پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
بخشدار جره و بالاده خبر داد:
بخشدار جره و بالاده شهرستان کازرون از شعله ور شدن مجدد آتش در منطقه تنگ خون این بخش خبر داد و ضمن دعوت از گروه های داوطلب برای کمک در مهار آتش سوزی، مهمترین نیاز نیروهای امدادی را آب و آذوقه اعلام کرد.

به گزارش کازرون نما، محسن شیبانی بخشدار جره و بالاده شهرستان کازرون، صبح امروز شنبه 12 مردادماه در گفتگوی تلفنی با خبرنگار کازرون نما اعلام کرد که گزارش های رسیده حاکی از آن است که متاسفانه از صبح امروز مجددا آتش سوزی در جنگلهای بلوط منطقه تنگ خون روستای آبمیک بخش جره و بالاده آغاز شده و نیروهای امدادی جهت مهار آتش به منطقه اعزام شده اند.

شیبانی ضمن تشکر از نیروهای مردمی، ارتش، بسیج، سپاه، هلال احمر، تشکل مردم نهاد انجمن میراث پریشان و هیئت کوهنوردی شهرستان کازرون که طی پنج روز گذشته در مهار آتش سوزی گسترده در این منطقه فعالیت و همکاری داشتند، افزود: باتوجه به وقوع آتش سوزی در ارتفاعات مشکل اساسی حضور تعداد کوهنوردان ماهر و نیروهای حرفه ای است که باتوجه به تعداد معدود نیروهای آموزش دیده در اختیار، آن ها را به عنوان سرگروه قرار دادیم تا بتوانند راهنمای نیروهای دیگر باشند.

شروع مجدد آتش سوزی جنگل در منطقه تنگ خون/ نیاز مبرم امدادگران به آب معدنی و آذوقه

بخشدار جره و بالاده نیاز مبرم فعلی را با توجه به گرمای شدید هوا و حرارت ناشی از آتش و نیز طولانی بودن ساعت فعالیت نیروهای امدادی، آب معدنی جهت شرب و نیز آذوقه شامل خرما جهت نیروهای امدادی عنوان و خاطرنشان کرد طی روزهای گذشته مبلغ زیادی صرف تهیه آب معدنی شده است اما همچنان نیروها به این اقلام نیاز دارند.

شروع مجدد آتش سوزی جنگل در منطقه تنگ خون/ نیاز مبرم امدادگران به آب معدنی و آذوقه

محسن شیبانی در پاسخ به سئوال خبرنگار کازرون نما درخصوص مطالب مطرح شده در فضای مجازی در خصوص کمرنگ بودن حضور نیروهای نظامی و بسیج برای کمک به مهار آتش نسبت به حادثه سیل در ماه های گذشته عنوان داشت که نیروهای ارتش به هر تعداد که مورد درخواست بوده به محل اعزام شده و در این خصوص همکاری خوبی وجود داشته و نیز فرمانده بسیج جره و بالاده به همراه نیروهای بسیجی این بخش نیز برای کمک و امداد رسانی در منطقه حضور موثر داشته اند و از سپاه کازرون نیز گروه های کوهنورد برای کمک اعزام شده اند و هیچ گونه مشکل و کمبود نیرویی در این زمینه وجود نداشته است، ضمن اینکه بالگردهایی نیز از پایگاه شهید دوران ارتش به منطقه اعزام و نیروهای جمعیت هلال احمر نیز در قالب سه تیم از کازرون اعزام شده اند.

شروع مجدد آتش سوزی جنگل در منطقه تنگ خون/ نیاز مبرم امدادگران به آب معدنی و آذوقه

بخشدار جره و بالاده در پایان این گفت و گو از نیروهای داوطلب که امکان همکاری و کمک برای مهار این آتش سوزی را دارند خواست تا با بخشداری جره و بالاده شهرستان کازرون تماس بگیرند.

 

بعداز ظهر دوشنبه شروع آتش سوزی گسترده در بخش جره و بالاده کازرون

روز دوشنبه 7 مردادماه ساعت ۱۶ بعدازظهر طی گزارشات واصله به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون مبنی بر وقوع آتش سوزی در ارتفاعات تنگ نرگسی، کوه بایم بخش جره و بالاده این شهرستان، سریعاً جنگلبانان و نیروهای اداره منابع طبیعی به محل روستای آبمیک اعزام و اقدام به مهار حریق نمودند.

با افزایش وسعت حریق، سیدمجتبی ایران محبوب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان درخواست تشکیل ستاد مدیریت بحران نموده که این ستاد با حضور داریوش دهقان فرماندار، معاونان ایشان، اعضای مدیریت بحران و بخشدار منطقه جره و بالاده تشکیل و اعلام آماده باش نموده و به محل وقوع آتش سوزی اعزام گردیدند.

شروع مجدد آتش سوزی جنگل در منطقه تنگ خون/ نیاز مبرم امدادگران به آب معدنی و آذوقه

دکتر منتصری مدیرکل منابع طبیعی فارس، سرهنگ الونداصل فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی فارس و مهندس آزادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری نیز پس از دریافت خبر آتش سوزی، با هیات همراه به شهرستان وارد و از نزدیک عملیات اطفاء حریق را نظارت نمودند.

با وسعت آتش سوزی و سرایت آن به ارتفاعات، به دلیل کوهستانی بودن، مرتفع و صعب العبور بودن ارتفاعات منطقه، تراکم پوشش گیاهی و جنگلی، شدت باد و گرمای هوا، طی هماهنگی های انجام گرفته با پایگاه هوایی شهید دوران نیروی هوایی ارتش، سه فروند بالگرد به منطقه جهت هلی برن افراد و تجهیزات اعزام گردیدند.

نیروهای محلی و مردمی، گروه های مردم نهاد و دوستداران طبیعت، بسیجیان غیور و عشایر، نیروهای ارتش و نظامی، آتش نشانی، هلال احمر و اورژانس، دهیاران بخش جره بالاده و بخش مرکزی، اعضای شوراها به همراه جنگلبانان و کارمندان جان بر کف اداره منابع طبیعی شهرستان های کازرون، فراشبند و نورآباد ممسنی پای ثابت این عملیات اطفاء حریق بودند.

 شروع مجدد آتش سوزی جنگل در منطقه تنگ خون/ نیاز مبرم امدادگران به آب معدنی و آذوقه

آتش سوزی به منطقه کوهمره سرخی شیراز سرایت کرد

طی این عملیات اطفاء دو مرتبه به صورت کامل منجر به خاموش شدن کامل آتش شد، اما متاسفانه به دلیل شدت وزش باد و گرمای هوا مجدداً آتش شعله ور که نهایتاً در ساعت ۱۲ ظهر روز پنج شنبه 10 مردادماه به صورت کامل در این منطقه و قسمت هایی که در محدوده کوهمره سرخی در حوزه استحفاظی شهرستان شیراز بود و اقدام به مهار آتش نموده بودند، مهار گردید و عملیات پایش مناطق مستعد حریق نیز تا ساعت ۹ صبح روز جمعه مورخ 11 مرداد ادامه یافت.

سیدمجتبی ایران محبوب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون که از ابتدای عملیات نیز در محل حاضر و به مدیریت و اطفاء حریق اقدام می‌نمود ضمن تقدیر و تشکر از تمامی افرادی که در این‌عملیات شرکت داشتند عنوان داشت: اطلاعات مربوط به علت و میزان خسارت حریق را پس از پایان کارشناسی دقیق در اسرع وقت اعلام خواهد شد.

شروع مجدد آتش سوزی جنگل در منطقه تنگ خون/ نیاز مبرم امدادگران به آب معدنی و آذوقه

کرم اله رنجبر معاون برنامه ریزی فرمانداری کازرون نیز روز سه شنبه 8 مردادماه در همین رابطه به خبرگزاری صدا و سیما گفته بود: به دلیل سخت گذر بودن منطقه یک فروند بالگرد در حال انتقال نیروهای امدادی  به منطقه آتش سوزی است.

وی تعداد نیروهای اعزامی را ۷۰ نفر و شامل نیرو‌های مردمی و نیرو‌های بسیجی بر شمرده که در تلاش برای خاموش کردن آتش هستند.

 

همدلی مردم و مسئولان برای مهار آتش کوهمره فارس.

استاندار فارس  که روز جمعه از عملیات خاموش کردن آتش در منطقه کوهمره سرخی و بخش مرزی شهرستان های کازرون و شیراز بازدید کرد، نوید مهار آتش سوزی در این منطقه به جز مناطق صعب العبور را داد.

وی همچنین از تداوم تلاش ها و انتقال نیروها با بالگرد به مناطق صعب العبور برای مهار کامل آتش سوزی و پیشگیری از آتش سوزی مجدد منطقه سخن گفت

شروع مجدد آتش سوزی جنگل در منطقه تنگ خون/ نیاز مبرم امدادگران به آب معدنی و آذوقه

دستور استاندار برای استقرار تیم مدیریت بحران

بارش های فروردین ماه امسال هرچند موجب شادی و خوشحالی مردم و کشاورزان شد اما به موازات آن، هشدار متخصصان و مسئولان ارشد استان در زمینه اتخاذ راهکارهای مناسب برای پیشگیری از آتش سوزی را نیز در پی داشت

 ۱۳۰ سورتی پرواز بالگردهای ارتش برای مهار آتش 

در جریان عملیات خاموش کردن آتش در منطقه جره و بالاده کازرون و کوهمره سرخی شیراز، بالگردهای هوانیروز ارتش و پایگاه شهید دوران، هوانیروز و هلی کوپترهای شرکت هلی کوپتری استان مشارکت داشتند.

به گفته استاندار فارس، تنها بالگردهای هوانیروز ارتش و پایگاه شهید دوران، ۱۳۰ سورتی پرواز برای انتقال نیرو و امکانات برای خاموش کردن آتش در ارتفاعات منطقه انجام داده اند

رحیمی که در این بازدید از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل مدیریت بحران استان، فرمانده انتظامی استان، مدیرکل منابع طبیعی استان، فرماندار شیراز و دیگر مسئولان همراهی می شد، ضمن قدردانی از تلاش های نیروی انتظامی در ارتقای نظم در رفت و آمد افراد به منطقه، گفت: نیروهای منابع طبیعی در مقطع مهار آتش، پایش را حتما ادامه خواهند داد وبعد از خاموش شدن در منطقه حضور خواهند داشت تا بقایای آتش شعله ور نشود./ایرنا

یادآوری نیاز منابع طبیعی و محیط زیست فارس به بالگرد آتش نشان

خبرنگاری در حاشیه این بازدید از استاندار فارس درباره نیاز استان به بالگرد آتش نشان سوال کرد و گفت: بهتر است که منابع طبیعی و محیط زیست استان، بالگرد آتش نشان اختصاصی داشته باشند تا در مواقع لازم استفاده شوند و آتش را به سرعت مهار کنند

رحیمی گفت: امکانات موجود در عملیات خاموش کردن آتش در منطقه کوهمره، بالگردهای سپاه، هوانیروز ارتش و شرکت خصوصی بود که از هر سه مجموعه بهره گرفته شد./ایرنا

 شروع مجدد آتش سوزی جنگل در منطقه تنگ خون/ نیاز مبرم امدادگران به آب معدنی و آذوقه

روایت فرماندار شیراز از دشواری های خاموش کردن آتش منطقه کوهمره سرخی

پیش از این، فرماندار شهرستان شیراز از کنترل آتش‌سوزی که در مناطق مرزی این شهرستان با کازرون و در منطقه کوهمره‌سرخی ایجاد شده خبر داد و گفت: ظهر پنجشنبه این آتش سوزی به طور کامل مهار شد اما به دلیل وزش باد بار دیگر آتش شعله ور گردید و نیروهای مستقر در منطقه در حال مهار مجدد آتش هستند.

محمدرضا امیری پنجشنبه در حالی که در منطقه عملیاتی خاموش کردن آتش حضور داشت، به خبرنگار ایرنا گفت:  شامگاه سه‌شنبه اطلاع داده شد که آتش‌سوزی در حوزه منابع طبیعی سد نرگسی واقع در شهرستان کازرون به وقوع پیوسته که احتمال گسترش آن به مناطق مرزی شهرستان شیراز و منطقه کوهمره‌سرخی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: هرچند که در آن زمان هنوز این آتش سوزی به شهرستان شیراز سرایت نکرده بود اما از شامگاه سه‌شنبه نیروهای مردمی، دهیاران و شوراهای منطقه با هدف کمک به کنترل اوضاع و عدم سرایت به شیراز ساماندهی و به محل اعزام شدند اما حجم گستردگی آتش و جهت وزش باد باعث شد که آتش سوزی به مناطق مرزی شهرستان شیراز نیز سرایت کند.

فرماندار شیراز اظهار داشت: ساعت ۱۵ چهارشنبه 9 مردادماه، آتش سوزی بطور کامل مهار شد اما متاسفانه حوالی غروب چهارشنبه این آتش دوباره از سمت شهرستان کازرون شعله ور شد و به سمت مناطق مرزی شیراز در کوهمره‌سرخی گسترش پیدا کرد و با دستور ویژه استاندار فارس، اینجانب به همراه معاونین فرمانداری شیراز، بخشدار، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و رئیس اداره منابع طبیعی شیراز در منطقه حضور پیدا کردیم.

امیری با اعلام اینکه کارکنان اداراتی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی ،هلال احمر، اورژانس، اعضای تیم‌های آفرود و اعضای هیات کوهنوردی شیراز نیز در این شرایط به کمک شتافتند، افزود: شب گذشته تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ۱۰۰ نیرو با اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی شهرداری شیراز به منطقه اعزام کرد و با هماهنگی‌های انجام شده دو فروند بالگرد نیز در منطقه حاضر و از ساعت هفت و نیم صبح پنجشنبه نیروها را به ارتفاعات منتقل کردند.

وی ادامه داد: حدود ساعت ۱۲ ظهر پنجشنبه به طور کامل آتش سوزی در منطقه کوهمره‌سرخی مهار شد اما لحظاتی پیش و حدود ساعت ۱۵ به دلیل وزش باد و وضعیت منطقه آتش دوباره از یک سمت زبانه کشید که کارکنان ادارات مختلف و نیروهای مردمی برای مهار آن، کوشیدند/ایرنا

 

اعزام یک بالگرد و ۵ تیم امدادی هلال احمر به ارتفاعات زاگرس

درویشی مدیرعامل هلال‌احمر استان فارس هم جمعه 11 مردادماه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: آتش‌سوزی در منطقه کهمره سرخى (بین شیراز و کازرون) سه روز است که مهار نشده و تیم‌های امدادی هلال‌احمر به صورت پشتیبان در منطقه حضور دارند.

وی افزود: منطقه کهمره سرخى منطقه‌ای با پوشش جنگلی و دارای وسعت زیادی از درخت‌های بلوط است که استعداد آتش سوزی بسیار زیادی را دارد.

درویشی ادامه داد: این منطقه که در کوه‌ها و ارتفاعات واقع شده است، از سه روز پیش طعمه حریق شده و همه نهاد‌ها از جمله مدیریت بحران، شهرداری، جمعیت هلال‌احمر و نیرو‌های مردمی در تلاش برای خاموش کردن آن هستند.

مدیرعامل هلال‌احمر استان فارس گفت: جمعیت هلال‌احمر ۳ تیم از کازرون و دو تیم هم از طریق شهرستان شیراز اعزام کرده است، همچنین روز گذشته یک سورتی پرواز برای پشتیبانی از این حادثه انجام شده است.

 شروع مجدد آتش سوزی جنگل در منطقه تنگ خون/ نیاز مبرم امدادگران به آب معدنی و آذوقه

علیرغم هشدارها اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش سوزی صورت نگرفت

نماینده شیراز در مجلس نیز با اشاره به آتش‌سوزی در منطقه کوهمره سرخی شیراز و مناطق جره و بالاده کازرون، گفت: این حریق از چهار روز پیش حدود یک هزار هکتار از منابع طبیعی شهرستان شیراز و بخشی از کازرون را درگیر کرده است.

بهرام پارسایی با بیان اینکه رویش گیاهان و علف‌ها در مناطق کوهستانی در سال جاری نسبت به سال گذشته باعث شده احتمال بروز آتش سوزی در منابع طبیعی افزایش یابد، افزود: علیرغم تمام هشدارها درباره احتمال بروز حریق اقدامات پیشگیرانه چندانی برای جلوگیری از بروز این حادثه صورت نگرفته است.

پارسایی ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده، از روز گذشته هلیکوپتر در منطقه کوهمره حاضر شده و نیروهای ارتش نیز ورود کرده‌اند و اطفاء حریق در حال انجام است اما مقابله با بروز حوادث در طبیعت به عزم و جدیت بیشتری نیاز دارد تا در وهله نخست از بروز آتش سوزی جلوگیری شود و در صورت بروز، آتش در کانون‌های ابتدایی مهار شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ یادآور شد: سه سال پیش در پاسارگاد نیز چنین اتفاقی افتاد و حدود دو هزار هکتار از منابع طبیعی در آتش سوخت اما ظاهراً هنوز هم برنامه خاصی برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی در کشور وجود ندارد و حوادث طبیعی هر روز یک منطقه از کشور را تهدید می کند.

وی معتقد است اگر بتوان از برخی بودجه‌های عمرانی کاست تا منابع لازم برای جلوگیری از بروز آتش سوزی در طبیعت فراهم شود می توان از بسیاری از ضرر و زیان ها جلوگیری کرد./ایلنا

 

خسارت وارده هنوز مشخص نشده است

آزادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس هم با بیان اینکه امکانات و تدارکات لازم فراهم و در اختیار نیروهای کمک رسان در منطقه قرار داده شده است، افزود: میزان خسارت وارده هنوز مشخص نشده و پس از پایان عملیات و خاموش کردن آتش، این میزان بررسی، ارزیابی و در اختیار عموم قرار می گیرد./ایلنا

 

در حال پایش مستمر منطقه هستیم

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس هم درباره این آتش سوزی روز جمعه به خبرگزاری ایلنا گفت: هم اینک آتش در ارتفاعات کهمره سرخی شهرستان شیراز به طور کامل خاموش شده است.

شهرام منتصری افزود: در حال پایش مستمر منطقه هستیم تا در صورت بروز مجدد آتش بلافاصله ورود کنیم.

منتصری با اشاره به اینکه استاندار فارس صبح جمعه به شکل هوایی از منطقه بازدید کرده و در جریان روند کار قرار گرفته و دستورات لازم را صادر کرده است، گفت: نیروها تا اطمینان کامل از اینکه حریق مجددا شعله‌ور نمی‌شود، در منطقه حضور دارند.

 

شعله ور شدن مجدد آتش در آبمیک جره و بالاده کازرون

از صبح شنبه 12 مردادماه متاسفانه آتش در تنگ خون آبمیک جره و بالاده شهرستان کازرون مجددا شعله ور شد و نیروهای مردمی و دولتی و نظامی در تلاش برای مهار آن هستند


نویسنده: سرویس خبر
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴