آمیز و قاطعانه ی شهروندان و متخصصین مستقل و دلسوز به اطلاع مسوولین و پیگیری کنندگان طرح مذکور، خصوصا برای اجرا در دشتک دوان رسیده است.

4- گسترش و اپیدمی شدن کوره های ذغال پزی، خصوصا در منطقه ی دریس که ظاهرا با صدور مجوز از طرف اداره ی صمت اتفاق افتاده و این موضوعِ مستمر، می تواند منشا تشکیل مافیای خطرناک چوب و تسریع در روند تخریب جنگل های بی بدیل خدادادی و سرشار از برکات متنوع، آنهم در یکی از شهرستان های جنگل نشین کشور گردد؛ که البته چنانچه به فرض ضعیف، این موضوع با اشتغالزایی توام باشد، آن اشتغال زایی بسیار ناچیز، ناپایدار و به معنای واقعی کلمه خانه خراب کن خواهد بود.

5- تصرف اراضی ملی، جاده کشی های غیرضروری مانند جاده کشی در ارتفاعات دشت برم، محدوده هایی از ارتفاعات بخش های کوهمره نودان و چنارشاهیجان، تجاوز به جنگل ها و خصوصا ساخت و سازهای مخرب در ارتفاعات، به ویژه در ارتفاعات روستاهای دوان، سرحدات جروق، دردانه، قسمت هایی از ارتفاعات بخش های کوهمره نودان و چنارشاهیجان و همچنین دهستان های شاپور و انارستان و... .

بدون تردید، موارد مرتبط و مهم دیگری وجود دارند که طرح آنها در این فضا غیر ضروریست و در زمان مقتضی به اطلاع مقام محترم مدعی العموم خواهد رسید.

با تشکر و آرزوی توفیق برای حضرتعالی و سایر تلاشگران عرصه ی خدمت به مردمی که ولی نعمتان اصلی کشور هستند.

*دیده بان مردمی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و فعال محیط زیست


نویسنده: پیمان خوبکار*
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲