پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴

مدتی است که با شُعار زیباسازی شهر شاهد تغییرات و اجرای پروژه‌های عمرانیِ بسیاری در سطح شهر هستیم. با این وجود که برخی از این پروژه‌ها مفید و مؤثر هستند، به دیگر پروژه‌ها انتقادات قابل تأملی وارد است.

یکی از طرح‌هایی که از دیرباز تاکنون مرسوم بوده و هست، نصب میله فلزی یا ساخت جدول وسط خیابان (بولوار مانند) است. حال چند پرسش و تأمل:

 

هدف از ساخت بولوار چیست؟ ساخت بولوار چه مزایایی دارد؟

به طور کلی و خلاصه هدف از ساخت بولوار جداسازی خط ترافیک رفت – برگشت و پیشگیری فیزیکی از ورود اتومبیل‌ها از یک لاین به لاین دیگر، مدیریت ترافیک، کاهش تصادفات و سرعت بخشیدن به حرکت ترافیک است. از جنبه زیباسازی معمولاً در دنیا، بولوار در خیابان‌های اصلی شهر که پُر تردد هستند همراه با سازه‌های نمادین و کاشت گیاه ساخته می‌شوند.

 

آیا هر خیابانی قابلیت تبدیل به بولوار با نصب میله فلزی یا ساخت جدول را دارد؟

یکی از ملزومات ساخت بولوار عریض بودن خیابان است. حال متأسفانه به این موضوع در کازرون توجه کافی نشده و نمی‌شود. خیابان‌های کازرون به اندازۀ کافی عریض نیستند و ساخت جدول در وسط خیابان، دوباره از عرضشان می‌کاهد. دقت کنید که در بعضی از خیابان‌ها پیاده‌رو مناسب هم وجود ندارد؛ درنتیجه ساخت بولوار در چنین خیابان‌هایی کمکی به ترافیک نمی‌کند و در بهترین حالت ترافیک را جابجا می‌کند.

 

آیا به جنبه رفاهی ساخت بولوار هم توجه می‌شود؟

نکته مهم دیگر اینکه در خیابان‌های مسکونی نیاز به دسترسی به دو سمت خیابان است؛ هم برای عابرین و هم برای ساکنین و از نظر رفاه ساکنین و عابرین، عبور و مرور از این خیابان‌ها دشوارتر می‌شود. نکته مهم دیگر، در نظر نگرفتن کهنسالان و معلولین(موقت و دائم) است. هزینه‌های ساخت معبر مناسب در بولوارها هم – در صورت توجه شهرداری – بالاتر خواهد بود.

اکنون توجه شما را به تعویض میله‌های فلزی خیابان قدس شمالی با ساخت جدول سنگی، توسط شهرداری کازرون جلب می‌کنم. در وحله اول آیا قبل از اقدام لزوم و اولویت این طرح مورد بررسی همه‌جانبه قرار گرفته شد؟ پرسش بعدی چرا تاکنون بعضی قسمت‌های این بولوار، چندین بار تخریب و دوباره‌سازی شده‌اند؟ (اتلاف منابع)

در همین راستا کوچه باغ نظر نیز با شعار "زیباسازی شهر" و هزینه‌های گزاف، سنگ‌فرش شد، نتیجه نهایی معبری است که نه به درد سواره می‌خورد و نه به درد پیاده! برای عابرین درد زانو و پا و برای اتومبیل استهلاک لاستیک و جلوبندی است. لطفاً شورای‌شهر و شهردار محترم به همراه فرماندار گرامی، مسیر سنگ‌فرش شده را پیاده و سواره، امتحان کنید.

همانگونه که قبلا هم عرض کردم برای زیباسازی شهر نیاز به تحمیل هزینه‌های گزاف به شهروندان با ساخت میادین، مجسمه‌ها، بولوارها، سنگ‌فرش‌ها و... نیست.

حال ای کاش پس از این همه هزینه، نتیجه به دست آمده قابل قبول بود


نویسنده: مهرزاد دهقان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹