پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
دعوت از مسافران نوروزی:
شهرستان کازرون که در غرب استان فارس قرار دارد، با یادمان هایی که از دوران ساسانیان در دل خود جای داده، رشادت هایی که در مبارزه با استعمارگران انگلیس از مردمان این خطه در تاریخ به ثبت رسیده و طبیعت چهار فصل آن، دوستداران سیاحت و سفر را به خود فرا می خواند.

مجموعه تاریخی بیشابور کازرون که در 23 کیلومتری غرب این شهر و در حاشیه روخانه شاپور قرار دارد، تنگ چوگان، غار و تندیس شاپور که در غاری به همین نام واقع شده، یادمان هایی بر جا مانده از دوران ساسانیان است که در نهم تیرماه 97 در نشست کمیته میراث سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

کازرون، نمادی از تاریخی کهن و طبیعتی چهار فصل
شهر بیشابور کازرون به دستور شاپور اول ساسانی دومین پادشاه سلسله ساسانیان ساخته شده است و تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه پهلوی و ستون های یادبود، متعلق به سال 262 میلادی است.

کازرون، نمادی از تاریخی کهن و طبیعتی چهار فصل
این شهرتاریخی با وسعت 200هکتار شامل سه بخش است: بخش اصلی تالار تشریفات کاخ والرین ایوان موزاییک، بخش دوم قلعه دختر و بخش سوم بناهایی چون مدرسه اسلامی دوره آل بویه و مسجد جامع است.
بیشابور و 'غار شاپور' برای بسیاری نامی آشناست و تداعی گر نام کازرون است.

ناصر دیوان، سلحشور کازرونی 

مردم کازرون در دوران معاصر نیز بهره مند از چهره های نامدار و سلحشوری هستند که از جمله آنها می توان به ناصر دیوان کازرونی اشاره کرد که در مبارزه با استعمار انگلیس در دوران جنگ جهانی اول (1918- 1914) که به عنوان جنگ بزرگ و یا جنگ برای همه جنگ ها شناخته می شود، رشادت های تحسین برانگیزی از خود نشان داد. 
بزرگترین و عمده ترین دلیل محبوبیت ناصر دیوان، جنگ های وی با استعمار بریتانیا بود که مهمترین آنها در سال 1336 هجری بود که به مدت بیش از هفت ماه به طول انجامید و او به نیروهای استعمارگر انگیس اجازه نداد به شهرستان کازرون وارد شوند

ناصر دیوان در کازرون، تنگ ترکان، کمارج، قله چنگ، خان زنیان، دشت ارژن و شیراز در جبهه های جنگ به همراه همه یاران کازرونی اش جنگید.

 کازرون، نمادی از تاریخی کهن و طبیعتی چهار فصل

این مرد مبارز برای مردم کازرون دارای مقام و منزلت خاصی بوده و هست و دلیل این امر بی توجهی وی نسبت به مال اندوزی و جمع آوری ثروت عنوان شده و به همین دلیل مورد اعتماد مردم این شهرستان بود و در بین مردم کسی وجود نداشته است که با وی به مخالفت برخیزد.

آرامگاه ناصر دیوان کازرونی که در سال 1320خورشیدی به دیدار حق شتافت، در پارک کوچکی در غرب شهر کازرون و در محله شاه ارغوان (شارغون) و در کنار مقبره ملا محمدکاظم کازرونی متخلص به گلبن' شاعر و عارف سده دهم هجری قرار دارد



یادی از 2 عالم خطه کازرون 

شهرستان کازرون همچنین مفتخر به پرورش شماری از علما و عرفای نام آور دیگری همچون، شیخ امین‌الدین محمد بلیانی است که در سال 668 هجری در این شهرستان تولد یافت.

عرفان امین الدین، شبیه به زهد عرفای قرون اول اسلامی بود، مبانی عرفان او را می توان زهد، مخالفت با نفس در خوردن، پوشیدن و خوابیدن، کثرت نماز و خلوت نشینی دانست و افزون بر این او به مسایل اجتماعی توجهی ویژه داشت.

کازرون، نمادی از تاریخی کهن و طبیعتی چهار فصل

امین الدین، ساعاتی از وقت خود را به دیدار حاجتمندان و توجه به مشکلات آنان اختصاص می داد و حتی برای حل مشکل آنان نزد حکام می رفت.

امین الدین، حتی بناهایی برای رفاه حال، تحصیل و بهداشت مردم ساخت که مدرسه دارالحدیث شمسیه، قنات قرچه و دارالشفای مرشدی از جمله آنهاست.

این عارف نامی در سال 745 هجری وفات یافت و در خانقاه خود موسوم به خانقاه علیای کازرون به خاک سپرده شد
علامه جلال‌الدین محمد دوانی کازرونی صدیقی مشهور به محقق، یکی دیگر از مشاهیر شهرستان کازرون است.
این عارف، حکیم، متکلم و دانشمند بزرگ که متعلق به سده نهم هجری قمری است و در شهر دوان کازرون ولادت یافت به سبب ممارست در کسب علم و دانش، شهرت فراوانی در فارس به دست آورد به گونه ای که دانش پژوهان علاوه بر هرمز، کرمان طبرستان و خراسان از بسیاری از مناطق دنیا، از جمله روم، آذربایجان و بغداد برای بهره مند شدن از فضل و دانش او رهسپار شیراز می شدند.

همانگونه که خواجه نصیرالدین طوسی، علوم عقلی و فلسفی را در دوره مغول احیا کرد، دوانی آن را در دوره تیموری زنده کرد

در کوه‌های سربه فلک کشیده شمال دوان کازرون، غاری موجود است بنام غار "مُل جلال"(ملاجلال) که علامه دوانی در این مکان، مطالعه، خلوت و عبادت می‌کرد

دوانی که به عنوان "شیخ عالی" اشتهار دارد، نهم ربیع‌الاول سال ۹۰۸ قمری در دوان کازرون درگذشت و در این شهر به خاک سپرده شد.


طبیعت چهار فصل کازرون

شهرستان کازرون که دارای چهار بخش و پنج شهر است، یکی از شاخص های ممتازش، طبیعت چهار فصل آن است که به برکت آن محصولات گرمسیری و سردسیری در آن به بار می نشیند.

خرما یکی از تولیدات عمده این شهرستان است که بخش عمده آن در منطقه خشت تولید می شود و از کیفیت و بازار پسندی بسیار خوبی برخوردار است.

عکس: محمودرضا پولادی و حمیدرضا درخشنده

در پرتو این طبیعت چهار فصل، منطقه دشت برم کازرون نیز چشم اندازی زیبا به خود گرفته که در فصل بهار با شکفتن گل های شقایق در آن، این زیبایی و چشم نوازی به اوج خود می رسد و تفرجگاه سراب اردشیر این شهرستان نیز از دیگر مناطقی است که گردشگران و دوستداران طبیعت را به سوی خود می خواند
بارش های پاییز و زمستان 97 نیز طراوت و سرسبزی خاصی به مناطق نام برده بخشیده و عطر گل های شب بو در بسیاری از این مناطق، شامه هر گردشگری را نوازش می کند

شهرستان کازرون همچنین به دلیل قرار گرفتن در مسیر استان های بوشهر و خوزستان از دیرباز از موقعیت تجاری خوبی بهره مند است و بین این شهرستان و استان های نام برده در زمینه های مختلف مراودات دیرینه و مناسبی برقرار است

شهرستان کازرون در فاصله 120 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.


منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹