پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
هشداری به مسئولین سازمان میراث فرهنگی:
به دلیل بی توجهی، یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی کشور بر اثر نفوذ رطوبت و آب در حال نابودی است و نیاز به توجه ویژه دارد

این نقش برجسته ساسانی تنگ چوگان که در تصویر می بینید دو ویژگی منحصر بفرد دارد. یکی این که بزرگترین نقش برجسته دوران ساسانی است؛ و دیگر اینکه ظاهرا تنها نقش برجسته ای هم هست که تخت نیست و حالت مقعر دارد. یعنی به دلیل ابعاد فوق‌العاده ای که دارد، حجاران هنرمند ساسانی به ناچار و البته با هوشمندی با ایجاد  کمی انحنا وضعیتی را پدید آورده اند که بیننده بدون آنکه دچار زحمت شود به راحتی بتواند این تابلو بزرگ هنری را به صورت کامل مشاهده کند. اما من می خواهم ویژگی سومی هم به این اثر تاریخی اضافه کنم؛ و آن اینکه در حال حاضر احتمالا این نقش بیش از هر نقش برجسته دیگری در معرض فرسایش قرار گرفته و در خطر نابودی است.

آی آدم ها! «نقشی» می‌سپارد جان!* 

همانگونه که در تصویر کاملا پیداست، این نقش برجسته به شدت در حال فرسایش است و اگر در همین وضعیت بماند و با همین سرعت تخریب آن ادامه یابد، متاسفانه نقشی که قریب هفده قرن با کمترین آسیب به خوبی دوام آورده، به سرعت از میان خواهد رفت و نگارش این یادداشت نیز صرفا جهت جلب توجه بیشتر اداره میراث فرهنگی و درخواست رسیدگی سریعتر به این اثر تاریخی بوده است.

امید است سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که این روزها بیشتر در حال انجام امور مربوط به گردشگری است با پایان تعطیلات نوروز و کاهش گردشگران، به نقش  خود در حفظ و نگاهبانی از آثار و از جمله نقش برجسته های تنگ چوگان و بویژه این نقش برجسته بیشتر بپردازد و برای جلوگیری از ریزش آب بر روی این تابلو بی نظیر هنری عهد باستان و نجات آن اقدامی فوری و موثر انجام دهد.

 آی آدم ها! «نقشی» می‌سپارد جان!*

تصویر بزرگترین  نقش برجسته ساسانی در تنگ چوگان، چند سال پیش

آی آدم ها! «نقشی» می‌سپارد جان!* 

تصویر  همان نقش برجسته نهم، فروردین 98

با مقایسه این دو تصویر میتوان به خوبی به  تشدید سرعت تخریب این نقش برجسته پی برد.

 

*ای آدم‌ها که در ساحل نشسته شاد و خندانید یک نفر در آب دارد می‌سپارد جان (نیما یوشیج)


نویسنده: محمدرضا مختاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸